Fiat Ducato schijfremmen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Fiat Ducato schijfremmen



Bericht door martijnoes »

Gister de achterste schijfremmen van de Fiat Ducato 250 (3500kg) 2017 vervangen.
Daarna even de voorzijde gecheckt, deze zijn ook versleten.

Nu ben ik aan het kijken op de site van Brembo welk type erop moet.
De huidige schijven zijn 300mm diameter en dikte 30mm (op het dikste gedeelte) het remvlak is 27mm.

Nu zie ik 3 opties (zie afbeelding), waarvan er 2 afvallen aangezien de Ducato van na 2014 is.
De laatste optie is echter voor 35 heavy ipv 35 maxi (welke ik heb).

Iemand enig advies voor mij of dit gaat passen? :)
Bijlagen
schijfrem_achter_01.png
schijfrem_achter_01.png (70.23 KiB) 1998 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat ducato schijfremmen



Bericht door AadenAnke »

Onderdelen bestellen via kenteken en meldcode bij een goede automaterialen zaak zijn er meerdere opties kun je de niet gebruikte altijd terug brengen. Maar van 2017 hoeveel kilometers zijn er mee gereden vraag ik mezelf af. Ik zelf heb een buscamper van 2018 met 30.000km er op daar is nog geen slijtage aan blokken en of schijven te zien.

Gr Aad
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Fiat ducato schijfremmen



Bericht door travelscout »

Ik zie niet in waarom een remschijf die 2 mm dunner is dan de originele al versleten is.
Begrijp ik goed dat de dikte varieert tot zelfs 27mm?
Valt dit dan onder de APK dikte eis?
Het is niet ongebruikelijk om een remschijf "af te draaien" op een draaibank.

Volgens mij dus alleen de laatste maar eerlijk gezegd denk ik dat dat Brembo al snel de duurste optie is.
Je kunt ze toch altijd weer terug sturen als het toch de verkeerde blijkt te zijn?
Voer op een website je kenteken in, als je een verkeerd advies krijgt ligt het niet aan jou!

Let ook op allerlei andere slijtdelen als remblokken, veren etc.
Laatst gewijzigd door travelscout op zo 14 nov 2021, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat ducato schijfremmen



Bericht door martijnoes »

AadenAnke schreef:
zo 14 nov 2021, 14:44
Onderdelen bestellen via kenteken en meldcode bij een goede automaterialen zaak zijn er meerdere opties kun je de niet gebruikte altijd terug brengen. Maar van 2017 hoeveel kilometers zijn er mee gereden vraag ik mezelf af. Ik zelf heb een buscamper van 2018 met 30.000km er op daar is nog geen slijtage aan blokken en of schijven te zien.

Gr Aad
Bij winparts kon ik geen passende Brembo schijf vinden voor de bus, dus vandaar dat ik via de Brembo site aan het kijken was.
De bestelbus die ik naar camper om ga bouwen heeft 215km gelopen :wink:
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Fiat ducato schijfremmen



Bericht door Huub56 »

Heavy en maxi zijn het zelfde het zijn schijven die in 16inch velgen passen.
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat ducato schijfremmen



Bericht door martijnoes »

travelscout schreef:
zo 14 nov 2021, 14:49
Ik zie niet in waarom een remschijf die 2 mm dunner is dan de originele al versleten is.
Valt dit dan onder de APK dikte eis?
Het is niet ongebruikelijk om een remschijf zelf af te draaien op een draaibank.

Volgens mij dus alleen de laatste maar eerlijk gezegd denk ik dat dat Brembo al snel de duurste optie is.
Je kunt ze toch altijd weer terug sturen als het toch de verkeerde blijkt te zijn?
Voer op een website je kenteken in, als je een verkeerd advies krijgt ligt het niet aan jou!

Let ook op allerlei andere slijtdelen als remblokken, veren etc.
Origineel zijn waren ze zeer waarschijnlijk 32mm, aangezien nu alleen van 32mm te koop zijn. Origineel staat er op de schijf wat de minimum dikte is, maar niet meer te lezen. Bij de specificaties van nieuwe schijven staat ook wat de minimum dikte moet zijn, voor Brembo 09.D018.11 is dit 29.9mm.

Remblokken check ik uiteraard ook :wink:
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat ducato schijfremmen



Bericht door AadenAnke »

215.000 ja dan mag dat wel een keer

Gr Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Fiat ducato schijfremmen



Bericht door de Jonckheer »

Het aantal km zegt weinig, hoe vaak je remt veel meer. Maar met 215k kunnen ze wel versleten zijn, kwestie van de dikte opmeten. Waarom moet het persé Brembo zijn? Niks mis mee maar een schijf is maar een dom stuk gietijzer waar weinig fout aan kan. Ik heb vroeger allerlei merken door elkaar gebruikt en nooit enig verschil gemerkt. Met remblokken is het anders maar ook daarin maakt het voor een bestelbus niet veel uit welk merk je kiest.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato schijfremmen



Bericht door seth_space »

Daar ben ik het gezien vele ervaringen met goedkope schijven absoluut niet eens.
Spanningen in metaal die veel sneller voor kromme schijven zorgt.
Voor een onderdeel dat al snel een paar ton mee gaat niet bezuinigen op die euros.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat Ducato schijfremmen



Bericht door gjvonk »

Eens met Seth-Space: met je remmen wil je geen gelazer: ooit een Toyota Corolla gehad, waar de monteur kennelijk de borgklemmetjes vergeten was die ervoor moesten zorgen dat de remblokken na het lossen door de klauw van de schijf afgehouden moeten worden. Het resultaat: remschijven met hobbels. Heeft 2 jaar gezeur met garagisten gekost voor een ervaren monteur op het idee kwam om op de aanwezigheid van de borgklemmetjes te controleren. Twee jaar ergernis en telkens maar weer afdraaien van de remschijven. Afhankelijk van het gebruik krijgen je remschijven genoeg te doen en 200 K km met een camper is voor de meeste mensen heel wat jaren gebruik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat Ducato schijfremmen



Bericht door AadenAnke »

Dit was een bedrijfs bus met een 1000km per week is van 2017 met 215 op de teller

Gr Aad
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Fiat ducato schijfremmen



Bericht door Burnerchief »

travelscout schreef:
zo 14 nov 2021, 14:49
Ik zie niet in waarom een remschijf die 2 mm dunner is dan de originele al versleten is.
Begrijp ik goed dat de dikte varieert tot zelfs 27mm?
Valt dit dan onder de APK dikte eis?
Het is niet ongebruikelijk om een remschijf "af te draaien" op een draaibank.

Volgens mij dus alleen de laatste maar eerlijk gezegd denk ik dat dat Brembo al snel de duurste optie is.
Je kunt ze toch altijd weer terug sturen als het toch de verkeerde blijkt te zijn?
Voer op een website je kenteken in, als je een verkeerd advies krijgt ligt het niet aan jou!

Let ook op allerlei andere slijtdelen als remblokken, veren etc.
Laat ik je dan als professional vertellen dat bij de meeste schijven 2 mm slijtage de vervangingswaarde is en dat is niet voor niks niet dat hij dan niet meer gaat remmen maar er kan minder warmte worden opgeslagen en daardoor meer kans op fading en dat wil een fabrikant afdekken om claims te voorkomen.
En afdraaien is zoooo jaren 70 dat doet een professional al lang niet meer (en zo ja laat dat professional dan maar weg)dat deden we met de oude kadettjes en taunusjes nog wel maar niet meer van deze tijd.
Ook dat is veranderd in mijn carrière en dat is goed je moet meegaan met moderne techniek en veel hogere eisen dan vroeger.
Toen was een bergrit een belevenis en 150 pk top of the bill met 1000 kg gewicht 200 km/u nu 250 -350pk peanuts met 1600 kg en 300 km/h.
Dan ga je niet meer denken zal ik ze nog wat afdraaien?
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Nayo

Re: Fiat Ducato schijfremmen



Bericht door Nayo »

seth_space schreef:
zo 14 nov 2021, 19:55
Daar ben ik het gezien vele ervaringen met goedkope schijven absoluut niet eens.
Spanningen in metaal die veel sneller voor kromme schijven zorgt.
Voor een onderdeel dat al snel een paar ton mee gaat niet bezuinigen op die euros.
Lees het bovenstaande goed en ga voor originele onderdelen,
Zijn deze achteraf ook niet goed dan zit je goed met garantie.

Goed kope schijven kunnen gietgallen verbergen waar door ze kunnen scheuren
Ook het vroegtijdig kromtrekken hoor tot de mogelijkheden
De ruwheid kan anders zijn en daardoor je remblokken opvreten
En we willen toch niet een stoot blok als laatste rempunt hebben.

GOEDKOOP IS VAAK DUUR KOOP

Wil je een ander merk of vervanging schijven zijn deze vaak niet goedkoper maar duurder als je een ander gerenoveerd merk koopt.

Maar let dan ook op dat de schijf in het midden van de remtang blijft lopen.

Succes,!

Ps ik heb het helaas 1x mee mogen maken dat het niet goed was in de motorwereld.
Helaas een triest einde :(
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Fiat Ducato schijfremmen



Bericht door dedruivenplukker »

Remschijven afdraaien (vanwege roest) kostte me 50 Euro, een nieuw setje schijven kost vanaf 39 Euro.
Arbeid is duur geworden.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie