Personenbus en BPM

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Mercurius
Berichten: 18
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 23:46

Re: Personenbus en BPM



Bericht door Mercurius »

Ik heb even de site van de belastingdienst nagekeken over de margeregeling:

- De verkoper berekent wel degelijk BTW, maar alleen over de marge die hij heeft berekend. Deze BTW komt alleen niet op de factuur te staan. Als de verkoper bijvoorbeeld de auto voor € 1.210 meer verkoopt dan waarvoor hij hem heeft ingekocht, dan moet hij € 210 BTW afdragen.
- De verkoper en koper kunnen ervoor kiezen om bij een marge-auto toch BTW in rekening te brengen. Er komt dan BTW over de hele verkoop op de factuur, die de koper dan kan aftrekken van zijn BTW-aangifte. Voordeel hiervan is dat de BTW over de marge dan ook terugvorderbaar is, wat bij een marge-auto niet het geval is.
- De margeregeling geldt voor elke onderneming die margegoederen verhandelt. Een loodgieter zal niet snel margegoederen verhandelen, maar mogelijk is het wel.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Personenbus en BPM



Bericht door DiffRental »

Deze regeling kende ik niet maar is ook niet relevant voor dit topic.
Het zal ook niet vaak toegepast worden want de “winst” voor de kopende ondernemer is minimaal en in de boekhouding voor beide ondernemers meer werk.

Hier gaat het over een particulier die zich afvraagt of hij wel of geen btw moet betalen.
Als het dan over een marge voertuig gaat zal ie wel dom zijn om toch naar een btw factuur te gaan vragen.
Dus wat je kan vinden in allerlei artikelen klopt, eens een marge voertuig altijd een marge voertuig. (Maar blijkbaar zijn afwijkende regelingen mogelijk voor ondernemers)
Groeten Peter
Uitgeschreven

Re: Personenbus en BPM



Bericht door Uitgeschreven »

ik heb eigenlijk het idee dat het over de bpm gaat en daarover is volgens mij ook al uitputtend geschreven in dit medium. Misschien is de leeftijd van een taxibus nog belangrijk want vroeger kreeg de ondernemer de bpm terug en was er al dan niet de doorschuifregeling bij verkoop aan een concucollega. Tegenwoordig is dat allemaal niet meer.

Mooie inbouwmaanden gewenst!
Martin
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Personenbus en BPM



Bericht door DiffRental »

Inderdaad, de vraag van TS is voornamelijk over de BPM, het btw verhaal was hem duidelijk.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Personenbus en BPM



Bericht door marjasjaak »

Wat al geschreven is: een bedrijfs taxi 'personen' bus is niet automatisch BPM vrij.
Invalide personenbussen vallen vaak onder een speciale regeling en zijn dan ook BPM vrij voor de particuliere invalide gebruiker/of bestuurder.

Je zal echt per voertuig moeten kijken/navragen bij Belastingdienst of de BPM al is betaald, en het voertuig al een 'personen' (M1) kenteken heeft.

Wat betreft de BPM, na 17,5 jaar is een 'grijs' kenteken pas BPM vrij.
Sjaak
Plaats reactie