Busje gekocht... en toen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

No hard feelings, ik ben altijd blij als er nog ergens zoiets georganiseerd wordt.
Ik verwijt ook niemand wat en geef alleen maar mijn eigen persoonlijke mening zoals ik het daar ervaren heb.
En dat viel mij helaas gewoon een beetje tegen wat betreft Transit onderdelen en vraagprijzen, m'n onderdelenlijstje was nog lang genoeg maar de buit is beperkt gebleven tot 2 universele raamsnorren die ik nog nodig was voor m'n Jeep Wagoneer.
Ik heb nog wel de tip om bij de volgende editie wat meer verlichting in die donkere hal te creëren. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door macfocus »

Ik vatte het niet persoonlijk op, dus dat zit wel goed.
Licht was aan het begin idd en dingetje :-B , die hadden we ook al gespot. As de eerste keer op deze lokatie.
Je moet altijd een beetje mazzel hebben. Het hoofdbestanddeel is natuurlijk toch de originele onderdelen die in de diverse garages en hallen liggen. Handelaren zijn een (zeer waardevolle) extra.

Het was iig gezellig en we zijn heel blij dat het weer kon.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door moosev »

Hier nog een idee voor een flexible indeling:
https://m.youtube.com/watch?reload=9&v= ... e=youtu.be
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Ik heb vandaag even een moderne achteruitkijk"spiegel" in het busje geplaatst.
Ondanks een geheel dichte achterkant was de Transit fabrieksaf toch uitgerust met een achteruitkijkspiegel.
Het nut van zo'n spiegel in een dichte bus ontgaat mij echter totaal, maar Ford vond het 52 jaar geleden blijkbaar wel nodig om zo'n ding in de cabine op te hangen. (en gezien mijn gewone Transit werkbus dit ook had vonden ze dat 10 jaar geleden ook nog steeds nodig :crazy: )

Mijn bedrijfsauto's heb ik allemaal uitgerust met monitor en camera, dat bevalt mij heel goed en aangezien er toch nog een nieuw setje op de plank stof lag te verzamelen heb ik dat setje maar in het oude Transit busje gebouwd.
Een paar gaatjes in het dak geboord, de camera erop, kabels trekken, spiegel uit de cabine en de monitor er weer voor in de plaats, de stroomvoorziening aansluiten, en we zien weer precies wat er allemaal achter de bus gebeurt en waar de paaltjes staan.

De camera een beetje in kleur gekwast en op het dak gemonteerd:

Afbeelding


Het zicht recht naar achteren, net zoals in een achteruitkijkspiegel:

Afbeelding


... en na het switchen van camera 1 naar camera 2 ook het zicht direct achter de bus vanaf de trekhaak (die net niet in beeld komt):

Afbeelding


De camera en monitor heb ik aangesloten via het contact, dus rijdend is er ook altijd scherp beeld... overdag een normaal beeld in kleur en in de donkere uurtjes zwart/wit via infrarood.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door PaulBng »

Grappig.
Ik heb precies dezelfde set, alleen staat er op het plaatje rechts onder op de monitor "LUIS"...


Paul
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Dafluc »

In een ander topic zeg je "uiterlijk blijft bij mij alles origineel". Niet dus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Dat kleine cameraatje op het dak valt volgens mij wel "iets" minder op als een blauw zwaailicht, 2 antennes, een grote schijnwerper en een dakrek met houten ladder wat er eerder dus allemaal op het dak gemonteerd zat... dat was namelijk ook niet origineel Ford ;;-)
Zo'n cameraatje is gewoon een gemakkelijk ding en een stukje veiligheid wat een hoop schade en/of ellende kan voorkomen, ik ben namelijk niet de enigste die met deze bus rijdt... better safe than sorry.

Maar ter verduidelijking: er komen dus geen camperramen, luiken, luifelcasette, hefdak, schoorstenen, uitwendige tap-/inplugpunten en al dat soort dingen in/op die enige afbreuk doen aan het originele model.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door FordtransitMK1 »

he hallo bedankt voor je advies op mijn eigen topic . vindt het geweldig om te lezen wat jij allemaal aan het doen bent
Een vraag ben jij al geheel kaar met je bus ? en mag ik vragen waarom je hebt besloten om hem geheel in originele staat te houden ? ik ben nu nog niet bezig en wellicht bedenk ik me nog drie maal hahahahah en die camera goed idee denk een deuk op de hoek bij de achterlichten is het eerst wat ik er bij die van mij straks uit moet halen hahahah dit nadat ik eerst technisch alles heb opgelost
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 30 nov 2021, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Ik ben er nog lang niet mee klaar, en gezien mijn zeer schaarse vrije tijd gaat dit zondermeer nog wel een hobbyproject van een jaartje of langer worden.
In eerste instantie heb ik de bus weer verkeersveilig en goed rijdend gemaakt: het remsysteem vervangen, ontsteking en brandstofvoorziening vervangen en dat soort dingen zodat er veilig mee gereden kan worden.
Momenteel ben ik nog volop bezig met roestbestrijding, roestpreventie en wat aanpassingen van de binnenkant, het afgelopen weekeind heb ik alle uitgedroogde kitranden binnen in de bus eruit geborsteld zodat ik de roestpreventie daaronder ook goed kan doen. (was ook echt nodig gezien de beginnende roest her en der onder het kit)
Als het een beetje mee zit krijg ik deze week hopelijk de draaiplateaus binnen, en dan kan ik ook begin gaan maken om de stoelen van een Vito (en een gordelset) netjes passend te maken in deze bus.

Waarom ik hem uiterlijk zo origineel mogelijk wil houden...
Eigenlijk omdat ik een oldtimerliefhebber ben die van origineel houd, en tevens omdat ik deze bus voor meerdere doeleinden geschikt wil houden.
De bedoeling is dat deze bus ingezet kan worden als rijdend reclameobject/visitekaartje/servicebus voor m'n hoveniersbedrijf, en dat ik daarnaast tevens de mogelijkheid houd om er samen met m'n wederhelft eens een weekeindje of midweekje mee uit te gaan als dat zo uitkomt.
Daarom wil ik ook zo zo veel mogelijk van het interieur uitneembaar maken want tuinmachines, werkkleding en camperinterieurtjes zijn nu eenmaal niet bepaald verdraagzaam t.o.v. elkaar.
En bijkomend voordeel is dan gelijk dat het gewoon grijs kenteken kan blijven, het geblindeerde deel van de bus blijft beschikbaar als laadruimte... de ene keer voor losse goederen, de andere keer voor een los bed.

De aankoop van deze bus was ook wel vrij impulsief te noemen, want ik was totaal niet op zoek naar nog een hobbyauto erbij.
Ik was gewoon op zoek naar een jong gebruikte rode bedrijfsbus voor m'n bedrijf als vervanger voor een huidige Transit die inmiddels 10 jaar oud is, en toen kwam ik deze MK1 tegen... puur uit nieuwsgierigheid (+ een stukje nostalgie van vroeger) even gaan kijken, en toen werd ik spontaan eigenaar na een handjeklap over de prijs zonder dat ik er ook maar een meter mee had gereden. :oops:
Het idee van campertje ontstond eigenlijk pas later toen ik hem opgehaald had en m'n wederhelft deze aankoop zag.
Kortom, ik zoek dus nog steeds een nette, rode jong gebruikte bedrijfsbus als vervanger voor een huidige Transit. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door FordtransitMK1 »

hahahhahahha gaaf hoor genoeg ruimte genoeg
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Maar goed, vanmiddag zijn de universele Fasp draaiplateaus ook binnen gekomen, en daarmee heb ik nu alle benodigde materialen voor de vervangende voorstoelen voorhanden.
Kan ik komend weekeinde weer lekker mee gaan puzzelen, passen en lassen om de vervangende Vito stoelen op een nette manier in het busje te bouwen.... en daar zal m'n wederhelft ook heel blij mee gaan worden, want dan valt ze tenminste niet meer van dat oude bijrijdersstoeltje af in een bocht. :mrgreen:
Wordt vervolgd.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Zoals beloofd het vervolg m.b.t. het vervangen van de stoelen in de cabine van het bussie.


Ter vergelijk even een plaatje van het originele cabine interieur zoals het was toen ik de bus heb gekocht:

Afbeelding

De originele 52 jaar oude stoelen hadden ondanks hun mooie nostalgische uitstraling wel enkele nadelen.
Ten 1e was enige vorm van zitcomfort en steun ver te zoeken, ten 2e was de kunststof bekleding en de onderliggende vulling de uiterste houdbaarheidsdatum al enkele decennia geleden gepasseerd, en ten 3e wilde ik graag draaibare stoelen in de cabine met het oog op het toekomstige gebruik van het bussie.
Het zo opknappen en aanpassen van de originele stoelen zodat ze wel gingen voldoen aan m'n eisen was gewoon onmogelijk, er moesten dus andere geschikte stoelen komen die wel konden voldoen aan m'n eisen en tevens ook nog enigszins aansluitend moesten zijn bij het uiterlijk en het formaat van een Transit MK1.
Kortom eerst maar eens op bezoek gegaan bij een handelaar in bedrijfsauto's om te kijken wat er allemaal is en hoe het zit.... het zitten is over het algemeen nog best wel goed, maar de moderne stoelformaten zijn tegenwoordig wel aardig forser als 50 jaar geleden.
Na diverse busjesstoelen te hebben geprobeerd en opgemeten is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de stoelen van een Mercedes Vito 639: goed verstelbaar in alle richtingen, een stevige zit en toch compacte afmetingen.
En daarmee kon de zoektocht dan ook beginnen naar 2 nette stoelen zonder de bijbehorende auto, even een paar lijntjes uitgegooid in m'n kennissenkring en een week later had ik een nette bestuurders- en bijrijdersstoel voor een leuk prijsje.

Afbeelding

Om deze stoelen draaibaar te maken moest het tussenschot uit de bus verdwijnen, en ben je ook nog 2 draaiplateau's nodig.
Het tussenschot verwijderen was een kwestie van bouten losdraaien, en de aan de B-stijl gepuntlaste hoekstukken waaraan het tussenschot zit gemonteerd heb ik i.v.m. de scherpe randen ook gelijk maar verwijderd.
Dan even zoeken op internet naar draaiplateau Vito 639.... slik, € 200,= per stuk :DD ... dat moet echt wel wat goedkoper kunnen zonder aan kwaliteit in te boeten.
En inderdaad, dat kan dus ook nog met een hoop dom geluk.
Ik kwam in contact met een concullega die 2 universele Fasp draaiplateau's had gekocht voor zijn bedrijfsbus, maar hij had na weken puzzelen/passen/meten de hoop al opgegeven om die dingen in zijn bus te monteren en dankzij die weken puzzelen was de mogelijkheid van retourneren voor hem ook al gepasseerd.... en zo werd ik voor € 100,= dus eigenaar van 2 nieuwe universele Fasp draaiplateaus.
Die universele draaiplateaus zijn totaal niet plug and play onder Vito stoelen, maar met hulp van een lasapparaat en slijptol is alles uiteindelijk wel prima (en permanent) aan elkaar te verbinden.

Afbeelding

En dan moet het geheel dus nog op de juiste hoogte en afstand op een degelijke manier in het bussie bevestigd worden.
Na een beetje passen en meten kwam ik uit op een hoogte van 19 cm wat nog onder het draaiplateau opgevuld moest worden.
Kortom 2 kasten maken van 19 cm hoogte, en aangezien het draaiplateau een afmeting heeft van 42,5 x 39 cm heb ik die maten ook aangehouden.
Van hoekprofiel 30x30 eerst een frame in elkaar gelast...

Afbeeldingjpg afbeelding

...en hier een paar moeren aan gelast waarmee het draaiplateau + stoel aan het frame bevestigd kan worden. (dat heb ik dus op maat gemaakt voordat de plateau's aan de stoelen zijn vast gelast)

Afbeelding

Vervolgens heb ik die kastframes aan de voorkant en zijkanten dichtgelast met 1.5 mm plaat, de achterkant blijft (voorlopig) nog geheel open zodat ik hieronder nog mogelijkheden behoud om daar in de toekomst eventueel een accu, verwarming, bergruimte o.i.d. te kunnen plaatsen.

Afbeelding

Wat dan nog resteert is een kwast verf over het kale metaal, alles samen te voegen en in het bussie vast te bouten.
Dat laatste heb ik dit weekeind gedaan, en ik ben zeer tevreden met het resultaat.

Afbeelding

De stoelen kunnen vrij draaien zonder eerst te moeten verstellen of de portieren te moeten openen, tussen beide stoelen is nog voldoende ruimte om naar het achterdeel te kunnen lopen, en de handrem zit ook niet in de weg en is goed bereikbaar gebleven.

Afbeelding

En hiermee is dit gedeelte (op een set veiligheidsgordels na) precies geworden zoal ik wil, en ik heb hiermee ook weer de uitgangsmaten om verder te gaan werken aan het realiseren van een zithoek en een 2-persoons achterbank achter de voorstoelen.

Wordt vervolgd...
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Richard3
Berichten: 50
Lid geworden op: di 07 sep 2021, 18:14

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Richard3 »

Hoe wist je wat de boven en onderkant, en ook links en rechts van de draaiplateaus was?
Ik heb er ook 2 liggen, maar ik weet nog niet hoe ik ze zal monteren--> hendel aan de binnen of buitenkant. Hendel meedraaien..... ???
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Dat wist ik ook niet wat de bestuurders- en wat de bijrijdersexemplaar was. :mrgreen:
Het enigste verschil was de plaats van de handle, ze waren gewoon het spiegelbeeld van elkaar.

Ik heb gewoon de dichte kant van het ronde draaimechanisme naar boven gedaan (leek mij het handigste omdat zich daar het meeste stof kan verzamelen), en het gevolg is dus dat dan de bedieningshandle op de onderplaat zit, een vaste plek heeft (dus niet met de stoel meedraait) en naar beneden wijst.
Ik heb gekozen om de handle aan de portierkant te houden, want daar zit de rest van de stoelverstelling ook. (en als bijkomend voordeel heb ik aan de bestuurderskant dan ook geen ruzie tussen de handrem en handle draaiplateau, want die zouden bij mij anders recht boven elkaar gaan komen)

Die handle heb je ook alleen maar nodig om de stoel uit de vergrendeling te lossen, en daarna kun je gewoon verder rond en terug draaien zonder dat de stoel in een vergrendeling staat... en helemaal terug gedraaid in de rijstand klikt de stoel vanzelf weer in de vergrendeling.
Die handle hoeft dus ook niet met de stoel mee te draaien.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie