Hallo Arie55
Blijkbaar ben je (nog) niet bekend met het fenomeen "noodloop"
Op internet kan je er veel over vinden. Het is begrenzen van toerental, snelheid en vermogen.
In veel gevallen blijft het aanhouden maar soms gaat het vanzelf weer weg na stoppen/laten afkoelen/wachten.
Als een onderdeel definitief defect is zal de "noodloop" nooit vanzelf verdwijnen en het is altijd belangrijk van een diagnose te stellen.
Tenslotte is er iets stuk of een systeem niet OK.
De storing zit opgeslagen in het geheugen van een stuurapparaat.
Spijtig dat er bij de Sprinter geen melding komt met opgave van het storingscode nummer.
Dan zou je het kunnen opzoeken in de lijst met storingscodes.
Bij ander merken gebeurd dit vaak wel. Of je kan het nr oproepen op je voertuig display via een procedure.
Dus als je de code niet te zien krijgt dan blijf je met de vraag zitten wat er juist aan de hand is.
Vervelend maar er is een probleem dat moet verholpen worden.
Begrijp ook dat een storingscode je de richting van de fout aangeeft maar niet altijd het exacte probleem.
Het heeft geen zin om hier te lezen wat een ander allemaal aan zijn Sprinter heeft gehad.
Je zal de storing moeten uitlezen. Dat kan je zelf met een, goedkope OBD2 tester of je kan het door een MB werkplaats laten doen met het Mercedes Star diagnose systeem.
Vage klachten
Re: Vage klachten
Ja ja sinds de uitvinding van dat storingslampje,wat overigens wel makkelijk is hoor,…….. maar sinds dien,zijn honderden voor niets,in paniek geraakt,….hebben honderden ,overbodig geld uit gegeven,…..zijn er honderden autos overbodig afgesleept, zodoende heeft een zo,n klein lampje ,al voor veel werkverschaffing,en geld gezorgd,….dus in vervolg ,als het brand,en je merkt verder niets,…..gewoon stoppen ,opnieuw starten en doorrijden,is er werkelijk iets aan de hand,komt een echte storing,vanzelf weer terug zoals Kampo ook schrijft, en is het voor de monteur,nadien ook makkelijker,omdat de storing opgeslagen word,dus geen paniek, dikwijls is er ook niets aan de hand , ….Ps ik heb het meegemaakt met een kennis welke zijn auto in Frankrijk achter liet,ja vanwege dat lampje,hij kreeg een huurauto,welke hij na 3 weken in moest leveren,maar zijn auto was nog niet in Nederland,kortom is naar de garage gebracht,men kon niets vinden,en rijd er nog steeds mee,ja wat een misère,om zo,n lampje,maar de goede man dacht,dat er iets stuk was,of zou gaan,dikwijls niet dus
Hans
Re: Vage klachten
Ik heb jarenlang als koerier met een sprintshift gereden ook de nodige "storingen" gehad. Mijn remedie was ook stoppen en opnieuw starten.
Soms maandenlang geen "storing" soms 3x in de week.Ik ben altijd erg blij geweest met de sprintshift. Ook het krachtverlies van de motor: stoppen en opnieuw starten.
Soms maandenlang geen "storing" soms 3x in de week.Ik ben altijd erg blij geweest met de sprintshift. Ook het krachtverlies van de motor: stoppen en opnieuw starten.
Re: Vage klachten
@kampo
Ben inderdaad nog niet echt bekend met het fenomeen noodloop. Dit is immers mijn eerste diesel.
Het stellen van een diagnose kan ik alleen op datgeen ik hoor en verneem via gebruik. Diagnose apparatuur heb ik niet. En omdat het autodeel uit 2002 is, heeft het een hele oude ronde stekker verbinding als obd poort. Dat is zo wie zo al geen OBD2 verbinding. In het verleden een poging gedaan om een uitleesapparaat aan te schaffen, dat liep uit op een niet werkend apparaat. En een goedkoop uitlees geval met een verloop kabel, zie ik al op voorhand de 'beren op de weg'.
Het even stoppen en opnieuw starten kan soms niet. Zeker niet op de snel- of tolweg, lees weinig stopplaatsen. En merk het pas als er vermogen gevraagd wordt. En dat is in merendeel van de gevallen niet zo. Bijv. de Heinenoordtunnel hier vlak in de buurt is zo'n 'put' waar ik makkelijk uitkom. In het geval van die noodloop, zou ik met samen geknepen bilnaad uit die put rijden.
Ik snap heel goed waarom de Duitsers het een "Das scheisse getriebe" noemen. Het is ook even wennen als je in Nederland rijdt en vervolgens in een heuvelachtig landschap. Dat wennen bestaat uit (zo'n ohw ja momentje) het handmatig overnemen van het schakelen. En dan (hoeft) er niks van ergernissen te ontstaan. Zelfs het tegengestelde: een echte berg geitebreier!
Het is nu al weer dagen 'weg'. Ondanks dat, laat ik er wel een keer naar kijken/onderzoeken.
Arie
Ben inderdaad nog niet echt bekend met het fenomeen noodloop. Dit is immers mijn eerste diesel.
Het stellen van een diagnose kan ik alleen op datgeen ik hoor en verneem via gebruik. Diagnose apparatuur heb ik niet. En omdat het autodeel uit 2002 is, heeft het een hele oude ronde stekker verbinding als obd poort. Dat is zo wie zo al geen OBD2 verbinding. In het verleden een poging gedaan om een uitleesapparaat aan te schaffen, dat liep uit op een niet werkend apparaat. En een goedkoop uitlees geval met een verloop kabel, zie ik al op voorhand de 'beren op de weg'.
Het even stoppen en opnieuw starten kan soms niet. Zeker niet op de snel- of tolweg, lees weinig stopplaatsen. En merk het pas als er vermogen gevraagd wordt. En dat is in merendeel van de gevallen niet zo. Bijv. de Heinenoordtunnel hier vlak in de buurt is zo'n 'put' waar ik makkelijk uitkom. In het geval van die noodloop, zou ik met samen geknepen bilnaad uit die put rijden.
Ik snap heel goed waarom de Duitsers het een "Das scheisse getriebe" noemen. Het is ook even wennen als je in Nederland rijdt en vervolgens in een heuvelachtig landschap. Dat wennen bestaat uit (zo'n ohw ja momentje) het handmatig overnemen van het schakelen. En dan (hoeft) er niks van ergernissen te ontstaan. Zelfs het tegengestelde: een echte berg geitebreier!
Het is nu al weer dagen 'weg'. Ondanks dat, laat ik er wel een keer naar kijken/onderzoeken.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Vage klachten
Arie zo,n stekker kost €25,-, is normaal te koop,en kan weer gekoppeld worden,aan een (normale) eobd stekker,dus dat kan geen probleem opleveren,ik heb er hier een,voor geval dat,maar mijn motor heb ik de laatste 10 jaar nog nooit hoeven uitlezen,als je me doorgeeft hoeveel pennen, (14) er achter achter de ronde dop zitten,zal ik je een foto sturen,waar te koop ?
,en hier nog goedkoper,dus zorg dat deze bij de auto is,en iedere garage ,mits het program,kan deze uitlezen,zoals je aangeeft de Sprintshift,zou ik een garage zoeken met die ervaringHans
Re: Vage klachten
Arie,heb je geen ervaring met Alie,ik wil deze best voor je bestellen hoor? Je weet de prijs,en hij ligt al in de winkelwagen …….wat de Sprintshift,betreft,als deze verder goed schakelt,komt het wel eens voor dat de bedrading,op een plek schuurt,en zodoende door is en af en toe,contact maakt,de Sprintshift heeft een extra ( losse) kabelstreng,dus buiten de Sprinter kabelstreng om,( niet geïntrigeerd,in de rest
Hans
Re: Vage klachten
@AadenAnke
voordat de motor gechipt was, was er zelfs met dat putje een uitdaging. Nu bij het toerental van pakweg 2200 omw, wat gezoem en verder gewoon door rijden.
@hathi
Het zijn 14 pennen, waarvan de contacten nogal roestig uitzien. Foto is van 2016. Het probleem met een kabel hier en de uitlees unit daar te kopen is dat beide "firma's" dan melden dat het niet aan hun materiaal ligt. Echt zo'n kip en het ei gevalletje: niet handig. Maar bedankt voor je handreiking, ik maak er geen gebruik van.
Ik had ooit een set van Smeets solutions gekocht. Die set koffer zat vol met verloopstukken en een Mercedes geëigende uitlees unit. Ik kreeg dat spul niet aan de praat, dus teruggestuurd. Een andere set aanschaffen doe ik niet, daar gebruik ik dat spul te weinig voor. En als ik nu bij die jongens op de site kijk is de goedkoopste versie 149 euro. Dat vind ik zelfs te gek.
Heb wel eens gekeken naar die goedkopere setjes. Durf dat niet aan, want het is niet zeker of het uitleesapparaat ook alles leest en of er zo wie zo sensoren ervoor zitten. En met de vreemde stekker verbinding heb ik ook niet zo'n vertrouwen.
Eind van januari gaat de camper toch voor een onderhoudsbeurt en apk, dan neem ik dit gelijk mee. Geen gedoe mijnerzijds (als tenminste de garagist doet wat die doen moet). En ja, de sprintshift wordt dan ook weer! behandelt. Als die idioten nou eens deden wat ik ze vroeg! Wordt er weer giftig om.
Arie
voordat de motor gechipt was, was er zelfs met dat putje een uitdaging. Nu bij het toerental van pakweg 2200 omw, wat gezoem en verder gewoon door rijden.
@hathi
Het zijn 14 pennen, waarvan de contacten nogal roestig uitzien. Foto is van 2016. Het probleem met een kabel hier en de uitlees unit daar te kopen is dat beide "firma's" dan melden dat het niet aan hun materiaal ligt. Echt zo'n kip en het ei gevalletje: niet handig. Maar bedankt voor je handreiking, ik maak er geen gebruik van.
Ik had ooit een set van Smeets solutions gekocht. Die set koffer zat vol met verloopstukken en een Mercedes geëigende uitlees unit. Ik kreeg dat spul niet aan de praat, dus teruggestuurd. Een andere set aanschaffen doe ik niet, daar gebruik ik dat spul te weinig voor. En als ik nu bij die jongens op de site kijk is de goedkoopste versie 149 euro. Dat vind ik zelfs te gek.
Heb wel eens gekeken naar die goedkopere setjes. Durf dat niet aan, want het is niet zeker of het uitleesapparaat ook alles leest en of er zo wie zo sensoren ervoor zitten. En met de vreemde stekker verbinding heb ik ook niet zo'n vertrouwen.
Eind van januari gaat de camper toch voor een onderhoudsbeurt en apk, dan neem ik dit gelijk mee. Geen gedoe mijnerzijds (als tenminste de garagist doet wat die doen moet). En ja, de sprintshift wordt dan ook weer! behandelt. Als die idioten nou eens deden wat ik ze vroeg! Wordt er weer giftig om.
Arie
- Bijlagen
-
- Obd1.jpg (35.59 KiB) 180 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Vage klachten
Dezelfde als ik, maar of deze de Sprintshift ook uit leest,heb ik geen ervaring mee
Hans