AGM-accu en Orion TR Smart

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door filides »

Ik ga de autotherm onder de wagen hangen, https://www.tigerexped.de/media/image/p ... on-kit.jpg
De geschikte beugel voor een t 5 zit erbij. Te verwarmen lucht neem ik aan de passagieropstap, de verwarmde blaas ik in via de b stijl onderaan.

Voor de batterij neem ik een agm van rond de 100 Ah, die komt onder de passagierszetel, en wordt geladen via een intelligente dc dc lader Orion te smart die ook onder de zetel komt. Voor de voeding vertrek ik van de Pos pool van de startbatterij met 10? mm gevlochten kabel, die ik even onderbreek om een zekering te plaatsen, en die eindigt in de lader. De negatieve pool verbind ik met een bout aan bloot staal van de van. Waar plaats ik de monitor, en wat is een betaalbare voor de agm batterij? Bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door Atoz »

Kleine opmerking.....
Tot wie ga je je wenden als er een probleem is?

Als ervaringsdeskundige mag ik jou daar op wijzen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door Mickel Moen »

Even nog een opmerking wat betreft zekeren. Bedenk, dat je de kabel zekert. Dit doe je zo dicht mogelijk bij de accu, of aan het begin van de kabel als deze van een dikkere kabel vertrekt.

Heb je een startaccu en een hh-accu parallel verbonden, dan zit er dus aan beide kanten van de kabel een zekering. Bij kortsluiting in het midden van de kabel, gaat de zekering eruit aan de ene kant, maar blijft de andere accu stroom leveren. Vuistregel is, dat je alleen kabels korter dan 30cm, die goed in het zicht liggen en waar de kans op beschadiging nihil is, niet zekert.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door filides »

dat begrijp ik niet zo goed. Dus aan de zijde van de startaccu plaats ik een zekering en een zekering aan de Hg batterij, 2 zekeringen op dezelfde kabel?
Welke diameter kabel gebruik ik en welke zekering? Ik vermoed 20 AMP, gezien de lader 18 kan leveren? Thx
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Agm accu en Orion TR Smart



Bericht door DJSmiley »

Ja, 2 zekeringen, omdat in bij een scheidingsrelais geval de stroom van beide kanten kan komen.

De zekering bij de startaccu beschermt tegen een kabelsluiting oid in het stuk naar de Orion. (bij een kortsluiting sluit je anders de startaccu kort)
De zekering bij de hh accu beschermt de kabel tegen een sluiting in het stuk naar de startaccu (bij een kortsluiting sluit je anders de hh accu kort)

In het geval van een Orion is er echter geen scheidingsrelais maar zit de Orion ertussen. Dan is een zekering aan de startaccu kant voldoende. Let wel, een Orion TR is een boostconverter. Dus de 18A die ie op de uitgang levert kan een hogere stroom zijn aan de ingang (bij een lagere spanning). Ik zou daar bij een 18A Orion een 30A zekering plaatsen. Een 20A exemplaar is naar mijn mening net te krap

Aan de uitgang van de Orion hoeft geen zekering, maar het is wel verstandig om de kabel vanaf de HH accu gezekerd te hebben, zoals al gezegd door anderen ook zo dicht mogelijk bij de huishoudaccu
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: AGM-accu en Orion TR Smart



Bericht door filides »

Bedankt voor de verduideling👍 Kan je me ook nog raad geven betreffende de dikte van de er gebruiken kabel? En iemandenig idee wat het verschil is tussen een Orion te smart isolatid en non iolated?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: AGM-accu en Orion TR Smart



Bericht door DJSmiley »

De naam zegt het eigenlijk al: Isolated of niet.

Dat houd in: De - van de ingang zit wel of niet aan de - van de uitgang.

In de meeste gevallen van een camper oid voldoet de non-isolated prima, want er is geen scheiding nodig tussen de - van de beide systemen. Je kan de isolated ook gewoon inzetten met een gedeelde -. De isolated is iets duurder

De 18A is een isolated versie, de 30A is er in beide versies. (even van de 12-12V versie uitgaand)

Voor de korte afstand en maar 18A voldoet 10mm2 meer dan voldoende. Maar goed, er kan 16mm2 in. Dat scheelt maar een paar euro. Ik zou lekker voor 16mm2 gaan, mocht je ooit toch nog besluiten de orion te upgraden dan hoef je geen kabels te vervangen.

edit: zie hieronder, Zonneke heeft gelijk, verkeerd gekeken :bang:
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 21 nov 2021, 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: AGM-accu en Orion TR Smart



Bericht door Zonneke »

De 18A heb je ook isolated.
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: AGM-accu en Orion TR Smart



Bericht door filides »

Oké, thx. Ik ga voor 10 mm kabel gaan, in een kabelberekeningsmodule gaf men aan dat 6 mm ook voldoende zou zijn, doch dat ga ik niet riskeren.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: AGM-accu en Orion TR Smart



Bericht door Kroppie »

filides schreef:
zo 21 nov 2021, 17:30
Bedankt voor de verduideling👍 Kan je me ook nog raad geven betreffende de dikte van de er gebruiken kabel? En iemandenig idee wat het verschil is tussen een Orion te smart isolatid en non iolated?
voor kabeldiktes : http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6715
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: AGM-accu en Orion TR Smart



Bericht door evdoetelaar+larana »

Plaatsing van de zekeringen. In de handleiding is aangegeven welke zekeringen je moet plaatsen.
Bijlagen
Orion Tr Smart.jpg
Orion Tr Smart.jpg (23.62 KiB) 193 keer bekeken
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: AGM-accu en Orion TR Smart



Bericht door filides »

Tof, dank u. En de zwarte draad mag ik vervangen door de lader met het chassis te verbinden mits een stuk zwarte kabel en een bout? Zal idd simpel klinken voor de echte bouwers onder ons, maar iedereen moet beginnen onderaan de ladder. Super dat dit forum bestaat voor mensen als mezelf. Advies welk merk Agm batterij? Ik dacht een varta te nemen zoals de startbatterij, de eerste ging 9 jaar mee.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: AGM-accu en Orion TR Smart



Bericht door Atoz »

Punt van eindeloze discussie, maar omdat ik de eerste ben om hierop te reageren...
Leg een kabel dus niet via chasis altijd werkend.
Trouwens die accu min polen moeten naar de orion
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: AGM-accu en Orion TR Smart



Bericht door filides »

Dus ook met een 10mm naar de startbatterij. Hier moet geen zekering op vermoed ik?

Verbruikt de Orion in rust ook nog enige stroom? Of is die verwaarloosbaar (loopt de batterij niet leeg als de van enkele weken stil zou staan?)
Plaats reactie