Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Elektronica is mijn vakgebied, benzine motoren mijn grote passie. Rij o.a. op RN102 met een 4x4 monster (700pk - 1300 kg). Een echte petrolhead dus. De theorie vind ik minstens zo leuk als de praktijk.
Nou is de camper (100pk op 3400kg om te onthaasten ) een diesel en zijn er nog een aantal dingen, die ik mij afvraag. Een benzinemotor verbranding werkt met een afgemeten hoeveelheid lucht die min of meer het vermogen bepaalt, mits er maar genoeg brandstof word toegevoegd. Dit met de marge van arm tot een rijk mengsel.
Bij de Ducato 2.5TDI van 1998 is er een overmaat aan lucht aanwezig en wordt het vermogen bepaald door de hoeveelheid toegevoegde diesel.
Dit zou dan volgens mij inhouden, dat als de turbodruk verhoogd wordt en er verder niks verandert in de dieselpomp, er ook geen winst is.
Wat gebeurt er nu als de turbodruk te ver verlaagd is (met opzet of door een mankement aan bijv. de wastegate of zelfs kleinere turbo)?
M.i. zal er normaal vermogen geleverd worden tot op het moment dat er te weinig lucht is en er bij meer gas geven een zwarte pluim zou moeten ontstaan. Er is immers dan te weinig lucht om volledig te verbranden.
Klopt dit?
De dieselpomp dan wat terugschroeven voorkomt dan die walm toch?
Andere situatie: dieselhoeveelheid verhogen kan, zolang er maar voldoende lucht is (los van de mechanische belasting). Draai je de dieselpomp te ver open, weer die zwarte walm.
Klopt dit?
De reden dat ik erover begin is, omdat ik geen typeplaatje kan vinden op het motorblok van onze Ducato en ik er achter ben gekomen door het aansluiten van een betere turbodrukmeter, dat er slechts met 0.7 Bar gereden wordt terwijl volgens Fiat de turbo op 1.0 Bar draait.
P.S. RN102 is niet de Route Nationale 102 maar benzine met octaangetal 102
Nou is de camper (100pk op 3400kg om te onthaasten ) een diesel en zijn er nog een aantal dingen, die ik mij afvraag. Een benzinemotor verbranding werkt met een afgemeten hoeveelheid lucht die min of meer het vermogen bepaalt, mits er maar genoeg brandstof word toegevoegd. Dit met de marge van arm tot een rijk mengsel.
Bij de Ducato 2.5TDI van 1998 is er een overmaat aan lucht aanwezig en wordt het vermogen bepaald door de hoeveelheid toegevoegde diesel.
Dit zou dan volgens mij inhouden, dat als de turbodruk verhoogd wordt en er verder niks verandert in de dieselpomp, er ook geen winst is.
Wat gebeurt er nu als de turbodruk te ver verlaagd is (met opzet of door een mankement aan bijv. de wastegate of zelfs kleinere turbo)?
M.i. zal er normaal vermogen geleverd worden tot op het moment dat er te weinig lucht is en er bij meer gas geven een zwarte pluim zou moeten ontstaan. Er is immers dan te weinig lucht om volledig te verbranden.
Klopt dit?
De dieselpomp dan wat terugschroeven voorkomt dan die walm toch?
Andere situatie: dieselhoeveelheid verhogen kan, zolang er maar voldoende lucht is (los van de mechanische belasting). Draai je de dieselpomp te ver open, weer die zwarte walm.
Klopt dit?
De reden dat ik erover begin is, omdat ik geen typeplaatje kan vinden op het motorblok van onze Ducato en ik er achter ben gekomen door het aansluiten van een betere turbodrukmeter, dat er slechts met 0.7 Bar gereden wordt terwijl volgens Fiat de turbo op 1.0 Bar draait.
P.S. RN102 is niet de Route Nationale 102 maar benzine met octaangetal 102
Laatst gewijzigd door 309T16 op vr 19 nov 2021, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
In dit artikel wordt het uitgelegd.
In het kort bij de meeste moderne diesels word de turbodruk meegenomen in de brandstof pomp en de hoeveelheid diesel bijgesteld voor de actuele turbodruk. Als je dus een lagere turbodruk heb doorslijtage van de turbo zal het vermogen afnemen maar ook minder brandstof worden ingespoten en word dus voorkomen dat je zwarte pluimen krijgt.
https://www.dieselmotors.info/fuel-sys ... ation.html
Bij electronisch geregelde inspuiting zoals een TDI zit de compensatie voor de turbodruk in de aansturing.
Op mijn oude MAN wordt de compensatie geregeld zoals in bovenstaande artikel.
In onderstaande foto zie je het membraan op de inspuitpomp zitten.
In het kort bij de meeste moderne diesels word de turbodruk meegenomen in de brandstof pomp en de hoeveelheid diesel bijgesteld voor de actuele turbodruk. Als je dus een lagere turbodruk heb doorslijtage van de turbo zal het vermogen afnemen maar ook minder brandstof worden ingespoten en word dus voorkomen dat je zwarte pluimen krijgt.
https://www.dieselmotors.info/fuel-sys ... ation.html
Bij electronisch geregelde inspuiting zoals een TDI zit de compensatie voor de turbodruk in de aansturing.
Op mijn oude MAN wordt de compensatie geregeld zoals in bovenstaande artikel.
In onderstaande foto zie je het membraan op de inspuitpomp zitten.
- Bijlagen
-
- 0347B01E-D0C7-450C-BD41-F71560E1D2C4.jpeg (251.08 KiB) 677 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ahjwinth op vr 19 nov 2021, 11:25, 2 keer totaal gewijzigd.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Onder welke omstandigheden heb je dat verschil gemeten..?
Tussen 0,7 en 1,0 bar is ook niet "zo" groot...
Tussen 0,7 en 1,0 bar is ook niet "zo" groot...
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Thks, alleen is dit nog een blok uit de tijd van een mechanische dieselpomp zonder ECU.
De I bij TDI staat bij Fiat voor intercooler.
De I bij TDI staat bij Fiat voor intercooler.
Laatst gewijzigd door 309T16 op vr 19 nov 2021, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Verschil van de twee meters op perslucht tegelijkertijd aangesloten en vervolgens nu een tijd met de nieuwe gereden.
Ik verwacht dat bij een 116PK uitvoering, die er volgens het RDW in moet zitten, een drukverlaging van 0.3Bar best wel wat doet in vermogensverlies.
Uiteraard gebaseerd op de impact bij een benzinemotor.
Ik verwacht dat bij een 116PK uitvoering, die er volgens het RDW in moet zitten, een drukverlaging van 0.3Bar best wel wat doet in vermogensverlies.
Uiteraard gebaseerd op de impact bij een benzinemotor.
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
De simpelste oorzaak van een te lage vuldruk, die ook het simpelst is op te lossen is is een verkeerd ingestelde of lekkende wastegate.
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Snap ik. Klopt de volgende conclusie dan ook, dat de pomp ook iets minder levert? Ik heb immers geen walm bij plankgas.
Misschien wel gedaan voor de APK of verkoop.
Misschien wel gedaan voor de APK of verkoop.
- Bas vd laar
- Berichten: 6231
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Verhoog de turbodruk en geef hem meer brandstof, paar ritjes maken tot hij lekker staat afgesteld.
Krijg je een veel fijner rijdende camper voor terug.
Krijg je een veel fijner rijdende camper voor terug.
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Bij de roetmeting kan de pomp terug gesteld zijn omdat de vuldruk te laag was.
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Precies de brandstof inspuiting houd rekening met de actuele turbodruk. Dit kan in de ECU gebeuren of mechanisch afhankelijk van wat voor regeling je hebt.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
bij mijn j5 2,5 TD uit 1990 bepaalde de turbodruk mede de ingespoten hoeveelheid diesel, met behulp van een drukgestuurde membraan klep op de brandstofpomp, en die membraantjes, die gaan wel eens stuk na zoveel jaar
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Bij mijn weten hebben de vroege bouwjaren 2.5 TDI geen ECU, alleen de 2.5 TDI katalysator wel.
WerkstattDino heeft aardig wat tijd aan dit onderwerp besteed.
Tuning Turbo Diesel Ducato 230 Motortuning Teil1 https://youtu.be/mDRNU8GBqfo
Auspuffanlage optimieren | Tuning Turbo Diesel | Ducato 230 Teil 2 https://youtu.be/8-Q74qGaUFc
Ladedruckanzeige Öltemperatur | Tuning Turbo Diesel | Ducato 230 Teil 3 https://youtu.be/VdA7Ej3ftpE
Ladedruck einstellen Aufbau des Turboladers| Tuning Turbo Diesel | Ducato 230 Teil 4 https://youtu.be/9WpxIrELLPo
Einspritzpumpe optimieren | Tuning Turbo Diesel | Ducato 230 Teil 5 https://youtu.be/geWrZsVuHLk
Ansaugwege optimieren | Ducato 230 | Tuning Turbo Diesel | Teil 6 https://youtu.be/cAZ0Qpptj2g
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Ik weet zeker dat er geen ECU inzit. Was ik hem wel tegengekomen. Dashboard is er uit geweest en onder de stoelen zit alleen een opbergvak en de Oluve luchtpomp.
Volgens RDW is het de 116pk versie. Alleen zegt de auto CAT volgens de zijschermen.
Vandaar de zoektocht naar het typeplaatje op het blok.
Ik zal maar eens beginnen met de aansturing van de wastegate los te koppelen. Kijken of er een hogere druk ontstaat. Zoja dan sluit hij goed af. Ga ik daarna het stangetje verstellen om de druk te verhogen.
Jos uiteraard ken ik het membraam van de J5 maar of zo'n regeling in deze pomp zit?
Ga die linken eens goed bekijken!
Volgens RDW is het de 116pk versie. Alleen zegt de auto CAT volgens de zijschermen.
Vandaar de zoektocht naar het typeplaatje op het blok.
Ik zal maar eens beginnen met de aansturing van de wastegate los te koppelen. Kijken of er een hogere druk ontstaat. Zoja dan sluit hij goed af. Ga ik daarna het stangetje verstellen om de druk te verhogen.
Jos uiteraard ken ik het membraam van de J5 maar of zo'n regeling in deze pomp zit?
Ga die linken eens goed bekijken!
- Peter LMC
- Berichten: 10104
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Voor de dieselexperts: verbranding diesel TDI
Als het een Cat versie is dan zit er een EGR klep op het inlaatspruitstuk een een oxidatie katalysator in de voorpijp.