We hebben sinds een paar maanden een Euro6 camperbusje. Ik had niet gedacht dat de stroomvoorziening zo ingewikkeld zou zijn: In deze Mercedes zit de huishoudaccu onder de stoel van de bestuurder. Er achter, dus richting het woongedeelte, zit de dieselkachel in de bak onder die stoel. Er is dus slechts plek voor één accu en de maat is maximaal 353 mm x 175 mm x 190 mm.
Er zit nu een 95Ah Bosch AGM accu in van 1 jaar oud, die je dus maar maximaal 50% mag ontladen.
Ik heb zelf twee zonnepanelen op het klapdak gemonteerd van samen 200Wh piek met een Votronic MPP lader met computerdisplay. Ook heb ik een 1000W 230V omvormer ingebouwd voor de koffie en de thee (klein koffieapparaat van 850 W en een waterkoker van 700W. In 3 minuten koffie of thee (niet tegelijkertijd, maar ná elkaar) is prima te doen en bovendien hoeven we het water dan niet met gas te verwarmen, want de Campinggaz fles 907 die er standaard in zit, is natuurlijk niet oneindig en dat gas is ook nog eens belachelijk duur.
Tijdens onze eerste vakantie in oktober deden de zonnepanelen het prima. Maar zagen we ook dat de euro-6 dynamo de HH accu niet oplaadt. Ook niet omdat de Votronic van de zonnepanelen tijdens het staan de startaccu met 1A bijlaadt en dus is die ook vol en het batterijmanagement van de auto laadt de startaccu dus alleen tijdens het remmen en de HH accu dus helemaal niet.
Ik heb daarom nu dus ook een B2B booster van Votronic gekocht, die is zo klein dat hij nog net naast de HH accu onder de stoel past. En eigenlijk zou het zo moeten gaan.
Even rijden en de HH accu wordt met 30A geladen vanuit de startaccu door de Votronic laadbooster.
Naarmate ik langer zit te lezen, krijg ik steeds meer zin om die AGM te vervangen door de Lifepo4 van 100Ah, die mag je immers tot cq.10% ontladen, dus meer koffie of thee
Ik heb nu eigenlijk de gehele infrastructuur voor lifepo4: beide Votronics hebben immers een lifepo4 laadcurve.
In Nederland kost zo'n Lifepo4 accu al gauw meer dan 750 Euro.
Op Aliexpres zie je ze echter voor de helft en ze worden steeds goedkoper. Invoerrechten is ook geen probleem, ze sturen ze naar een europees 'warehouse' en dan zonder douaneinklaring naar Nederland.
Alleen het type dat maximaal 190 mm hoog is, zie je niet overal. Vaak zijn ze rond de 215mm hoog en dat is voor mij net te hoog.
Ik heb deze gezien:
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... v7iZP&mp=1 en deze
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... v7iZP&mp=1 (deze laatste heeft zelfs een extra lader, die ik zou kunnen inbouwen in plaats van de huidige AGM 230V lader)
Nu mijn vragen na dit lange verhaal:
- iemand die ervaring heeft met zo'n lifepo4 in een camper met euro 6 motor?
- Wat doet het BMS van zo'n accu als het buiten vriest, het busje in de stalling staat en de zonnepanelen toch willen laden? Je mag een lifepo4 immers niet laden bij temperaturen onder 0 graden.
- Heeft iemand zelf al zo'n accu gebouwd en de onderdelen (accucellen/BMS/kast/sensoren) los besteld? Of tips hiervoor?