Busje gekocht... en toen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door FordtransitMK1 »

Even antwoord op je begin vraag over de vloer.
Toen ik mijn Transit kocht lag er een 2,2cm dik betonplexplaat in, deze is echt te dik en te zwaar.
9mm lijkt me vrij dun i.v.m met gewicht en eventueel punt belasting en doorbuigen e.d. dus 12mm of 18mm betere optie denk ?
i.v.m. sterkt ga ik denk voor 18mm heb je ook nog stevigte om eventueel in te schroeven e.d. of ogen in frezen om ladingen mee vast te zetten b.v hoop dat je er iets aan hebt groeten
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Ik zal dit topic ook weer even omhoog schoppen voordat er vragen komen of ik per ongeluk in een winterslaap ben gevallen. :mrgreen:

Ik had m'n wederhelft beloofd om in de periode kerstdagen/oud en nieuw niet met het busje bezig te gaan maar gezellig in huis te blijven, en daar heb ik me ook heel netjes aan gehouden.
Wil echter niet zeggen dat ik in die periode helemaal niets nuttigs gedaan heb: ik heb van die nood een deugd gemaakt en heel gezellig m'n jukebox in de woonkamer een stevige onderhoudsbeurt gegeven, dus de muziek schalt nu weer luid en duidelijk uit de speakers zonder gekraak en vervorming.
Maar goed, na het diverse keren aanhoren van "highway to hell", "on the road again" en "king of the road" begint het toch weer te kriebelen, de feestdagen zijn inmiddels ook weer voorbij, en daarmee kon ik dus weer rustig verder gaan met het busje.

Tsja, ik had eerder al aangegeven dat de Transit multifunctioneel moest blijven, dat geeft echter wel wat beperkingen qua indeling en materiaalgebruik in het deel voorbij de achterbank.
En daarmee blijft de meest simpele oplossing eigenlijk als enigste geschikte oplossing over: de blinde zijkanten afwerken met wandkasten als opbergruimte, en het middendeel geheel vrij houden zodat er naar behoefte lading of een slaapgelegenheid in kan.
Het moet in ieder geval praktisch, stevig en redelijk krasvast uitgevoerd worden, en aangezien de gangbare combi van hout en schilderwerk hier voor mij totaal niet aan gaat voldoen stond hiervoor mijn keuze van trespa op een metalen frame bij voorbaat al vast.
Nu kun je 2 dingen doen: een plan met maatvoering maken en aan de hand daarvan de benodigde materialen kopen, of de benodigde materialen ergens opscharrelen en aan de hand van de afmetingen van die materialen een plan maken.... prijstechnisch is de laatste versie meestal veel aantrekkelijker, en daar heb ik dus ook voor gekozen.

En voila:

Afbeelding

22 reststukken 8mm houtmotief trespa in de maat 1425x395 mm geruild voor € 100,= + een kratje bier, moet ruim voldoende zijn voor de fabricage van 2 nette opbergkasten en tevens een stevig tafelblad.
En dan kun je dus verder met hoe je de kast in wilt delen, ik heb i.v.m. die trespa afmetingen besloten om zoveel mogelijk te gaan werken met dubbele schuifdeuren, en alleen bij de achterklep aan weerszijden een normaal te openen deurtje.
Ik heb met 30mm koker-, hoek en T-profiel (en heel veel passen en meten) voor de beide kanten in de bus een frame in elkaar gelast wat met enkele bouten door de bodem en dakrand vast gezet kan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is dus schuifdeuren te plaatsen in de grote langwerpige delen, de afgeschuinde stukken achterin als normale deuren, de smalle stroken worden dicht gemaakt, en de onderkant blijft (voorlopig?) nog zoveel mogelijk open.
Op het T-profiel (waar die witte schapdragers op liggen) kan dan het bed gelegd worden, en dan blijft er onder het bed ook nog ruimte genoeg voor een koelbox, chemisch toiletje, bbq en andere meuk wat er nog meegesleept moet worden.
En zo ziet het er dan uit met het bedje (bedbodem) erin:

Afbeelding

...18 mm betonplex ondersteund met 30mm hoekijzers, en de hoekijzers vallen weer in enkele inkepingen in het T-profiel van de wand zodat het ook stevig vast blijft liggen tijdens het rijden.
Dat geeft een slaapplek van 120x200 cm in afzonderlijk uitneembare delen in de maten 65cm (midden), 66cm (voor) en 67cm (achter) zodat ze ook gestapeld vast liggen, als 3e bank (of tafel vanaf de achterklep) gebruikt kunnen worden, of desnoods als 2e laadvloer als er eens wat anders vervoerd moet worden.
Het is inmiddels getest met 3 volwassenen erop, we kunnen er dus ook gerust met ons beiden op gaan slapen. 8-)

Nu moest ik voor de bevestiging van die metalen frame's enkele gaten boren in de bodem en dakrand, en pietlut als ik ben moeten die vers geboorde gaten dus ook gelijk even behandeld worden met ijzermenie tegen het roesten.... en daar ging het dus eventjes gruwelijk mis, want ik draaide me om en toen lag de bus met ijzermenie opeens met de verkeerde kant naar boven. :bang:
Tsja, wat moet je dan... van de nood dus maar gelijk een deugd gemaakt en die ruim 1 liter gemorste ijzermenie maar gelijk uitgesmeerd over de gehele binnenkant.
Het was wel even onvoorzien extra klusje wat door ging tot in de late uurtjes, klokslag middennacht kon ik pas bezig om mezelf weer geheel te ontdoen van de ijzermenie.
Maar goed, uiteindelijk kon ik de humor er ook nog wel van in zien, en de roest krijgt daar voorlopig geen kans meer. :mrgreen:

Afbeelding


Aangezien ijzermenie een vrij lange droogtijd heeft bij deze koude dagen (het busje staat gewoon buiten) had ik ook mooi de gelegenheid om die metalen rekken eventjes netjes zwart te schilderen in een warme omgeving, konden die ook rustig drogen.
En eenmaal droog kun je ook weer verder: profielen voor de schuifdeuren op maat maken, trespa panelen op maat zagen, de rekken (voor de zoveelste keer weer) in de bus plaatsen, en daarna maar een begin maken om het trespa (waar mogelijk is) al zoveel mogelijk te bevestigen.
En dat is de stand van zaken tot nu toe, het verlijmen gaat niet echt snel aangezien er een droogtijd voor staat en de hoeveelheid beschikbare lijmklemmen beperkt is.
De stand van zaken tot vanmiddag:

Afbeelding

... en veel verder als die paar vaste afdekdelen lijmen ga ik voorlopig ook nog niet, wat die rekken moeten nog eenmaal opnieuw verwijderd worden zodat de isolatie en de afwerkvloer ook gemakkelijk in de bus aangebracht kunnen worden.
De vloer wordt 9mm betonplex direct op de metalen bodem verlijmd (dikte is getest en goed bevonden), de isolatie wordt armaflex XG maar voor de beschikbaarheid daarvan ben ik nog even afhankelijk van wanneer een ander (bedrijfsmatig) project afgerond is.
Maar goed, er zijn nog genoeg andere dingen in het busje waarmee ik alvast verder kan.... wordt vervolgd.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door pele »

Je bent geniaal! Niet in het minst in je verslaggeving, met fijne humor. Leuk om te lezen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door DucatoDolf »

Ziet er al erg goed uit :thumbup: Die trespa deal is wel een mazzeltje 1e klas 8-) Ik snap het idee van multifunctioneel gebruik, maar wil je echt op houten platen slapen of komt daar nog een comfortabele bedbodem op ofzo? Of tenminste gaten er in voor de vochthuishouding? Anders gaat je matras schimmelen. Enfin, waarschijnlijk heb je er wel een plan voor, we zijn benieuwd :cheers:
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Dat trespa wooddecor was inderdaad een mazzeltje, kost normaal iets van 35,=/m2 als je het nieuw moet bestellen.
Ik werd hiervoor getipt door een kennis die bezig was met de afbouw van een winkelpand, dat spul werd daar als gevelbekleding verwerkt en dit waren de afvalstukken.
Relaties, kennissen en kratjes bier zijn onmisbaar voor het low budget kunnen bouwen. :mrgreen:


Die houten platen zijn gewoon de basis, en hiermee universeel inzetbaar voor zowel bed als lading.
Ik heb in elke plaat inmiddels 2 gaten van 5 cm geboord, niet voor de ventilatie maar voor het hanteergemak bij het in- en uithalen van die platen.

Het plan is in ieder geval om een matras op maat te (laten) maken voor elk plaatdeel.
Of er tevens nog een comfortabele 3-delige bedbodem bij gaat komen zal de praktijk t.z.t. wel gaan leren... die dingen zijn in de afmeting van 120x200 overal te koop en met een zaag of slijptol heel simpel 3-delig te maken.
Naar mijn idee is dat niet echt noodzakelijk voor het door mij beoogde gebruik.... ik overnacht af en toe ook wel in de laadbak van m'n pick-up (gewoon in een slaapzak op een paar lagen kunstgras als matras) en daar slaap ik ook al prima.
M'n wederhelft wil echter wel wat comfortabeler liggen als op een paar laagjes kunstgras, en als voor haar enkel het matras al voldoende blijkt te zijn dan blijft het daar ook bij.
Maar het bed gebruik zal af en toe eens een weekeindje of hooguit een midweek zijn, en zondermeer geen langere periode aaneengesloten. (het matras zal dan ook voornamelijk in huis op zolder liggen en dus niet continu in de bus blijven)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

pele schreef:
ma 07 feb 2022, 18:55
Je bent geniaal! Niet in het minst in je verslaggeving, met fijne humor. Leuk om te lezen.
Thanks, en fijn om te vernemen dat het ook gewaardeerd wordt. :thumbup:

En ja, er gaat hier met enige regelmaat wel eens wat "mis" dankzij m'n af en toe zeer impulsieve manier van denken, doen en handelen, en dat resulteert soms tot compleet verrassende, komische en/of dwaze situaties waarvan we achteraf meestal zelf de humor wel weer van in kunnen zien.
Waarschijnlijk scheelt het aardig dat m'n wederhelft precies hetzelfde in elkaar steekt en dus net zo impulsief kan doen, het houd onze relatie al ruim 40 jaar heel mooi in balans maar ik kan me ook goed voorstellen dat anderen hier gillend weg zouden rennen. :-B

Toen ik vanavond weer thuis kwam van m'n werk was m'n wederhelft druk bezig met de wc te slopen i.p.v. een maaltijd te koken.... die vond het vanmiddag opeens nodig dat er een ander kleurtje wandtegels op de muur moest komen i.p.v. dat saaie wit. :DD
Afijn, vanavond dus maar een prakkie van de afhaalchinees gegeten, morgen gaat ze samen met een vriendin verder slopen en nieuwe tegeltjes uitzoeken dus het zal me benieuwen wat dat weer gaat worden... ik krijg in ieder geval geen inspraak in dat projectje.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door kampo »

Leuk om te zien dat je goed bezig bent en mooi dat je goed kan lassen !

Toch permiteer ik me even een opmerking.
18mm betonplex !!!, Trespa, staal, hout, ...
Als je zo zwaar verder doet dan ga je er niet komen met je totaalgewicht.
Dat frame dat moet/kan je voor de helft van het gewicht met dezelfde sterkte maken.
Vanaf nu eerst wegen en dan pas kopen. :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Ik houd nu eenmaal van stevig. :mrgreen:
Ik kan me je terechte opmerking wel voorstellen, maar ik heb er al globaal een rekensommetje op los gelaten en maak me hierdoor niet zo druk om het gewicht van die materialen.

Ledig gewicht bus is 1525 kg, max. totaalgewicht 2950 kg.... laadvermogen dus max.1425 kg.
2 personen erbij = 200 kg hoog aangehouden. (dus incl. wat extra kleding als bagage)
Tank benzine erbij 70 kg.
Toegevoegde gewicht vervangende stoelen + bank 150 kg.
Verwijderde gewicht originele stoelen + stalen tussenschot minus ca. 30 kg.
Totaal hoek-/koker-/t-ijzers/staalplaat ca. 100 kg (op basis van gebruikte volle lengtes)
Totaal gekochte trespa ca. 11,5 m2 x 10,8 kg/m2 = 125 kg incl. afvalstukken, zal netto ongeveer 100 kg gaan worden.
Betonplex 120x200x1,8 25 kg.

Kom ik op 615 kg tot nu toe, dus nog 810 kg te gaan.
Wat er dan nog bij komt is isolatie, 4x betonplex 9mm als bodemplaat, rubber mat (vloerbedekking), extra accu en wat elektraspul... schatting ca. 200 kg.
In de toekomst nog een lpg installatie + dampgastank... schatting ca. 175 kg netto (benzinetank vervalt grotendeels)
En dan blijft er nog 435 kg over voor een paar jerrycans, een kist gereedschap, bbq/skottelbraai en overig (kampeer)spul... moet ruim voldoende zijn voor een weekend of midweekje weg. (en anders mag er ook nog 1200 kg aan de trekhaak)

Met het gewicht van een keuken, badkamer, tv/schotel, hefdak, zonnepanelen, luifel enz. hoef ik verder geen rekening te houden aangezien die voorzieningen er zondermeer niet in/op komen, maar als dat wel aan de orde zou zijn dan zou het gewicht inderdaad wel een kritiek puntje gaan worden.

Dat frame heb ik trouwens bewust zo zwaar uitgevoerd: er worden nog sjor-ogen aan bevestigd zodat ik transport van andere ladingen ook stevig en veilig vast kan zetten in de bus.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door joske501 »

Beste,

Rubber mat voor vloerbedekking? Niet doen ! Is zwaar en voelt zeer koud aan in de winter. Ik heb de rubbermat er uit gegooid en vervangen door een vilt tapijt, lekker aangenaam aan de voetjes.
En als ik dat allemaal lees zal je sneller aan je max gewicht zitten dan je denkt en weet ook, hoe hoger je gewicht hoe meer je verbruikt.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Voor de warme voetjes hebben we al schoenen en klompen. :mrgreen:
De keuze voor rubber is bewust genomen i.v.m. de sterkte en het gemakkelijk schoon te houden, want er zal ook wel met regelmaat een kettingzaag, bosmaaier, aggregaat of andere machine in komen te liggen i.p.v. campeerbenodigheden.
Viltmateriaal absorbeert toch aardig wat olie, vet en modder, rubber doet dat niet.

En het verbruik.... daar moet je helemaal niet over na gaan denken als je kiest voor een benzinegestookte oldtimer, m'n '71 Jeep Wagoneer slurpt ook braaf 1 liter op 3,5km op als je rustig rijd.
Maar als je het even omrekent naar gallon/miles (GB) kom je al op een verbruik van bijna 1:10, en dan klinkt het verbruik al weer heel acceptabel. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door HoK »

Ik kan de materiaalkeus wel waarderen. Degelijk, dat valt niet bij het eerste bordje wat van tafel af glijdt om. En weer een kunstenaar met lasapparaat hier.

Enige puntje van aandacht zou voor mij zijn dichte platen onder het bed terwijl het beter is om een matras te ventileren.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door moosev »

daar kun je een akwakmat voor gebruiken.
gr
René
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Voor het geld wat zo'n mat kost koop je ook al een lattenbodem, en die laatste zal zondermeer beter ventileren (en wat meer comfort bieden) als zo'n mat.
Maar voorlopig ben ik nog niet overtuigd of een lattenbodem wel werkelijk nodig is voor slechts een paar nachtjes per jaar, en daarbij zal de matras ook alleen maar aanwezig zijn in de bus als er werkelijk in overnacht gaat worden en ligt deze er dus niet continu in en vocht te absorberen.

En mocht het in de praktijk toch wel nodig blijken dan is het ook slechts een kwestie van even zo'n ding kopen en deze op die platen (of direct op die ingelaste T-ijzers) leggen, daarvoor hoeft er niets aangepast te worden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door HoK »

Of een klein rondje met de boor, als er maar wat gaten in de betonplex platen zitten zou er genoeg ventilatie moeten zijn
Plaats reactie