AGM-accu en Orion TR Smart

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

AGM-accu en Orion TR Smart



Bericht door filides »

Me even voorstellen: geen rasechte kampeerder maar wel avontuurlijk ingesteld, en eigenaar van een VW T5 multivan bluemotion die voor mijn vrouwtje en mezelf het ideale reisvoertuig is. Door de beperkte grootte en het gewone uitzicht komen en slapen we waar we willen. Natuurlijk boeten we in op kwaliteiten zoals rechtstaan.
In de winter vermijden we tot nu toe om te kamperen wegens te koud in het voertuig, doch nu wil ik er een thermoheater 2K (correctie naderhand: autoterm )installeren. Om de startbatterij niet te belasten en voor geen onaangename verrassingen te staan, wil ik ook graag een 2de batterij onder de passagierszetel installeren, die geladen wordt via de (intelligente) dynamo van de wagen, door middel van een Orion te smart 18 a. Als batterij zou ik een agm batterij gebruiken omdat die dieper ontladen kan worden en op zijn zijkant kan geplaatst worden.
Is dit een haalbare opstelling, of zijn er interessantere (betaalbare) alternatieven? Waar plaats ik de Orion, in het motorruim of naast de batterij? Volstaat een 10 mm kabel? Het is voor mij een onbekende wereld, en hoe meer ik opzoek, hoe minder ik het weet, dus enige raadgevingen zouden erg welkom zijn. Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door filides op vr 19 nov 2021, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Agm batterij en Orion te smart



Bericht door DJSmiley »

De Orion (TR, geen TE) zo dicht mogeljik bij de huishoudaccu.

Diep ontladen vind geen enkele loodaccu leuk. Een AGM ook niet. 50% is echt de max, en dan lever je al heel veel in op de levensduur.

Kwa kabeldiameter voldoet 10mm2 wel, zeker voor een 18A Orion

Alleen om wat voor kachel gaat het? Ik ken geen thermoheater 2k. Als het om een elektrische kachel gaat en die 2k staat voor 2000 watt.. Dan kun je 'm, als je geluk hebt, 5min ofzo laten draaien op die accu (van een 100Ah accu uitgaand). En dan is die accu ook binnen een jaartje op.

Wil je verwarmen, dan is een dieselkachel veruit de meest efficiente oplossing. Dat gebruikt weinig stroom en dan hoef je ook geen dikke accu en omvormer te kopen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Agm batterij en Orion te smart



Bericht door Atoz »

Als het 2000 Watt elektrische verwarming is dan...
Heb je minimum 230Ah AGM gewicht 75 kg

Dan een geschikt omvormer, geen kleine jongen. Minimaal een 2000Watt (neen niet piek, vol continue)

Dan kan je 45 minuten de verwarming opzetten, daarna is je accu gewoon P L A T. Want laat 2000Watt nu een stroom zijn van 150A, ruw berekend, we vergeten de omvormer verliezen etc.

Vervolgens moet je dan ongeveer 9 uur rijden om de accu terug vol te laden, liefst snel want anders gaan je AGM nog sneller stuk.
9 uur x 18 A = 162 A zodoende is de accu terug vol (duurt waarschijnlijk nog een uurtje langer)

Om 9 uur te rijden heb je hoeveel brandstof nodig?

Beetje warrig verhaal gewoon om je te bewijzen (?) Dat het elektrisch gewoonweg niet kan....

Tenzij....
Je een 10 CM schapenwol geïsoleerd dak hebt bekleed met 8mm multiplex en plastic schroten.
Je wanden bestaan uit 5 CM schapenwol isolatie met 8mm multiplex bekleed
Je voertuig cabine volledig afgesloten is van de leefruimte met een 5cm dikke wand en schuifdeur
Je vloer bestaat uit 5cm pur en 18mm betonpoeder
Je ganse dak vol ligt met zonnepanelen en je accu een bruikbare capaciteit heeft van 4000 Watt
Je een omvormer koopt die geschikt is om 2,5 KW continue en iets meer als piek te leveren

En nu komt het... Je gebruikt een elektrisch vuurtje van 500 Watt om gedurende een half uurtje de boel warm te stoken
Vijfhonderd Watt... Dertig minuten.
Door de goede isolatie komt je camper op een behaaglijke temperatuur en blijft hij warm.
Lichaamsenergie zorgt er in een energiezuinig woning voor dat de temperatuur hoog blijft.

Vervolgens heeft onze accu 40Ah lading nodig, momenteel een uurtje of twee november-zon aan de Spaanse Costa, als de zon tenminste schijnt.

Hieronder staan de technische specificaties: 400Ah LiFePO4 en 740Wp op het dak.
Kost je een arm en je beide benen als je het niet zelf doet.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Agm batterij en Orion te smart



Bericht door filides »

Bedankt voor de supersnelle reactie en de uitgebreide uitleg,
De standkachel zou een autoterm (planar 2D) zijn op diesel, stroomverbruik tussen 10 en 30 watt ( opstarten zal wel meer verbruiken, doch daar vind ik geen gegevens over) . In plaats van thermoheat. Je merkt dat dit nog een heel nieuwe wereld voor me is 😕, maar ik leer al bij. De kabel, moet dat gevlochten zijn, en mag die eventueel dunner? Ik denk zo n 4 a 5 meter tot de lader.
Mijn isolatie is voorlopig onbestaande vrees ik… mss een volgende stap.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Agm batterij en Orion te smart



Bericht door Mickel Moen »

Een heater van 2000 Watt?

Wij verwarmen met een elektrisch keramisch kacheltje met 2 standen. 800Watt en 1200 Watt. https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10 ... ming.htmlD

Eigenlijk gebruiken we de 800 Watt alleen maar. Het aantal m2 in een VW busje is beperkt, die heb je dus zo warm.
Elektrisch verwarmen is niet te doen op accu’s, maar met 800 Watt kun je op vrijwel iedere camping aan de paal.

Wil je het comfort verhogen, dan zijn er een aantal aanpassingen die makkelijk te realiseren zijn.

1. Elektrische vloerverwarming. Liefst onder de vloerbedekking natuurlijk, maar er zijn ook matten te koop die je op de vloer legt. Een warme vloer scheelt zeer veel in koudebeleving, waardoor je aanzienlijk minder de ruimte hoeft te verwarmen. Die van ons vraagt 75 Watt. Wel aan de paal dus. https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/vloer.html
2. Cabine isolatie. Een isolerend scherm aan de buitenkant voor de cabineramen scheelt aanzienlijk. Bij een verder geïsoleerde bus is dit de grootste koude brug. https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... creen.html
3. Zijn jouw wanden nog niet geïsoleerd, raad ik je aan om met schapenwol te isoleren. Je haalt de binnenbekleding weg. Deze zit meestal eenvoudig vast met clips. Klein beetje spuitlijm op de buitenwand en de wol zo dik plaatsen, dat deze net klemvast komt tussen buiten- en binnenwand. Hierna de binnenbekleding weer plaatsen.
4. Koop een busmuts of hefdaksjaal indien je een hefdak hebt. Kun je ook zelf maken. Ik heb mijn hefdaksjaal zelf gemaakt. Daarmee isoleer je het doek van het hefdak. Isoleert niet alleen goed, maar houdt ook de wind tegen. https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... sjaal.html

Mocht het om gas- of dieselverwarming gaan, dan gaat het wat het elektriciteitsverbruik gaat om de dieselpomp en/of ventilator. Ik heb met dit soort standkachels geen ervaring. Op https://www.weetjewel.nl/phpbb3/search. ... ive_topics
vind je zat forumleden die dat wel hebben.

Mocht je meer willen weten over elektriciteit in een bus, zie mijn blog, link hieronder. Het begint met berekenen van verwacht verbruik in relatie met het gewenste campergedrag.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Agm batterij en Orion te smart



Bericht door filides »

Is wel even verschieten hoeveel stroom apparaten verbruiken, ik dacht sporadisch een fietsbatterij op te laden via de extra batterij, doch zie dat dat duidelijk een no go is. Op campings staan we nooit, dus zijn volledig op ons eigen aangewezen voor opladen, zonnepaneel op bet dak gaat niet want er staat regelmatig een daktent op. Maarals ik uitga van een verbruik van 240 watt, is dit 20 amp, wat ik op een goed uur zou kunnen bijladen dus. Met een 100 AMP batterij zou.ik dan 2 dagen kunnen staan zonder laden en zou de batterij nog 60 % over hebben. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Agm batterij en Orion te smart



Bericht door Mickel Moen »

Het is niet zo, dat je een AGM zomaar in een uur weer vol krijgt op de dynamo.

Natuurlijk is een en ander afhankelijk van hoe diep de accu ontladen is en hoe veel en snel deze op kan nemen.

In de bulkfase gaat dit rap. De absorptiefase vraagt echter aanzienlijk meer tijd. Denk grofweg aan zeker een halve tot hele dag. Het gevaar is, dat jouw accu nooit meer volledig geladen wordt, omdat de reistijd steeds te kort is. Dat heeft als resultaat een versnelde veroudering van de accu.

Je kunt dit verbeteren, door een acculader te plaatsen en om de zoveel dagen toch even aan de paal te gaan, zodat de accu weer netjes helemaal geladen kan worden. Om dit te controleren en jouw systeem te leren kennen, kun je eigenlijk niet zonder een goede accumonitor, zoals de BMV van Victron.

Bij lithium accu’s werkt dit allemaal anders. Daar heb ik geen ervaring mee en ga ik dus ook geen uitspraken over doen. Hier zijn echter genoeg leden die die ervaring wel hebben.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 19 nov 2021, 7:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Agm batterij en Orion te smart



Bericht door evdoetelaar+larana »

Het lijkt er op dat je aan het gissen bent wat je energieverbruik betreft. Beter is om je daar meer in te verdiepen, zodat je meer inzicht krijgt in het vermoedelijke werkelijke energieverbruik. Lees de info op deze site eens (https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/), maak dan een berekening van je energiebehoefte en pas daarop de capaciteit van de accu aan. En daarna bepalen wat nodig is om de accu weer geladen te krijgen (met PV-paneel en/of DC-DC-lader).

Als PV-panelen op je dak geen optie is, kun je ook een mobiele PV-paneel overwegen, deze bijvoorbeeld. https://www.solarpowersupply.nl/wattstu ... gKhffD_BwE
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door filides »

Het is wel een beredeneerde gissing, hoor, ik reken dat de kachel Max 12 uur per dag draait, waarvan 8 uur s nachts in laagste stand, dus 10 watt stroomverbruik. De 4 andere uur reken ik aan Max stroomverbruik van 30 watt, dus 4*30 + 8*10=200 watt .opstarten verbruikt meer, ik vind de waarden enkel voor webasto ( zie hieronder).
De rit naar huis is meestal zeker 3 uur, volstaat dit om volledig te laden, of mag ik er thuis een druppellader aanhangen?
Zonnepanelen, monitoring en extra laders maken het veel te duur voor wat de bedoeling is: een 10 a 20 tal nachten te gebruiken in de winter bij koud weer. Ik begrijp dat dat voor de campeerwagens waar echt in geleefd wordt dit echt de moeite en kost waard is, doch bij ons is het enkel een overnachtingsplaats 😴

Opgezocht op fora:
HanK schreef op di 29 nov 2011, 14:44
Heb er even de str oomtang opgezet.
Met inschakelen start de meting op 15A om dan vrij snel terug te zakken tot 6,5A
Na 30 sec. gaat er diesel geinjecteerd worden en de ventilator van de kachel harder draaien , 7,5 A.
Dan na 30 sec. zakt de stroom snel naar 1,5 A , pulserend naar 1,6 A.
Dit blijft dus tijdens in bedrijf zijn van de Webasto.
Dit pulseren komt van de pulsen op het diesel-injectie-ventiel.
Na uitschakelen op het Webasto paneel gaat de stroom naar 2 A en dan in 1 min. zakkend naar 0,6 A
Dan blijft dit nog 2 min. en schakelt de Webasto uit.


Eberspächer AIRTRONIC D2
https://www.marinestore.nl/downloads/do ... tronic.pdf
blz 6:
0,85 - 2,2 KW
0,1 - 0,28 l/h
8 - 34 Watt
310 x 122 x 115mm 2,7 KG
120 sec. bij aan, 40 sec. bij uit(zie blz 30)

http://www.eberca.nl/downloads/files/35 ... d%20D2.pdf
< 100 watt (max. ca. 3 min.) zie normblad_D2-1.pdf


Wallas 22 DT
http://www.wallas.fi/contentlibrary/PDF/490526B.pdf blz.209
1 - 2,2 kW
0,1 - 0,2 l/h
0,5 - 0,9 A
wanneer ontsteking werkt 5 - 10 min. 8 A
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door Frank1954 »

Deze dieselverwarming wordt ook veel ingebouwd : https://www.tigerexped.de/autoterm-air- ... andheizung
Hoe deze wordt gemonteerd: https://www.autoterm.com/storage/app/me ... 1.2017.pdf
De meeste dieselverwarmingen verbruiken méér stroom dan de spec's vermelden
Ik weet van een Planar service-monteur die ze plaatst in kleine vaartuigen dat je deze ook kan instellen om het vermogen naar beneden te draaien zonder dat de brander telkens uit valt want, dat is wat telkens méér energie vraagt uit je batterij
Of dit bij andere merken ook mogelijk is ik "denk" het wel ( er naar informeren kan je vooruit helpen)
En inzake batterij keuze...opteer meteen voor Lifepo4...
Een Lifepo4 van 100Ah en je hebt een "beschikbare capaciteit" die vergelijkbaar is met 200Ah Gel/AGM
Met meegeleverde batterijmonitor : https://cs-batteries.de/Lithium-LiFePO4 ... Mess-Shunt
Zonder zonnepanelen...een Victron Orion 12/12/30 en geen 12/12/18....
En dan mag de verwarming aan blijven zonder dat je nog verder nog zorgen hoeft te maken.. :thumbup:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door Atoz »

Als trotse bezitter van een Planar 44D
Als eigenaar van twee Ampere tangen en een paar handen vol andere meetapparatuur

Weet en meet ik dat ook Planar geen grote stroomverbruikers is.
5A opstart meen ik me te herinneren.
In elk geval de onze is afgezekerd met 5A zekering. En die wil niet stuk ;-)
(Maar ik heb misschien wel een speciaal model van Planar, ik meet, ik zie)

Maar verwarmen in een ongeisolerende bus...
Koop je dan niet beter thermisch ondergoed, goede slaapzak, een donsdeken met echte dons (wil je nooit meer kwijt) en dikke sokken?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door Atoz »

Druppellader: goedkoop kastje aangesloten op de accu en netstroom. Doel de accu te ''onderhouden'' als het een goeie accu en druppellader is.

Als Je dan toch moet thuis laden koop dan een betrouwbare goede lader. Geschikt om je accu te LADEN.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door filides »

Maar volgens ik begrijp wordt er eerst bulk geladen aan hoog tempo, en nadien langzaam. Dus kan een intelligente druppellader dit toch doen wanneer het gros reeds door de Orion is geladen, wanneer de auto weer thuis is?
Goede slaapzakken hebben we, al meermaals op grote hoogte gekampeerd met tent en met ijs aan de binnenkant s ochtends, doch ik begin softy te worden en wil s ochtends ontbijten met warme vingers, en na een wandeling door de regen even kunnen drogen en opwarmen. Flauw, ik weet het😉
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door kampo »

filides schreef:
vr 19 nov 2021, 9:50
Het is wel een beredeneerde gissing, hoor, ik reken dat de kachel Max 12 uur per dag draait, waarvan 8 uur s nachts in laagste stand, dus 10 watt stroomverbruik. De 4 andere uur reken ik aan Max stroomverbruik van 30 watt, dus 4*30 + 8*10=200 watt .opstarten verbruikt meer, ik vind de waarden enkel voor webasto ( zie hieronder).
De rit naar huis is meestal zeker 3 uur, volstaat dit om volledig te laden, of mag ik er thuis een druppellader aanhangen?
Zonnepanelen, monitoring en extra laders maken het veel te duur voor wat de bedoeling is: een 10 a 20 tal nachten te gebruiken in de winter bij koud weer. Ik begrijp dat dat voor de campeerwagens waar echt in geleefd wordt dit echt de moeite en kost waard is, doch bij ons is het enkel een overnachtingsplaats 😴...
VW T5, dan volstaat een 2,2kW kachel bv in de begeleiders opstaptrede.
Ik heb bij meerdere Airtronic D2 kachels het praktijk stroomverbruik gemeten over een langere tijd. Dat zijn de kachels die het minste stroom verbruiken. Er zit natuurlijk wel een verschil op afhankelijk van de buitentemperatuur.
Omdat je je niet rijk wenst te rekenen calculeer je in dit voertuig en voor dit model best met gemiddeld 20W/12V x 12h = 20Ah per gebruiks dag van 12h. Veel minder zal moeilijk worden. Andere goedkopere of groter gedimensioneerde dieselkachels kunnen of zullen het dubbel aan stroom verbruiken.

Als vuistregel om een accu weer geladen te krijgen kan je stellen dat je ongeveer 1h moet rijden per gebruiks uur van de accu. Dus je moet rijden of onderweg stroom bijtanken. Meestal met landstroom of solar. Bij aankomst thuis moet je de accu terug aanvullen om hem terug op de 100% SOC te brengen voor langere levensduur.

Een accumonitor is wat mij betreft verplicht in zo een toepassing. Zonder kan je niet leven.

Paar inbouwvoorbeelden op VWT5


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie