bedrading Possl Roadcruiser

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Hybiscus
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 okt 2021, 10:22

bedrading Possl Roadcruiser



Bericht door Hybiscus »

Dag forumgenoten,

Ik ben voor wat update's qua verlichting en nu met name in bergruimte opzoek naar bedrading schema van huishoud gedeelte voor een roadcruiser bj2015.
Internet zoektocht lever niet veel op, zo ook hier ( nog niet )

Dank en groet.

Richard.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: bedrading Possl Roadcruiser



Bericht door kampertjes »

Ik zou het niet weten maar erg uitgebreid is ie niet. In de bovenkasjes kom je paar lasdozen tegen, daar kun je veilig van aftappen mits je het niet te gek maakt. Maar een ledje in de bagageruimte gaat natuurlijk prima.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: bedrading Possl Roadcruiser



Bericht door gjvonk »

Bij de Truma boiler en achter de koelkast zijn ook 12 volt draden te vinden. Daar past qua belasting vast nog wel een ledstripje op. Let op: als ik mij niet vergis is blauw de plus!

Ik had het in onze Roadcruiser anders aangepakt: ik had klik aan ledlampjes op batterijen, o.a. in de gaskast, de garage en het toilet (voor 's nachts!). Gaan een eeuwigheid mee. Op tellsell adverteren ze soms met een plakbare ledstrip op batterijen die aangaat bij bewegingen. Sneller, makkelijker, goedkoper, je hoeft niet te klooien met kabeltjes en schakelaars. Ga ik in onze volgende camper ook weer doen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: bedrading Possl Roadcruiser



Bericht door PaulBng »

Ik heb zo'n beweging ding in de natte cel voor 's nachts. Om te voorkomen dat ie te nat wordt, en ik niet te wakker wordt.
Maar dat kost een set bats per trip. Dus toch maar een gat naar de ruimte onder het bed waar ook de waterpomp zit.
Handig. Pomp onder spanning, lampje doet 't ook.

Paul

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: bedrading Possl Roadcruiser



Bericht door gjvonk »

Kun je erbij lezen dan? In de lampjes die ik had hangen met 3 AAA batterijtjes, zaten 3 ledjes en alleen van het lampje in het toilet heb ik 1x na 3 jaar de batterijen vervangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: bedrading Possl Roadcruiser



Bericht door PaulBng »

Niet geprobeerd.

Ik vergat altijd de batterijen eruit te halen wanneer de camper de stalling in ging. Na wat weken zijn ze dan echt wel leeg door het sluipverbruik. En de spanning van oplaadbare bats was toch net te klein...


Paul
Hybiscus
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 okt 2021, 10:22

Re: bedrading Possl Roadcruiser



Bericht door Hybiscus »

Dank voor de reacties,

Die bedrading is inderdaad niet ingewikkeld.
Maar juist om niet te over belasten en in toekomst ook 12v aansluiting voor pomp te hebben was ik benieuwd of er ook iets ligt waar ik gebruik van kan maken. In plaats van kabel leggen van af voorstoel waar de centrale zit.
Lijkt met toch niet onmogelijk bedrading schema te kunnen vinden.
Iemand ervaring via Possl of garage?

Groet Richard
Sannep
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 10:45

Re: bedrading Possl Roadcruiser



Bericht door Sannep »

Dag,
Heb je inmiddels een bedradingschema gevonden? Ik denk erover zonnepanelen aan te schaffen én wil gewoon wel een extra lampje kunnen plaatsen, maar geen idee hoe het in elkaar zit..
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: bedrading Possl Roadcruiser



Bericht door Gijs68 »

Bedradingsschema van Possl kun je wel vergeten. Is er niet en krijg je niet. Ik heb het ook al rechtstreek bij Possl geprobeerd.
Lees op duitse posslforum dat zelfs bij identieke campers uit zelfde jaar de bedrading niet gelijk is.
Is echt drama en moet je zelf uitvogelen.
Waterpompje of extra lampje kun je gerust vanuit achterste bovenkastje doortrekken naar de garage. Dat kan de bestaande zekering nog wel hebben.
En anders kun je nog overwegen de (meestal) aanwezige bedrading voor boxen in het links achter bovenkastje bij het bed te gebruiken. Die liggen als het goed is tot in de B-stijl achter de bestuurdersstoel en dus vlakbij de Schaudt Ebl
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Plaats reactie