DC stabilisator Maxxfan

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Jabek
Berichten: 76
Lid geworden op: za 19 jun 2021, 16:22

DC stabilisator Maxxfan



Bericht door Jabek »

Hoi,
Ik ben een Maxxfan aan het installeren bij mijn bus ombouw (Crafter, 2008).
Nu begrijp ik dat deze gevoelig zijn voor spanningspieken. Het maximum is 14V.
Ik bestel eenDC-DC step up down converter van 8-40V naar 12 V, 10A.

Ik maak echter een foutje en bestel per ongeluk een 8-40 V naar 13,8 V, 5 A converter (had te maken met een submenu op Ali).
De 13,8 V zou moeten werken (want minder dan 14V). De 5 A is echter aan de magere kant. De maxxfan gebruikt 5 A, maar bij starten misschien het dubbele.

Misschien is de vraag stellen hem beantwoorden :lolno: , maar tch: Zal ik het proberen met de 5 A converter? Als het misgaat wat dan, converter weg, of erger?
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: DC stabilisator Maxxfan



Bericht door pwhooftman »

Ik heb zelf een keer door metingen vastgesteld dat het afslaan van de motor getriggerd wordt door het oplopen van de stroom zodra de kap open of gesloten is en de motor begint te wurgen. Ik zag toen de stroom kortstondig oplopen naar waardes rond de 5 ampère. Het hangt er maar net vanaf of die dc-dc convertor kortdurende hogere stromen aankan.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: DC stabilisator Maxxfan



Bericht door Charm »

Ik zou hem gewoon proberen. Hoe de regelaar gaat reageren bij het opstarten, hangt af van hoe hij omgaat met stroombegrenzing: slaat hij af of reduceert hij de spanning. De regelaar moet wel zijn voorzien van kortsluitbeveiliging. Als dit het geval is, loopt je weinig risico. Weggooien kan altijd nog.

Je zou ook een 10A diode kunnen opnemen in serie, dan wordt de spanning met 0.7V gereduceerd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    amigob2
    Berichten: 1024
    Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

    Re: DC stabilisator Maxxfan



    Bericht door amigob2 »

    De Forword voltage van een diode zal onder belasting oplopen tot misschien wel boven de 1V Dat betekent dat je 5W aan warmte moet disiperen bij 5A
    En dat is behoorlijk, en heeft bij halfgeleiders meestal een koellichaam nodig .
    Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: DC stabilisator Maxxfan



    Bericht door Charm »

    Dat is geen enkel probleem die 5W, is echt pienuts. Een koellichaam mag natuurlijk altijd. Er zijn voldoende (zgn bypass diodes) die makkelijk zonder extra koeling 10A aan kunnen. Die worden vaak in zonnepanelen toegepast.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Denja
      Berichten: 574
      Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
      Locatie: Kempen (B)

      Re: DC stabilisator Maxxfan



      Bericht door Denja »

      Bij mij hangt er ook een 5A tussen werkt perfect nooit problemen mee :thumbup:
      Eura Mobil
      Terrestra 670 SBL
      Afbeelding
      "Ubi bene, ibi patria"
      Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
      Zijspan
      Berichten: 2575
      Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
      Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

      Re: DC stabilisator Maxxfan



      Bericht door Zijspan »

      Ik heb er gewoon een dc-dc 6-36 volt 5 amp stabilisator er tussen zitten en dat werkt goed.
      De opgenomen spanning heb ik nooit gemeten, gewoon uitgegaan wat er op de Max fan stond.
      Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
      mama
      Berichten: 1847
      Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

      Re: DC stabilisator Maxxfan



      Bericht door mama »

      Bij ons staat er niets tussen , toch al een 2 tal jaren en werkt nog altijd zonder problemen .
      Bij de vorige camper stond er ook niets tussen en die heeft toch een ± 8 tal jaar zonder problemen gewerkt .
      De enige waar ik iets tussenstaan heb is de titan ventilators van de ijstkast , omdat het daar wél aangegeven wordt
      https://www.gigatronic.nl/Titan-TTC-SC22-Multi-koeler
      Gebruikersavatar
      jan-
      Berichten: 2606
      Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
      Locatie: Harderwijk

      Re: DC stabilisator Maxxfan



      Bericht door jan- »

      Jabek schreef:
      do 18 nov 2021, 17:13
      Hoi,
      Ik ben een Maxxfan aan het installeren bij mijn bus ombouw (Crafter, 2008).
      Nu begrijp ik dat deze gevoelig zijn voor spanningspieken. Het maximum is 14V.
      Van wie heb je dit nu begrepen? Of waar heb je dit gelezen? Zie ook viewtopic.php?f=10&t=8476562&p=2064212#p2064212
      Als je toch gaat experimenteren kun je het net zo goed rechtstreeks aansluiten. Want ik heb begrepen dat het zowiezo niet stuk gaat.

      (Max fan: Dat wordt dus komend weekend weer formule 1 kijken. :D )
      Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
      Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
      Gebruikersavatar
      Camperic
      Berichten: 5611
      Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
      Locatie: City of Mars

      Re: DC stabilisator Maxxfan



      Bericht door Camperic »

      jan- schreef:
      di 23 nov 2021, 20:31
      (Max fan: Dat wordt dus komend weekend weer formule 1 kijken. :D )
      Naar een herhaling dan, want de volgende race is pas een week later :wink:
      Eric

      Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
      Gebruikersavatar
      RobMG
      Berichten: 249
      Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
      Locatie: Hoevelaken

      Re: DC stabilisator Maxxfan



      Bericht door RobMG »

      Bij mij is 2 jaar geleden een Maxx fan gemonteerd en gewoon op het 12 V circuit aangesloten zonder converter of wat dan ook. Ongeacht of deze nu via de hh accu of via de paal werkt, ik heb nog nooit enig probleem ervaren. Groet Rob.
      Gebruikersavatar
      kampo
      Berichten: 8865
      Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
      Locatie: Brussel

      Re: DC stabilisator Maxxfan



      Bericht door kampo »

      Inderdaad zo zie ik het ook...
      Er is bij de Maxxfan nog geen enkel defect echt toegewezen aan een te hoge spanning.
      De storingen waar je wel eens over leest hadden allemaal een andere oorzaak of in ieder geval werd het nooit bewezen dat het aan een te hoge spanning lag. Niet bewezen verhaaltjes gaan een eigen leven leiden...
      Overigens zal de Maxxfan gewoon ietsje sneller draaien bij een spanning van 15V ipv 14V. Maar gebruik je hem lang in de hoogste stand ?
      De Maxxfan werd ondertussen in de US in zeer grote aantallen verkocht en gemonteerd. Niets wijst erop dat die dingen niet voor automotive spanning geschikt zouden zijn.
      Een Maxxfan gebruik je zelden al rijdende met hoge spanning. In bijna alle gevallen gebruikt je een Maxxfan in stilstand op de accu. Dus bij relatief lage spanning. Of het moet al zijn dat een ingeschakelde "acculader" even in een hoge stand gaat maar dat duurt niet lang.
      Het gebruik van een dc/dc stabilisator op zo een ventilator is natuurlijk niet verboden maar het is niet nodig.

      Het is geen heavy duty toestel. De balancering van de fan is maar zo zo. Motor en printplaat gaan niet eeuwig mee wat je enkel bij "veelgebruikers" tegenkomt. Te veel slappe plastic onderdelen. Komt vast te zitten, moet regelmatig gereinigd worden en met liefde behandeld. Moeilijk van hem voor eeuwig waterdicht te monteren vooral op het geribbeld dak van een buscamper. Maar (bijna) iedereen is tevreden van het resultaat. Wat je niet kan zeggen van alle andere merken. Die zijn goedkoper maar nog veel slapper.
      Groeten Kampo
      Gebruikersavatar
      rcraats
      Berichten: 134
      Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
      Locatie: Apeldoorn

      Re: DC stabilisator Maxxfan



      Bericht door rcraats »

      Voor de Maxxfan hoef je de spanning niet te stabiliseren. Gewoon via 12v aansluiten en ook bij 14.8v geeft dat geen problemen.
      Hymer B674 SL
      Jabek
      Berichten: 76
      Lid geworden op: za 19 jun 2021, 16:22

      Re: DC stabilisator Maxxfan



      Bericht door Jabek »

      Dank voor jullie reacties. Ik probeer het dan eerst zonder stabilisator.
      Plaats reactie