Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door roccade »

Dank voor alle reacties, maar is niet echt inhoudelijk antwoord op mijn vraag :wink:

Ondanks dat ik de discussie interessant vind of je de radio wel of niet via de HH accu wil laten lopen, heb ik besloten om dit wel te willen.
Vandaar mijn vraag of jullie ergens een 12v draad weten te lopen die op de HH accu is geschakeld.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door Kroppie »

en met een multimeter nu zelf eens gaan meten dan heb je snel resultaat, en voldoening dat je het zelf gevonden hebt en wat meer van je camper te weet gekomen bent.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door roccade »

Lig al twee dagen met een multimeter in en onder de camper :bang:
Het is dan erg handig dat je weet waar je ongeveer moet zoeken
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door Bas vd laar »

Ik weet niet of je dit zelf moet doen. als ik je antwoorden zo lees
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door roccade »

Vind dit nogal kort door de bocht.
Ik vraag enkel hulp om de draad te lokaliseren, dit omdat ik hem niet kan vinden in het dashboard.

Volgens mij zegt dit helemaal niets over mijn skills....
By the way, ik verbouw motoren tot scrambler en doe al de elektra altijd zelf, dus denk dat ik wel weet wat ik doe :problem:
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door tonic »

Misschien ligt er in je dashboard helemaal geen draad welke op de HH accu is aangesloten? Maar je kan er ook zelf 1 trekken.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door HoK »

Misschien benader ik hem wat van verderaf, maar is het niet makkelijker om 1 kabel vanuit je huishoudaccu naar voren te trekken. Deze splits je in 2 (continu 12v en geschakeld 12v). De geschakelde kant schakel je met een relais. Dit relais activeer je door gebruik te maken van de originele geschakelde plus. Lijkt me makkelijker als een eeuwigheid te zoeken naar al aanwezige kabels?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8450
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door EasyBee »

Onder het dashboard zal het voor 99% bedrading zijn van het basisvoertuig en die is niet aangesloten op de huishoudaccu, maar op de startaccu.
In het woongedeelte komt de stroom van de huishoudaccu. Je zult dus zelf een draad naar de radio moeten trekken vanaf de huishoudaccu.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
CaradoT135
Berichten: 2346
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door CaradoT135 »

roccade schreef:
di 16 nov 2021, 22:39
Ik vraag enkel hulp om de draad te lokaliseren, dit omdat ik hem niet kan vinden in het dashboard.
Om dezelfde reden die jij in de OP aangeeft heb ik vanaf de EBL een gezekerde + en - draad richting dashbord getrokken, dat koste mij minder dan 2 uur tijd.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door roccade »

Extra voeding getrokken vanaf ebl naar radio.😃
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door roccade »

2x bypass gemaakt
eentje om dat handremsensor te omzeilen zodat tv kijken mogelijk is terwijl de handrem er niet op staat
eentje om de radio te kunnen gebruiken op de hh accu zonder dat het contact daarvoor aan hoeft

Afbeelding
Gebruikersavatar
hoas
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 23 jan 2004, 21:18
Locatie: Veghel

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door hoas »

Bij mijn Hymer Exsis zit de radio/navigatie/achteruitrijcamera Zenec E 3726 geschakeld via het contactslot.
Om bij stilstand naar de radio te luisteren is er een extra schakelaar gemonteerd, die verbonden is met de startaccu.
Ik wil die schakelaar nu verbinden met de HHaccu. Ik kan bij die schakelaar door het luchtrooster te verwijderen en hoef de Zenec dan niet uit het dashboard te halen. De schakelaar ga ik vervangen door een schakelaar met controlelampje. Daarom een + e - kabel aanleggen vanaf de hhaccu naar de schakelaar. Deze schakeling naar de HHaccu gebruik ik alleen bij stilstand.
Kan ik dit zo realiseren zonder gebruik te maken van een relais?
gr.
Henk
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door jan- »

Die - kabel is niet nodig. De startaccu en de huishoudaccu hebben dezelfde -
En het kan inderdaad zonder relais.
Bas vd laar schreef:
di 16 nov 2021, 18:45
Het nut is dat als je ergens stilstaat en je de radio gebruikt, je niet drukt hoeft te maken dat de startaccu inzakt.
Dan moet ie echt dagen aanstaan.
Je startaccu is een 100 ah schat ik, die krijg je niet leeg.
Ik heb mijn radio direct op de startaccu aangesloten, dan hoeft hij niet op contact.
Op Lowlands vaak de radio lang en hard aangehad, 250 watt speakers, tussentijds de auto niet gestart ( 4 dagen )
Bij vertrek accu nog steeds vol, 1 tik en lopen.
Toch kan dit uiteindelijk wel problemen gaan geven. Als de radio 1 A trekt, is dat na 40 uur 40 Ah. Een huishoudaccu mag je vaak tot 50% ontladen. Dus dat zou nog wel goed kunnen gaan. Maar een startaccu is niet geschikt om lang stroom te leveren (heeft dunne platen). Dus die mag je nog minder diep ontladen (20%?). Een keer is niet erg, maar het is niet verstandig dit vaak te doen.

Wist overigens niet dat al dat geluid bij Lowlands uit jou auto kwam. Ik dacht dat ze daar artiesten voor inhuurden :-)
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hoas
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 23 jan 2004, 21:18
Locatie: Veghel

Re: Radio op huishoudaccu en contactschakeling mogelijk?



Bericht door hoas »

Aansluiting gemaakt op HHaccu. Jan -aansluiting niet naar HHaccu gelegd, maar aangesloten op massa in instapbak. Deze gelijk met de + naar de schakelaar gebracht voor controlelampje op de schakelaar. Alles werkt naar behoren.
Plaats reactie