Na omzetten 12V schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Na omzetten 12V schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door roccade »

Na het uit- en inschakelen van de 12V hoofdschakelaar op de EBL nergens meer 12volt....
Alle zekeringen op EBL visueel gecheckt, ook de zekeringen bij de huishoudaccu

Waar te zoeken?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Na omzetten 12v schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door EasyBee »

Voltage HH accu's? Is dat die EBL waarvan je schreef dat die onder 11,7 alles afsluit?
Zekering(en) in de EBL?
Visueel checken wil niet altijd werken. Meten is weten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Na omzetten 12v schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door roccade »

HH is vol, staat gewoon aan 230 stekker te laden (13-14volt meetbaar)
Het rare is dat het direct optrad toen ik schakelaar EBL101 schakelaar 14 aan en uit zette
Inmiddels alle zekeringen op EBL gemeten, zijn allemaal goed.

Het lijkt erop dat de EBL zelf geen stroom krijgt, zit daar nog ergens een zekering naar de EBL?
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Na omzetten 12v schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door roccade »

Bij de HH accu zitten twee 50 ampère zekeringen.
Ik vermoed dat de linkse van de omvormer is en de rechtse van de hh accu naar de EBL gaat.

Beiden zekeringen meet ik door en lijken goed.
Echter als ik op de twee aansluitingen van de linkse zekering meet, met de zekering erin, dan meet ik helemaal geen spanning....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Na omzetten 12v schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door Cee Pee »

Heb je daarna ook de schakelaar op het bedieningspaneel weer aangezet?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Na omzetten 12v schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door roccade »

EBL even helemaal losgehaald, 50a zekeringen eruit.
Daarna alles weer aangesloten en daarna schakelde hij alles weer opnieuw in :-B

Wat nu het euvel mag zijn geweest....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Na omzetten 12v schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door Kroppie »

oxidatie op de contacten van de zekering?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Na omzetten 12v schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door roccade »

Maar dan verwacht je dat dit niet optreedt na in en uitschakelen 12v op EBL, toch?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Na omzetten 12V schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door Kroppie »

je verwacht het niet maar is altijd mogelijk , met techniek nooit verwachten dat iets onmogelijk is alles controleren.!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Re: Na omzetten 12V schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door rcraats »

Misschien is het al opgelost en dan is mijn antwoord voor deze casus overbodig , maar toch even mijn ervaring. Op het moment dat mijn HH accu (Lifepo4) op enige wijze afgekoppeld wordt door een schakelaar, via het BMS van de Lifepo4 of fysiek, dan werkt na het aankoppelen het 12v systeem niet. Ook de mijn Schaudt DT201 display lijkt dan dood. Mijn oplossing is op de EBL zelf de 'Batterie Trenn Schalter' even uit te zetten en daarna weer aan. Bij mij werkt alles dan weer. Je moet alleen de datum en tijd via het display opnieuw invoeren. De accu met bijbehorende grootte gaat hij na enige tijd zelf weer herkennen.
De oplossing: "EBL even helemaal losgehaald, 50a zekeringen eruit. Daarna alles weer aangesloten en daarna schakelde hij alles weer opnieuw in :-B" lijkt het zelfde affect te hebben als de schakelaar even om, maar is volgens mij arbeids intensiever. ;-)
Hymer B674 SL
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Na omzetten 12V schakelaar EBL (en daarna weer inschakelen) geen stroom meer...



Bericht door roccade »

Klopt, dat is inmiddels opgelost.
De ebl even helemaal los gehad van power.

Daarna alles na 30min weer aangezet...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Plaats reactie