Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door Peter LMC »

Kroppie schreef:
ma 15 nov 2021, 20:11
niet lager dan de cilinder hoog is, maar de dunne buis zakt in de dikke en die zakt in de cilinder dus zal voor de meeste voertuigen laag genoeg komen

jos
Inderdaad Jos. Niet hoger dan het blauwe gedeelte.
En dit is de origineel bij het voertuig geleverde krik.
En dat weet Kampo ook wel hoor. :-B
Heb je meer aan dan een schaarkrikje.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door rijschoollucassen »

Lichtmetaal voor een reservewiel lijkt misschien zonde van het geld, maar mocht je ooit een velg stuk rijden is de kans groot dat eenzelfde velg niet meer leverbaar is. Dat was mijn overweging in elk geval. Onlangs dus ook één nieuwe band hoeven kopen, want het ongebruikte reservewiel kan er nu onder.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door DucatoDolf »

gebruikersnaam schreef:
zo 14 nov 2021, 20:45
Bob Diesel schreef:
za 13 nov 2021, 10:49
Dat pompje is nutteloos bij een klapband
DucatoDolf schreef:
zo 14 nov 2021, 17:45
Tussenoplossing : koop voor een tientje een setje banden'plakkers'. Heb vorige week zo ook een gat in mijn band gedicht. Zat een schroef in. Eruit gedraaid, prop er in en klaar. Zelfs zonder het wiel los te halen.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... paratieset

Een klapband komt zo goed als nooit voor. Als je op tijd je banden vernieuwt. En mocht het zo ver komen kun je altijd nog de hulpdiensten bellen.
Ik had een lekke band.
Vervolgens de band en mezelf volgespoten met die vieze troep en zo'n pompje en ik had nog steeds een lekke band.
ANWB erbij, die de band repareerde met zo'n reparatiesetje.
De Bandenberg vervolgens aan het mopperen op die vieze smurrie in de band en ze hebben de band op de juiste wijze gerepareerd.

Bedankt voor de tip van de reparatieset.
Ga ik kopen, samen met een pompje van de Action voor ook zo ongeveer een tientje.
Zo'n pompje van de Action werkt niet al te best. Kreeg het na lang wachten niet voor elkaar fatsoenlijk op te pompen. Heb er nu een van de Lidl, die is iets beter.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door AadenAnke »

Zo’n krikje heb ook nog in de schuur staan 2 ton hefvermogen zag ze een tijd terug ook bij Cranenbroek iets van nog geen 2 tientjes :lol:

Gr Aad
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door gebruikersnaam »

DucatoDolf schreef:
ma 22 nov 2021, 21:18
Zo'n pompje van de Action werkt niet al te best. Kreeg het na lang wachten niet voor elkaar fatsoenlijk op te pompen. Heb er nu een van de Lidl, die is iets beter.
Nadat ik dat geschreven had bedacht ik dat ik beter een verloopnippel kan kpen aan de fietspomp met drukmeter.
Dan pomp ik zo'n band wel met de hand op.

En ja, dat duurt lang, maar een lekke band heb je ook niet elke dag.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door AadenAnke »

Ik belde vorig jaar de Fiat dealer voor een lichtmetalen velg de originele van Fiat is ergens in de 400€ dat wordt het dus niet

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof



Bericht door kampo »

AadenAnke schreef:
za 13 nov 2021, 11:06
Maar scheelt wel rond de 40kilo :think: ik heb ook zo’n pompje in de camper en heb nog geen reserve wiel heb ook deze eeuw nog geen lekke band gehad. Wat is wijs?? Ik zelf wil er toch een reservewiel onder hangen. Heb makkelijk praten heb nog een 100 kilo marge waarvan een 70 op de achteras. Mocht je besluiten het wiel toch weg te doen?
Ik zoek nog een 16inch velg voor een Fiat 5 gaats met een steek van 130mm en een centreer gat van 78mm

Gr Aad
Bestaat er geen thuiskomertje van 20kilo voor je Fiat ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door kampo »

gebruikersnaam schreef:
ma 22 nov 2021, 22:51
DucatoDolf schreef:
ma 22 nov 2021, 21:18
Zo'n pompje van de Action werkt niet al te best. Kreeg het na lang wachten niet voor elkaar fatsoenlijk op te pompen. Heb er nu een van de Lidl, die is iets beter.
...Dan pomp ik zo'n band wel met de hand op.
...
Net zoals de andere forumdeelnemer die schreef dat alles goed komt met een waardeloos pompje uit de action zal het in de praktijk ook niet lukken met een doorsnee fietspomp.
Slechte pomp, krik die niet werkt, geen onderleg plankjes bij, band die te vast zit, geen passende wielsleutel, slechte spuitbustroep, te oud om het zelf te doen, ...

Duidelijk gebrek aan ervaring en oefenen doen we niet aan ?

Eigenlijk moet je een keuze maken.
Je doet niets en bereid je niet voor. Dan betaal je jaarlijks de verzekering, om de paar jaar ongeveer 500 € of meer als je een grote of speciale bandenmaat hebt en ben je minstens een vakantiedag kwijt.
Ofwel bereid je je voor en koopt een set goed materiaal.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door AadenAnke »

Nu niet overdrijven natuurlijk heb je wat passend gereedschap nodig. Dat compressortje van Aldi Lidl zal er lang over doen maar na het zetten en nuttige van een bakkie koffie is het bandje echt wel op druk. De bij de wagen geleverde krik vergt enige inspanning maar krijgt de wagen echt wel omhoog. Het reserve wiel ja dat moet je een keer of 2 per jaar ff los halen en met een iets hogere bandendruk weer terug hangen. Dat oefenen dat is niet alleen voor camperaars een dingetje trouwens. Ik denk dat de bereikbaarheid en het vinden in de meeste campers een probleem zal zijn. Hoort natuurlijk boven op al die andere troep te liggen zo voor het grijpen :oops: ik denk dat het in de praktijk ergens onderop achter van alles en nog wat verstopt is. Ja die leeftijd en fitheid van de camperaar kan en wil ik geen uitspraak over doen maar daar zal best eens over nagedacht kunnen worden. Sta nu een 1/2 uurtje stil de wagen wordt gelost. Wie voor me werkt is mijn vriend :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door PaulBng »

Ik heb het reservewiel er nog nooit onderuit gehad.

Ik plan dat eens wanneer het lekker weer is...


Paul
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door AadenAnke »

Doen Paul zal redelijk rottig gaan al die jaren vuil maken dat de boel een beetje stroef gaat. Onder je rechter voorstoel zit als het goed is het wagengereedschap krik wielsleutel en misschien wel een compressortje :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door Kroppie »

en als je de krik dan ook nog eens af en toe wat smeert, vooral de schroefdraadstang en de 2 lagertjes aan de uiteinden daarvan dan gaat het een stuk lichter.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door AadenAnke »

Kijk dat is de kenner :lol: ik denk dat het fabrieksvet nog op Paul zijn krik zit :lol:

Gr Aad
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Reservewiel of setje met pomp en blauwe dichtvloeistof?



Bericht door isoplus »

AadenAnke schreef:
di 23 nov 2021, 10:00
Doen Paul zal redelijk rottig gaan al die jaren vuil maken dat de boel een beetje stroef gaat. Onder je rechter voorstoel zit als het goed is het wagengereedschap krik wielsleutel en misschien wel een compressortje :lol:

Gr Aad
Aad bij veel campers op Fiat zit onder de stoelen een huishoudaccu, bij mij zit er onder beide stoelen een. Reservewiel hangt keurig achter onder en het gereedschap ligt onder de bank plus een echte kruissleutel en een stukje pijp.
Als je een keer zonder reservewiel in de Bush een geklapte band hebt gehad dan geloof je helemaal niet meer in dat compressortje met dichtspul
Gereedschap en losmaken doet een pechhulp wel voor je indien nodig maar je moet wel een reservewiel met band erop bij je hebben.
Bij het alternatieve afslepen gaat er nog wel eens iets mis.
Plaats reactie