capaciteit (Ah) BMS versus BMV

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door 309T16 »

Zo is mijn LFP-systeem ook uitgevoerd. Ik heb de 1200W omvormer wel via de BP staan.
Moet kunnen volgens de specs.

Los daarvan komt het eigenlijk in de praktijk nooit voor. Omvormer staat altijd aan tijdens campergebruik en als ik hem aanzet let ik er op dat het relais eerder inkomt dan het opladen van de omvormer elco's m.b.v. een Vetus 300A accu keuzeschakelaar met nul-stand (2 accubanken).

Een onderspanningsbeveiliging van de meeste omvormers is naar mijn weten nog altijd gebaseerd op de spanningsniveau's van de klassieke accu's. Mijn zwaar belaste Winston LFP komt daar dan niet bij in de buurt en daardoor zal de omvormer nooit op tijd afslaan bij montage buiten de BP om.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door evdoetelaar+larana »

kampo schreef:
vr 19 nov 2021, 9:13

In een compleet LFP systeem gebruik je 2 stuks Battery Protect
1 BP op de verbruikers en de andere op de acculaders.
Je zet vervolgens de instellingen, open/dicht, op de voorinstelling voor LFP. Die is voorzien in de smart versies.
De Inverter laat je, zoals voorgeschreven, niet over een BP lopen want die gaan daarvan stuk.
(Iets met opladen van condensator)
Een inverter heeft meestal al zelf een inwendige onderspanningsbeveiliging.

Die 2 stuks BP dient om je LFP systeem te beveiligen tegen alle mogelijke storingen en wel per circuit.
Zo kan een defecte lader worden uitgeschakeld terwijl je wel nog stroom kan afnemen.

Zelf kom ik veel meer systemen tegen die gebruik maken van 2 stuks BP dan zonder.
Het zijn vooral de zelfbouwers die hun LFP nogal eens minimalistisch uitvoeren.
Deze begrijp ik niet (helemaal):
1. een inverter heb ik niet
2. 2x BP om je LFP te beveiligen tegen alle mogelijke storingen > over wat voor storingen hebben we het dan? en zijn die al niet op een andere manier beveiligd middels de EBL en de toegepaste zekeringen?
3. een defecte lader worden uitgeschakeld terwijl je wel nog stroom kan afnemen > als de lader defect is, valt toch niet de hele stroomvoorziening uit? die defecte lader kan dan toch ook gewoon fysiek losgekoppeld worden van de accu?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door 309T16 »

1 Dus n.v.t.
2 Heeft niks met de EBL te maken. 2BP's houden in, dat de ingaande en uitgaande stroom van de LFP onafhankelijk van elkaar in- en uitgeschakeld kunnen.
worden.
3 Een defecte lader zou een te hoge spanning kunnen afgeven.

Ingaand: Dynamo, Solar, 230V lader, Efoy, Windmolen enz.
Uitgaand: de belasting rechtstreeks of via EBL.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door evdoetelaar+larana »

2. Het kunnen in- en uitschakelen is me duidelijk. Wat me niet duidelijk is, is welke mogelijke storingen met een BP beter beveiligd zijn, dan zonder een BP.
3. Wordt een te hoge spanning niet al bewaakt door de BMS? En ..... bij een te hoge spanning valt toch niet de hele stroomvoorziening uit?
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door DJSmiley »

Ja, de BMS zal bij een te hoge spanning van 1 of meerdere cellen ingrijpen en het laden stoppen.

Alleen is de implementatie verschillend. Een FET-gebaseerd BMS kan de laadstroom stoppen, terwijl er toch ontladen kan worden. Maar er zijn ook BMSsen die met een relais werken. En dan is het gewoon aan/uit, of dat nu een lege accu is, of een te hoge laadspanning. Dan zit je in het donker.

Met een BP kun je dat voorkomen, want dan stopt het laden los van het ontladen.

In hoeverre dat iets toevoegd is afhankelijk van de situatie. Een 'domme' BP is niet op de hoogte van de individuele celspanningen. Dus in theorie kan de BP nog altijd prima vinden dat er niets aan de hand is, maar de BMS wel (die zit de celspanningen)

Binnen het Victron systeem is dat allemaal op elkaar afgestemd en weten de smart BP's dus veel meer. Je kan dan ook veel gerichter configureren en schakelen.

Dat systeem is superieur tov een standaard accu met een eigen BMS.

Je moet zelf bepalen hoe ver je wilt gaan. Ja, een acculader kan defect. En een BMS ook. Maar pas daar de forumkansberekening op toe: Hoe groot is die werkelijke kans dat dat gebeurt.

Zelf heb ik geen BP. Mijn BMS (de JBD) kan de laadstroom afschakelen zonder dat ik ineens in het donker zit (Ontladen blijft gewoon werken). Daarnaast staan mijn laders op 14V ingesteld, dus ook niet helemaal tot de 3.65V. Daardoor is er ook nog wat marge voor inbalans tussen de cellen.
Het kan zeker beter en mooier, maar dat zijn keuze's.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door 309T16 »

De BP is een functie van het BMS bij een professioneel uitgevoerd systeem. De computer van het BMS bewaakt de spanningen, meet het stroomverbruik van de uitgang en de laadstroom via de ingang. Daarnaast nog de temperatuurbewaking en het essentiële balanceren.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door 309T16 »

Het door mij gebruikte 123Smart BMS geeft zowel hardwarematig als softwarematig de mogelijkheid alles zo in te stellen, zoals de gebruiker wil. Ik heb 2 uitgangen met de BP-functie met maximaal 250A stroom. Verder 1 laadstroom input met maximaal 60A laadstroom met ook een BP functie.

Triggering van de BP's: accu vol, te grote piekspannig op 1 cel, accu te leeg, te warm, te koud enz. Allemaal drempelwaardes, die te configureren zijn.

Is zelfs mogelijk om het 100% niveau op een lagere waarde te zetten om zo de levensduur te verlengen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door Atoz »

Eigenlijk valt de kostprijs al mee ;-) nou ja...

Met smart https://www.bluepowershop.nl/victron-sm ... p-100.html net geen 100€
Zonder smart https://www.bluepowershop.nl/accu/accu- ... p-100.html 72,60€

X2 kost de duurste beveiliging dus 200€

Nooit bij stil gestaan, misschien eentje aan de Sint en eentje aan de kerstman vragen.

Had ik toch beter het 123smartBMS genomen, maar ik wou 2 aparte systemen voor als er wat mis zou gaan....
Dus was het de prijs die me de weg wees, al kosten twee Amerikaanse toch ook al wel wat. Trouwens niet tevreden over. Had ik echt meer betrouwbare kwaliteit van verwacht.
Ach ja al doende leert men en wie niet leren wil die moet gewoon niets doen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door rvpost »

Let op een BP is alleen geschikt voor stroom in 1 richting, dus niet het verbruik en lader via dezelfde BP aansluiten.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door Atoz »

Ter informatie
123smartbms kost ex verzending 352€
Mijn Amerikaanse kost : ex verzending 130€
Een chinees kost : 70€ voor een dure incl verzending

Wat dus geen enkele garantie is dat die dure ook beer is
Of...
Dat er slechte BMS-en in commerciële producten gebruikt worden.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door evdoetelaar+larana »

Volgens de info die ik kan vinden van de BMS in de Bulltron LFP, kan zowel charge als discharge in de software geschakeld worden.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door kampo »

evdoetelaar+larana schreef:
vr 19 nov 2021, 15:58
...Deze begrijp ik niet (helemaal)...
Ondertussen werd het antwoord op waarom op een uitgebreid BMS 2 stuks Battery Protects als veiligheidschakelaars horen al gegeven.
Volgens mij is dit het meest voorkomende en het meest gebruikte systeem.

Bedenk dat er heel weinig zelfbouwers van LFP accu's zijn . Echter hier op het forum oververtegenwoordigd waardoor je een verkeerde perceptie zou kunnen krijgen.
Waarom die zelfbouwers niet met 2 BP's werken is uit besparing, éénvoudiger kan ook, maar meestal omdat ze het niet kennen.

Hier zie je een klassieke veel voorkomende montage opstelling met de 2 stuks BP in het midden.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door evdoetelaar+larana »

De BMS in mijn LFP-accu heeft de mogelijkheid om charge en discharge in de software te schakelen, dus kan je zelf ingrijpen als daar aanleiding voor is lijkt mij. Maar je hebt eerder geschreven dat de BP beveiligt tegen alle mogelijke storingen. Over welke storingen hebben we het dan? En waarom zijn die met een BP beter beveiligd dan zonder BP? Dat is me nog niet duidelijk.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: capaciteit (Ah) BMS versus BMV



Bericht door Atoz »

Ik was me als zelfbouwer niet bewust van dat BP
Voortschrijdend inzicht noemen jullie dat, klinkt ook mooi trouwens.

Ik denk dat je mag stellen dat een BP een onafhankelijk controle orgaan is dat los van alle andere elementen toezicht houd op de naleving van allerhande parameters.
(Er is duidelijk te merken dat Corona mijn taal heeft beïnvloed :) )

Verder gaat er in onze huidige installaties niets mis, zolang er niets mis gaat.
We betrouwen voor de volle 100% op onze in het BMS, laadregelaar, dc / dc booster, lader(s) ingestelde parameters
Verder gaan we er van uit dat al die dingen ook perfect samenwerken en vooral blijven samenwerken.
En houden we geen rekening dat al die samenwerkende elektronica misschien wel eens stuk zou kunnen gaan.

Een LiFePO4 systeem bouw/koop gebruik je vele jaren, dus kan er ooit wel eens wat mis gaan.
Daarvoor dient dus die BP

Maar als je nu meerdere LiFePO4 systemen parallel plaatst, zet je dan per systeem een BT?
100€ meer of minder zal de zaak nu ook weer niet maken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie