Boiler

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Adrie99
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 11:30

Boiler



Bericht door Adrie99 »

Ik heb Mastervolt-omvormer van 2000 Watt. Vriend heeft 2000 Watt boiler geïnstalleerd voor me om op generator te gebruiken maar ik ben de herrie zat. Hoe kan ik de combinatie van de omvormer en boiler praktisch maken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Boiler



Bericht door kampo »

Welkom.
Hoeveel accu capaciteit heb je misschien aanwezig ?
Hopelijk gaat het hier over een >12T camper.
Groeten Kampo
Adrie99
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 11:30

Re: Boiler



Bericht door Adrie99 »

Heb n 200 Ah Lithium accu. Ik zit in huis op klein Grieks eiland met 4 zware panelen op t dak. Ik zal de boiler 2 keer per week nodig hebben en er zit eco stand op. Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Boiler



Bericht door Atoz »

Eigenlijk gaat dat maar...
Je zou moeten warm water produceren via die omvormer enkel als de zon goed schijnt.
Zodoende verbruik je dan de zonnestroom samen met de accustroom

Hoe technisch ben je ?

Een 200Ah LiFePO4 is een te kleine capaciteit.
Het meest eenvoudige is een boiler ombouwen met een 500Watt verwarmingselement.

Kroppie weet daar meer over
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Boiler



Bericht door DJSmiley »

Hoeveel liter is die boiler?

2000W uit een accu halen is heel veel. Ik begrijp dat het hier om een huis gaat. Wat is de spanning van de accuset? Voor off-grid is 48V het meest gangbaar. Dan heb je zo'n 10kWh tot je beschikking, zeg 8kWh omdat je m niet volledig wilt leegtrekken. Daarmee is het mogelijk, al is het wel een aardige aanslag op de accucapaciteit (van een 10L boiler uitgaand)

Meer liters is nog meer energie nodig...

Op een 12V set is het eigenlijk niet te doen. 2000W is zo'n 170A. Dus met een uurtje opwarmtijd is je accu al helemaal leeg. Natuurlijk komt er nog wat via de zon binnen, maar hoeveel....

Je zal iets meer info moeten geven. Welke spanning heeft de accu? En verder zegt 'boiler' en 'zware panelen' niets. Noem getallen, dan is er wat van te vinden. Hoeveel liter, hoeveel Wp enz.

Ik denk dat je beter de generator stiller kunt maken dmv omkisting en isolatie, en voor je warmwaterbehoefte kijken naar zonnecollectoren.

Een domme boiler offgrid gebruiken is eigenlijk een van de meest inefficiente opties. Beste is een warmtepompboiler met zonnecollectoren. Dan kan de warmtepomp het eventuele gebrek aan zon compenseren. Een conventioneel verwarmingselement vraagt gewoon heel veel van de energievoorziening, die nu net juist de beperkende faktor is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
hermanusb
Berichten: 322
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Boiler



Bericht door hermanusb »

Mbv zonnecollectoren een boiler vullen met heet water.
Kan dat niet?
Dan hoeft hij niet te verwarmen maar enkel op temperatuur te houden wat veel minder energie kost.

En de boiler een element met minder vermogen geven want hoog vermogen is niet nodig.

Bij ali zag ik laatst er 1 van 300 watt.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Boiler



Bericht door Bob Diesel »

Als het id om een huis zou gaan
Vraag ik mij af hoe TS hier gekomen is

We verwijzen hem/haar door naar

https://www.eigenhuis.nl/#/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Boiler



Bericht door Kroppie »

ik heb ooit voor iemand een keukenboiler , zo eentje onder in een huishoud keuken kastje, omgebouwd met een element van 12 volt en 500 watt, is al weer paar jaar terug en heb na een 1e reactie van doet het goed, geen commentaar van niet goed gehad dus......
oude boieler demonteren kijken naar het element wat er in zit , lengte en bevestiging opmeten en op e-bay o.i.d. een 12 volt element bestellen [effe google]

en om 10 liter water van 13 graden naar 65 graden[min ivm legionella] te verwarmen kost +- 1uur, en +-600watt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Adrie99
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 11:30

Re: Boiler



Bericht door Adrie99 »

Tjo wat n vragen maar bedankt voor het meedenken. Voor mij hoeft die hele boiler niet wat ik ga minimaal vier keer per week zwemmen in zee. Degene die het tegen materiaalkosten heeft gebracht en geïnstalleerd was n Duitse kennis die inmiddels niet meer kan reizen. Nu wil ik voor ander bezoek dat ding best op mijn nwe Li-accu aansluiten en zelfs een zwaardere/extra accu kopen maar zoveel bezoek krijg ik in de winter nou ook niet. Ik had gehoopt met soort dimmer of de montage van minder zwaar verwarming element hem toch te kunnen gebruiken. Het is n TGR 50 N van het merk Gorenje. Ik heb 2x 150 W en 2x 380W op het dak. En alles is op 12V gebaseerd. Helaas heb ik alleen verstand van geologie en sukkulente planten. Op dit eiland met 120 inwoners is geen benzine te krijgen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Boiler



Bericht door Atoz »

De opgebouwde boiler van Kroppie isnperfect bruikbaar.
Met 10 liter boiler water kunnen twee mensen zich douchen.

Waar moet al dat warm water twee keer per week voor dienen?
En is er altijd voldoende zon? Of sneeuwt dat daar? Geen idee.

Verder denk ik dat een eigenhuis van meer dan 12 ton geen warmtepomp gaat krijgen op een klein Grieks eilandje ;-)
De warmteboiler zou je kunnen maar is de man daarvoor technisch genoeg, veiligheden etc het is niet zo eenvoudig.

Mischien is er zelfs nog een eenvoudigere oplossing te maken, maar dan moet ik eerst weten waar dat warmwater Voor gebruikt gaat worden ;)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Boiler



Bericht door myway »

Ik denk dat er eerst gekeken moet worden wat voor vermogen de accu in één keer kan leveren.
Dan, is de omvormer 2000 watt of va volt/ampere
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Boiler



Bericht door Atoz »

Dit dus
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Succulent

Hebben jullie daar gas? Of hoe maken jullie daar warm afwaswater?

Neem een waterketel, verwarm 2 x 2 liter tot aan kooktemperatuur
Neem een grote 20 liter ketel gooi daar 14 liter koud water in (mag ook 10 zijn :) )
Gooi daar de 4 liter kokend water bij

Bereken gerust of de verhoudingen kloppen om een behaaglijke was water temperatuur te bekomen

Neem een dompelpompje (20€)https://www.dewitschijndel.nl/reich-dompelpomp-15l/ van 12V uit de camperwereld, via een stuk Gardena koppeling ga je nu naar https://www.bol.com/be/nl/p/gardena-tui ... 010928299/

Schakelaartje tussen de pomp en douchen maar.

Het enige wat belangrijk is is om de pomp niet onnodig te laten pompen, zuinig met water zijn dus

Nog goed voor het milieu ook, de toekomst dus!
Minder modern comfort, maar zelfde resultaat: je bent gewassen

Als grote waterketel gebruiken wij : https://www.dewitschijndel.nl/comet-uni ... -19-liter/

In 2016, ja vijf jaar geleden was ik al een groene propere jongen :) , schreef ik: viewtopic.php?p=1571091#p1571091
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Boiler



Bericht door kampo »

OK het is dus een woning op een off grid eiland...
Als je in dat zuiderse land om je heen gaat kijken naar je buren dan zou het je moeten opvallen dat iedereen gebruik maakt van een sanitair zonneboiler voor zijn huishouden.
Vermoedelijk doet niemand warm water maken op basis van stroom uit een LFP accu. (op een uitzondering na)
Dat is toch een veel te duur systeem in vergelijking met het alternatief ?
Groeten Kampo
Adrie99
Berichten: 10
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 11:30

Re: Boiler



Bericht door Adrie99 »

Het eiland heeft stroom maar helaas via dieselgenerator. Alleen mensen die kamers verhuren hebben zonneboilers want die rotten hier in 2 jaar weg. Verder wordt er met gasflessen gewerkt. Ik ga de firma Gorenje via internet vragen of ze een verwarmingselement van lager wattage kunnen sturen. Anders geef ik deze boiler weg en koop n kleintje. De betreffende Duitser had nogal smetvrees schat ik. Ik zelf duik wel in zee als ik me vies voel.
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken. Adrie
Plaats reactie