Vage klachten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Vage klachten



Bericht door Arie55 »

motor mercedes 313CDI, OM611 met sprintshift

Ik reed onlangs in een wat heuvelachtig landschap en wat bleek, de motor leek helemaal geen fut te hebben. Zelfs niet bij een vals taluud. Zelf terug schakelen en de motor laten gieren tot 3200 omw ging prima. Het leek er net op alsof er de noodloop aan de gang was. In eerste instantie schakelde de automaat zelf 2x terug. Wat al raar is.
Na een korte stop voor koffie e.d. was het weer weg en leek de motor puf te hebben als voorheen. Enige wat ik heb constateren onderweg was het ander? brommen. Een kijkje onder de motorkap was niks bijzonders te zien
Op de vlakke weg heb ik fenomeen niet ontdekt. Dan lijkt het als vanouds, gas geven en er is versnelling.
Wat ik zo vervelend vind, is dat het niet reproduceerbaar is :thumbdown:

Zou het aan de 'vreemde' brandstof liggen?
Zou het een vuiltje ergens zitten? Diesel filter is dit jaar vervangen
Zou een flesje met reinigingsmiddel dat je in de brandstof kwakt, misschien helpen?

Heeft iemand een soort gelijke klacht gehad en wat is er toen gedaan om het te verhelpen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vage klachten



Bericht door Kroppie »

of zo,n flesje/potje/blikje zal helpen kun je alleen zelf ontdekken door het eens toe tevoegen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vage klachten



Bericht door beatrix18 »

"Heeft iemand een soort gelijke klacht gehad en wat is er toen gedaan om het te verhelpen."

In Parijs in de file met warm weer: sprintshift de weg kwijt. Aan de kant gezet, af laten koelen, verder gereden (zonder problemen) en niet veel later andere camper gekocht.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Beroepsreiziger

Re: Vage klachten



Bericht door Beroepsreiziger »

Arie55 schreef:
vr 19 nov 2021, 19:45
Zou het aan de 'vreemde' brandstof liggen?
Zou het een vuiltje ergens zitten? Diesel filter is dit jaar vervangen
Zou een flesje met reinigingsmiddel dat je in de brandstof kwakt, misschien helpen?
1, Nee. Tenminste, als je in de EU ben.
2, Nee.
3, Nee.

Klinkt als een losse, of kapote verstuiver.
Zodra de motor echt moet gaan werken, komt er lucht in/bij.
Op de vlakke weg vraag je minder van de motor.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vage klachten



Bericht door Bas vd laar »

Ik had hetzelfde afgelopen zomer, 316 cdi.
Absoluut geen fut, motor in noodloop, maar geen motorstoringslampje.
Paar keer contact aan en uit en dan was het weer even weg.

Deze motoren hebben een vrij complex inlaattraject, hier zitten diverse pakkingen in die na verloop van tijd oud worden en met name bij warme motor valse lucht doorlaten.
De garage waar ik mijn klacht meldde herkende het probleem meteen, komt vaker voor bij Sprinters.
Hij zette een rookmachine op de inlaat en je zag de rook eruit lopen bij de lekke pakking.
Alle pakkingen laten vervangen en nooit meer last gehad.

Dit hoeft bij jou natuurlijk niet het euvel te zijn, het kan gerust iets anders zijn.
De diagnose met de rookmachine is echter heel eenvoudig en je weet in 5 minuten of het daar aan kan liggen.
Dus altijd eerst hiermee beginnen voordat je moeilijker ( en duurder ) zoekwerk laat uitvoeren.
Lekt er nergens rook, dan verder zoeken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vage klachten



Bericht door hathi »

Juist Bas en het gaat alleen maar erger worden, met die pakkingen en rubberen afdichtingen, oorzaak gebruik van de verkeerde Motorolie/Koelvloeistof, en niet vergeten de Kwaliteit van de huidige Dieselbrandstof
Hans
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Vage klachten



Bericht door iSonic »

Want die olie, koelvloeistof en diesel komen in het inlaat traject waar Bas vd Laar het over heeft?
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Vage klachten



Bericht door Tec »

Jaren geleden hetzelfde gehad met een 313cdi sprintshift die ook in noodloop ging.
Dat was in de bergen met veel en vlug achter elkaar handmatig op en terug schakelen.
Na het contact uitgezet te hebben en een poosje gewacht was het probleem over.
Daarna geruime tijd gereden zonder enig probleem.
Later bij MB dealer laten uitlezen en daar werden enkele storingen gedetecteerd.
Het motormanagement gereset zonder verder reparaties en we rijden er nog steed mee tot tevredenheid.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vage klachten



Bericht door Arie55 »

Jullie beschrijven precies datgeen ik ook ervaar, toch hopelijk niet de koppakking? Kan je wat specifieker zijn?

is het motor management zelf te resetten?


Intussen verzamel ik de info en in eind jan.volgend jaar kan ik een lijst met klachten neerleggen. Zal ze op schrift zetten en dan meenemen. Een geschreven verhaal wil wel eens helpen. Er zijn andere klachten die zo specifiek zijn dat ik dit keer naar een MB garagist ga, die ook vrachtwagens onderhoudt (Rotterdam-Zuid zit er 1). Want die klojo's waar ik tot dusver geweest ben, kunnen het niet.
Moest dit effe kwijt

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Vage klachten



Bericht door Tec »

Moderne cq jonge monteurs werken volgens het (computer) boekje.
Ik heb bij de MB dealer gevraag naar een oudere ervaren monteur die ervaring had met 313cdi sprintshift.. Het trof, een monteur die er al 40 jaar werkte en het heel leuk vond om eens niet aan modern materiaal te sleutelen. Hij vond wat kleinigheden die , wist hij uit ervaring, wel eens problemen gaven.
Zoals een relais en kabel die eigenlijk niet goed lag en inderdaad half door geschuurd was.
Misschien de moeite waard om eens bij diverse dealers te informeren.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Beroepsreiziger

Re: Vage klachten



Bericht door Beroepsreiziger »

Arie55 schreef:
za 20 nov 2021, 17:49
Jullie beschrijven precies datgeen ik ook ervaar, toch hopelijk niet de koppakking? Kan je wat specifieker zijn?
Kan je zelf zien. Je zal olie ziet bij de koppakking, of je auto geeft witte rook.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vage klachten



Bericht door Arie55 »

@Tec
Op Rotterdam-zuid werk(te) ook een senior die mij een keer wat uitleg gaf.

@Beroepsreiziger
zal morgen eens kijken
Was aldoor droog geweest, kan anders zijn. Er is/was alleen maar een heel klein beetje rook te zien als de motor koud is

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vage klachten



Bericht door Bas vd laar »

Wees gerust Arie, jouw klacht heeft werkelijk niks te maken met een kapotte koppakking.
Je kunt net zo goed niet gaan kijken.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vage klachten



Bericht door Arie55 »

heb wel gekeken en niets bijzonders gezien wat ik eerder ook al zag; een stoffige, maar droge omgeving.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie