Welke fietsendrager VW Multivan?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Reisbijbel
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 14:11
Contacteer:

Welke fietsendrager VW Multivan?



Bericht door Reisbijbel »

Wij hebben een Multivan ingericht als camper. We hebben een trekhaak en daar zit ons grote maar logge fietsenrek op. Nu zag ik ook fietsendrager aan die je aan de achterklep maakt. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het lastig de fietsen erop te zetten ?
Met onze camper, een Volkswagen Multivan, doen we op onze site www.reisbijbel.nl verslag van onze Europese roadtrips. Eerder hadden we een Fiat Ducato. En we huren geregeld een camper voor winterreizen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke fietsendrager Multivan?



Bericht door myway »

Dan is het wel handig om aan te geven wat voor fietsen je er op wil zetten.
Er is een klein verschil tussen een carbon racefiets en een elektrische fiets van 28 kg
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8376
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Welke fietsendrager Multivan?



Bericht door EasyBee »

In dubbel opzicht, want 1 of 2 E-bikes van dat gewicht wil je niet aan je achterklep hangen en daarvoor moet je ze ook nog even zo hoog tillen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke fietsendrager Multivan?



Bericht door AadenAnke »

Ook al ben jezelf gewichtheffer niet doen je deuren zijn niet gemaakt om daar gewicht op te hangen! Er zijn hier diverse topics over fietsen dragers voor mijzelf ging ik de volgende keer voor de zelfbouw van paulbng

Gr Aad
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Welke fietsendrager VW Multivan?



Bericht door Pebblesbert »

Ik had bij mijn VW T4's campers (één keer een Dehler uit '98 en de opvolger, één uit '99!) een fietsenrek gemonteerd - vrij permanent. Hoewel allebei voorzien van trekhaak heb ik die juist vaak nodig voor andere zaken als een fietsenrek, dus montage op de trekhaak is bij mij een NOGO. Nadeel is vaak bij achterklepdragers dat de tilhoogte voor fietsen vrij hoog is. Dit heeft te maken met de wettelijk vereisten voor de zichtbaarheid van de achterlichten. Voordeel is weer dat, mocht je tegelijk een aanhanger willen trekken, de dissel met neuswiel geen belemmering vormt voor je fietsenrek.

De beste fietsendrager die ik had, en ik denk ook de "mooiste" was de originele drager van VW, van het merk LOGO. Daar konden 4 fietsen op. Montage fietsendrager op auto: Makkelijk.
Montage fietsen op rek: Redelijk, maar iets omslachtiger dan bij FIAMMA (omdat je erg lang een schroefdraad in moet draaien).

De fietsendrager die ik het langst heb gehad, was er een van FIAMMA. Hier kunnen maximaal 3 fietsen op, maar ik gebruikte slechts de 2 fiets versie. Montage op auto: Redelijk (tot onhandig), sleuteltje 10 (8?) nodig
Montage fietsen op rek: Makkelijk, treksluitingen.

Het ligt er een beetje aan welke Multivan je hebt (T4, T5, T6) hoe makkelijk (beschikbaarheid) en prijzig de fietsendragers zijn.

Mogelijk schade aan achterklep:
Bij de LOGO => niet ;
bij de FIAMMA => wel wat aan de onderkant van de klep, maar het hielp niet dat ik een keer een paaltje over het hoofd zag bij het achteruitrijden!

Op dit moment heb ik op mijn huidige Camper (Mercedes Marco Polo 2015) weer een fietsendrager op de achterklep, ditmaal een originele van Mercedes (niet zo goedkoop, maar montage is super makkelijk)

Succes.
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Welke fietsendrager VW Multivan?



Bericht door Lambiek »

Reisbijbel schreef:Wij hebben een Multivan ingericht als camper. We hebben een trekhaak en daar zit ons grote maar logge fietsenrek op. Nu zag ik ook fietsendrager aan die je aan de achterklep maakt. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het lastig de fietsen erop te zetten ?
Beste ,
is de orginele van vw.
T/m 60kg.
Is echt extreem stevig .

Eventueel 2 fietsen en nog een bagage box erop . Mogelijkheden voldoende.

Je kunt je 2st gasveren , vervangen door krachtigere.

Zodat de klep ook met de fietsen erop omhoog blijft staan.

Afhankelijk vd fietsen, met 2 personen even erop , eraf.


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
.
Reisbijbel
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 14:11
Contacteer:

Re: Welke fietsendrager VW Multivan?



Bericht door Reisbijbel »

Ziet er super uit!
Met onze camper, een Volkswagen Multivan, doen we op onze site www.reisbijbel.nl verslag van onze Europese roadtrips. Eerder hadden we een Fiat Ducato. En we huren geregeld een camper voor winterreizen.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Welke fietsendrager VW Multivan?



Bericht door Autocaravana »

Een fietsenrek op de achterklep is geen enkel probleem.
Ik heb een Fiamma fietsenrek op mijn T4. Het gewicht rust daarbij deels op de bumper als de klep naar beneden is. Ik rij zo al 20 jaar met fietsen rond en altijd zonder probleem, ook over behoorlijk ruige onverharde wegen.
De T5 en de T6 hebben als nadeel dat de kentekenplaat hoger zit en daardoor worden de rails ook altijd hoger gemonteerd, zodat je hoger moet tillen en de fietsen steken boven het dak uit.
Een ander punt om te bedenken is dat de standaard gasveren de klep met twee fietsen erop niet omhoog zullen houden. Je kunt dan versterkte veren monteren, maar die maken het sluiten van de klep zonder rek met fietsen erop weer wat lastiger.
Fietsenrekken zijn meestal berekend op 60 kg.
Afbeelding
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Plaats reactie