De bergen in: wat voor motor?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Don Esteban »

ik ga even terug naar de vraag van TS:
Nu is mijn vraag om bijvoorbeeld de Fernpass te kunnen berijden is dan een camper met een 2,8 liter motor van 123 pk. daarvoor geschikt of moet je dan juist een nog krachtigere motor hebben.
Onze Hymer met Fiat Ducato 2,3 multijet motor en 95,5 KW / 130 PK heeft recent 10 tot 12% moeten klimmen in Oostenrijk en Italie. In de 2 naar boven en in de 2 naar beneden. Naar boven niet teveel gas geven anders vraagt hij om de 3 en die kan het dan weer net niet aan. Met 3740 kg 10% naar beneden duwt hij dus stevig door de motorrem heen en moest ik dus van tijd tot tijd goed pompend bijremmen.
De Fernpass is op zijn pittigst 8% dus ook een motor met 123 PK moet dat op zijn sloffen halen. Tenminste als de PK's in een normale verhouding staan tot het gewicht van de camper.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door EasyBee »

Bas vd laar schreef:
za 20 nov 2021, 14:01
Het is een Sprinter L2H2, die zijn daar uitermate geschikt voor en geven geen krimp.
Met 210 pk heb je nog genoeg over om sneller te gaan, je rijdt nog lang niet op de limiet.
Wettelijk gezien, ben je dan al over de limiet.

On topic,
Wij hebben een 2.5 TDI met toch wel 116 Pk en 245 Nm koppel. Op reis tussen de 3400 en 3500 kg.
Loopt in de hierboven door Don Esteban beschreven omstandigheden prima. De Fernpass is geen enkel probleem en iets steiler ook niet. Maar 15% of meer zoek ik niet op. Er zijn gewoon grenzen.
Sommigen hebben nog niet genoeg aan 180 Pk en 400 Nm koppel. Maar we zijn op vakantie en niet met de Tulpenrally of Mille Miglia bezig.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door AadenAnke »

150km p/u op de CC nooit niet dat is veel te hard om relaxed te rijden iets meer dan 40 per seconde

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Bas vd laar »

Het is een Sprinter bus Aad, niet mijn Hymer
Er rijdt daar niemand op die wegen, is gewoon heel ontspannen hoor.
Je kunt ook prima 200+ rijden met een auto die daarvoor geschikt is, dat doe ik in Duitsland ook
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door mama »

Vraag me af waar je dat nog kan rijden , al zeker niet in duitsland tegenwoordig met alle files en wegenwerken .
En al zeker niet veilig , eender met welk voertuig .
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Bob Diesel »

Vorige pagina :idea:
Tussen Salamanca en (Evora ), Badajoz
Neem decE 82 van Tordessilas via Zampora naar Miranda do Douro of via N122 naar Bragança
Nog veel rustiger
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door JPWGusta »

Bob Diesel schreef:
za 20 nov 2021, 19:56
Vorige pagina :idea:
Tussen Salamanca en (Evora ), Badajoz
Neem decE 82 van Tordessilas via Zampora naar Miranda do Douro of via N122 naar Bragança
Nog veel rustiger
Tussen Plasencia en Caceres zou ik toch maar goed uitkijken, 20 oktober ll stonden ze op 2 locaties te flitsen, en even verderop werden ze onderschept door motards :(
Tussen Merida en Badajoz durf ik wel doorduwen, nooit controle gezien :P
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door EasyBee »

Van hoeveel pk de bergen in naar waar kun je nog te hard rijden, in 3,2,1. :lol3:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door AadenAnke »

Heb je ook pk ‘s voor nodig toch

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Bob Diesel »

Je hebt niks nodig
Je doet het maar met wat er in zit
Dus waar je op dat moment mee onderweg bent
De rest is theoretisch geneuzel :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door AadenAnke »

Ja Bob dat zei de baas vroeger :lol: maar had hij je de knip meegegeven van ga maar wat uitzoeken was dat anders geweest :lol: dus niet moeten maar willen :shh: en ja dan komt het lijstje van wensen. Bij de een heel beperkt bij de ander heel erg uitgebreid. In deze dus pk’s snelheid klimkracht en ga maar verder. Voor mij zelf zou die mooie rode Ford Transit uit een ander topic fantastisch zijn maar Anke wil toch iets minder nostalgie

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Bob Diesel »

Dus doe je het met dat waar je mee op stap bent :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben 180PK, in de bergen heel handig.
Maar je gaat er niet harder door rijden, met 80km/h door een haarspeldbocht lukt toch niet. Klimmetjes van 15% of meer is geen probleem. Het is wel lekker als je iets 'over' hebt.
Op de snelweg 'tuffen' we meestal 100-105 km/h, dat is snel zat.
Als we worden ingehaald door veel snellere campers, dan zijn dat vaak huurcampers met misschien wel een te kleine motor. :-B
Sjaak.
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 792
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door toine-s »

Het is heel eenvoudig: vermogen is koppel X toerental. (of kracht x snelheid bij een rechtlijnige beweging)
Het koppel van de motor neemt meestal af bij hogere toeren maar het vermogen neemt tot op zekere hoogte wel toe.
En dan hangt het van de overbrenging (versnellingsbak en eindoverbrenning) hoeveel koppel er op je wielen komt.
Dus in zn 1 kom je meestal wel boven :-B

Ik zou me meer zorgen maken over de remcapaciteit.

Mijn camper, ducato 177pk 2,3 liter diesel met 9 versnellingen ZF heeft zijn maximale koppel 450nm bij 1500 tot 1600 toeren. Turbootje komt blijkbaar vroeg in. De ZF bak is zo gedimensioneerd dat bij 1500 toeren de camper 100 rijdt. Prima. Gaat de weg wat omhoog schakelt ie terug naar z'n 8 of 7. Motor koppel neemt af maar toeren nemen meer toe dan het koppel afneemt en gecombineert met de lagere overbrening resulteert dit in een meer koppel op de wielen. EN zelfde snelheid omhoog.
De bestel bus van de zaak, 130 Pk, 2,3 liter 6 bak, draait 2100 toeren bij 100km in z'n 6. Zelfde cilinder inhoud, diameter en slag maar totaal andere karakteristiek.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Plaats reactie