elektra bij dieselheater

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Andreasjansen
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 21:11

elektra bij dieselheater



Bericht door Andreasjansen »

beste mensen,
ik heb een chinese dieselheater geinstalleerd en om voldoende stroom te bieden ook een nieuwe semitractie accu van 105 ah plus nieuwe acculader van 10 a geplaatst. Nu is het punt dat de dieselheater wel start als ik verbonden ben aan de stroom van de camping, maar als ik wil starten op de accu dan komt hij niet door de startprocedure omdat het voltage daalt van 12,6 naar 8V. Dit kan zijn omdat de stroomkabel van de accu naar de heater een oude kabel is van 10 meter lengte en waarschijnlijk te dun. Of omdat ik bij het installeren van de accu even met de steeksleutel de pluspool per ongeluk verbond met het chassis en er een vonk ontstond. Misschien is daardoor de accu kapot gegaan? Graag jullie advies en kennis hierover.
Hartelijke groet, André
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: elektra bij dieselheater



Bericht door marjasjaak »

Zou beginnen om de stroomkabel van 10 meter? te vervangen voor een dikkere kabel en zo kort mogelijk.(10 meter minimaal 6mm)
Bij opstarten trekt de kachel circa 10 ampere voor een aantal minuten.
Wij hebben een Planar kachel en ook een 105 ampere tractie accu, daarmee kunnen we in de winter circa 2 a 3 dagen op 'draaien'.
Als de kachel eenmaal brandt, dan vraagt hij 1 a 2 ampere.

Wat betreft je accu, je kan dit testen door al je verlichting en andere gebruikers aan te zetten. Zakt het voltage dan ook snel inelkaar, dan is de accu voortijdig overleden.
Sjaak.
Andreasjansen
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 21:11

Re: elektra bij dieselheater



Bericht door Andreasjansen »

Dankjewel Sjaak, ik ga er mee aan de slag. Groetjes, André
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: elektra bij dieselheater



Bericht door jansloos »

Als de sleutel niet een half uur op de accu heeft gelegen, trouwens dan nog, is het voor de accu alsof je een keer lang gestart hebt.

Eerder, te dunne kabel, ( hoe dun?) of overgangsweerstanden in de min kant.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: elektra bij dieselheater



Bericht door marjasjaak »

In onze zelfbouw, heb ik voor het camperdeel geen gebruik gemaakt van het chassis als min.
Alle gebruikers zijn aangesloten op de plus en min van de huishoudaccu, en werkt storingsvrij.
Maar hierover zijn de meningen op het forum zeer verdeeld.
Sjaak.
Ducato2000
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: elektra bij dieselheater



Bericht door Ducato2000 »

Fabrikanten gebruiken nagenoeg altijd de carrosserie/chassis als min/massa. Als je verwacht dat de elektrische weerstand van een kabel kleiner is dan die van de complete carrosserie dan kun je beter overal in de auto massakabels gaan trekken.
Maar ik zoek altijd een deugdelijk en goed massapunt op in de buurt van wat dikker materiaal. Boutje en moertje en kartelring en dan heb je een tapeind om kabelogen op vast te zetten. Wel even contactvlak met het staal blank maken en naderhand goed conserveren.
Waarom mensen losse massakabels gaan trekken in een stalen auto heb ik nog nooit begrepen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: elektra bij dieselheater



Bericht door Kroppie »

ik gebruik bij elektrische verbindingen in een vochtige omgeving voor het aanbrengen altijd noalox [effe google], het blanke metaal insmeren VOOR het plaatsen van de connector, en ook voor het insteken van de kabel in de kabelschoen voor het krimpen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: elektra bij dieselheater



Bericht door 309T16 »

Wordt steeds meer gekit bij modernere auto's/campers.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

elektra bij dieselheater



Bericht door myway »

Zit voor de fabrikant een aardig kostenplaatje aan om massakabel te trekken.
Dat er na tien/vijftien jaar massa problemen kunnen komen zal ze een zorg zijn.
Wie was het hier ook al weer die zich suf gezocht heeft naar een slecht massa contact?
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: elektra bij dieselheater



Bericht door DJSmiley »

Los van de (bijna te verwachten) discussie over massakabel/chassis:

TS geeft aan dat de spanning daalt tot 8V

Dat kan dus eigenlijk 2 oorzaken hebben. Die 10m kabel of een slechte accu.

Is die 8V gemeten direct op de accupolen of bij de aansluiting van de kachel? In het eerste geval is duidelijk dat de accu het probleem is

In het 2e geval kan het die 10m kabel zijn (meest voor de hand liggend) maar ook een slechte verbinding. Dan wordt het kabel nakijken.

Maar omdat hij noemt dat via de walstroom het wel werkt... dan is de kabel niet het (enige) probleem, maar verdenk ik eerder de accu. Ja, 10m kabel zal zeker meespelen en is desondanks aan te raden om te vervangen door een dikkere conform de specifcaties van de fabrikant, maar dat zou dan een 2e zijn.

Een accu zal niet kapot gaan van eenmalig een dikke kortsluiting. Wel als ie mishandeld wordt: Overladen en te diep ontladen zijn funest. Bij een loodaccu zou ik altijd een batteryprotect plaatsen. Die voorkomt het te diep ontladen.

Nieuw zegt helaas niets. Een nieuwe kan ook defect zijn, maar een nieuwe kun je ook in no-time slopen met een verkeerde behandeling.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie