Busje gekocht... en toen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Meine »

Motomobil verkoopt zeer veel onderdelen voor de Mk1. Ook plaatwerk en vaak niet eens duur.
Laatst gewijzigd door Meine op wo 17 nov 2021, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door de Jonckheer »

Daar zit een V4 in. Dat houd in dat je niet naar de distributie hoeft te kijken want dat zijn tandwielen. Dat gaat wel eens stuk (kunststof hart gaat los van het grote tandwiel) maar dat kan geen kwaad want bij die motortjes kunnen de kleppen de zuigers niet raken. Ik heb er 2 gehad, betrouwbare wagens.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door kampo »

prachtig :thumbup:
Die V4 zat ook in mijn Saab 96.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door AadenAnke »

Volgens mij zat die motor nog in een paar andere modellen/merken ook :lol: mijn pa had ook zo’n ding was toen al een jaar of wat oud maar reed heerlijk alleen de koudestart was een ramp is daarom ook weg gedaan en vervangen door weer een VWbusje

Gr Aad
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door EasyBee »

Transit garage in Nederland voor onderdelen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Het motortje is inderdaad die V4, in dit geval de 1700cc met die bekende kunststof tandwieldistributie.
Heeft inmiddels bijna 20.000 km op de teller staan, de originele blauwe verf zit nog steeds op de kleppendeksels. (volgens documenten is de bus tot 2015 in dienst geweest bij de vrijwillige brandweer van een klein dorpje in Duitsland, en daar was blijkbaar weinig brandbaars)
Bij gelegenheid gaat het blok echter wel even uit elkaar voor een opfrisbeurt, is geen overbodige luxe.
Oude pakkingen en keerringen vervangen (blok zweet aardig), distributietandwielen vervangen (kunststof wordt broos na 50 jaren oliebad), ballansas-, nokkenas- en krukaslagers controleren/vervangen, cilinderkoppen aanpassen voor lpg/loodvrij, ontsteking aanpassen aan de moderne eisen, frisse koppeling erin en dat soort dingen... als je het toch allemaal al los hebt dan gelijk maar een kleine revisiebeurt uitvoeren, het merendeel is nog prima zelf te doen.

Plaatwerk is inmiddels schaars (ook bij Motomobil), en wat daarvan nog aangeboden wordt heeft aardige nabewerking nodig of gaat voor goudprijs.
Technisch is het meeste nog wel redelijk leverbaar bij Motomobil, maar de spoeling begint daar ook wel dunner te worden. (er is weinig uitwisselbaar tussen de Ford Essex V4 en de Ford Köln V4, en E-bay staat voornamelijk vol met de Essex onderdelen)
Maar goed, ik ben al aardig aan het hamsteren geweest bij Motomobil en de belangrijkste delen van de bestelling zijn inmiddels uitgeleverd en al weer verwerkt. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door de Jonckheer »

Ik zie het al, gaat goed komen! :thumbup:
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door KTManiac »

Daar ziet het idd wel naar uit. :thumbup:
Geweldig leuke bus trouwens, en 't voordeel dat je gezien de leeftijd niks meer te maken hebt met de RDW en belastingdienst eisen voor het kwarttarief. Geeft toch aardig wat meer vrijheid in de inrichting.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door macfocus »

Voor onderdelen kan je ook bij Harrie Drenth terecht. Levert identiek assortiment als Motomobil in DLD of Burton in UK. Heeft geen webshop, wel een mailadres en telefoonnummer.

Leuke bus verder!
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Atoz »

Ik was 18 in .... 1980
Toen reed ik al met zulk oudje... Werd al in 1965 geproduceerd

Zes x het gaspedaal intrappen en dan twee keer starten was een ganse procedure :)
(Was eigenlijk een bus van het rode kruis, oud maar nog goed genoeg voor de dienst, materiaal bus)

Kan het zijn dat het nog een 6 volt bus was?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

6 Volt was nog de eerste serie in de beginjaren (ik meen bouwjaren '65 tot '67), maar deze is al 12 volt.
En dat originele FoMoCo gasfabriekje had inderdaad een gebruiksaanwijzing, bij koude motor eerst even enkele keren op het gaspedaal trappen om de automatische choke te activeren.
Maar diverse onderdelen van die gasfabriekjes zijn al niet meer leverbaar en fatsoenlijk gereviseerde originele carburateurs dus ook niet meer, vandaar dat ik er maar gelijk een weber met handchoke op heb geplaatst... even de koelwaterslang verleggen en de rest is plug and play.
Het enigste lastige was het originele luchtfilterhuis zo aanpassen dat die gehandhaafd kon worden, zo'n sportluchtfiltertje wat warme lucht aanzuigt is gewoon waardeloos.


Wat betreft de vele oldtimer Ford onderdelenleveranciers in Nederland:
Op de Ford onderdelenbeurs een paar weken geleden waren er diverse leveranciers aanwezig.... prijzen gelijk of zelfs 20% meer als Motomobil voor exact hetzelfde onderdeel was er geen uitzondering, ik begon mij daar wel af te vragen of ze misschien zelf ook inkochten bij Motomobil.
Dan ben ik er wel snel klaar mee en koop al het benodigde gewoon bij één bedrijf wat snel levert en ook de moeite neemt om een zeer duidelijke website te onderhouden die gelijk de actuele voorraad aangeeft, dan heb ik ook slechts 1 aanspreekpunt als er eens iets niet klopt.
Die € 25,= aan verzendkosten vallen dan ook nog wel mee op een totaalbedrag van ruim € 1500,= aan allerlei onderdelen en wat overzetdorpels.
Ik gun iedereen wel zijn marge, maar ik ga er ook niet meer voor betalen dan noodzakelijk is als er verder geen meerwaarde aan verbonden is.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door de Jonckheer »

KTManiac schreef:
wo 17 nov 2021, 21:38
Daar ziet het idd wel naar uit. :thumbup:
Geweldig leuke bus trouwens, en 't voordeel dat je gezien de leeftijd niks meer te maken hebt met de RDW en belastingdienst eisen voor het kwarttarief. Geeft toch aardig wat meer vrijheid in de inrichting.
Zeg maar gewoon helemaal vrij. Valt er niks meer te plukken laten ze je met rust (hopelijk).
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door AadenAnke »

Dat wordt een plaatje en een genot om mee te toeren straks :thumbup: veel foto’s blijven plaatsen hier aub

Gr Aad
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door macfocus »

tranny schreef:
do 18 nov 2021, 1:01
Wat betreft de vele oldtimer Ford onderdelenleveranciers in Nederland:
Op de Ford onderdelenbeurs een paar weken geleden waren er diverse leveranciers aanwezig.... prijzen gelijk of zelfs 20% meer als Motomobil voor exact hetzelfde onderdeel was er geen uitzondering, ik begon mij daar wel af te vragen of ze misschien zelf ook inkochten bij Motomobil.
Dan ben ik er wel snel klaar mee en koop al het benodigde gewoon bij één bedrijf wat snel levert en ook de moeite neemt om een zeer duidelijke website te onderhouden die gelijk de actuele voorraad aangeeft, dan heb ik ook slechts 1 aanspreekpunt als er eens iets niet klopt.
Die € 25,= aan verzendkosten vallen dan ook nog wel mee op een totaalbedrag van ruim € 1500,= aan allerlei onderdelen en wat overzetdorpels.
Ik gun iedereen wel zijn marge, maar ik ga er ook niet meer voor betalen dan noodzakelijk is als er verder geen meerwaarde aan verbonden is.


Hèhè, die Ford onderdelendag daar ben ik een medeorganisator van.
De prijzen hebben we geen invloed op (wil ik ook niet). Dat de prijzen gelijk liggen geloof ik graag, de markt is klein, iedereen kent elkaar.
En als je veel tegelijk koopt dan zijn de verzendkosten idd niet zo relevant. Als je zoal ik met enige regelmaat specifieke spullen nodig hebt som uit UK, soms uit DLD etc, dan wordt het wel een dingetje.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie