capaciteit (Ah) BMS versus BMV

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door rvpost »

Heb onze 3x LZ accu's (totaal 480 Ah) vervangen door LiFePo4 cellen (4S2P) van 2x 280 Ah en iedere 4S zijn eigen BMS.
Ons 24h verbruik (herfst/winter) ligt in de buurt van de 45Ah. Vrij veel capaciteit omdat we graag wat langer dan een paar dagen in (herfst/winter) vrij willen kunnen staan en we de ruimte hebben.
Afgelopen dagen de "ultieme" test.
Bij aankomst gaven de BMSen en BMV aan dat de alles 100% geladen was.
We staan nu 9 dagen zonder externe stroom toevoer en al dagen zwaar bewolk. De 609 Wp panelen leveren een paar honderd Wh per dag. Niet genoeg om het verbruik aan te vullen.
Nu valt op dat (na 8 dagen) beide BMSen nog een vrij hoge capaciteit opgeven (249 en 246 Ah) terwijl de BMV een verbruik van 310,9 Ah, dat is 560 - 310,9 = 258,1 Ah over aangeeft, met een SOC van 49,9%. Alleen is dat totaal, dus 258,1/2= 129 Ah per 4S en niet de 249 of 246 Ah die de BMSen aangeven.
Het is al vaker gezegd/geschreven dat het voltage van een LiFePo4 geen goede maat is voor de SOC. Het lijkt er op dat de BMSen het voltage gebruiken om de capaciteit te berekenen.
BMV is ingesteld op 560Ah capaciteit.
Lijkt er dus op dat de SOC/capaciteit die de BMSen aangeven niet echt betrouwbaar is. Als een cel spanning on de kritische grens (2.9V) komt zal de BMS wel zijn werk doen en de load uitschakelen.
BMS is dus alleen als een cel spanning 'bewaker' te gebruiken en niet als batterij/accu/cellpack monitor.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door DJSmiley »

De JBD BMSsen baseren de SOC in mijn ervaring adhv de spanning. als je de 100-80-60% spanningen aanpast zie je de SOC ook meeveranderen.

De Victron is de beste meetmethode naar mijn mening. Wil je het helemaal goed doen dan moet je eigenlijk een volledige test doen: Kijken wat je er echt uit haalt en die waarde invullen (ipv 2x280 =560Ah).

Daarnaast stel ik zelf de BMV in op 80%, dus 224Ah bij 1x 280Ah set. Dan is 0% eigenlijk nog 20% resterend (maar dat is mijn voorkeur)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door rvpost »

Klopt, heb ook de load test gedaan. Alleen heb ik die waarde niet bij me en BMV daar nog niet op ingesteld. Cellen zijn grade A en gematched, dus de werkelijke capaciteit ligt niet zo ver af van de opgegeven waarde.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door Atoz »

Ik heb dezelfde ervaring met mijn 2 x 200Ah systemen.
Ik lees de beide BMS uit op 2 x Arduino display.
Verder heb ik een Victron SmartShunt 500A/50mV in gebruik die alles meet wat er in/uit gaat.

Eerlijk?
Om gek van te worden van de display's van de BMS-en.
De gekste dingen cijfer percentages heb ik al gezien.
Plots 40% kwijt terwijl je weet dat het niet zo is
Maar ik moet dan ook maar 1 blik op de display's ''werpen'' om de gegevens te zien, geen BT dus

Dus....
De enige die ik geloof is de Victron.
Maar misschien komt dat ook door de minderwaardig kwaliteit van mijn Amerikaanse BMS-en....

Dus je bent niet alleen!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door Atoz »

BMV accucapaciteit.

Voor mij moet je die niet exact ingeven.
Op een bepaald ogenblik is de accu vol, BMV is dan 100%

Vanaf dan gaat er uit en komt er in
Berekening in de BMV
En % is gekend.

En die logica zit nu net niet in de BMS software. Jammer!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door Schovie »

Via mijn laptop kan ik in mijn BMS de waarden voor de berekening van de capaciteit van mijn LFP accu wijzigen. Dit gaat inderdaad op basis van het voltage. Dus inderdaad niet zo betrouwbaar als een BMV die de in en uitgaande stroom bij houdt. De eerste dagen met verbruik en zonder laden blijft het percentage verbruik dicht bij elkaar, maar snel daarna gaat het afwijken. Ik vertrouw dus ook alleen mijn BMV. Wel van Victron maar het merk staat er m.i. los van.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door evdoetelaar+larana »

Beste mensen,

Zoals misschien bekend ben bezig ben met optimaliseren van de energiecapaciteit. Zo heb ik in het voorjaar een LiFePo4-accu (200Ah) geplaatst en heb ik voorbereidingen getroffen om de PV-installatie op te waarderen naar 400Wp (met een MPPT-regelaar). Nu lees ik ook dat er (aanvullende) mogelijkheden zijn voor monitoring en/of bewaking van de accu (bijv. Victron Smartshunt, BMV accumonitor, Smart Battery Protect). De LiFePo4-accu (Bulltron) is uitgerust met een BMS die ik met een app op de smartphone kan instellen en monitoren; idem voor de Victron MPPT-regelaar.

Ik ben op zoek naar antwoorden op het volgende:
- is alleen de BMS van de accu voldoende om de energiecapaciteit te monitoren / als accubewaker?
- heeft een Smartshunt (ca. € 120), een BMV accumonitor (ca. € 190) of een Smart Battery Protect (ca. € 75 - € 120) toegevoegde waarde?
M.a.w.: ik ben niet bekend met de werking van een Smartshunt en een Smart Battery Protect, is een investering daarin dan wel zinvol voor iemand als ik die een leek is op electragebied. En zo ja, welke zou dan een geschikte c.q. zinvolle toevoeging zijn of kunnen zijn?

Ben benieuwd naar de meningen/ervaringen van de experts op het forum. Alvast dank daarvoor.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door veetee »

Zoal hierboven al beschreven gebruikt een BMS het voltage om een SoC te laten zien. Juist bij LFP accu's is dit niet zo nauwkeurig, daar de curve spanning vs capaciteit bij LFP behoorlijk vlak is. Een BMV (dus met shunt) is veel nauwkeuriger, want die meet via de shunt continu de stroom die er in (laden) en/of uit (verbruik) gaat. Dat is de enige echte en realistische manier om de SoC te meten. Een Battery Protect vind ik dan niet nodig als je al een (Victron) BMV gebruikt, die kan je namelijk bij bepaalde SoC (of spanning) een relais laten schakelen.
Dus: nee, en ja. En wat dat laatste betreft, ikzelf prefereer de BMV met display boven de smartshunt, met één terloopse blik op het display kunnen constateren hoe de zaak ervoor staat vind ik een stuk makkelijker dan eerst je mobieltje uit je broekzak vissen, ontgrendelen, app opstarten, etc. etc.
Laatst gewijzigd door veetee op do 18 nov 2021, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door rvpost »

Smart Battery Protect (BP) is niet echt nodig, die functie heeft je BMS. Ik had nog een BP, maar heeft nu met mijn LiFePo4 nog maar weinig toegevoegde waarde, al kan je daarmee bv iets eerder niet essentiele zaken iets eerder afschakelen. Dat is wel marginaal omdat die BP werkt met minimale voltage en dat is net bij LiFePo4 niet zo' goede maat om de capaciteit te bepale/in de gaten te houden.
BMV is erg handig on je verbruik en nog beschikbare capaciteit in de gaten te houden.
in princiepe is een BMV niet noodzakelijk, BMS is wel noodzakelijk. Alles hangt er wel van af of je alles zelf 'bouwt' van losse LiFePo4 cellen of een kantven klaar 'accu' koopt.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door DJSmiley »

Wat ik zo zie lijkt die Bulltron een Daly BMS te hebben. Dat is vergelijkbaar met de JBD BMSsen naar mijn mening. Geen heel nauwkeurige SOC indicatie dus.

Wat zijn de opties? Een echte accumonitor. Wat en welke? Dat ligt aan je wensen. Wil je een topmerk en is Bluetooth only voldoende? Dan is de Victron Smartshunt een prima keuze.
Heb je liever eentje met schermpje die je optioneel met BT kunt aflezen (dus niet altijd de telefoon nodig), dan is een Victron BMV een betere optie.
Afhankelijk van het model heb je alleen schermpje, scherm + bluetooth, of bv ook de mogelijkheid tot de startaccu meten (spanning)
De Victron is heel uitgebreid te configureren. Je kan bv ook peukert component instellen (nodig als je een loodaccu hebt), maar ook alerts en optioneel een relais schakelen bij bepaalde condities.

De Victron Smart Battery protect is geen monitor, maar bedoeld voor het Victron ecosysteem icm hun BMS.

Naast Victron heb je natuurlijk ook prima alternatieven.


De goedkoopste (maar op zich prima werkende optie) is de Aideepen TR16. Die is goed 35-40 euro ofzo.
https://www.aideepen.com/products/dc-8- ... 7084963892

Basic, alleen capaciteit in/uit meten.

Een uitgebreidere optie is de Junctek KG140F. Die is vergelijkbaar met een Victron, ook bluetooth, display en meer instelmogelijkheden. Die koop je voor zo'n 50-60 euro.
http://www.junteks.com/product/278218225



Wil je gewoon 1x geld uitgeven en 'nooit' meer omkijken dan is Victron de beste optie naar mijn mening. BMV vs Smartshunt moet je zelf bepalen. Ik heb gekozen voor de meest domme. Telkens telefoon pakken hoeft van mij niet, en instellen doe je toch maar 1x.

Goedkoopste optie is die Aideepen. Maar de Junctek heeft naar mijn mening ook alle potentie.
Ik zeg bewust potentie, want die is vrij nieuw. Bij mij crashte bv de app. Bleek dus dat die app niet goed werkte met andere talen dan Engels/Chinees. Snel gefixed, maar toch. Geeft iig wel aan naar mijn mening dat t product nog niet uitontwikkeld is.

Hoe de betrouwbaarheid is van de niet-Victrons.. dat is maar even beleven.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door Atoz »

Het enige wat ik zie aanpassen is het vermogen van je panelen.
Als alles vandaag naar behoren werkt is er enkel (misschien) een zwaardere laadregelaar nodig.

En aangepaste bekabeling misschien voor de grotere zonnepaneelstroom

Het enige wat ik nog zinvol vind is een BMV al dan niet met app of display
En het enige merk dat ik nog aanbeveel voor zulke toepassing is een Victron. Bewust te chinees.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door 309T16 »

Er zijn gelukkig ook BMS systemen, die wel met een betrouwbaar meetsysteem werken.

Ik zou toch echt balen als mijn 1500 euro kostend 160Ah systeem de SOC op basis van alleen de accuspanning zou bepalen!

Hetgeen dus gelukkig ook niet gebeurt.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door evdoetelaar+larana »

Dank voor jullie reacties.

Mijn conclusie:
- de bestaande apparatuur functioneert in principe naar tevredenheid, enige " nadeel" is dat 2 apps gebruikt moeten worden
(app voor accu-BMS en Victron Connect voor MPPT en DC-DC-regelaar)
- een BMV of Smartshunt heeft toegevoegde waarde doordat nauwkeuriger wordt gemeten en ook iets meer comfort geeft
- een Battery Protect heeft nauwelijks tot geen toegevoegde waarde.

Mijn voorkeur gaat uit naar Victron; is wel wat duurder, maar heeft het voordeel dat alle informatie (BMV of Smartshunt, MPPT-regelaar en DC-DC laadregelaar) in één app is uit te lezen. De laadregelaar voor de uitbreiding van de PV-panelen gaat ook een Victron worden. Komende week is kijken of op Black Friday aantrekkelijke aanbiedingen te vinden zijn.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door kampo »

rvpost schreef:
do 18 nov 2021, 18:05
Smart Battery Protect (BP) is niet echt nodig, die functie heeft je BMS. Ik had nog een BP, maar heeft nu met mijn LiFePo4 nog maar weinig toegevoegde waarde, al kan je daarmee bv iets eerder niet essentiele zaken iets eerder afschakelen. Dat is wel marginaal omdat die BP werkt met minimale voltage en dat is net bij LiFePo4 niet zo' goede maat om de capaciteit te bepalen/in de gaten te houden.
BMV is erg handig on je verbruik en nog beschikbare capaciteit in de gaten te houden.
in princiepe is een BMV niet noodzakelijk, BMS is wel noodzakelijk. Alles hangt er wel van af of je alles zelf 'bouwt' van losse LiFePo4 cellen of een kantven klaar 'accu' koopt.
In een compleet LFP systeem gebruik je 2 stuks Battery Protect
1 BP op de verbruikers en de andere op de acculaders.
Je zet vervolgens de instellingen, open/dicht, op de voorinstelling voor LFP. Die is voorzien in de smart versies.
De Inverter laat je, zoals voorgeschreven, niet over een BP lopen want die gaan daarvan stuk.
(Iets met opladen van condensator)
Een inverter heeft meestal al zelf een inwendige onderspanningsbeveiliging.

Die 2 stuks BP dient om je LFP systeem te beveiligen tegen alle mogelijke storingen en wel per circuit.
Zo kan een defecte lader worden uitgeschakeld terwijl je wel nog stroom kan afnemen.

Zelf kom ik veel meer systemen tegen die gebruik maken van 2 stuks BP dan zonder.
Het zijn vooral de zelfbouwers die hun LFP nogal eens minimalistisch uitvoeren.
Groeten Kampo
Plaats reactie