nylon sneeuwkettingen

Met de camper naar de sneeuw!
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door AadenAnke »

Ik denk dat de meeste terug schrikken van het omleggen van die dingen. Ik heb er vroeger zat mee liggen klooien in de kou sneeuw en drup was er toen de tijd toch gouw een dik uur mee bezig was voor die tijd wel een echte vette dikke DAF :lol: een goed bedoelt advies van mij oefen thuis een paar keer met omleggen en zorg dat alle sluitingen goed gangbaar zijn. Zorg voor goede warme vingerhandschoenen en een rubber mat voor onder je knieën :lol:
Nog beter als het zulk bar weer is zorg voor een leuke en veilige plek om betere tijden af te wachten :cheers:

Gr Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door gjvonk »

Mijn idee: als ik er met mijn 4 seizoenen banden niet kan komen of weg zou kunnen, vermijd ik de bestemming.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door jaap van duijn »

Omleggen van de kettingen is - nu voor mij - een fluitje van een cent.
De E&P leveler zet de voorwielen vrij van de grond en ik doe de ketting er om.
En ja ieder jaar weer met omwisselen van velg en banden voor zomer/winter en anders om proberen we weer even de kettingen om te leggen.
Zelfs voordat we reisje Oostenrijk of Italie gaan maken thuis nog even in de heerlijk verwarmde garage op betonnen vloer :).
Dus hier positief voor echte winterbanden en echte sneeuw kettingen al zeker 35 jaar dus.

Jaap
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op za 27 nov 2021, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1066
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door Don Esteban »

Het blijf me verbazen. Als er een verplichting is tot sneeuwkettingen, mensen dan toch proberen, of een houtje touwtje dan ook mag.
Op 2 november door Frankrijk naar huis, deels via de Route Soleil. Sinds 1 november is het in half Frankrijk verplicht om óf op sneeuwbanden te rijden, óf je hebt sneeuwkettingen bij je óf je hebt sneeuwsokken bij je. De laatsten zijn al v.a. 50 euro te koop. Doe mij maar houtje touwtje....

Even gegoogeld:
De gemiddelde temperatuur in Frankrijk in november is 11° / 6° graden. Er zijn gemiddeld 14 dagen met regen in Frankrijk in november. ... Er zijn gemiddeld 0 dagen met sneeuw in Frankrijk in november.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door Peter+Annie »

Don Esteban schreef:
za 27 nov 2021, 16:29
Het blijf me verbazen. Als er een verplichting is tot sneeuwkettingen, mensen dan toch proberen, of een houtje touwtje dan ook mag.
Op 2 november door Frankrijk naar huis, deels via de Route Soleil. Sinds 1 november is het in half Frankrijk verplicht om óf op sneeuwbanden te rijden, óf je hebt sneeuwkettingen bij je óf je hebt sneeuwsokken bij je. De laatsten zijn al v.a. 50 euro te koop. Doe mij maar houtje touwtje....

Even gegoogeld:
De gemiddelde temperatuur in Frankrijk in november is 11° / 6° graden. Er zijn gemiddeld 14 dagen met regen in Frankrijk in november. ... Er zijn gemiddeld 0 dagen met sneeuw in Frankrijk in november.
De sneeuw is in Frankrijk ( en wel meer mediterrane landen) het probleem niet.
Het probleem is de chaos die ontstaat omdat iedereen,inclusief de "forces de l ordre" maar een bekkie doet en niks goed georganiseerd is.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door AadenAnke »

jaap van duijn schreef:
za 27 nov 2021, 16:09
Omleggen van de kettingen is - nu voor mij - een fluitje van een cent.
De E&P leveler zet de voorwielen vrij van de grond en ik doe de ketting er om.
En ja ieder jaar weer met omwisselen van velg en banden voor zomer/winter en anders om proberen we weer even de kettingen om te leggen.
Zelfs voordat we reisje Oostenrijk of Italie gaan maken thuis nog even in de heerlijk verwarmde garage op betonnen vloer :).
Dus hier positief voor echte winterbanden en echte sneeuw kettingen al zeker 35 jaar dus.

Jaap
Dat zal zeker helpen maar gaat dat niet schuiven?? En al een keer gedaan bij -10 of erger in stevige bui :lol:
Ik vroeger een paar keer moeten doen misschien heb ik daarom een bloedhekel aan wintersport bestemmingen

Gr Aad
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door Aloys »

Wij gaan al ruim 20 jaar op wintersport, ik heb mijn sneeuwkettingen al één keer gebruikt (ergens rond 2010, in Frankrijk). :D

Vroegah, toen gingen we nog met de alkoofcamper, op zomerbandjes door de sneeuw. Dan hield ik flink afstand tot mijn voorganger, in het bijzonder op hellingen naar beneden... :DD
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door AadenAnke »

Ja ik over een jaar of 40 geleden met de vrachtwagen van winter en zomerbanden hadden we nog nooit gehoord door Frankrijk Zwitserland naar Italië en terug was je gewoon ruim 2 weken onderweg. :bang: nu ik er aan terug denk krijg ik alweer het gevoel dat mijn vingers er af vriezen :bang:

Gr Aad
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door jaap van duijn »

@AadenAnke,

Wat ik wel doe na zo een km of 5, even stoppen en alles natrekken.
Wat anderen doen?
En voor mij is wat is 45-50 jaar geleden gedaan heb was natuurlijk de goden verzoeken.
Met een FIAT Ritmo 65CL op autogas en caravan Corsair van 1400kh en vrouw maar nog geen kinderen over de Brenner en zo naar Italie.
Het stumpertje liep nog niet eens warm.
Dat waren zaken van toen, je wist niet beter en je was minder geinformeerd.
Nu met informatie en nieuwe en wettelijke eisen, sneeuw kettingen, winterbanden en snelheid aanpassen toch.
Je hebt toch wat geleerd in al die jaren zo te zeggen, ik toch.

Fijne - hier regenachtige - dag Jaap van Duijn.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door AadenAnke »

Dat wat geleerd hebben zeker ja :lol: o.a. dat ik niet van kou hou :lol3: en dat sneeuw en ijs verraderlijk zijn dat winterbanden de grens verleggen en als iedereen de oude grens zou aanhouden het een stuk veiliger is. Maar helaas de grens wordt gelijk weer opgezocht dus de winst is verdwenen opgeofferd aan de snelheid. Nee ik ben een liefhebber van de warmte en zonneschijn. Ieder zijn meug zeg maar
Ik denk nog met veel plezier terug aan de tijd dat ik antislip cursus gaf voor de KNAC bij Rijswijk nu al weer 39 jaar geleden vooral het eerste rondje zelf achter het stuur naar achter van de baan de sproei installatie aanzetten en dan terug terwijl je collega ook zelf achter het stuur je tegemoet kwam natuurlijk allebei met 3 leerlingen in de wagen en dan recht op elkaar af dan ff een ruk aan het stuur en overdwars langs elkaar heen :lol: gillen deden ze :bow: tot dat er een totaal in paniek raakte :oops: duurde bijna een 1/2 uur om haar weer tot rust te brengen daarna deden we dat maar zonder leerlingen in de wagen

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door Bob Diesel »

Heb jij daar toevallig ook op die oude Esso tankwagen les gegeven
2 diagonale kettingen tussen trekker/ oplegger ,zodat hij net niet compleet kon scharen
En banden zonder profiel ,, veel geleerd daar :wink:

Btw
Met een beetje vooruit denken en een hekel aan sneeuw en ijs
Heb ook ik weinig ketting gebruikt , en toch ook zeer veel wintersporters heen en retour gereden
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door Stieneke en Donald »

Hé, Ik heb ooit een antislip cursus gehad op die slipbaan bij Rijswijk. Wat toch een oud stukje baan van een vliegveld?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door Bob Diesel »

Yep , Ypenburg

Btw
Mijn eigen kettingen verkocht
Aan een forumlid👍
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: nylon sneeuwkettingen



Bericht door AadenAnke »

Ha ha zo komen we veel meer overeenkomsten van elkaar tegen.
@Bob nee ik heb alleen de luxe wagen gedaan heb pas later mijn instructie bewijzen voor vrachtwagen B en bus D gehaald wel zelf met dat ding aan het spelen geweest natuurlijk :shh:
Ja was inderdaad een deel van het oude vliegveld Ypenburg koffie achter in dat oude houten hok was altijd een stevig bakkie :lol: de baan was overgoten met behangplaksel. :bow: Lekker glibberen. Ja we kregen altijd aan het eind van de dag van iedereen te horen wat heb ik hier veel van geleerd. De winst zat hem natuurlijk in het kunnen voorspelen waar het spul (welk dat dan ook was) heen gaat als je de controle kwijtraakt en gewoon het gevoel van een slip en wat je kunt doen om eruit te komen. Bij Slotenmaker was het net anders hè daar leerde je slippen! Natuurlijk dat kan iedereen maar bochten door slippen is toch net weer anders :lol: hij had een speciale opleiding/training voor rallyrijden :clap: niet te vergeten de opleiding van de Porsche groep van de RP in Lelystad daar deed ik het zelfs bijna in de broek. Heb daar een dag mogen meelopen :shh: Mooie tijd veel lachen hele dagen dolle ja we waren net kinderen in de speeltuin en toch met een serieuze zaak bezig. Heb zelf er ook vele keren het plezier ervan gehad de vaardigheid te hebben al hoewel ik van mening ben je het eigenlijk om de paar jaar dient te herhalen :silent:

Gr Aad
Plaats reactie