Personenbus en BPM

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Personenbus en BPM



Bericht door hermanusb »

Even voor de zekerheid.

Ik zit te kijken voor een bus en een personenbus heeft als voordeel dat ik met enige zekerheid 2 extra zitplaatsen op kenteken kan regelen.
Daarnaast zitten er al ramen in waardoor hier niet in geïnvesteerd hoeft te worden,

Een personen bus heeft toch al betaalde bpm?

Dus als ik een personenbus koop, moet ik wel zo goed als zeker btw betalen 21% over de aanschafprijs maar de bpm is reeds betaald?

Daarna bed en keuken en kastjes erin (ik chargeer even ) en ik kan hem op camper kenteken zetten zo der nog bpm te hoeven betalen?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Personenbus en bpm



Bericht door EasyBee »

Volgorde is eerst RDW en dan Belastingdienst. RDW kijkt naar veiligheid, Belastingdienst naar fiscaliteit.
RDW eisen voor op kenteken zetten als kampeerauto zijn anders dan die Belastingdienst.
Eisen voor kampeerauto tarief is wel iets meer volgens de Belastingdienst. En niet na de goedkeuring van je aanvraag weer deels ongedaan maken. Bij controle ben je het haasje.
Laatst gewijzigd door EasyBee op wo 17 nov 2021, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Personenbus en bpm



Bericht door DiffRental »

BTW betaal je alleen over een zakelijk gereden wagen waarvan BTW is afgetrokken.
Dus als de bus van een particulier is of ooit is geweest dan betaal je gewoon de prijs die wordt gevraagd.
Een goede adverteerder zet het bij zijn advertentie of het gaat om een BTW of MARGE voertuig.
Is een wagen eenmaal een MARGE voertuig dan kan het nooit meer een BTW voertuig worden.
Groeten Peter
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Personenbus en BPM



Bericht door hermanusb »

Het btw verhaal weet ik.

Ik wil weten of bij een personenbus, of oude taxibus nog bpm betaald moet worden.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Personenbus en BPM



Bericht door EasyBee »

Je levert zelf te weinig info aan, dus kijk even zelf bij de Belastingdienst.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Personenbus en bpm



Bericht door doov »

DiffRental schreef:
wo 17 nov 2021, 16:48
BTW betaal je alleen over een zakelijk gereden wagen waarvan BTW is afgetrokken.
Dus als de bus van een particulier is of ooit is geweest dan betaal je gewoon de prijs die wordt gevraagd.
Een goede adverteerder zet het bij zijn advertentie of het gaat om een BTW of MARGE voertuig.
Is een wagen eenmaal een MARGE voertuig dan kan het nooit meer een BTW voertuig worden.
Dat is onwaar.
Koopt een ondernemer een marge auto dan wordt het weer een BTW auto bij verkoop door de ondernemer.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Personenbus en BPM



Bericht door bus21 »

Ik heb het niet nagezocht, dus wellicht is dit 'een klok horen luiden, maar de klepel hangt heel ergens anders' bijdrage:

De BMP is bij invalidenbussen ook niet altijd afgedragen. Dus ook dat hangt samen met een vorige eigenaar van de bus.
Uitgeschreven

Re: Personenbus en bpm



Bericht door Uitgeschreven »

doov schreef:
wo 17 nov 2021, 17:56
DiffRental schreef:
wo 17 nov 2021, 16:48
BTW betaal je alleen over een zakelijk gereden wagen waarvan BTW is afgetrokken.
Dus als de bus van een particulier is of ooit is geweest dan betaal je gewoon de prijs die wordt gevraagd.
Een goede adverteerder zet het bij zijn advertentie of het gaat om een BTW of MARGE voertuig.
Is een wagen eenmaal een MARGE voertuig dan kan het nooit meer een BTW voertuig worden.
Dat is onwaar.
Koopt een ondernemer een marge auto dan wordt het weer een BTW auto bij verkoop door de ondernemer.
De wet is onlangs veranderd begrijp ik.

Groet,
Martin
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Personenbus en bpm



Bericht door DiffRental »

doov schreef:
wo 17 nov 2021, 17:56

Dat is onwaar.
Koopt een ondernemer een marge auto dan wordt het weer een BTW auto bij verkoop door de ondernemer.
Eehhhh echt? Leg eens uit dan?
Groeten Peter
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Personenbus en BPM



Bericht door AadenAnke »

Taxi busjes zit je meestal toch met bpm verhaal als deze rechtstreeks van de taxi ondernemer komt. Taxi ondernemingen kunnen/konden vrijstelling/uitstel van bpm krijgen. Is alweer een tijd geleden dat ik met die materie van doen had

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Personenbus en BPM



Bericht door Bas vd laar »

Koopt een ondernemer een marge auto dan wordt het weer een BTW auto bij verkoop door de ondernemer.
Nee natuurlijk niet, wat een klets, dan zouden alle auto's die een autobedrijf koopt, of inruilt, van een particulier weer BTW auto's worden als hij deze aan een ondernemer verkoopt. :crazy:
Dat zou wat zijn zeg! Hahaha

Sterker, als je dat zou doen, als ondernemer, een marge-auto kopen en doorverkopen met een BTW factuur dan pleeg je BTW fraude!
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Personenbus en BPM



Bericht door doov »

De marge regeling geldt alleen voor handelaren in marge goederen.
Zo simpel is het.

Als, laten we zeggen, een loodgieter een marge auto koopt en hij die weer gaat verkopen, dan moet hij BTW afdragen over de verkoopopbrengst.
Het maakt niet uit of hij een auto verkoopt of een bahco.

Maar goed, iedereen die denkt expertise te hebben op dit gebied die roept maar wat hij wil. Dat maakt me verder niet uit.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Personenbus en BPM



Bericht door Bas vd laar »

BTW op een aangekochte margeauto draag je als ondernemer ( geen autobedrijf ) alleen af als hij voor de BTW op de zaak staat.
Beter is om hem af te schrijven naar bijna nul en hem dan aan jezelf te verkopen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Personenbus en BPM



Bericht door DiffRental »

doov schreef:
wo 17 nov 2021, 23:03
Als, laten we zeggen, een loodgieter een marge auto koopt en hij die weer gaat verkopen, dan moet hij BTW afdragen over de verkoopopbrengst.
Het maakt niet uit of hij een auto verkoopt of een bahco.
De loodgieter (verkoper) betaald wel inkomstenbelasting over de winst maar mag/kan nooit meer een BTW factuur uitschrijven over die auto naar de koper.
Zou ook erg vreemd zijn want dan zou de koper precies kunnen uitrekenen hoeveel winst de verkoper maakt.
Groeten Peter
Plaats reactie