LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?



Bericht door LMC591A28JTD »

Hoi allemaal,
We hebben sinds een paar maanden een Euro6 camperbusje. Ik had niet gedacht dat de stroomvoorziening zo ingewikkeld zou zijn: In deze Mercedes zit de huishoudaccu onder de stoel van de bestuurder. Er achter, dus richting het woongedeelte, zit de dieselkachel in de bak onder die stoel. Er is dus slechts plek voor één accu en de maat is maximaal 353 mm x 175 mm x 190 mm.
Er zit nu een 95Ah Bosch AGM accu in van 1 jaar oud, die je dus maar maximaal 50% mag ontladen.
Ik heb zelf twee zonnepanelen op het klapdak gemonteerd van samen 200Wh piek met een Votronic MPP lader met computerdisplay. Ook heb ik een 1000W 230V omvormer ingebouwd voor de koffie en de thee (klein koffieapparaat van 850 W en een waterkoker van 700W. In 3 minuten koffie of thee (niet tegelijkertijd, maar ná elkaar) is prima te doen en bovendien hoeven we het water dan niet met gas te verwarmen, want de Campinggaz fles 907 die er standaard in zit, is natuurlijk niet oneindig en dat gas is ook nog eens belachelijk duur.
Tijdens onze eerste vakantie in oktober deden de zonnepanelen het prima. Maar zagen we ook dat de euro-6 dynamo de HH accu niet oplaadt. Ook niet omdat de Votronic van de zonnepanelen tijdens het staan de startaccu met 1A bijlaadt en dus is die ook vol en het batterijmanagement van de auto laadt de startaccu dus alleen tijdens het remmen en de HH accu dus helemaal niet.

Ik heb daarom nu dus ook een B2B booster van Votronic gekocht, die is zo klein dat hij nog net naast de HH accu onder de stoel past. En eigenlijk zou het zo moeten gaan.
Even rijden en de HH accu wordt met 30A geladen vanuit de startaccu door de Votronic laadbooster.

Naarmate ik langer zit te lezen, krijg ik steeds meer zin om die AGM te vervangen door de Lifepo4 van 100Ah, die mag je immers tot cq.10% ontladen, dus meer koffie of thee :D

Ik heb nu eigenlijk de gehele infrastructuur voor lifepo4: beide Votronics hebben immers een lifepo4 laadcurve.

In Nederland kost zo'n Lifepo4 accu al gauw meer dan 750 Euro.
Op Aliexpres zie je ze echter voor de helft en ze worden steeds goedkoper. Invoerrechten is ook geen probleem, ze sturen ze naar een europees 'warehouse' en dan zonder douaneinklaring naar Nederland.
Alleen het type dat maximaal 190 mm hoog is, zie je niet overal. Vaak zijn ze rond de 215mm hoog en dat is voor mij net te hoog.

Ik heb deze gezien:
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... v7iZP&mp=1 en deze
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... v7iZP&mp=1 (deze laatste heeft zelfs een extra lader, die ik zou kunnen inbouwen in plaats van de huidige AGM 230V lader)

Nu mijn vragen na dit lange verhaal:
  • iemand die ervaring heeft met zo'n lifepo4 in een camper met euro 6 motor?
Ik zit verder met twee onduidelijkheden:
  • Wat doet het BMS van zo'n accu als het buiten vriest, het busje in de stalling staat en de zonnepanelen toch willen laden? Je mag een lifepo4 immers niet laden bij temperaturen onder 0 graden.
  • Heeft iemand zelf al zo'n accu gebouwd en de onderdelen (accucellen/BMS/kast/sensoren) los besteld? Of tips hiervoor?
Dat lijkt me namelijk ook wel een leuk uitdagend klusje. Ben benieuwd naar jullie ervaringen of adviezen.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door Atoz »

30A laden , dan is je Loodzuur accu leeg, erg leeg.
Als de prijs belangrijk is dan is LiFePO4 misschien een slechte keuze.
Zelfbouw? Tijd genoeg? Kennis? En goedkope zelfbouw?

Misschien moet je je Loodzuur accu gewoon mishandelen en ze een keertje meer vervangen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door LMC591A28JTD »

misschien moet ik het even toelichten: een laadbooster laadt de HH accu niet direct vanuit de dynamo maar vanuit de startaccu en wel met 30 A . Daardoor 'denkt de intelligente dynamo' dat er een heel sterke verbruiker aan staat en wordt de startaccu vervolgens geladen. Dus eigenlijk is het een indirecte manier van laden. Vanwege de euro 6 norm wordt de accu alleen maar geladen als het echt nodig is. Overal lees ik dat een euro-6-dynamo de accu maar voor 80 % vol laadt, met als gevolg dat beide accu's (start- en HH-) na drie jaar al onbruikbaar worden. Zo'n laadbooster is daar in ieder geval een mooie oplossing voor.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door travelscout »

Schtterende bus, gefelicteerd!

Een AGM mag je wel verder ontladen dan 50%, zonder dat die veel sneller gaat hemelen maar gezien de vraag stelling dat ter zijde.
In deze situatie zou ik kiezen voor (uiteindelijk) één Lithium accu in de plaats van de startaccu.
Maar vooral: laat hem wel inlezen in de ECU van je Euro-6.
Wellicht kun je daarbij ook de 80% volladen uit laten schakelen.
Kies anders voor een iets zwaardere uitvoering Lithium.

En laat de huishoudaccu (voorlopig) als reserve staan (inclusief alle extra electronica zoals boostert etc).
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door Atoz »

?!?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door Duco »

Een goed BMS heeft een lo-temp bescherming en zal minder laden onder de 5gr en het laden uitschakelen bij 0gr. Zo gauw de auto warm wordt tijdens het rijden begint de accu weer te laden. Ik heb deze bescherming niet in mijn BMS maar als extra optie voor mijn laadregelaar van votronic. Dus je hoeft niet zoveel te veranderen. Groot voordeel is het veel snellere laden van Lifepo4. Mits je bms dat toelaat. Vergeet niet een bms te kiezen wat ook 100amp ontladen toestaat anders kun je die koffie en waterkoker wel vergeten.

Blijf zelf gas de aangewezen brandstof voor het verwarmen van water vinden maar daar is op dit forum al eindeloos veel over geschreven.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door DynaDetty »

Wij hebben een camper die ook zo’n krap bemeten berging voor de huishoudaccu heeft, onze accu’s kunnen ook slechts 20 cm hoog zijn. Daarom heb ik drie van onderstaande accu’s er nu achter elkaar in staan. Ik heb ze zelf uit China geïmporteerd.

https://www.gsl-energy.com/12v-60ah-dee ... le-battery


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door Kroppie »

of de bestaande plek voor iets anders gebruiken, en een ander plekkie voor de accu nemen :oops:

jo
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door pwhooftman »

In 4 filmpjes heeft Campingtrend een goedkope ALi/Amazon LifePO4 getest. Viel me nog best mee, maar géén bescherming tegen laden bij lager dan 0 graden...

https://www.youtube.com/watch?v=M7Fultr ... mpingtrend
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door Atoz »

Je zou ook een lader kunnen kiezen die bij deze temperatuur niet meer laden wil.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door DJSmiley »

pwhooftman schreef:
za 13 nov 2021, 21:30
In 4 filmpjes heeft Campingtrend een goedkope ALi/Amazon LifePO4 getest. Viel me nog best mee, maar géén bescherming tegen laden bij lager dan 0 graden...

https://www.youtube.com/watch?v=M7Fultr ... mpingtrend

Persoonlijk denk ik WEL dat die accu een bescherming heeft. De BMS is de bekende Jaibaida en ik ken geen model daarvan die het niet heeft. Maar goed, Jos heeft het niet getest.
Alleen opgemerkt dat de temperatuursensor niet heel logisch geplaatst zit (Meet niet de celtemperatuur, maar de buitenkant van de cellen - wat geen representatieve weergave van de coretemperatuur is). Maar dat is een lader met een eigen temperatuurbegrenzing ook niet. Kachel even aan en de oppervlakte is snel op temperatuur. Denk zelfs dat de sensor IN de accu op de cellen dan nog steeds nauwkeuriger is dan die van de lader.

Persoonlijk vind ik een beveiliging tegen laten bij <0 graden een +, maar geen vereiste, voor mijn gebruik. Ik ga niet winterkamperen en als ik dat al zou doen dan is de binnentemp altijd wel >0 graden, desnoods met de kachel aan. Ik wil het dan niet heel koud hebben in de bus, want dan vormt zich toch veel condens enz, bevriezen (water)leidingen, functioneert de koelkast niet meer enz. En in de stalling staat de hoofschakelaar uit dus kan er niets geladen worden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lifepo4 accu maximaal 35x17x19 cm wat zal ik doen?



Bericht door Atoz »

pwhooftman schreef:
za 13 nov 2021, 21:30
In 4 filmpjes heeft Campingtrend een goedkope ALi/Amazon LifePO4 getest. Viel me nog best mee, maar géén bescherming tegen laden bij lager dan 0 graden...

https://www.youtube.com/watch?v=M7Fultr ... mpingtrend
Het is niet netjes om voor deze prijs een Victron te willen... Wat de maker van de filmpjes dus wel verwachtte te krijgen.
BT communicatie is een plus enkele zal door de verkoper ook wel beschreven zijn.

Mocht u interesse hebben om zelf een LiFePO4 systeem te bouwen en het ontbreekt je aan tijd, kennis en materiaal, dan lijkt dit geen slecht alternatief te wezen.
Want als leek dit getoonde product snel nabouwen is niet zo eenvoudig.

Kies verder voor zekerheid en zorg dat laden onder nul niet mogelijk is, vele Laadregelaars en laders kunnen dit, kost je natuurlijk wel wat meer.

Zou IK deze durven te kopen? Ja.

Edit: ik schreef ja... Maar dan voor gewoon gebruik, geen waterkokers etc tenzij je meerdere van deze systemen parallel schakelt. Dan verdeel je de stroom tussen de verschillende systemen. Doe ik nu eigenlijk ook met mijn opstelling.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?



Bericht door GeMa »

Hou er rekening mee dat acculader en booster geschikt moeten zijn voor een LifePO4 accu! Kijk ook of de zonnepaneel omvormer er mee overweg kan.

Veel mensen (ook hier) laten zich misleiden door allerlei claims en reclames dat er bij LifePO4 een simpele drop-in mogelijk is, omdat het BMS "alles" regelt. Onzin en een complete fabel!

En ook een LifePO4 mag/moet je niet te ver ontladen (max. ca. 80%) anders gaat ook die levensduur sneller achteruit.

En ja, LifePO4 heeft ook z'n voordelen (meer capaciteit bij gelijk formaat, minder gewicht etc.), maar wel tegen een prijs.

En ja, er zijn op Chinese sites goedkopere te vinden en soms best wel OK, maar garantie is daar vaak niet en er worden vaak B-grade cellen gebruikt die niet of niet voldoende gebalanceerd zijn/worden, BMS is soms een vaag type, specs, handleiding, garantie e.d. ook vaag, maar ja, die prijs!

Ga je voor LifePO4 dan zou ik een A-merk overwegen, de laatste typen hebben niet alleen een beveiliging bij vorst, maar ook een (automatische) interne verwarming bij temperaturen onder nul, zodat je 's-winters ook je dure accu kunt laden.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LifePO4-accu maximaal 35x17x19cm: wat zal ik doen?



Bericht door Atoz »

Drop in en out, het kan en is al meermaals bewezen hier op dit forum.

Chinese garantie.... Zelfs op Belgische en Nederlandse producten kreeg ik die telkens enkele weken na aankoop niet.

Die 80% klopt, is aangewezen, soms zelfs 90% maar dat is niets nieuws
Net zoals je laadapparaten LiFePO4 geschikt moeten zijn

En de prijs.... Ook campers zijn er in verschillende prijsklasses

Dus... Niets nieuws onder de zon ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie