Busje gekocht... en toen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Hallo allemaal, ik zal me eerst even netjes voorstellen.

Ik ben Patrick, een liefhebber van ongeveer alles wat op meer als 3 wielen staat, oud is, rookt, stinkt en brandstof verbruikt.
Afgelopen zomer heeft die liefhebberij spontaan geresulteerd in een vrij impulsieve aankoop van een Transit busje.... en op zich is het best wel een leuk hebbeding, maar vervolgens komt van anderen natuurlijk al snel weer de vraag van wat moet je daar nu weer mee. ( en dat is ook niet zo vreemd gezien het feit dat dit busje al de 3e toevoeging aan m'n wagenpark is die nog aardig wat "tender loving care" nodig heeft :mrgreen: )
M'n antwoord op die vraag was simpel: gewoon een campertje van maken... en tot m'n grote verbazing vond m'n wederhelft dit eigenlijk ook best nog wel een leuk idee.

Nu word ik totaal niet gehinderd door enige vorm van kennis over kamperen, caravans en campers, het voordeel is dus dat ik wat dat deel betreft er met een schone lei aan kan gaan beginnen en het nadeel zal zijn dat de praktijk ook weer als mijn leermeester gaat spelen.
Ik ben me inmiddels al een tijdje aan het oriënteren over het hoe, wat en waarom wat betreft het zelf bouwen van een leuk slaapcampertje, en zodoende ben ik een paar maandjes geleden ook op dit forum terecht gekomen.
Er staan hier vele leuke, handige en leerzame dingen en dit forum is (als één van de weinige) ook nog zeer actief, dan wordt het ook leuk om me ook maar even te gaan registreren en voor te stellen als forumgebruiker.... bij deze.

Wat de Transit betreft: het betreft een als bedrijfbus geregistreerde auto met 6 zitplaatsen op kenteken en dat wil ik ook zo houden, dus gewoon zitplaatsen, tafeltje en slaapplek voor 2 personen (liefst alles zoveel mogelijk demontabel) en verder ook geen vast ingebouwde dingen zoals kookgelegenheid, wasbak en toilet.
Koken is namelijk iets wat ik liever laat doen in m'n vrije tijd en bbq'en in de bus zie ik ook niet zitten, en de rest (toilet enz.) kan gewoon als losse lading wel ergens een plekje krijgen.
In de praktijk zal het gebruik als camper toch voornamelijk wat weekeindjes of een midweekje gaan worden, en daar heb ik geen bergen aan luxevoorzieningen voor nodig. (dan neem ik wel een hotel)
Ook uiterlijk wil ik het busje zoveel mogelijk geheel origineel houden, dus geen extra ramen (de beide zijdeuren in de laadruimte zijn al voorzien van ramen), en ook geen hefdak of andere vormen van dakluiken.

Voordat ik ga beginnen met de inrichting wil ik de bus eerst weer geheel in een goede en veilige conditie hebben.
In de afgelopen maanden is de reminrichting geheel vervangen (was bij aankoop alleen maar symbolisch aanwezig :oops: ) en is er een nieuwe carburateur op de motor geplaatst en de schaars aanwezige elektra weer goed en werkzaam gemaakt... de motor moet nog wel een keer groot onderhoud krijgen (distributie enz.) maar dat kan t.z.t. nog wel een keer tussendoor.
Ik ben nu bezig om een hoop onbedoelde ventilatiegaten weer netjes dicht te lassen (enkele rotte plekken in de carrosserie en een heleboel geboorde gaten in zowel laadvloer als het dak), als dat klaar is nog een degelijke roestpreventie binnen en buiten en dan kunnen we verder met de inrichting en afwerking. (en dat zal wel ergens in de loop van volgend jaar gaan worden gezien m'n schaarse vrije tijd)

Van dashboard tot achterklep is er 4 meter mooie vlakke vloer, en die ruimte wil ik dus ook zo optimaal mogelijk gaan benutten.
De originele compleet versleten voorstoelen gaan er uit, hiervoor heb ik al 2 nieuwe exemplaren van een Vito opgescharreld die ik op een draaiplateau wil gaan plaatsen... mocht iemand nog tips hebben voor een set geschikte en aangenaam geprijsde plateau's dan houd ik me aanbevolen.
Op de bodem wil ik betonplex lijmen (9 of 12 mm, wat is gebruikelijk?) met daarover een rubber mat, lekker stevig en ook gemakkelijk schoon te maken.
Verder de wanden en het dak isoleren zodat er geen condensdruppels meer naar beneden gaan komen, dat zal waarschijnlijk een plaksessie met armaflex in de dikte van 13 of 19 mm gaan worden + een lading ML in de holle ruimtes tegen mogelijke roestvorming door condens aldaar.
Voor de afwerking van de dichte wanden zit ik te denken aan 2 strakke trespa wanden op een metalen frame met daarin/achter opbergruimtes, ook lekker stevig en niet zo gevoelig voor beschadigingen als de bus eens voor goederentransport gebruikt wordt... maar dat deel staat verder ook nog geheel open voor eventuele andere keuzes.

Ik zal eerst eens uit gaan zoeken hoe ik hier wat foto's bij kan gaan plaatsen, want wat plaatjes bij het verhaal maakt het allemaal wel wat duidelijker.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Busje gekocht.... en toen?



Bericht door bus21 »

Welkom hier.
Een paar opmerkingen:
Als je in aanmerking wilt komen voor het speciale camper kwarttarief (motorrijtuigenbelasting), dan moet je busje op zeker moment gekeurd worden als kampeerauto (bij de RDW) en moet hij voldoen aan een aantal eisen.
De eisen voor keuring zijn anders dan die voor kwarttarief. De laatste zijn strenger.

Kookgelegenheid is dan een eis, raampjes geloof ik niet. Stahoogte wel (je schrijft niet hoe hoog je busje is).
Er zijn minimale afmetingen voor bed / bedden.
En nog een paar, maar dit zijn de belangrijkste.


Voor RDW gaat het vooral over veiligheid. Dan heb je het vooral over constructie aanpassen (waar draaischijven ook onder vallen). Draaischijven moeten een certificaat hebben, wat bewijst dat dat model draaischijf in jouw type bus is getest.

Wellicht had je dit allemaal al opgepikt...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door de Jonckheer »

Draaischijven plaats je het beste nadat je bus al naar camper is gekeurd anders geeft het alleen maar gezeur. Alles los is wbt camper kenteken geen optie, een en ander moet wel vast ingebouwd zijn. Zoek de voorwaarden bij de RDW en belastingdienst, daar vind je ook de minimale stahoogte, ik dacht 1.70 meter.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door AadenAnke »

Een eerste vraag hoe oud is je busje en hoe wil je het gaan gebruiken. Velen van ons willen zo min mogelijk op een camping staan andere willen er niet buiten staan :lol: dat heeft veel invloed op het hoe en wat. Kan me voorstellen dat het busje in de overgangsregeling zit omdat je van oud houd en je alleen in de lente zomer en het najaar gebruiken wil. Dan heeft op kenteken camper worden geen nut :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Blauwkous »

Gesteld: je gaat bouwen. Dan is het wel vooraf van belang om te weten wat je wel en niet in je bus wilt hebben. Op mijn privé site heb ik een pagina staan met diverse linken, onderaan ook 1 te downloaden wensenlijst. Misschien heb je er iets aan:
https://paulenrita.nl/Diverse-linken/
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Dafluc »

Ik ga er even vanuit, gezien de zes aanwezige zitplaatsen, dat het een dubbele cabine is. Als je het tussenschot verwijderd kun je de achterste bank niet laten staan. Los van dat hij in de weg staat voldoe je dan namelijk niet meer aan de geldende inrichtingseis. Is de bus van voor 2012, waar ik gemakshalve ook vanuit ga, kun je wel zitplaatsen in lengterichting maken. Dus met de rug tegen de zijwand. Die krijg je ook op kenteken als goedgekeurde zitplaats. Dan kan de bus uiteraard niet op grijs kenteken blijven staan. Wil je kwarttarief dan moet hij stahoogte hebben. Dus een vast verhoogd dak of een pop-up dak. De rest van de eisen staan op de site van de belastingdienst. Maak je er geen camper op kenteken van blijft hij grijs kenteken. Je mag dan geen zitplaatsen hebben achterin.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door kampo »

Misschien kan je wat meer gegevens plaatsen over die Ford Transit.
Of een paar foto's.
Er bestaan zoveel modellen en bouwjaarafhankelijke regeltjes...
Dan kunnen we beter volgen waar het hier allemaal over gaat.
Bouwjaar ?
L2H2 of zoiets ?
tussenschot of niet
motorvermogen ?
Euro categorie ?
enz
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door DiffRental »

Gokje, oud met een carburateur…………….. transit van +/- 1980 of ouder?
Wellicht zit ie al in de oldtimer regeling.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door de Jonckheer »

Ja, de benzine Transit is al even geleden.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Oops, dat was ik nog vergeten te vermelden... :oops:

Het busje is een ex-brandweer Transit MK1 (FT130) bouwjaar 1969, inmiddels 52 jaar jong en daarmee dus al volledig vrijgesteld van mrb, apk en milieuzone regelingen.

Afbeelding

Al dat fiscale inrichting geneuzel m.b.t. camper/grijs kenteken gaat mijn deur volledig voorbij, het kwarttarief van € 0,00 blijft gewoon € 0,00 en veel verschil tussen het personenautotarief van € 0,00 en het grijs kentekentarief van € 0,00 is er ook niet.
Het enigste wat blijft is dat de bus voor RDW wel een bedrijfsauto moet blijven, en dat is al heel simpel te realiseren door een opklapbaar bed gewoon als lading (dus simpel uitneembaar) mee te nemen... en dat is ook mijn harde eis, want ik wil de bus ook af en toe voor bedrijfsdoeleinden c.q. bedrijfspromotie in kunnen zetten zonder dat het op een camper lijkt.



Binnenruimte is er in ieder geval voldoende aanwezig om dit te kunnen realiseren.

Afbeelding

De bedoeling is om de achterste 2 meter x 140 cm (= breedte achterklep) helemaal vrij te houden zodat er ruimte is voor een uitneembaar bed of andere lading, de blinde zijkanten achterin af te werken met een soort kastenwand en in het voorste deel (ca. 200 x 180 cm) een zitplaats en (losse) tafel voor 4 personen te creëren. (het tussenschot met houten klapbankje op de foto is inmiddels al verwijderd)
De stroomvoorziening moet ik verder nog even bekijken, er komt in ieder geval wel ergens een extra accu en de nodige extra bedrading rondom in de dakrand te liggen.... verdere vaste watervoorzieningen e.d. komen er zondermeer niet in.


Nog even een paar plaatjes van de laswerkzaamheden in de afgelopen weken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

... is wel wat meer werk om de onbedoelde ventilatiegaatjes op deze wijze dicht te maken, maar gelijk alles goed aanpakken werkt toch wel wat beter als domweg enkele plaatjes over de roest heen blijven bakken. ;;-)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door DiffRental »

Prachtige bus en op de eerste 2 foto’s zou je niet zeggen dat er zoveel slechte stukken in zitten.

Gaat een leuk project worden, succes. :thumbup:
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Dafluc »

Wauw, wat een plaatje. Maar inderdaad. Zolang alles verwijderbaar is kun je er alle kanten mee op.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door AadenAnke »

Ik had al zo’n vermoeden :lol: heerlijk gewoon doen wat je leuk vindt :thumbup: en inderdaad een pracht exemplaar voor zijn leeftijd :lol:
Van dat tussenschot zou ik nog ff goed natrekken of je daar geen gedoe over ga krijgen

Gr Aad
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Cee Pee »

Was in 1969 toen hij op kenteken kwam met zes zitplaatsen dat tussenschot niet verplicht of is die eis pas later gekomen?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie