Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Lotard
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 nov 2021, 8:01

Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Lotard »

Hoy allen. Ik ben nieuw hier en had graag wat tips gekregen omtrent het terug a/d praat krijgen van mijn frigo. Ik bezit een Van camper (Ducati). Mijn probleem: De frigo koelt niet meer op gas(lpg). De ontsteking werkt perfect en de "basisvlam/waakvlam" werkt waardoor de ontsteking ook snel stopt doch de frigo koelt niet meer. Mijn systeem heeft altijd perfect gefunctioneerd. Op 12V en op 220V werkt de frigo nog perfect. Achter de gasfles staat een gasdrukregelaar met geïntegreerde crashsensor. Noot: de kookvuren en de verwarming op gas werken goed.
Wat heb ik ondernomen: 1. de gasbrander vrijgemaakt en gepoetst, zelfs elk gaatje met een naald vrij gemaakt. De vlam dan gecontroleerd doch die, lijkt me, veel te laag te branden, ook als ik de frigo op grote vlam zet...
Vraag me nu toch af of dit kan te maken hebben met mijn gasdrukregelaar niettegenstaande mijn kookvuren en verwarming toch nog werken. Heb ook geprobeerd met een nieuwe gasfles (propaan) doch dit gaf ook geen beter result. Voor alle tips alvast een dikke dankjewel van deze Belgische Limburger, Louis :bow:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Cee Pee »

Maak de schoorsteen eens schoon, want als je wel een vlam hebt zal de warmte naar boven moeten om de koelaggregaat te laten werken en dat gaat moeilijk met een verstopte schoorsteen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Bob47 »

Inderdaad wat Cee Pee zegt. Bij mij met het najaar ook problemen op gas.
Bovenkant " schoorsteen " eraf en de wokkel eruit. Onderkant de brander eronder uit .
Een grove sliert doek middels een knoop aan een touw en dit als een soort rager aan het touw van boven naar onder erdoor, heen en weer door de pijp.
Zat bij mij vol met roet. Daarna weer perfect.
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door peterkon »

dit is een mooi schoonmaak dingetje in het voorjaar voor alle campers.
Ga ik dus ook doen.
bedankt voor de tip.
grt peter :cheers:
Lotard
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 nov 2021, 8:01

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Lotard »

Hoy, alvast dank voor de tip en ik ga nu de schoorsteenpijp ook eens grondig nazien. Hopelijk lost dat mijn probleem op. Groeten nog
Lotard
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 nov 2021, 8:01

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Lotard »

Hoy mensen. Vooreerst nog eens dank voor de vriendelijke reacties. Helaas echter heb ik, tot dusver, mijn probleem niet kunnen verhelpen en koelt mijn koelkast nog steeds niet meer. Wat heb ik ondernomen? 1.LPG-fles eens afgekoppeld en een propaanfles aangekoppeld--zonder result. 2. Brander en schouw gereinigd en met druklucht uitgeblazen--toestand bleef hetzelfde 3. Gasregulator (met anti crasch), lpg-filter en hogedrukslang vervangen door nieuwe---toestand blijft hetzelfde.
Wat wél werkt: automatische ontsteking van de brander en de vlam gaat branden doch vlam lijkt te laag te blijven eender in welke stand ik de frigo zet.
Gaskookvuren werken goed (misschien ook wel wat "lage" vlam doch dit lijkt me al altijd het geval geweest te zijn, dus ook wanneer de frigo nog perfect functioneerde?)
Gasverwarming (Truma) werkt ook goed.. Zou er iemand zijn die, aan de hand van deze gegevens, de oorzaak van dit falen zou kunnen omschrijven? Alvast al dank voor jullie aandacht voor mijn probleem en fijne Kerstdagen gewenst. Groetjes, Louis
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Bob47 »

Zou het mogelijk kunnen zij dat door je enthousiasme met schoonmaken en nozzle doorsteken de vlam nu te hoog is (je hebt echt maar een klein vlammetje nodig). Dit luisterd echt heel nauw. Met een te hoge vlam raakt het systeem z,n teveel aan warmte niet kwijt. Je zou een nieuwe nozzle kunnen proberen.
Ook staat op gas wel de electro (12V , 220V ) af. Anders heb je een dubbele warmte bron.
Lotard
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 nov 2021, 8:01

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Lotard »

Hoy Bob, heb de brander echt héél voorzichtig schoongemaakt en met lucht zuiver geblazen. Jij spreekt van een "nozzle" Is dit de brander (sproeiers?)
Bij controle van de vlam merk ik dat ik die nog nipt kan zien branden; aan de bovenste rooster komt er ook nauwelijks wat warmte te constateren. Uiteraard staan andere werkingsmogelijkheden (12V of 220V) van de koelkast uit. Toch dank voor je reactie he. !
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Bob47 »

Klopt die nozzle is een gekalibreerd ventieltje met een exacte opening. Zijn los te koop voor je type kk. Inderdaad steekt dat heel nauwkeurig. Vandaar mijn nadruk erop.
Kan eigenlijk alleen maar daaraan liggen , omdat hij het 12V en 220 V goed werkt.
Dus het ammonia /gas gedeelte is ok.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Peter LMC »

Ter info; foto van het vlammetje van mijn koelkast.
Dan heb je vergelijk.
Koelkast Brander schoonmaken 5.jpg
Koelkast Brander schoonmaken 5.jpg (72.71 KiB) 306 keer bekeken
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door myway »

Kun je aangeven om welke koelkast het gaat, merk type en productie nummer.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door myway »

Ah zo te zien een Dometic, maar welke?
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Bob47 »

Lijkt mij een veel te hoge vlam.
Probeer een vlammetje van 1cm hoog. Eigenlijk niet meer dan een kleine tot normale sigaretten aansteker. Eigenlijk meer een kleine.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Mijn koelkast koelt niet meer op gas (LPG)



Bericht door Zonneke »

Das een andere zijn vlam :-B
Plaats reactie