Busje gekocht... en toen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door PaulBng »

Beter gewoon leeg maken....


Paul
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door MarceldeHoog »

Dat dus. Toevallig net terug van weekendje, voor vertrek (vrijdagmiddag) vullen, na thuiskomst direct legen en schoonmaken.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

En toen?... een beetje lawaai erbij.

En dan hoor ik jullie al denken: Huh?... nog meer lawaai erbij in zo'n bejaard busje?
Ja dus, maar dan lawaai in de vorm van muzikale klanken uit een radio.
Dankzij alle isolatie en inrichting is het in de klankkast "lege bus" inmiddels een aardig stuk stiller geworden, het resterende monotone gebrom is aardig slaapverwekkend dus een stukje muziek is een welkome aanvulling om de inzittenden wakker te houden.
Een tijdje geleden had ik al een leuke en redelijk tijdsoriginele (slechts 10 jaar jongere) stereo autoradio met casetterecorder op de kop getikt, origineel Ford (= Blaupunkt)... 2 setjes frisse en niet al te opvallende speakers erbij en dan inbouwen maar.

Afbeelding

Maar waar bouw je dan zoiets in in een bejaarde Transit MK1.... voorzieningen hiervoor hadden ze nog niet in 1969, op het dashboard vind ik geen porem, een gat in het originele metalen dashboard zagen is voor mij een "no go", onder het dashboard kan ook niet want daar zit het kachelhuis, en het opbergvak voor de passagiersstoel zit ver buiten het handbereik van de bestuurder.
Dan dus maar de hoogte in, het busje heeft een verhoogde daklijn dus boven de voorruit kan nog prima een dakconsole geplaatst worden waar zowel de radio als enkele extra opbergvakjes een plek kunnen krijgen.
Kortom alweer puzzelen, passen, meten en knutselen dus.
Eerst maar even een passend triplex plankje gemaakt om te kijken hoe het uitkomt met de maten, het moet niet te klein worden i.v.m. de inbouwmaten van de radio maar ook niet zo groot dat ik elke keer bij het instappen of draaien van de voorstoelen m'n kop stoot aan die console.

Afbeelding

En dat was dan het gemakkelijkste gedeelte.... maar hoe zet je zoiets nu dusdanig vast dat het (incl. de lading in de opbergruimtes) nog stevig op z'n plek blijft zitten en ook niet van plaats veranderd als er eens over een kasseienweg gehobbeld wordt?
Tsja, met mijn voorliefde voor metalen frames ligt de oplossing eigenlijk wel voor de hand, kortom even wat fabriceren vanuit een restant hoekijzer 30x30x3 wat nog over was van de kastenwand.
En voila, na wat bakken en braden hebben we een stevige basis wat probleemloos 20 kg aan kan, dat moet dus ruim voldoende zijn voor het beoogde gebruik.

Afbeelding

Het op maat gezaagde triplex plaatje voorzien van wat gaten voor de speakers en een gaatje voor het interieurlampje in het midden, en dit stuk triplex met popnagels aan het frame vast gezet, en tevens de laatste ontbrekende stukken buigtriplex ook nog even aan het dak bevestigd:

Afbeelding

Een ander vrij essentieel ding voor een radio is een antenne, daarvoor heb ik dan ook gelijk maar een gat door het dak boven de radio geboord en dit gat voorzien van een korte antenne... ik kon de plek nu nog goed bepalen en bereiken.
De basis voor de dakconsole looks good, er is ruimte genoeg voor de radio, 2 speakers en nog een hoop cassettebandjes en ander spul.
Maar gelijk ook looks not good, want al het triplex van het dak moet eerst nog netjes afgewerkt worden voordat de radio op z'n plek kan.

Kortom hoog tijd om eens druk bezig te gaan met het stofferen van de gehele bus.
En dat is op zich ook best wel een stevige en tijdrovende klus: het gehele dak, de 4 deuren, de achterklep, de deurstijlen, de voetenruimtes onder het dashboard en nog wat kleine andere delen moeten allemaal gestoffeerd worden.
Ik heb hiervoor een doos spuitlijm en een lap van 10x2 meter naaldvild gekocht, en het naaldvilt in zwart aangezien ik dit de meest passende neutrale kleur vond bij de rest van het interieur.
Ik ben gelijk maar begonnen met de grootste lap naaldvilt, kortom het bekleden van het dak.
Maar hoe doe je dat nou met een lap van ruim 5x2 meter aan één stuk... de lijm is een contactlijm, je moet dus zowel het dak als het vilt inspuiten en vervolgens alles zonder vouwen en kreukels op een ronde ondergrond aanbrengen.
Ik heb hiervoor eerst maar even een waslijntje gespannen van voor naar achter, precies uitgemeten door het midden van de bus.
De lap vilt over de waslijn gehangen, en vervolgens de waslijn met 2 bezemstelen tegen het dak aangedrukt en de lap vilt strak getrokken.
Daarna kun je dan aan één kant van de waslijn alles vol spuiten met lijm en vanuit het midden van de waslijn het vilt strak houden en met een roller vast drukken, en vervolgens de randjes aan de zijkant op maat knippen en afwerken.

Afbeelding

Afbeelding

... en vervolgens kun je de waslijn weg halen en de andere helft van de bus ook op dezelfde wijze aanpakken.
Dan ziet het er opeens al een heel stuk netter afgewerkt uit, ik ben in ieder geval zeer tevreden met het resultaat. 8-)
(de rand tussen de dakbekleding en de kastenwand/portieren wordt t.z.t. nog verder afgewerkt met een profiel voorzien van led-strips)

Afbeelding

En daarna ook gelijk maar weer verder gaan met het stofferen van de overige delen in het bussie, ik had de smaak te pakken want met al dit stofferen zie je de bus inwendig opeens wel heel snel veranderen van een kale ruw afgewerkte bedrijfsbus naar een luxe vervoersmiddel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er helemaal happy mee, ik heb heel lang in twijfel gestaan of al dat zwart de bus niet veel te donker zou maken maar het tegendeel is nu bewezen... de zwarte stoffering legt juist het accent op het interieur zonder het geheel te donker te maken.
En een kleine tip voor diegenen die zoiets ook zelf willen doen: zorg voor een goede ventilatie in de bus, want anders wordt je zo stoned als een garnaal van al die lijmdampen... dat kan op zich best wel een keer leuk zijn maar het komt het resultaat echter niet ten goede. :wink:

Ow ja, en de radio waar het hier mee allemaal begonnen was.
Van karton even een malletje gemaakt voor het frontje van de dakconsole, het frontje in (hoe kan het ook anders :mrgreen: ) een stuk trespa uitgezaagd, de radio erin en het geheel met 4 boutschroeven vast gezet in de dakconsole.
Vervolgens nog even de bedrading aansluiten, en opeens schalt via Tukker FM Hepie en Hepie luid en duidelijk uit de speakers (2x voor en 2x achter in de bus)... we hebben dus weer wat lawaai in het bussie, en daarmee hoeven we ook niet meer bang te zijn om in slaap te vallen tijdens een rit. 8-)

Afbeelding


En tot zover de vorderingen voor deze keer, het wordt weer vervolgd.
Laatst gewijzigd door tranny op wo 31 aug 2022, 1:16, 1 keer totaal gewijzigd.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door PaulBng »

Lekker bezig!


Paul
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door pele »

Tranny
Eén van de allerleukste projecten die ik op dit forum volgde. Creativiteit en kwaliteit ten top. Met respect voor de geest van je oude knar.
(Waarvan ik hoop dat ie met LPG slechts beperkt vervuilend is.)
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

En toen.... het busje maar eens van de onderkant bekeken.
Of beter gezegd even wat gedaan onder het busje, want alles bekeken had ik het daar vorig jaar al.


Er zat nog steeds een royaal roestnest tussen het linker achterwiel en de achterbumper, met name de onderkant van het plaatwerk en het achterliggende deel waren hooguit nog symbolisch in een schilvervorm aanwezig.
Gezien de constructie was dit ook niet vreemd, want het spatwater van de achterwielen kon er wel gemakkelijk in maar de laatste centimeter water kon die holle ruimte helaas niet verlaten en heeft in de afgelopen 50 jaren daar dus zelf maar een uitweg gecreëerd... eerst op het laagste punt en toen dat gaatje in het verleden eens volgestort werd met een vaag soort harsproduct is het roestproces daarnaast weer vrolijk verder gegaan.
Kortom hoog tijd om dat hoekje in z'n maar geheel eens goed aan te pakken.
Eerst de spatbordverbreder er even af, vervolgens de slijptol erin en weg is het roestnest, dat was slechts 10 minuutjes werk.
Wat overblijft is een grote loze ruimte die dus weer netjes opgevuld moet worden, en dat is toch aardig wat meer werk aangezien vervangend plaatwerk voor dat stuk niet meer leverbaar is.
Het achterliggende paneel is rechtaan rechtuit, dat is dus niet zo moeilijk om te maken.
Maar het aanzichtdeel is echter niet rechtaan rechtuit, dat moet dus eerst in vorm geplooid worden voordat het weer helemaal netjes aansluit op de rest.
En aangezien ik van stevig materiaal houd heb ik alles maar gelijk uit 1,5 mm plaat gemaakt i.p.v. het gebruikelijke 0.8, dat bewerkt wel een heel stuk lastiger maar maakt dat hoekje ook een stuk steviger.
Ik heb er gelijk ook maar een paar fatsoenlijke afwatering-/ventilatiesleuven onderin gemaakt, dan kan dat hoekje ook weer probleemloos 25 jaar mee.
De kwast met loodmenie er nog even over (en erin) om het kale metaal af te dekken, het verdere strak maken en afwerken doe ik gelijk met de rest van de bus. (de rechterkant zo aanpakken staat ook nog op de afvinklijst)

Afbeelding



Vervolgens ook maar eens gekeken hoe het verder gesteld was met roestvorming onder de bus.
In een ver verleden is de gehele onderkant eens vol geblazen met de tectylspuit, optisch lijkt het allemaal nog wel mooi zwart maar je ziet helaas niet wat de roestkevertjes onder die tectyltroep allemaal doen.
Schoon maken dus, al die uitgedroogde tectylprut moet eraf en daarna kunnen we een verder plan opstellen om het bussie op een degelijke manier te beschermen tegen de roestkevertjes.
En dat is dus echt een pokkewerk, krabben met plamuurmessen om vervolgens een hoop van die losgekrabde troep ook nog over je heen te krijgen.
Maar goed... ook dat doen we met liefde voor het bussie, en wat je daarna ziet is me voor 200% meegevallen.

Afbeelding

Afbeelding

Wel overal een hoop oppervlakteroest en vliegroest, maar nog nergens putvorming of doorgeroeste stukken... en dat is absoluut niet slecht voor een toch wel roestgevoelig beestje van 53 jaar jong, we zijn er goed op tijd bij om erger te kunnen voorkomen.
De inmiddels schoon gekrabde delen heb ik gelijk met Owatrol-olie ingestreken zodat de oppervlakteroest en alle puntlasnaden goed geïmpregneerd wordt en niet meer verder kan woekeren.
Hopelijk komen er nog een paar droge weekeinden zodat ik de rest van de onderkant ook van die uitgedroogde tectyltroep vrij kan maken... ik ben nu ongeveer op de helft.
Het plan van aanpak voor conservering is als volgt:
- Als de opgebrachte Owatrol-olie is opgedroogd wordt de gehele onderkant 1x gespoten met een mengsel van Owatrol-olie en ijzermenie (1:4) en (na droging) vervolgens nog een keer gespoten met een laag pure ijzermenie. (vroeger deed ik dit met loodmenie maar dat mag helaas niet meer)
- Daarover gaat een stevige laag steenslagbeschermer opgebracht met een UBS-spuit
- Als dat weer is opgedroogd wordt het geheel nog afgespoten met een laag Tenco Bottomcoat: hiermee krijg je een sterke maar flexibele eindafwerking in het zijdeglans zwart, deze laag maakt het schoon houden van de onderkant ook gelijk een heel stuk gemakkelijker.
Dit recept heb ik in m'n jeugdjaren eens geleerd bij een restauratiebedrijf en ook al diverse keren tot volle tevredenheid toegepast bij m'n eerdere restauratieprojecten, er gaat wel veel tijd in zitten maar het resultaat is er dan ook naar.
De boodschappen hiervoor heb ik inmiddels gedaan (er zijn nog 5 bussen steenslagbeschermer meer):

Afbeelding



Het laatste stukje randafwerking tussen de dakbekleding en portieren/kasten binnen in de bus is inmiddels ook gerealiseerd.
De ruwe kartelrandjes van het naaldvild zijn afgewerkt met 4 afzonderlijk aan/uit te zetten ledstrips die weggewerkt zijn in een zwart profiel met een donker getinte afdeklijst.
Het geheel geeft een hele leuke sfeerverlichting die ook probleemloos onder het rijden gebruikt kan worden, het verblind de bestuurder absoluut niet.

Afbeelding

Voor de foto is de led-verlichting eventjes tijdelijk rechtstreeks aangesloten op een afgedankte accu, maar hier wordt nog een stabilisator tussen geplaatst tegen die tijd dat ik helemaal uitgepuzzeld ben met de huishoud stroomvoorziening.
En dat laatste zal zondermeer nog wel een hoofdbrekertje gaan worden voor mij ondanks dat ik het allemaal simpel en enkel 12V wil houden, want zekeringetjes en draaddiktes berekenen is absoluut niet m'n sterkste kant.
Voor de zekeringen had ik al wel wat handigs gevonden op het internet, maar dat voorbeeld mag ik van m'n wederhelft weer niet toe gaan passen... :think:

Afbeelding

Afijn, eerst maar eens kijken/berekenen wat het stroomverbruik globaal gaat worden en wat de 55A dynamo nog aan kan om tevens een huishoudaccu op te laden zonder het te begeven, want het lijkt mij zinloos om hier bij voorbaat al een grote 200+A huishoudaccu voor te gaan kopen als die dynamo er een eeuwigheid voor nodig heeft om dat ding vol te krijgen.
De ledjes doen 33W als ze allemaal aan staan, wat een toekomstig standkacheltje gebruikt nog geen idee, telefoonlader/i-pad ook geen idee, de beide TL-lampjes idem, en op het koelkastje staat 55W-5,8A-0,556kWh/24h vermeld. :think:
Ow ja, is 35mm2 wel voldoende of is dat stevig overkill tussen huishoudaccu en Cirix scheidingsrelais?... het wordt eigenlijk wel hoog tijd dat m'n elektramaatje weer eens terug komt van z'n werkmissie in Dubai. :mrgreen:



Maar het komt vast allemaal wel een keer goed in één van de volgende afleveringen.
:wave:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door metatoon »

Als dit geen echte liefde is voor een camper weet ik het niet meer .
Knap stuk werk .
Tranny je hebt het over buigtriplex .
Gebruik je die naam gewoon om dat je dun triplex hebt gebruikt of bestaat dat echt.
Ben namelijk ook bezig met boogwerk van triplex.
Met span band trek ik het om de zoveel tijd weer aan,om de juiste radius te verkrijgen.
En leuk een cassaette speler erin.
Staat bij mij ook op verlanglijstje om in auto in te bouwen.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Dit is werkelijk buigtriplex, een volle plaat van 5mm dik rol je gewoon op tot een doorsnede van ca. 60 cm.
Het verschil zit hem in de tussenlaag, hier zit flinterdun hout versterkt met hars en vezels waardoor de plaat heel soepel kan buigen met de nerf van de buitenste platen mee.
Je hebt hierin langsfineer of dwarsfineer, de langsfineer buigt in de lengte van de plaat en de dwarsfineer in de breedte van de plaat. (ik heb hier de dwarsfineer gebruikt)
Het wordt voornamelijk gebruikt in de meubel interieurbouw en de hobby modelbouw, ik heb de platen gekocht bij een interieurbouwer hier op het industrieterrein maar op het internet en in sommige bouwmarkten (o.a. webwinkel Gamma) worden ze ook wel aangeboden.
Maar schrik niet van de prijzen, het is ongeveer 3x zo duur als gewoon triplex.

https://www.gamma.nl/assortiment/multip ... /p/B118672
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door metatoon »

Tranny .

Dank voor je antwoord.
En uitleg over de dwarsfineer en langsfineer.
Ook een mooi weetje van de hars en vezels.
Zo zie je maar weer nooit te oud om te leren.
:thumbup:
Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

En toen... was het eindelijk zo ver dat de conservering van de onderkant van het busje ook afgevinkt kon worden van het "to do"-lijstje.

De dagen worden weer korter en de temperaturen dalen inmiddels ook aardig, en aangezien dat er bepaalde minimale verwerkingstemperaturen nodig zijn voor diverse producten was enige haast wel geboden voor deze klus... kortom niet meer verder uitstellen maar aanpakken.
Alle oude tectyltroep is geheel verwijderd van de onderkant: het was een vieze, vervelende en tijdrovende klus waar ik enkele dagen toch heel zoet mee ben geweest.
En daarmee stond dan ook gelijk de volgende vieze klus klaar, de gehele bodemplaat eerst behandelen met owatrololie om de nog aanwezige lichte roestvorming (voornamelijk vliegroest) en alle puntlasnaden te impregneren en vervolgens de gehele onderkant behandelen met 2 lagen ijzermenie.

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er hiermee al weer een heel stuk beter uit, maar af is het nog lang niet.
Dus gauw weer verder met de volgende vieze klus: 10 liter steenslagbeschermer met de ubs-spuit aanbrengen op de gehele onderkant, en deze laag steenslagbeschermer vervolgens weer afspuiten met 2 lagen Tenco Bottomcoat zodat het eindresultaat een mooie zijdeglans zwarte laag is waar straatvuil zich nauwelijks meer aan hecht en die tevens heel gemakkelijk schoon te houden is.

Afbeelding

Afbeelding

Tsja, eerst kom je dus dagenlang als een zwart gespikkeld varken onder de bus weg dankzij die oude bitumen rommel, daarna 2x als een roodbruine indiaan en vervolgens ook nog diverse keren als een zwart genevelde inboorling :mrgreen: ... maar goed, gelukkig bestaan er wegwerp overals en je moet er ook wat voor over hebben om de komende 15 jaar gevrijwaard te blijven van roest.
Ik ben in ieder geval wel blij met het resultaat, en als die roestige achteras (het volgende punt op het "to do'-lijstje) ook weer geheel netjes is gemaakt dan is het bussie van onderen weer beter als nieuw.

Een ander ding wat aan de onderkant hoort te hangen is een reservewiel.
De velg was dus ook egaal roestbruin geworden in de loop der jaren, die kon voor de nette looks ook nog wel een likje verf gebruiken.
Eerst maar eens even gekeken naar de staat van de band: het merk is Fulda, gezien de nog aanwezige haren op de band ook nog nooit gebruikt, en een dot-code staat er niet in dus leeftijd onbekend.
Na enig googlen kwam ik er achter dat die dot-code pas in 1971 ingevoerd is, en aangezien het bussie van bouwjaar 1969 is zou het dus zomaar kunnen zijn dat het nog de originele reserveband is :think: ... new old stock dus. :mrgreen:
Tegen al mijn verwachtingen in stond deze band nog netjes op de voorgeschreven 2½ bar druk, en was er geen enkel droogtescheurtje te ontdekken.
Ik heb de band even leeg laten lopen, een paar dagen leeg laten staan, en vervolgens opgepompt tot 5 bar druk om te kijken hoe het rubber zich zou houden.
Poging 1 mislukte doordat het ventiel het begaf, maar met een fris ventiel in de velg is poging 2 gelukt.
De band heeft zich prima gehouden bij deze nog 1x herhaalde test, er is nog geen enkel scheurtje of puist in het rubber te ontdekken.
Kortom ik heb hierbij besloten om deze oude band gewoon aan te houden als reservewiel, puur vanwege de nostalgie en originaliteit... en ik weet dat ik hiermee een hoop bandveiligheidskenners over me heen ga krijgen, maar als de nood eens aan de man komt met een lekke band heb ik de dubbel lucht ook nog als back-up en dit zijn allemaal wel frisse banden.

Wat ook nog onder het busje hangt zijn 2 spatlappen, maar deze zijn helaas aardig krom getrokken en misvormd in de loop der jaren.
Hiervoor had ik een nieuwe set willen kopen, maar € 116,62 ex. verzendkosten vond ik toch wel een beetje te gek voor een set originele rubber flappen.
Nu is het een bekend gegeven dat rubber onder invloed van warmte ook prima te vormen is, kortom een mooie gelegenheid om daar zelf ook eens mee te gaan experimenteren.
Ik moest hiervoor wel even een geschikt moment uitkiezen, maar toen m'n wederhelft een avondje op stap ging met haar vriendin zag ik m'n kans schoon om de oven in de keuken eens op een andere manier te gaan gebruiken.
De oven voorverwarmd op 150 graden, de spatlap erin en na 5 minuten er weer uit... de hete spatlap even pletten tussen 2 natte planken en af laten koelen en voila: een kaarsrechte en zo goed als nieuwe spatlap.
Dus snel de andere spatlap ook dezelfde behandeling geven voordat vrouwlief weer thuis komt. (ze vroeg zich bij thuiskomst wel af wat er nu weer voor een rare lucht in de keuken hing, geheel onopgemerkt is dit klusje dus niet gebleven :oops: )

Hier het betreffende reservewiel, geflankeerd door de in de oven gebakken spatlappen:

Afbeelding


Tot zover de vorderingen deze keer weer, het wordt vervolgd.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door kampo »

Ik lach me een kriek met jou leuke schrijfstijl.
Verder doen :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door FordtransitMK1 »

Leuke Bus geworden hoor Tranny, wat ben jij een kunstenaar ( vakman ) zeg. Zeer vakkundig gedaan kunnen de meeste een puntje aan zuigen waaronder ik zelf hahahah. leuk om weer ff gezien te hebben
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door jasperenpriscilla »

je gaat toch niet rijden met een reservewiel uit 1969 :shock: :lol3:

Ik vind het helemaal fantastisch, veiligheidskenners zullen er wel een mening over hebben, ik kan je practische aanpak enorm waarderen, op druk zetten, kijken wat er gebeurd.

Dit is zo'n type band die je in menig museum nog op een klassieker ziet liggen. Vast prima bruikbaar als thuiskomer.

En die onderkant :bow: mooier als nieuw. Ik vind het echt prachtig. je kijkt er nooit onder, maar wetende dat het daar spic en span is, dan voelt gewoon goed. Inderdaad de komende jaren geen omkijken naar. Gaaf!!!
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Ik ga er zeker mee rijden, maar wel met dien verstande dat dit wiel gewoon als originele bagage onder de laadvloer blijft hangen. :wink:
Mocht de nood toch eens aan de man komen met een aan gort gereden band heb ik altijd nog de mogelijkheid om van de dubbel lucht op de achteras eventjes tijdelijk enkel lucht te maken door daar een wiel te verwijderen, maar de praktijk is echter dat ik de meeste banden die ik lek rijd gelijk wel kan repareren door er zelf even een prop in te plaatsen... zo'n bandenreparatiesetje (mooi woord voor scrabble :mrgreen: ) heb ik standaard in elke auto liggen en een compressortje idem.



En toen?

Wat de bodem betreft: de roestige achteras en beide verenpakketten gaven wel een heel schril contrast met de mooi zwart afgewerkte bodem, dat was te vergelijken met een bos brandnetels in een bloeiend rozenperk.
De as geheel ontdaan van alle straatvuil en roest, en verder dezelfde behandeling als de bodem gegeven maar zonder steenslagbeschermer.
De mega verenpakketten (10 bladen per pakket :shock: ) ook gedemonteerd, schoon gemaakt, blad voor blad behandeld met Tenco bottomcoat en voorzien van schotelvet, een fris rubber in het oog geperst daarna weer in elkaar gepuzzeld en terug geplaatst.
Toen dit gerealiseerd was kon het opgeknapte "new old stock" reservewiel met bijbehorende ophangbeugel ook weer terug op z'n plaats, en de in de oven gebakken spatlappen zitten na het aanpassen van de bevestiging na 53 jaar nu ook eindelijk correct gemonteerd.

En toen kwam er opeens een totaal onverwachte lelijke kink in de kabel die niets van doen heeft met het busje, maar er wel voor gezorgd heeft dat de werkzaamheden aan het busje stil viel.
Achter mijn schuur ligt een asfalt pad wat mijn eigendom is, er zit een recht van overgang op dus ik mag (moet) het alleen maar onderhouden.
In dat pad zit een afvoerkolk die is aangesloten op de riolering van mijn woning.
Nou zijn de woningen die aan de andere kant van dat pad grenzen eigendom van een woningstichting en de bewoners daarvan hebben het recht van overgang, en die woningstichting heeft in alle wijsheid maar besloten dat dat asfalt pad afgelopen najaar voorzien moest worden van een nieuwe deklaag in de vorm van een laag teer afgestrooit met een dikke laag fijn grind... en dat doen ze dus vrolijk even zonder hiervoor eerst netjes toestemming te vragen aan de eigenaar van dat pad.
De afvoerkolk is vol grind komen te zitten (lang leve enkele vegende achterburen), regenwater heeft dit grind verspreid door het riool onder mijn woning, de ophangbeugels van het riool in de kruipruimte konden dit extra gewicht van al het grind absoluut niet aan en zijn afgebroken samen met de rioolbuis, kortom één grote en stinkende smeerbende in de kruipruimte (de toiletten enz. zijn hier ook op aangesloten) en alles kapot.
Het is allemaal wel weer opgelost en vervangen, het duurde even voordat die woningstichting z'n verantwoording hiervoor nam maar na zo'n akkefietje blijf je toch nog wel even bezig om de tuin weer te herstellen en het noodzakelijke schoonmaakwerk/schilderwerk te doen.
Maar goed, na 3 weken in de rotzooi te hebben gezeten en een hoop werkvolk van diverse bedrijven over/onder de vloer is dat hoofdstuk van ellende ook weer voorbij.

Afgelopen week heb ik nog wel even een begin gemaakt met de elektravoorziening in het busje, m'n stroommaatje die dit voor mij zou gaan doen is nog steeds niet terug in NL maar ik had ook geen zin meer om hierop te blijven wachten.
In de motorruimte een Cyrix-ct geplaatst, daarachter een zekeringhouder met een 80A megazekering, 3 meter 25mm² accukabel door de bus getrokken richting de achterbank, daar weer een 80A megazekering geplaatst, deze met 25mm² weer verbonden met een hoofdstroomschakelaar, en vandaar weer met 25 mm² door naar een zekeringhouder met 10 steekzekeringen die weer naar de diverse 12V verbruikers gaan.
Die zekeringhouder is voorzien van ledjes die oplichten bij een defecte steekzekering (heb de werking nog niet gecontroleerd maar dat zal binnenkort ongetwijfeld wel gebeuren :oops: ), en is tevens voorzien van een bushbar waarop alle massadraadjes aangesloten kunnen worden.
Vanaf die bushbar een 25mm² naar een opgelaste bout aan de carrosserie, en vanaf die bout tevens een 25 mm² kabel naar de -pool voor de huishoudaccu.
Bij dit soort klusjes kom je er gelijk achter dat er in dat elektrawereldje ook totaal geen eenheid zit.
Aansluitingen M5, aansluitingen M6, aansluitingen M8, moertjes metrisch, moertjes inch... kortom een ongeorganiseerd zooitje met als gevolg dat je ongeveer net zoveel tijd kwijt bent met het heen- en weer rijden om passende perskabelschoentjes te regelen als met het werkelijk aansluiten.
Maar goed, als je de juiste onderdeeltjes maar eenmaal hebt is het slechts een kwestie van knip, strip, pers, krimphoesje en plaats, m'n oude hiervoor aangepaste betonschaar heeft hierbij weer z'n dienst bewezen.

Afbeelding

Nog "to do" is de +kabel tussen startaccu en Cyrix en de +kabel tussen de 2e megazekering en de huishoudaccu, deze wil ik in 35 mm² uitvoeren want daar heb ik nog wat brokken van liggen (ik neem maar aan dat dikker hiervoor absoluut geen probleem is???)... en daarnaast alle verbruikers en 12V stopcontacten aansluiten op de zekeringkast. (en uitrekenen welke zekeringen daarbij horen)
Alle verbruikers zijn al voorzien van hooguit 3 m lange 2,5 mm² draad, moet voldoende zijn voor de lampjes en wat stopcontacten.
Komende tijd zal ik me ook eens gaan verdiepen in welke accu hier het meest geschikt voor is, dan kan ik aan de hand van die afmetingen hiervoor ook een geschikte accubak gaan maken.
Ik zit zelf te denken aan een accu van ca. 100A aangezien de dynamo van de bus ook slechts een 55A exemplaar is, maar mocht iemand hiervoor andere tips of meningen hebben dan verneem ik het natuurlijk ook graag.
Een lithium accu gaat het in ieder geval niet worden, want die zijn me gewoon te duur voor het door mij beoogde gebruik van slechts af en toe een weekeindje weg.
En daarnaast moet ik me ook nog eens gaan verdiepen in een metertje voor het stroomverbruik van die huishoudaccu, ik zie exemplaren van een paar tientjes en exemplaren van honderden euro's maar het verschil is me nog steeds niet duidelijk.
En daarnaast ook nog verdiepen in iets van een ladertje... voorlopig heb ik dus nog genoeg stof om verder over na te denken, een mooie bezigheid om de huidige lange winteravonden mee door te komen. :think:


Tot zover het busjesklussen ditmaal, het wordt natuurlijk weer vervolgd en dan zal ik ook m'n best doen om weer wat meer fotootjes te maken.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie