Busje gekocht... en toen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door FordtransitMK1 »

Mooi hoor leuk om te lezen dat je dit voor elkaar krijgt, geeft mij veel inspiratie om ook te beginnen.
en fijn om te lezen dat bepaalde dingen ook best mogelijk zijn.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door HoK »

Knap werk! Project stoelvoet is nu 'afgelast' of is die nu 'afgemaakt' of beiden?
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Dat is voorlopig klaar in de zin van het is stevig, het functioneert en het ziet er netjes uit.
Tegen de tijd dat de definitieve bestemming voor die binnenruimtes ook bekend is zullen er nog wel wat aanpassingen aan gedaan worden en volgt ook de verdere afwerking van de nu nog geheel open achterkant, maar ik heb voorlopig nog geen concrete plannen of er nu accu(s), een standkachel, of wellicht gewone opberglades in komen. (want er past namelijk precies een stalen lade van een oud bureau in wat hier nog staat, en die lade hoef ik alleen maar een stukje in te korten)
E.e.a. hangt gewoon af van hoe de rest van de inrichting precies uit gaat vallen, er komt in ieder geval nog een 2-zits bank van dezelfde stoelenserie bij als 2e zitrij en daaronder heb ik dan ook nog de nodige inbouwruimte voor al dat soort dingen.

Ik heb het eerst maar even zo gemaakt dat ik met deze stevige basis veilig kan zitten/rijden en verder nog alle kanten op kan.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door AadenAnke »

Heerlijk zo’n oud beestje. Ziet er inderdaad degelijk en netjes uit :thumbup:

Gr Aad
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

En we kunnen inmiddels ook al weer een begin gaan maken met het volgende hoofdstuk: de 2e zitrij.

Vanochtend even een net 2-zits bankje incl. gordels opgehaald, nu maar eens heel goed gaan bedenken/passen/meten hoe ik deze op een verstelbare manier gemonteerd krijg in het bussie.
Met de aanwezige haakbevestiging in de vloer kan ik in ieder geval helemaal niets beginnen, dat moet er af en er zal een verstelbare stoelrail voor in de plaats moeten komen... zoals gewoonlijk is ook dit weer niet bepaald (lees: bepaald niet) plug and play.
Maar goed, de basis is inmiddels aanwezig en ik heb al een vrij sterk vermoeden hoe ik de komende kerstdagen nuttig door ga komen. :mrgreen:

Afbeelding
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door FordtransitMK1 »

wou echt netjes zeg.
Het precies is zoals ik de inrichting had bedacht voort mijn mk1 ( tussen schot weg draai stoelen. )
met dat bankje ook aan die kant. alleen ik was nog niet zo ver dat ik de stoel maten en type stoelen al had uit gezocht. dit omdat mijn bus nog niet in mijn bezit had. je loopt net een paar stappen voor. zeg. wel fijn om te zien dat het allemaal kan passen ed.
je levert wel vakwerk zeg. hoop dat het mij ook zo goed gaat lukken. groeten.
brutaal misschien maar zou graag een keer komen kijken.
vriendelijke groet.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Er rust geen copyright op dus je mag alles gewoon na maken :mrgreen: ... hoef je het wiel dus niet opnieuw uit te vinden, doe er je voordeel mee. :wink:

En als je een keer in Twente bent mag je rustig komen kijken, maar verwacht er nog niet te veel van want zo veel bijzonders zal er voorlopig nog niet te zien zijn aan m'n bussie.
Ik zit met het bussie ook nog in het prille beginstadium van de knutselwerken en een uitgestippeld plan of deadline heb ik er totaal niet voor: het bussie is en blijft voor mij gewoon een meer jaren hobbyprojectje die m'n schaarse vrije tijd ook nog eens moet delen m'n gezin en de diverse andere hobby's.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

... en toen? .... gewoon verder gaan met het 2-zits bankje dus.

M'n wederhelft was het niet helemaal (lees: helemaal niet) eens met mijn planning wat betreft de kerstdagen nuttig in te vullen, ik heb dus maar zoals altijd heel braaf naar haar geluisterd en voor de afwisseling nu ook nog eens gehoorzaamd.... met name dat laatste zal dan waarschijnlijk de kerstgedachte wel zijn, want gehoorzamen is meestal niet mijn sterkste kant. :angel:
Maar goed, ik heb de planning even wat omgegooid, alle avonduurtjes van de afgelopen week heel nuttig besteed, en vanmiddag het eindresultaat in het bussie geplaatst.

Het gekochte 2-zits bankje was voorzien van zo'n moderne haakbevestiging voor rails in de vloer.
Dat is een heel mooi systeem voor in een Mercedes Vito, maar in een 52 jaar jonge Transit heb je daar totaal niets aan.... die rails passen namelijk niet in het bussie, en daarnaast wilde ik de bank ook gemakkelijk verstelbaar maken en de ruimte onder de bank nog nuttig kunnen gebruiken.
Werk aan de winkel dus, en om te voorkomen dat de bekleding hierbij in rook op zou gaan eerst maar even het gehele zitvlak verwijderd van het frame.
Vervolgens met de slijptol alle overbodige bodembevestigingen verwijderd:

Afbeelding

... en zoals je ziet was dit dus dus ook ongeveer alles wat onder het zitvlak uit stak.
De rest is weer netjes dicht gelast en voorzien van enkele ingelaste bevestigingspunten waar straks verstelbare stoelrails op gemonteerd kunnen worden.

Afbeelding

Voor de stoelrails heb ik een halve avond op zolder moeten zoeken en ze daar uiteindelijk ook nog gevonden, ik wist dat er nog ergens in m'n archief wat bruikbaars moest liggen van een Talbot Horizon... wie wat bewaart heeft wat.
Nu is het vrij bekend dat een bankje aardig wat breder is als een stoel, maar dat soort details zijn met een slijptol en lasapparaat ook wel weer prima op te lossen... in dit geval gewoon de bedieningsbeugel doorslijpen en met een verlengbuisje op de juiste lengte alles weer vast lassen.

Afbeelding

Past mooi, de bank is nu bijna 20 cm te verschuiven... in de achterste stand ruim voldoende ruimte om niet te kunnen knieknuffelen met de persoon op de omgedraaide bestuurdersstoel, in de voorste stand precies 2 meter laadruimte over zodat er een bed in kan, en natuurlijk ook nog voldoende ruime voor een toekomstig tafeltje tussen bank en stoelen.

Onder het bankje moest natuurlijk nog wel een kast gefabriceerd worden om op de juiste zithoogte uit te komen.
Net zoals bij de voorstoelen ook hier een frame van hoekijzers in elkaar gelast (het frame ligt hier op z'n kop):

Afbeelding

...en vervolgens het frame ook weer geheel bekleed met 1,5mm plaat.
De ruimte hier binnenin moest ook nuttig gebruikt kunnen worden, en vooraf bleek al snel dat het voor huishoudaccu's te laag en tevens slecht bereikbaar zou worden dus is toen al het besluit voor een lade te plaatsen genomen.
De donor van deze lade was een oud afgedankt metalen bureau, de rest was een kwestie van maten van de zitkast en lade zo op elkaar af te stemmen dat het met minimale ingrepen passend gemaakt kon worden.
En uiteindelijk past het dan ook als een pijp tabak in een tandloze mond.

Afbeelding

Ik heb het nog even uitgeprobeerd: zonder de tussenschotjes passen er precies 20 Unox-blikken met 1 liter snert in de lade. :mrgreen:

En voor de rest was het de zwarte kwast erover, de kast stevig in het bussie vast bouten en het bankje er bovenop monteren.
Het bankje in de achterste stand met gesloten lade:

Afbeelding

... en in de voorste stand met geopende lade:

Afbeelding

Ik ben er in ieder geval tot zover weer geheel tevreden over, nu maar eens weer verder gaan kijken wat het volgende gaat worden... eerst het tafeltje of toch eerst de isolatie en opbergafwerking van de zijkanten achter in het bussie?
Voor schilderen en isoleren is het nu helaas te koud en te vochtig in het bussie, maar de benodigde tafelmaterialen opsnorren is ook vrij lastig zolang alles weer in de lock-down zit.
Misschien moet ik me eerst maar even bezig gaan houden met één van m'n andere hobby's die ik wel gewoon binnenshuis kan en mag doen, er staat hier namelijk ook nog steeds een oude Seeburg jukebox te wachten op een stevige onderhoudsbeurt. 8-)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door AadenAnke »

Wat een creatieve gozer zeg :thumbup: een Talbot Horizon dat onderstel is dus ook al een 45/50 jaar oud :lol: past dus goed bij de bus. Die oplossing met bureaulade :clap: mooi man.
Ook goed om te horen/lezen dat het overal het zelfde is :lol: wij mannen zijn het hoofd van het gezin maar moeders de vrouw is het nekje en zonder dat zij het wil draait er niets :lol3:

Gr Aad
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Dat Talbot Horizon stoelonderstel is 41 jaar jong, komt uit een Horizon 1.1LS waar ik een jaar of 10 geleden een nieuw interieur in heb geplaatst.
Ik bezit deze Talbot Horizon nog steeds, maar die staat inmiddels al 7 jaar in een perfect originele en roestvrije staat stof te verzamelen in een stalling.
Ik heb dat ding 11 jaar geleden gekocht als boodschappenauto voor m'n wederhelft, maar ze heeft 7 jaar geleden eerst een hartinfarct en enkele maanden later een herseninfarct gehad en kan/mag daarom sindsdien geen auto meer rijden. :(
Een echte band met die auto heb ik zelf niet, maar m'n wederhelft nog wel dus de Horizon blijft voorlopig nog wel even stof staan te verzamelen.

Afbeelding
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door cor heku »

Waarom geen -- van achteruit, in/uit schuifbare bodemplaat gemaakt, waarop de meeste onderdelen gemonteerd worden.,
waarbij er een tweede(dezelfde) bodemplaat voor camperdoeleinden in/ uit geschoven kan worden.
aan de zijkant water/afvalwatertank en gastankje zodanig dat het met afsluitkraan direct/gekoppeld/ gebruikt kan worden.
Zomaar een idee.
cor
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Om de doodsimpele reden dat er helemaal geen vaste water-, kook- en sanitair voorzieningen in het bussie gaan komen, en daarnaast is de hoogte binnen in die zitkast van de bank met slechts 19 cm ook een vrij beperkende factor.
Naast het bankje (bestuurderskant) is nog voldoende ruimte om daar een netjes weggewerkte grote vrachtwagenaccu te plaatsen, en met die extra stroomvoorziening is het voor mij voorlopig wel voldoende wat betreft voorzieningen.
De beide zijkanten achter de bank worden nog afgewerkt met een vaste trespa kastenwand met schuifdeuren, en de ruimte daar tussen blijft verder geheel vrij van vaste obstakels zodat het bussie naar behoefte of een bestelbus met laadruimte is of een minimalistisch campertje met 3-delig opklapbaar en uitneembaar bed. (de bus blijft daarmee ook het grijs kenteken behouden)

Een gasvoorziening zal er in de toekomst waarschijnlijk nog wel gaan komen, maar dat zal dan een gekoppelde combi gaan worden van een lpg-installatie voor de motor + een dampgastank met aansluitmogelijkheid voor standverwarming/bbq/koelkast enz., beide tanks op 1 vulpunt aangesloten.
Dat wordt echter allemaal vaste onderbouw, want hiervoor is nog ruimte genoeg aanwezig onder de vloer... maar dat gaat pas spelen tegen de tijd dat de motor ook geschikt gemaakt is voor lpg.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door AadenAnke »

Volgens mij zitten de kleppen direct in de kop ingeslepen en moet je als je de motor op lpg wil laten lopen er klepzetels in laten zetten. Het is natuurlijk al heel lang geleden :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Klopt, dat is slechts een kwestie van harde klepzetels laten plaatsen en de ontsteking aanpassen op lpg.
De motor gaat tegen die tijd toch uit de auto voor een verjongingskuur, ik wil dan gelijk ook overal nieuwe pakkingen/keerringen/distributie, een elektronische ontsteking en alle lagers + koppeling checken/vervangen.... een soort mini-revisie.
Als je er toch mee bezig gaat dan meteen ook alles maar even goed aanpakken, daar worden die oudjes een stuk betrouwbaarder en wat minder incontinent van.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie