Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door kampo »

1.5 Ah/h bij +20°C omgevingstemperatuur,
2.1 Ah/h bij +32°C omgevingstemperatuur,
ze vergeten er bij te schrijven dat dit in een 12V opstelling is.

ik doe er 30% bovenop om van labo naar praktijkwaarde te gaan
(en Frank1954 doet dit ook)

Dat geeft me om te rekenen 2,1 x 1,3 = 2,73Ah oftewel 65Ah per 24h (in 12V)
Toevallig heb ik zelf deze koelkast met groot vriesvak in mijn eigen camper.
Dat vriesvak is een stroomvreter.
Het praktijk stroomverbruik hangt natuurlijk vooral af van, de belading, het zuiders klimaat en is ook afhankelijk van de inbouw (ventilatie achter de koelkast).

Het theoretisch maximum verbruik waar je kan aan geraken is 75W continu wat overeen komt met 150Ah per 24h (in 12V)
Ik heb hem al een paar keer bijna continu weten draaien.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door Atoz »

Een zuiders klimaat in de winter...
30% bovenop want xyz doet dat ook....

Schrijf dan toch gewoon dat Evelien een pietje leugenaar is....
(Sorry Ton, ze geloven je niet)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door 309T16 »

@Kampo.
Maakt dat eigenlijk veel verschil 12V of 24V? In Ah uiteraard wel, maar Wh?
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door Frank1954 »

Het gaat er niet over een zuiders klimaat in de winter
Of, je doet er "maar" 30% bovenop want xyz doet dat ook... :roll:
Neen, en Ton is ook geen pietje leugenaar
Maar je mag je er toch vragen bij stellen niet ?
En, zoals Kampo het omschrijft er wél alles bij tellen...
Want het verbruik van deze compressor koelkast is niet het enige dat "gevoed" wordt door de batterijen niet ?
De absorptiekoelkast Dometic RMD 8505 in onze camper is het woord "koelkast" niet waard.... :bang:
Heb al langer geleden overwogen deze te vervangen door een compressor van Thetford
Doch met het advies dat ik o.a. ook kreeg van Kampo heb ik rekening gehouden met hetgeen hij vermeld
Vandaar ik de stap (nog) niet gezet heb...
Camperfabrikanten plaatsen o.a. in camperbussen méér en méér 90L compressor koelkasten
Goed om lezen maar verder voorzien ze niets inzake batterij-type of een pakket mét voldoende solar

Moest ik ook 400Ah Lifepo4 hebben en 740Wp op het dak dan plaatste ik er misschien nog een 2" bij :lol:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door Atoz »

Ik geloof Ton en Evelien.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door ton en evelien »

Op wintersport ben je de hele dag skiën dus kachel op 16 graden koelkast hoef ook niet hard te werken en zonnepanneel nog wat op brengst dus savonds iets meer stroom dan slapen ga net allemaal
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door kampo »

Als ik het goed begrijp gaan de opmerkingen over het verschil in stroomverbruik tussen opgave fabrikant en de werkelijke waarde in de praktijk ?
Dat is toch altijd zo ... ?
Alle toestellen, op een uitzondering na, die ik koop en waar een waarde op staat blijken in de gewone dagelijkse praktijk minder goed te presteren als wat men opgeeft.
Bij koelkasten is dat verschil altijd groter want in de praktijk is de omgevingstemperatuur warmer, doe je de deur vaker open, vul je een kleine kk frequent en is de ventilatie in een camper slecht.

Ik ben daarmee bekend, heb het meermaals gemeten en het verbaasd me ook niet.
Moest ik iets verkopen dan zou ik het ook optimaal aanprijzen.
Maar als je de opgave fabrikant wil geloven dan mag dat van mij :-B

Andere ervaring is dat zo een vriesvak met meer als de helft van het stroomverbruik gaat lopen. Ook ijsafzetting doet het stroomverbruik serieus oplopen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door kampo »

309T16 schreef:
do 18 nov 2021, 11:19
@Kampo.
Maakt dat eigenlijk veel verschil 12V of 24V? In Ah uiteraard wel, maar Wh?
Nee verbruikt even veel in 12 als in 24V. De kabels kunnen wel dunner in 24V en nog dunner in een 48V opstelling maar dat kom je nog niet tegen in een camper. Als je kan kiezen dan doe je het beter in de hoogst mogelijke spanning. Minder verliezen.
De meeste lezers hebben een 12V systeem. Sommigen zoals ikzelf hebben een camper met alles in 24V. Daarom probeer ik het juist te formuleren.
Zo heb ik een accupack van 460Ah in 24V. Als dat in een 12V opstelling zou zijn dan is dat 920Ah.
In beide gevallen is het 11kWh
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door Atoz »

Hoe ver kun je nog naast de bal slaan? :bang:
Eigenlijk gaat het er gewoon over dat Ton en Evelien een Efoy gebruiken op wintersport en dat er een ander forumlid is die zegt dat dat volgens hem niet kan.

En omdat daar jouw naam in gebruikt wordt begin jij over iets wat wel waar is maar hier niets terzake doet! Treed jij het idee bij dat wat men hier durfde te beweren niet kan.

Als Ron en Evelien beweren dat zij zo gebruik maken van hun efoy dan is dat toch zo?

Maar bepaalde oelewappers hebben zo heel veel liggen sukkelen met hun elektrische installatie dat ze denken nu de wijsheid in pacht te hebben en andere forumgebruikers als pietje leugenaar weg te zetten. Gewoon onder het motto dat oelewapper er toch mag aan twijfelen?

Als oelewapper in 2016 ofwel zijn gedrag/verbruik had aangepast en of geen Efoy maar een andere accu had gekocht, zijn campergebruik had er anders uitgezien. Staat hij daar nu in Calpe en wil de zon niet schijnen, dus weeral ellende.

Misschien is het geheim van Ton en Evelien wel dat zij hun campergedrag hebben aangepast aan de mogelijkheden die zij elektrisch hebben.
En waarschijnlijk kost dat wel wat brandstof om die accu op peil te houden.

De topic starter kan daar 1 ding uit concluderen: een Efoy doet dus datgene waar hij voor gekocht is.
Heb ik ook weer wat uit bijgeleerd. Toch nog maar eens de specificaties van deze onbekende efoy-doos herlezen.

* Oelewapper:
De herkomst van dit woord is helaas niet duidelijk.
Het is nog niet zo’n oud woord; oelewapper is ergens aan het begin van de twintigste eeuw ontstaan. Het Chronologisch woordenboek dateert het eerste gebruik van het woord tussen 1931 en 1940. Het oudste krantencitaat waarin het voorkomt, dateert uit 1941. In de Graafschap-bode van 8 juni van dat jaar wordt een bakker uitgemaakt voor “oelewapper”.
(Bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/oelewapp ... -betekenis)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door Frank1954 »

@Atoz

Als Ton & Evelien er uit komen met de Efoy en ook nog een compressorkoelkast gebruiken met hun huidige configuratie dan is dat goed voor hen
Ik, bestempel hier niemand als leugenaar dat, zijn uw woorden niet de mijne
Ik stel me gewoonweg vragen omdat wij ook dezelfde configuratie hebben "gehad" in de huidige camper mag het ?
Ik weet dus nauwgezet wat ik in het verleden "wél" kon met 2 x 105Ah en een paneeltje van 140Wp...
We kwamen er elke avond wel uit mede dankzij de Efoy 140
Een Efoy brandstofcel dient enkel om batterijen te laden
Maar, als je tegelijk ook nog verbruikers gaat inschakelen is het volkomen normaal dat een Efoy dan ook héél de nacht blijft verder laden tot in de vroege uurtjes aan 5A...
Wie een Efoy heeft gebruik hem dan ook voor maar, het is "geen" oplossing als je tegelijk grotere verbruikers via een inverter gaat inzetten
Heb genoeg testen gedaan en ik neem er 1 uit....het "laden" van 2 fietsaccu's waarvan het "verbruik" van de laders zelf 140watt en 195watt is
Dus, 335watt via een 350/700 inverter
En dat terwijl we intussen allemaal weten dat het laden van fietsaccu's met zeer kleine laadstroom "uren" kan duren
En, dat met 2 x 105Ah LZ en een paneel waarvan ik nooit "gezien" of het wel een 140Wp is
Voor mij was het duidelijk na de test....doe dit eerder als je aan de stroom staat
Want zelfs mijn 4000€ kostende Efoy kon dat ook niet "bij" houden
Wél alle kleinere verbruikers of deze die we kennen in de meeste campers...licht,TV en verwarming en het laden van smartphones

En, Je manier van reageren...je deed het ook al naar iedereen die je niet kon luchten op het Belgisch forum
En daar heeft geen moderator u buiten gezet want, je bent zelf komen vragen om je account te verwijderen..niet ?
En, als je dan nu hier op dit forum een professioneel als Kampo een veeg uit de pan geeft met je gekende stijl van reageren
Dan weet ik eigenlijk niet wat je op camperfora komt doen...
En zéker niet omdat jij en ik weten dat hij steeds andere hier én op het andere forum blijft helpen met zijn advies
Je kan/mag van mij de beste technieker "geweest zijn"
Maar...respect wat andere forumgebruikers schrijven dat, is bij u (nog steeds) ver te zoeken he...
En als ik me niet vergis is respect voor mekaars reacties hier ook een gulden regel niet ?
Sorry, maar dat moest er nu ook maar eens uit...
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door Atoz »

Er zijn hier voldoende lezers die op beide fora meelezen om te weten wat de waarheid is van uw schrijven.
Verder wens ik mij tegen uw schrijfsel zelfs niet te verdedigen.
PUNT!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Natte vinger: het verbruik in Ah per dag?



Bericht door Kroppie »

laten we het hier gezellig houden en beter niet meer op schrijfsels van elkaar reageren, want de ene reactie lokt de andere uit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie