De bergen in: wat voor motor?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door rvpost »

De onze is (maar) 150 pk en 580 Nm koppel en komt prima boven al is dat nooit echt snel. Tja 7,5 ton de berg op is dan ook de moeite.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Peter+Annie »

Bas vd laar schreef:
ma 15 nov 2021, 21:07
2CV : De afkorting staat voor 'Deux Chevaux Vapeur', dat twee paardenkracht betekent, een maat die het resultaat is van de ingewikkelde berekening van de Franse wegenbelasting"
Precies;dat "vapeur"staat voor stoom,de kracht die de motor ontwikkeld om zich voort te bewegen.
aan de hand van de cylinderinhoud komt men in Frankrijk(en Belgie tot de uitkomst van die ingewikkelde formule en heten het chevaux fiscale.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door AadenAnke »

PK ‘s een heel gedoe hoor :lol: maar nog veel meer telt de versnellingsbak! Ik kwam vanuit stilstand met de oude Tok een MB307D uit 1985 met nieuw vanuit de fabriek 70pk een helling 25+ % op terwijl mijn voorganger met een moderne 150 pk Fiat naar boven moest worden gesleept. Ik heb nu zelf een 130pk Fiat en denk dat die helling nu toch echt een probleem gaat worden :shh: het goed in de toeren houden van de motor is het belangrijkste! In mijn jonge jaren ging ik met een 100pk vrachtwagen totaal gewicht 14/15 ton naar Oostenrijk ruim 40 jaar geleden dus nog veel echte passen :lol: was nog in de tijd dat je als jonkie het oudste materieel mee kreeg dus goed schakelen anders viel je stil en kon je opnieuw beginnen :bang: als ik nu ergens staat komen ze naar me toe heb je hem ook laten tunen? Nee. Dat kan goed hoor heb je er zo 25a30 pk meer bij. Nergens voor nodig want ik rij soepel berg op en berg af. Moet met klimmen er wel voor zorgen dat het toerental 2100+ is dan werkt de turbo namelijk daar onder zal er hooguit een pk of 90 uit komen dat betekend dat er niet altijd in de 6e versnelling gereden wordt en soms zelf terug naar de 4e versnelling dan gaat het iets langzamer. Maar ik ben op vakantie

Gr Aad
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Meine »

Pk's is makkelijk maar niet noodzakelijk, als de overbrengingen in de bak goed op het vermogen afgestemd zijn kom je bijna altijd boven.

In de Eifel rijd ik lijndiensten met oude Citaro bussen van 280 tot 300 pk. Er zitten meerdere hellingen van 15% tussen. Momenteel heb ik een bus met 380 pk en ik moet zeggen; es macht Spaß.
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door peterkon »

Ik zie dat er veel over pk gesproken is, maar hoog koppel bij een laag toerental is het belangrijkste.
Pkś heb je nodig bij een hoge snelheid en pkś heb je bij een hoog toerental, dus veel brandstof verbruik en herrie, koppel is kracht om op te trekken en goed voor de bergen. Hier speelt de inhoud (cc) van de motor een belangrijke rol en de overbrenging een rol.
En ja er zijn motoren met een hoog koppel die door middel van turbo aanpassing wat meer kunnen maar de aandrijving is meestal hier niet geschikt voor.
Ik spreek uit ervaring, heb een honda cr-v diesel gehad met een berg vermogen. Deze was speciaal aangepast, EGR dicht, Roetfilter er uit, ecu onder rijden aangepast. Eindresultaat> met 4 gillende banden wegrijden, vervolgens in 2de versnelling dit nog eens te doen bij op schakelen.
En naar 1 maand koppeling, drukgroep stuk. Hij was erg snel en heb er velen met een petje laten staan. In brandstof kosten maakt het niets uit. verbruik bleef hetzelfde. Maar dit komt door een zwaar voetje.
nu de camper.
Ik heb een fiat met een 2800 motor 146pk 350 nm gehad, en dit is geweldig. 2000tmp 90km. 5 speed. goed in de bergen en veel kracht. 3500kg.
Nu een Renault met een 2500 motor 150pk 350 nm en dit rijd wat rustiger, motor is stiller. bij 1800tmp 95km. 6 speed. ook goed in de bergen maar soms van 6 terug naar 5. ook 3500kg

Ik denk dat je er in moet rijden en als je 2 dezelfde camper achter elkaar rijd met dezelfde motor zal je ook nog verschil merken.
O ja, het soort diesel is ook bepalend, hoe meer toevoegingen van alternatieve diesel (Bio) is ook minder kracht.
Dit zijn mijn ervaringen.
grt peter :cheers:
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door isoplus »

Grappig al die PK discussies.
Ik heb gewoon een standaard Ducato-busje met 2300 cc en een robot 6 bak 150pk.
Gisteren zijn wij van Salamanca naar Evora monte gesuisd met een gemiddelde van 90 km/uur, gewoon relaxt rijden en op stijgen/dalen stukkies dat knopje boven de pook gebruiken. Het busje heeft er geen enkele moeite mee en schakelt op tijd terug als ik even de rem aantip, stijgen gaat meestal in zes maar soms in 5.
In 4 komt slechts voor als ik tussen twee vrachtwagens verzeild raak en het motortoerental beneden de 1800 dreigt te raken.
Bij onze oude Hymer met een 3.0 liter motor en handbak kostte het chauffeur en auto meer moeite, op dat traject. En ik heb het al vaak gereden in alle denkbare weersomstandigheden.
Mïjn buurman hier heeft een nieuwe Fiat 2300/120 pk en vertelde mij trots dat het ding getuned is tot 180 pk.
Ik heb hem net voor zijn vertrek nog even instructie gegeven over de werking van zijn robotbak en de knopjes op zijn dashboard, geen idee waar dat allemaal voor was.
Dus ken je auto en leer er mee omgaan, met onze Citroën 2 CV kwamen we ook boven, zelfs met een Valkje op aanhanger erachter gekoppeld :wink:
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Peter+Annie »

peterkon schreef:
do 18 nov 2021, 21:11
Ik zie dat er veel over pk gesproken is, maar hoog koppel bij een laag toerental is het belangrijkste.
Pkś heb je nodig bij een hoge snelheid en pkś heb je bij een hoog toerental, dus veel brandstof verbruik en herrie, koppel is kracht om op te trekken en goed voor de bergen. Hier speelt de inhoud (cc) van de motor een belangrijke rol en de overbrenging een rol.
lees dit eens door :

https://www.autoblog.nl/archive/2007/02 ... t-is-beter

Koppel van een motor is onlosmakelijk verbonden met het vermogen én de karakteristiek van de motor.
immers koppel ontstaat doordat de kracht waarmee de zuiger naar beneden gedrukt word(tijdens de arbeidsslag) de krukas rond laat draaien.
Hoe hoger de kracht is,en hoe langer de straal van de krukas,hoe hoger t koppel.
Een motor met minder PK en een grotere straal van de krukas zal hetzelfde koppel kunnen hebben als een motor met meer PK en een kleinere krukas straal.
Probleem met een grote krukasstraal is dat de zuigersnelheid erg hoog zal worden en daardoor zo een motor beperkt is in zijn toerental.

De huidige auto van Max heeft iets van 1600 cc en ontwikkeld daar 750 pk uit,bij een toerental van 15000 rpm.
Mijn collega heeft een Volvo FH 12 die ook 750 pk heeft,en dat ontwikkeld bij 1800 toeren.
De snelheid van Max haalt hij belangen aan niet, maar zet je de auto van Max voor zijn oplegger,beladen met 40 ton,zal hij die geen meter van zijn plek krijgen.

Om het eenvoudig te houden vergeten we even de versnellingsbak en beperken we ons tot de kracht aan het vliegwiel.
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door peterkon »

Klopt, maar dat schrijf ik toch!
Pk is niet belangrijk maar Koppel des te meer.

grt peter
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Peter+Annie »

Zonder PK geen koppel,toch ?
Of ben ik nu n vliegtuig? :mrgreen:
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door AadenAnke »

Nee piloot :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door tranny »

Veel pk's, hoog koppel.... het klinkt allemaal heel leuk maar waar het uiteindelijk om gaat is of dat beschikbare vermogen ook nog daadwerkelijk op de weg afgezet kan worden en tevens nog een beetje breed beschikbaar is.

Ik heb een '71 Jeep Wagoneer staan, zo'n drankorgel van voor de oliecrisis.
Een vrij ademende 5,7 liter V8 met 3-traps automaat: 315 pk en een koppel van 475 NM, al beschikbaar vanaf iets meer dan stationaire toerentallen. Maar je hebt er helaas niets aan: als je ook maar iets teveel gas geeft dan blijft de Wagoneer gewoon op z'n plek staan en banden oproken, en is het rubber eenmaal heet gestookt wordt je plotseling gelanceerd in een richting die de auto zelf bepaalt en dat is in de praktijk ook meestal nog een totaal andere richting als wat je wenst.
Heel leuk en spectaculair, maar ook heel gevaarlijk met een ezel achter het stuur.

M'n Nissan Pickup D22 (2.5TDI) levert 133 pk en een koppel van 304 Nm, een stuk minder maar wel goed beheersbaar.
Helaas is dat Renault blokje wel heel erg secuur wat betreft het toerental: iets te laag of te hoog en het vermogen/koppel verdwijnt als sneeuw voor de zon... met lading in de bak + 2½ ton aanhanger is het veel schakelen om de boel nog enigszins vlot op gang te houden.

M'n bedrijfsbus (Ford Transit 2.2 TDCi uit 2012) levert slechts 86 pk/250 Nm, dat ding rijdt dagelijks met zo'n 800 kg lading + een kleine 2½ ton aan de trekhaak rond.
Komt gewoon netjes mee in het hedendaagse verkeer zonder een hoop schakelwerk, als het toerental maar ergens tussen de 2200 en 3500 rpm blijft dan gaat het gewoon door.

Als ik de keuze moet maken dan neem ik dus m'n Transit mee de bergen in, ook al geeft dat ding nog het minste vermogen en koppel.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Bas vd laar »

Gisteren zijn wij van Salamanca naar Evora monte gesuisd met een gemiddelde van 90 km/uur
Brrr, dat zou voor mij gekmakend zijn.
Ik reed daar ook, afgelopen zomer, met de Sprinter, maar dan met de cruise control op 150 ipv 90
Een buscamper is voor mij om comfortabel en snel te rijden, wat met de Hymer niet het geval is.
Zo kunnen we ook in 2 dagen terug zijn.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door seth_space »

150 km/u op cc met de camper.
Ontspannen vakantie natuurlijk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: De bergen in: wat voor motor?



Bericht door Bas vd laar »

Het is een Sprinter L2H2, die zijn daar uitermate geschikt voor en geven geen krimp.
Met 210 pk heb je nog genoeg over om sneller te gaan, je rijdt nog lang niet op de limiet.
Plaats reactie