Accu gezond?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Accu gezond?



Bericht door leomerymilles »

Mijn Huishoudaccu staat op 13.1 na 20 uur in rust
12volt volt staat uit
Zonnepaneel plus eraf
Zijn mijn accu's oke?
Gr leo


Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Accu gezond?



Bericht door Metor »

Rust spanning is normaal.
Echter je kunt hieruit niet concluderen dat de accu OK is.
Spanning zegt niets over de rest capaciteit en belastbaarheid, daarvoor is een capaciteitstest nodig met een belasting van C/20 gedurende 10 uur. Rust spanning na test >12V dan OK.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Accu gezond?



Bericht door Atoz »

Nog perfect in orde, geen enkel probleem, alles goed!
(Dat wil jij horen)
Herlees anders dit topic nog eens, lezen, niet wat je wil horen maar lees welke de adviezen zijn die men daar de vraagsteller gaf.
viewtopic.php?f=3&t=8478246

Dus neen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu gezond?



Bericht door Kroppie »

zie een accu als een emmertje met stroom, de onbelaste rustspanning [volt] laat ongeveer zien hoe vol het emmertje nog is, hoe groot [Ah,s] het emmertje nog is, dat kan alleen met een capaciteits test als genoemd door metor bepaald worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accu gezond?



Bericht door myway »

Metor schreef:Rust spanning is normaal.
Echter je kunt hieruit niet concluderen dat de accu OK is.
Spanning zegt niets over de rest capaciteit en belastbaarheid, daarvoor is een capaciteitstest nodig met een belasting van C/20 gedurende 10 uur. Rust spanning na test >12V dan OK.
Helemaal mee eens, echter doe ik nog een test met c10 en zo af en toe heb ik dan een agm die dan door zijn hoeven gaat.
Camper_01

Re: Accu gezond?



Bericht door Camper_01 »

Belast een geladen accu met bv een koplamp als belasting en meet de spannigsval met een multimeter na 10 min, 60 min, 2 uur etc. Dit geeft dan een goede indicatie van de accu
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Accu gezond?



Bericht door leomerymilles »

Hoe ga ik dit zelf testen de accu's eruit halen is geen optie
Twee 105AH parallel
Via de Omvormer kan ik er iets op zetten van bijvoorbeeld 300 wath hoe lang moet dat erop staan en wat moet ik dan meten .na ....uur
Gr leo

Gr leo

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu gezond?



Bericht door Kroppie »

hoe en hoelang staat in het 1e antwoord op je vraag, dat van Metor

en watt, schrijf je als watt dubbel t en zonder h, en die c/20 is de capaciteit die op de accu staat gedeeld door 20 [en nooit voor schoolmeester geleerd zelfs :-B ]

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Accu gezond?



Bericht door leomerymilles »

Nou jos nu in jip en janneke taal
Gr leo

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu gezond?



Bericht door Kroppie »

nog meer in jip en janneke??

die C staat op je accu, b.v. 100 ah, of ander getal dat getal gedeeld door 20, dat is dan 5 ampere , die 5 ampere (in watt is het 12volt maal 5 ampere maakt 60 watt) moet er dan 10 uur opstaan en na die 10 uur moet je accu dan na 5 min rust nog +12 volt meten.
let wel heb je 2 accu,s parallel dan de dubbele Cwaarde nemen of de accu,s apart meten
zo genoeg jip of liever meer janneke :D

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 16 nov 2021, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Accu gezond?



Bericht door willemzon »

Kroppie schreef:
di 16 nov 2021, 17:13
zie een accu als een emmertje met stroom, de onbelaste rustspanning [volt] laat ongeveer zien hoe vol het emmertje nog is, hoe groot [Ah,s] het emmertje nog is, dat kan alleen met een capaciteits test als genoemd door metor bepaald worden.

jos
Precies Jos,
Mijn accu, 's waren doorgemeten met een normale meter die aangaven dat de accus nog goed waren, ik vertrouwde het toch niet omdat ze behoorlijk snel terug liepen. Ik heb toen een uitgebreide meting laten doen, ik kreeg er een hele uitdraai bij.
Daaruit bleek dat de accu, 's nog wel goed waren, maar nog maar de helft van hun totale capaciteit leverden.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Camper_01

Re: Accu gezond?



Bericht door Camper_01 »

Willem is het mogelijk om een foto van die uitdraai te maken en te plaatsen, dan kunnen wij die bestuderen.
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Accu gezond?



Bericht door leomerymilles »

Nee dit is genoeg
210ah/20 =10.5×12=126watt (dubbele t) gedurende 10 uur
Ik wil dit dus aan via de Omvormer doen met een gloeilamp van 120 watt
Kan dat?
Gr leo

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk

willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Accu gezond?



Bericht door willemzon »

Camper_01 schreef:
di 16 nov 2021, 19:25
Willem is het mogelijk om een foto van die uitdraai te maken en te plaatsen, dan kunnen wij die bestuderen.
Helaas heb ik die niet meer, ik heb er afgelopen zomer nieuwe accu, 's in laten zetten, en die uitdraai weggedaan.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Plaats reactie