Huishoudaccu laadt niet meer op

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
frank_elsen
Berichten: 15
Lid geworden op: za 30 jan 2021, 22:01

Huishoudaccu laadt niet meer op



Bericht door frank_elsen »

Sinds kort laadt onze huishoudbatterij (HHB) niet meer op: noch door te rijden, noch wanneer we elektriciteit 220V aansluiten. De HHB geeft intussen wel nog genoeg stroom voor licht, maar de Webasto lukt niet meer. De indicator lichtjes geven aan dat HHB 'plat' is (rood lampje).
Wanneer we de motor starten lichten deze lampjes snel weer op en kunnen alle toestellen aan. Zetten we de motor weer uit dan blijven de lampjes nog enkele minuten groen, en vallen dan terug naar rood en de Webasto valt weer uit (de verlichting blijft werken). Als we 220V aansluiten, is het anders. De indicator blijft op rood, HHB lijkt niet te laden. Ik heb zekeringen nagekeken, die lijken ok. Wat is de oorzaak volgens jullie?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Huishoudbatterij laadt niet meer op



Bericht door hathi »

Lijkt me gewoon,een nieuwe accu kopen,Frank……en dan werkt alles weer,als je Start,heb je meteen stroom,van de Dynamo ,aan de paal duurt het meestal wat langer,alvorens je het merkt, ga je gebruiken,is het over
Hans
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Huishoudbatterij laadt niet meer op



Bericht door Metor »

Inderdaad, accu eruit, controleren en vervangen indien versleten.
Maar voordat je dit doet eerst controleren of je 220V lader wel werkt door de accuspanning te meten terwijl je de 220V erop zet. Als de accuspanning dan niet oploopt is er ook iets mis met je lader.
frank_elsen
Berichten: 15
Lid geworden op: za 30 jan 2021, 22:01

Re: Huishoudbatterij laadt niet meer op



Bericht door frank_elsen »

Op basis van jullie analyses en suggesties heb ik intussen de batterij getest en geladen. Het lijkt er op dat de batterij te ver ontladen was. Met een druppellader CTEK lukte het probleemloos, ook de tests geslaagd. Nu is het natuurlijk de vraag of er toch geen schade is aan de loodbatterij Sportline rv. Voorlopig lijkt alles ok. Bedankt om mij op het juiste spoor te zetten!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu laadt niet meer op



Bericht door Aloys »

Ja, je hebt de accu weer opgeladen. Maar is daarmee het probleem weg, of sta je na twee dagen reizen weer met een lege accu?

Meten is weten: wat is de spanning op de accu wanneer je aan de 230V staat? Met een simpele multimeter (van € 3,99), in de stand gelijkspanning/20V kun je dit goed meten. Nu staat er waarschijnlijk 12,8-13,0V op. Mét 230V zou dat een laadspanning van minimaal 14,0V moeten zijn. Dán weet je zeker dat er geladen wordt.

Je kunt ook nog de 230V er weer afhalen en de motor starten. Met draaiende motor zou je ook meer dan 14,0V moeten meten. Dan weet je meteen dat het scheidingsrelais goed werkt.

multimeter.jpg
multimeter.jpg (56.4 KiB) 294 keer bekeken
Mocht dit allemaal reeds bekend zijn, dan brengt het wellicht anderen met minder ervaring op een idee! :D

Spanning meten doe je met de onderste 2 gaten, waar de V van Volt bij staat. Plug daar de rode en de zwarte stekker in, houd rood op de plus van de accu en zwart op de min.

Pas op:
Gebruik dit apparaatje vooral voor het meten van spanningen, NIET voor stroom (Amperes). Hij gaat maar tot 5A. Bovendien gaat stroom meten via een geheel andere procedure!!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Huishoudaccu laadt niet meer op



Bericht door EasyBee »

Ondertussen weet je nog niets over de conditie van de accu. Daarvoor heb je heel andere apparatuur nodig. Een acculeverancier of betere garage heeft die apparatuur voor een belastingtest. Een accu de snel opgeladen kan worden is verdacht. Hij is ook zo weer leeg. Conditie van niks. Een sprinter op de marathon.
Ook die CTEK kan dat niet. Mijn motoraccu was volgens de CTEK en Optimate goed, maar kreeg de zaak niet aan de praat. Stortte in terwijl je er naar keek. Accu gewoon echt laten testen en eventueel vervangen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laadt niet meer op



Bericht door Kroppie »

zie een accu eens als een emmertje stroom, door het meten van de onbelaste spanning kan je ongeveer meten hoe vol of hoe leeg het emmertje is (b.v. 20%, 50% 80% ontladen) NIET hoe groot het emmertje nog is (hoeveel amperecapaciteit er onder belasting nog beschikbaar is), daar heb je een goede test voor nodig .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Huishoudaccu laadt niet meer op



Bericht door willemzon »

Precies Jos,
Ik liet mijn accu, 's opmeten met een normale meter, hij gaf aan dat zij oke waren.

Ik vertrouwde het toch niet en liet uitgebreid mijn accu, 's op meten, kreeg hier een complete uitdraai van, met allerlei meetpresentatie, waar ik natuurlijk niets van snapte, maar het bleek dat ze nog wel goed waren maar nog maar de helft van hun capaciteit leverden.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu laadt niet meer op



Bericht door Peter LMC »

Als ze nog maar de helft van de capaciteit leveren Willem
dan zijn ze in mijn ogen overleden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laadt niet meer op



Bericht door Kroppie »

een accu met nog de helft van zijn capaciteit kan nog steeds stroom leveren, alleen nog maar de helft van wat ie nieuw kan, hij is dan wel niet geheel 100% dood maar word dan toch vaak vervangen omdat de echte stroomslurpers dan niet meer voldoende krijgen, de spanning daalt te ver als ie wat meer belast word.

maar echt dood en dus geheel overleden is het helemaal einde verhaal, net als bij mensen, die doen dan ook helemaal niets meer, maar what,s in a name?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie