Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
- DucatoDolf
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
Wat je al aangeeft, het er in leven is het probleem .
Maar bij stilstand/stalling komt er bijna geen 'nieuwe' lucht meer in de auto. Zet je je auto een halfjaar stil dan is het handig om hem even goed door te luchten voor je 'm weg zet. Het liefst als het een beetje droog en warm is buiten. De temperatuur zal in de auto min of meer mee veranderen met de buitentemperatuur, ook al heb je 'm geïsoleerd, maar het proces van condenseren en verdampen is nihil omdat er nauwelijks vocht de auto in komt. Als de auto binnen echt opwarmt zal er 's nachts wel wat condensatie kunnen plaatsvinden, vooral op metalen delen. Maar daarom zorg je dat je relatief droge lucht binnen hebt alvorens de wagen weg te zetten. Mijn eerdere opmerking over het niet kaal laten van metaal slaat dan ook op het feit dat als je het metaal niet blank laat, daar ook geen condens op kan neerslaan. Dit speelt echter vooral bij gebruik als camper.
Theoretisch zal je aan dit verhaal van alles kunnen ontkrachten, in de praktijk kun je gewoon zien bij campers/caravans in de stalling dat dit zo werkt. Ik gok dat het met de isolatiemethode van Mickel dus ook wel losloopt als je die bus lang weg zou zetten. Matrassen en textiel gaan ook niet schimmelen/rotten en die kunnen heel veel vocht opnemen. Belangrijkste is dat er geen vocht de wagen in komt en je 'm dus relatief droog en min of meer luchtdicht wegzet.
Zelf ben ik niet echt voorstander van een bus willen isoleren, mede omdat wij mooi weer camperaars zijn. Maar bij een goed koude/vochtige nacht hangen de druppels wel aan het metalen plafond. Vandaar dat ik qua isolatie niet echt werk wil maken, wel van het bekleden van het naakte metaal en ventilatie. Nu hebben we sinds dit jaar ook een hefdak, maar nog geen koude/vochtige nachten gehad, dus misschien valt het nog mee.
Maar bij stilstand/stalling komt er bijna geen 'nieuwe' lucht meer in de auto. Zet je je auto een halfjaar stil dan is het handig om hem even goed door te luchten voor je 'm weg zet. Het liefst als het een beetje droog en warm is buiten. De temperatuur zal in de auto min of meer mee veranderen met de buitentemperatuur, ook al heb je 'm geïsoleerd, maar het proces van condenseren en verdampen is nihil omdat er nauwelijks vocht de auto in komt. Als de auto binnen echt opwarmt zal er 's nachts wel wat condensatie kunnen plaatsvinden, vooral op metalen delen. Maar daarom zorg je dat je relatief droge lucht binnen hebt alvorens de wagen weg te zetten. Mijn eerdere opmerking over het niet kaal laten van metaal slaat dan ook op het feit dat als je het metaal niet blank laat, daar ook geen condens op kan neerslaan. Dit speelt echter vooral bij gebruik als camper.
Theoretisch zal je aan dit verhaal van alles kunnen ontkrachten, in de praktijk kun je gewoon zien bij campers/caravans in de stalling dat dit zo werkt. Ik gok dat het met de isolatiemethode van Mickel dus ook wel losloopt als je die bus lang weg zou zetten. Matrassen en textiel gaan ook niet schimmelen/rotten en die kunnen heel veel vocht opnemen. Belangrijkste is dat er geen vocht de wagen in komt en je 'm dus relatief droog en min of meer luchtdicht wegzet.
Zelf ben ik niet echt voorstander van een bus willen isoleren, mede omdat wij mooi weer camperaars zijn. Maar bij een goed koude/vochtige nacht hangen de druppels wel aan het metalen plafond. Vandaar dat ik qua isolatie niet echt werk wil maken, wel van het bekleden van het naakte metaal en ventilatie. Nu hebben we sinds dit jaar ook een hefdak, maar nog geen koude/vochtige nachten gehad, dus misschien valt het nog mee.
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
Nou de Wol en armaflex, worden langzame in de Sprinter aangebracht
6mm armaflex tegen het denderen van het plaat matriaal
wanden 8cm wol, plafon 4cm en vloer 3 cm ( 2 hadden ze niet ).
Later wordt het onderste stok tot 50cm hoog met armaflex 6mm volledig afgedekt
dan tot 90 cm alleen 6mm op het metaal en daar boven 13 mm armaflex, ik laat de wol oppervlaktes dus open
Ik heb wat extra gaten geboord om ook bij het raam wat ventilatie te hebben.
Waar om verschil in dikte Armaflex boven en onder, benden wordt het afgedicht met 12mm populieren multiplex en boven met 4-5mm.
6mm armaflex tegen het denderen van het plaat matriaal
wanden 8cm wol, plafon 4cm en vloer 3 cm ( 2 hadden ze niet ).
Later wordt het onderste stok tot 50cm hoog met armaflex 6mm volledig afgedekt
dan tot 90 cm alleen 6mm op het metaal en daar boven 13 mm armaflex, ik laat de wol oppervlaktes dus open
Ik heb wat extra gaten geboord om ook bij het raam wat ventilatie te hebben.
Waar om verschil in dikte Armaflex boven en onder, benden wordt het afgedicht met 12mm populieren multiplex en boven met 4-5mm.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- FordtransitMK1
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
Goede morgen begrijp ik nu goed dat het dus handig is om de gatjes ( oude installatie ) welke in mijn laad vloer zitten niet dicht te lassen zodat de lucht doorstroming behouden blijft , en over deze gaatjes heen te isoleren ?
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
In de laadvloer? Dat lijkt mij niet.
Het gaat hier om de afwateringsgaatjes die onder in de wand en deuren zitten. Die kunnen een rol spelen in de ventilatie.
Gaten in de vloer kun je beter dicht maken. Dan kan er geen vocht van onderen in komen. Aangezien je de vloer ook met verschillende lagen afdekt kun je deze niet ventileren.
Het gaat hier om de afwateringsgaatjes die onder in de wand en deuren zitten. Die kunnen een rol spelen in de ventilatie.
Gaten in de vloer kun je beter dicht maken. Dan kan er geen vocht van onderen in komen. Aangezien je de vloer ook met verschillende lagen afdekt kun je deze niet ventileren.
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
Met belangstelling, als toekomstig dhz buscamper bouwer, dit hele topic gelezen. Natuurlijk stoei ik ook met het onderwerp ventilatie en isolatie. Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk zaken in 1 keer goed doen.
In mijn caravan (Kip Shuttle) zit een gat in de bodem 6cm rond aan de buitenzijde zit er een plaatje metaal overheen tegen opspattend water. Aan de binnenzijde zit een staal gaas tegen ongedierte, en een 20cm buis, net zoals dat van de ringverwarming. In combinatie met zelfventilerende dakluiken heb je dus altijd natuurlijke ventilatie.
Dus een gat in de vloer van de camper is zo gek nog niet. Als je de camper stalt, dakluik(en) op een kiertje. Dan heb je altijd natuurlijke ventilatie. Als het voertuig opgewarmt wordt door bv de zon wil de licht opgewarmde lucht door het dakluik naar buiten en komt koudere lucht door het gat naar binnen.
In mijn caravan (Kip Shuttle) zit een gat in de bodem 6cm rond aan de buitenzijde zit er een plaatje metaal overheen tegen opspattend water. Aan de binnenzijde zit een staal gaas tegen ongedierte, en een 20cm buis, net zoals dat van de ringverwarming. In combinatie met zelfventilerende dakluiken heb je dus altijd natuurlijke ventilatie.
Dus een gat in de vloer van de camper is zo gek nog niet. Als je de camper stalt, dakluik(en) op een kiertje. Dan heb je altijd natuurlijke ventilatie. Als het voertuig opgewarmt wordt door bv de zon wil de licht opgewarmde lucht door het dakluik naar buiten en komt koudere lucht door het gat naar binnen.
Peugeot Boxer 2.0 110pk
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
Inderdaad. Een veel toegepaste techniek in caravans.
Theoretisch is dit een goede oplossing. Onderaan verse lucht toevoeren, bovenaan afvoeren.
Bij kampeer busjes ben ik het zo nog niet tegengekomen.
Busjes hebben natuurlijk wel de dashboard toevoer en achterdeur afvoer.
Theoretisch is dit een goede oplossing. Onderaan verse lucht toevoeren, bovenaan afvoeren.
Bij kampeer busjes ben ik het zo nog niet tegengekomen.
Busjes hebben natuurlijk wel de dashboard toevoer en achterdeur afvoer.
Groeten Kampo
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 676
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
In de 70er 80er jaren vele Bedford en Mercedes/Hanomag busjes omgebouwd tot "Kampeerbusje" (zoals dat toen heten).kampo schreef: ↑za 05 feb 2022, 22:18Inderdaad. Een veel toegepaste techniek in caravans.
Theoretisch is dit een goede oplossing. Onderaan verse lucht toevoeren, bovenaan afvoeren.
Bij kampeer busjes ben ik het zo nog niet tegengekomen.
Busjes hebben natuurlijk wel de dashboard toevoer en achterdeur afvoer.
Inderdaad, ventileren is de beste route voor een droge bus. Ik maakte altijd in de achterzijde van de instap van de voordeuren een (afsluitbaar) ventilatie rooster. Zo'n rooster met 2 trekkoordjes, zoals je die (toe) in bijna elk toilet tegen kwam.
Ventileerde dus vooral de cabine.
Waren met de Bedford vaste wintersporters. Aangevuld met een 500 Watt spiraal kacheltje (Volière verwarming, hing aan de asbak in het dashboard !) hielden we de cabine altijd redelijk vocht vrij.
Zat na het lezen van dit uiterst interessante topic even na te denken over onze nieuwste aanwinst, een Fiat Ducato.
En inderdaad, ook hier is het uiterst simpel, om in de achterzijde van de instap van de voordeuren extra ventilatie roosters te plaatsen. Is vandaag zondag (en het regent), maar kruip er komende week eens onder .
Ehhh, even terug gekeken op mijn foto's (de panelen zijn er voor wat klus werk af geweest). Blijkt dat in de achterhoeken roosters te zitten, welke met een flexibele afdekking op overdruk openen (tijdens het rijden met de lucht ventilatie aan). Bij de CaraBus zit de lucht circulatie dus tussen de isolatie (binnen dus) en de afwerking (multiplex). En, zoals Mickel Moen in de topic start al aanhaalde; "Dus met je isolatie niet alles afsluiten". Precies wat de inbouwers van Weinsberg hier ook zichtbaar hebben open gelaten !!
Links, nog net zichtbaar achter de rode aftap kraan, zit een uitblaas opening van de ring verwarming. Tegen bevriezen van de watertank. Maar (fantaseer ik er zelf maar bij) ook om als er condens op de watertank komt, dit af te voeren.
Zie rechts in de hoek op de foto, rooster achter de wielkast.
Aan de buitenkant komt dit uit achter de zwart kunststof plaat tussen achterwiel en achterbumper.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
Zijn er ook ervaringen met vlas als isolatie? Ik wil op geen enkel paneel (want mn hele bus is glas rondom) isolatie plakken en vlas heeft wel een praktische dikte. Wat ik er van lees is dat het vochtregulerend werkt (het kan het opnemen maar ook geleidelijk weer afvoeren), maar ik lees er heel weinig over op dit forum.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
Geen ervaring mee, maar wat ik er van weet, is dat het net als schapenwol vochtregulerend werkt. Verder lijkt het mij stugger en daarmee lastiger aan te brengen in een bus dan schapenwol.
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
Let op de details bij je vergelijkingen tussen die natuur producten.
Gewassen schapenwol
Gebrande kurk
Maar wat voor soort vlas moet het zijn voor een camper toepassing?
Gewassen schapenwol
Gebrande kurk
Maar wat voor soort vlas moet het zijn voor een camper toepassing?
Groeten Kampo
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
Je zou eens kunnen informeren bij "Groene Bouwmaterialen" Oud Heusden, Nl .
https://www.groenebouwmaterialen.nl/
https://www.groenebouwmaterialen.nl/
Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper
Ik kwam dit spul tegen tijdens mijn zoektocht Isovlas PL Isolatieplaat