De bergen in: wat voor motor?
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 16:21
De bergen in: wat voor motor?
Goedendag,
In mijn zoektocht naar een geschikte camper kom velen tegen met verschillende motoren en de bijbehorende pk's
In de daarop volgende zoektocht naar wat wijsheid is voor een krachtige motor, lees ik dan weer tegenstrijdige verhalen met v.w.b. het beklimmen van bergen.
Nu is mijn vraag om bijvoorbeeld de Fernpass te kunnen berijden is dan een camper met een 2,8 liter motor van 123 pk. daarvoor geschikt of moet je dan juist een nog krachtigere motor hebben.
Alvast dank voor de reactie en eventuele uitleg.
In mijn zoektocht naar een geschikte camper kom velen tegen met verschillende motoren en de bijbehorende pk's
In de daarop volgende zoektocht naar wat wijsheid is voor een krachtige motor, lees ik dan weer tegenstrijdige verhalen met v.w.b. het beklimmen van bergen.
Nu is mijn vraag om bijvoorbeeld de Fernpass te kunnen berijden is dan een camper met een 2,8 liter motor van 123 pk. daarvoor geschikt of moet je dan juist een nog krachtigere motor hebben.
Alvast dank voor de reactie en eventuele uitleg.
Re: wat voor motor
Hangt nogal af van het formaat en gewicht camper dat eraan vast zit en hoeveel haast je hebt.
met mijn 2.0 benzinemotor met 84 pk kom ik prima boven (op mijn eigen tempo).
met mijn 2.0 benzinemotor met 84 pk kom ik prima boven (op mijn eigen tempo).
Laatst gewijzigd door JohanGo op ma 15 nov 2021, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.
In bezit van Fiat Ducato Reimo camperbus. 1988 2.0 benzine
Re: wat voor motor
Een paar extra PK 's kan nooit geen kwaad
Groetkes
Frits
Groetkes
Frits
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
- Bas vd laar
- Berichten: 6231
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: wat voor motor
een 2.8 fiat motor heeft vermogen genoeg voor in de bergen
Ook met veel minder vermogen kom je natuurlijk de berg op, alleen heel langzaam, dus wat meer vermogen en koppel is fijner en veiliger
Ook met veel minder vermogen kom je natuurlijk de berg op, alleen heel langzaam, dus wat meer vermogen en koppel is fijner en veiliger
Re: wat voor motor
De Fernpass is een berg van niks. Die rij je makkelijk op.
Voor serieuze passen zou ik meer vermogen adviseren.
Voor serieuze passen zou ik meer vermogen adviseren.
Re: wat voor motor
Wij rijden een Renault master 2.8 en 114 PK. Nog nooit problemen ondervonden bij wat voor helling dan ook.
Is wel een kleine buscamper, wellicht dat dit scheelt.
Is wel een kleine buscamper, wellicht dat dit scheelt.
- seth_space
- Berichten: 8598
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: De bergen in: wat voor motor?
Zal sterk afhankelijk zijn van de rijstijl.
Wil je vlot en met wat extra adem naar boven dan is meer vermogen altijd prettig. Noodzaak is het echter niet.
Wil je vlot en met wat extra adem naar boven dan is meer vermogen altijd prettig. Noodzaak is het echter niet.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- zwerf-busje
- Berichten: 864
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: De bergen in: wat voor motor?
Wij reden met onze Ducato 2.5 TDI met 116 pk en 3250 kilo ook overal naar toe.
Je kunt niet als een personen auto omhoog maar dat hoeft ook helemaal niet.
Je kunt niet als een personen auto omhoog maar dat hoeft ook helemaal niet.
Groet Ruud
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19103
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: De bergen in: wat voor motor?
Nu ik nog even: wij reden jarenlang met een Fiat Ducato 2.5D, in een alkoof-camper. We hebben ons die pk-vraag nooit gesteld.
Met "een camper met een 2,8 liter motor van 123 pk" heb je ruim 50 pk meer dan wij hadden, wat een luxe!
Theo en Thomas schreven daarover, in 2010:
Met "een camper met een 2,8 liter motor van 123 pk" heb je ruim 50 pk meer dan wij hadden, wat een luxe!
Theo en Thomas schreven daarover, in 2010:
Min zwager reed in een 5-persoons Mobilvetta camper, een Fiat 2.5TDi. In Zwitserland, de snelweg omhoog de bergen in, reed ie 145 km/uur! Met mijn lege Mitsubishi busje met 2 personen had ik moeite om 'm bij te houden op die hellingen...theothomas schreef: ↑zo 07 feb 2010, 19:44
'DieVanOns' is een Hymer integraal. Een 2.5L diesel zonder turbo.
Een alkoof heeft misschien een beetje meer last van tegenwind maar ik heb nog niet gehoord dat dit verschil nu zo groot zou zijn.
Plankgas, windstil, 3100kg schoon aan de haak en wij plat voorover op het dashboard gaat ie 115km/h. Meer dan hard zat.
Geen berg is het campertje te hoog. Wij hebben geen voorkeur voor de versnelling waarin we omhoog komen. Als we er maar komen. Vermogen genoeg dus.
Op kruissnelheid (90-95km/h) is het verbruik bijna 1:10. Heel braaf.
Kortom: wij vinden het 2.5L dieseltje een prima motortje voor dit doel.
Re: De bergen in: wat voor motor?
In mijn wilde jaren reed ik in een 'lelijke eend' = 2 pk, heb heel wat bergen bestegen, kwam overal boven maar soms duurde dat even.
Re: De bergen in: wat voor motor?
Volgens mij is dit,(mocht het al een probleem zijn,)….ook inherent aan het bouwjaar,en de prijs,welke je voor een Camper wil besteden,bv koop je er een van na 2000, dan speelt dat probleem al weer minder, dan met een oudere,
Hans
Re: De bergen in: wat voor motor?
Beste,
Velen googelen hier met pk's.
Je hebt koppel nodig om de berg op te rijden, pk's zijn van ondergeschikt belang, met 400 Nm kom je met 3500 kg vlot boven.
Ik kan daarmee sneller stijgen dan ik veilig kan dalen.
Joske
Velen googelen hier met pk's.
Je hebt koppel nodig om de berg op te rijden, pk's zijn van ondergeschikt belang, met 400 Nm kom je met 3500 kg vlot boven.
Ik kan daarmee sneller stijgen dan ik veilig kan dalen.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: De bergen in: wat voor motor?
Trollstigen gedaan met een 100 multijet en met de 160 multijet,
Met de eerste een 15 mi langer overgedaan maar kwam gemakkelijk boven,
Als je maar de tijd neemt,
Gr.Dick.
Met de eerste een 15 mi langer overgedaan maar kwam gemakkelijk boven,
Als je maar de tijd neemt,
Gr.Dick.