minder valide

Peco
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 16:30

minder valide



Bericht door Peco »

Ik ben hagelnieuw hier, heb mij net voorgesteld.
Wij, mijn vrouw en ik willen volgend jaar naar Spanje en Portugal.
Zijn niet in het bezit van een camper, maar huren een camper voor 5 weken, eind april en de hele maand mei.
Het onderwerp zegt het al, mijn vrouw is mindervalide/slecht ter been.
In een camper lukt het lopen wel met vasthouden hier en daar.
Zij is in het bezit van een opvouwbare scootmobiel, die gaat natuurlijk ook mee op reis, anders wordt het moeilijk om iets te bezichtigen.
En er zullen ongetwijfeld beperkingen zijn, je kan niet alles bezichtigen laat dat duidelijk zijn.
Mijn vraag is eigenlijk, zijn er mede camperaars die ook met een partner die slecht ter been is op reis gaan?
En om in Spanje/Portugal b.v. een kathedraal te gaan bezoeken is dat te doen, m.a.w. hoe is de toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: minder valide



Bericht door beatrix18 »

Is het al wel zeker dat het meerdere keren per dag in- en uitstappen van de camper geen probleem is???

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: minder valide



Bericht door AadenAnke »

Mijn vrouw heeft een spierziekte (FSHD) wij hebben een rolstoel met aandrijving bij ons (een stuk stabieler dan een miniscootmobiel) de toegankelijkheid is anders dan in Nederland maar de meeste grotere musea e.d. zijn wel toegangkelijk. Maar de ongelijkheid in Frankrijk en Spanje is soms best flink zo flink dat een miniscoot of rolstoel met aandrijving de hulp van spierballen nodig. Je zal niet alles kunnen bezoeken en doen maar ook dan is er nog zat te genieten

Gr Aad
Gebruikersavatar
Lammerts
Berichten: 1548
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:07
Locatie: Noord Nederland

Re: minder valide



Bericht door Lammerts »

We verblijven nu in Spanje.
De ene keer zijn er goede voorzieningen, de andere keer niet.

Neem aan, dat je een invalide kaart hebt voor de camper. Dus kun je (naar mijn idee) ook in Spanje gebruik maken van de invalide parkeerplekken.
Boetes zijn hoog voor oneigenlijk gebruik.

Máár net zo als ze hier mooie fietspaden hebben, kunnen die plotseling ophouden en moet je het zelf maar uitzoeken.

De voorzieningen zijn dus wisselend.

Groet, Elze.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510MN met Tapatalk

"Het blijft nooit, zoals het is geweest"......!
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: minder valide



Bericht door hurktoilet »

Nederlandse invalidenparkeerkaart kun je inderdaad ook in Spanje gebruiken. Voor alle zekerheid adviseert de site 'gehandicapte reizigers' dit briefje uit te printen en er naast te leggen.
Wat betreft dat extra ding om uit te printen: zelf gelukkig geen ervaring mee, tip komt van site die door de ANWB gesuggereerd werd. Deed me een beetje denken aan dat Spaanse briefje om uit te printen waarmee je Spaanse agenten uitlegt dat je alleen maar geparkeerd staat en niet kampeert...
Laatst gewijzigd door hurktoilet op wo 17 nov 2021, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: minder valide



Bericht door AadenAnke »

De Nederlandse en gemeentelijke invalide parkeer kaart ipk bestaat niet meer! Er is een Europese ipk in drie uitvoeringen B = bestuurder P = passagier en de BP = :lol: :lol: hoef je echt niet iets voor uit te printen. Wel lokaal uitzoeken of er dan vrijstelling van parkeergelden is. In Nederland moet je dat trouwens ook doen zit veel verschil in gemeentelijke toepassing. Misbruik is inname en intrekken van de kaart. Zit een chip in die men na kan trekken.

Gr Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: minder valide



Bericht door rijschoollucassen »

Portugal, maar ook Spanje heeft ecopista's, fietspaden op oude spoorwegtrace's. Ook heel geschikt voor rolstoelgebruikers.

Groet

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: minder valide



Bericht door hurktoilet »

@Aad: ik drukte me niet helemaal zorgvuldig uit. ik bedoelde een in Nl uitgegeven kaart en tegenwoordig is dat per definitie een Europese kaart. Die trouwens sec niet eens alleen een parkeerkaart meer is; in ieder geval in Frankrijk (maar als de theorie klopt in heel Europa) mag je daarmee ongeacht je auto ook alle milieuzones mee inrijden.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: minder valide



Bericht door AadenAnke »

Die milieu zones ook met wat restricties maar dat zou een eigen topic moeten worden dan :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: minder valide



Bericht door Bob Diesel »

Wat Portugal aangaat
Als valide er altijd verbaasd over gestaan hoe iha :!: slecht de voorzieningen
Voor minder valide , laat staan rolstoel of scootmobiel gebruikers zijn
Houd rekening dat het Portugese kinderkopje als straat/stoep bedekking niet altijd vlak ligt
En er regelmatig stenen ontbreken

De bezienswaardigheden zijn door hun bouwwijze ,
trappen ed veel kleine niveau verschillen niet echt geschikt

Bij Fatima is het overigens weer zeer goed geregeld
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Camper_01

Re: minder valide



Bericht door Camper_01 »

Mijn vrouw is helaas ook slecht ter been, kan niet meer fietsen en neemt altijd een rollator mee om zich te kunnen verplaatsen. Heeft ook een invalide parkeerkaart B = bestuurder, let op zij is hier op gecontroleerd door een BOA ( in Nederland) of ze zelf de bestuurder was!!!!
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: minder valide



Bericht door AadenAnke »

En terecht! In onze auto ligt ook zo’n kaart hoe vaak ik zie dat partners kinderen ja zelfs buren soms gebruik maken van zo’n kaart :bang: :bang: maar zo kan ik je nog wel meer voorbeelden geven zelfs van begrafenis ondernemers die oneigenlijk gebruik maken om deze kaarten aan bezoekers uit te lenen. Controleren “ja graag”

Gr Aad
Camper_01

Re: minder valide



Bericht door Camper_01 »

Ik bedoelde aan te geven dat men hierbij inderdaad niet de fout moet maken dat alleen de bestuurder met een invalide kaart het voertuig parkeert op de parkeerplaats. Anders alleen de juiste kaart gebruiken.


P.S. zelfs na een operatie was het niet mogelijk om hiervan een " ontheffing " voor 3 maanden aan te vragen.
Peco
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 16:30

Re: minder valide



Bericht door Peco »

Leuk al deze reacties.
Ten eerste kan mijn vrouw wel met enige moeite in en uitstappen in de camper, dus dat mag geen probleem zijn,
maar meer dan 5 meter lopen is er niet bij, laat staan trappen lopen.
Vandaar ook mijn vraag hoe het is gesteld met de toegangen naar o.a. kerken en kathedralen in Spanje/Portugal.
Het zijn natuurlijk oude gebouwen, vaak met grote trappen, maar de praktijk zal het leren.
Voor wat betreft de invalide kaart, ik ben bestuurder en de kaart staat op mijn vrouw haar naam, waarop staat vermeld (passagier).
Het heeft wat gekost om een kaart aangeschaft te krijgen, er werd gezegd, u zet u vrouw uit de auto op de plaats waar ze zijn wil, en u zoekt een parkeerplaats :bang:
Dan is mijn vraag het volgende is er een kaart van de grote plaatsen in Spanje/Portugal waar de gehandicapte plaatsen op staan, in Nederland bestaat wel zoiets.
En het lijkt mij niet verstandig om de camper in een straat te parkeren om de stad in te gaan, ook als er geen invalide parkeerplaatsen zijn, je wilt wel zo dicht mogelijk bij je doel de camper neerzetten ingeval je partner niet ver kan lopen, maar of dat verstandig is?
Het is toch het verstandigste om een CP of camping te zoeken.?
Bedankt in ieder geval voor de reacties.
Peter.
Plaats reactie