Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door DucatoDolf »

Wat je al aangeeft, het er in leven is het probleem :wink: .

Maar bij stilstand/stalling komt er bijna geen 'nieuwe' lucht meer in de auto. Zet je je auto een halfjaar stil dan is het handig om hem even goed door te luchten voor je 'm weg zet. Het liefst als het een beetje droog en warm is buiten. De temperatuur zal in de auto min of meer mee veranderen met de buitentemperatuur, ook al heb je 'm geïsoleerd, maar het proces van condenseren en verdampen is nihil omdat er nauwelijks vocht de auto in komt. Als de auto binnen echt opwarmt zal er 's nachts wel wat condensatie kunnen plaatsvinden, vooral op metalen delen. Maar daarom zorg je dat je relatief droge lucht binnen hebt alvorens de wagen weg te zetten. Mijn eerdere opmerking over het niet kaal laten van metaal slaat dan ook op het feit dat als je het metaal niet blank laat, daar ook geen condens op kan neerslaan. Dit speelt echter vooral bij gebruik als camper.

Theoretisch zal je aan dit verhaal van alles kunnen ontkrachten, in de praktijk kun je gewoon zien bij campers/caravans in de stalling dat dit zo werkt. Ik gok dat het met de isolatiemethode van Mickel dus ook wel losloopt als je die bus lang weg zou zetten. Matrassen en textiel gaan ook niet schimmelen/rotten en die kunnen heel veel vocht opnemen. Belangrijkste is dat er geen vocht de wagen in komt en je 'm dus relatief droog en min of meer luchtdicht wegzet.

Zelf ben ik niet echt voorstander van een bus willen isoleren, mede omdat wij mooi weer camperaars zijn. Maar bij een goed koude/vochtige nacht hangen de druppels wel aan het metalen plafond. Vandaar dat ik qua isolatie niet echt werk wil maken, wel van het bekleden van het naakte metaal en ventilatie. Nu hebben we sinds dit jaar ook een hefdak, maar nog geen koude/vochtige nachten gehad, dus misschien valt het nog mee.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door amigob2 »

Nou de Wol en armaflex, worden langzame in de Sprinter aangebracht
6mm armaflex tegen het denderen van het plaat matriaal
wanden 8cm wol, plafon 4cm en vloer 3 cm ( 2 hadden ze niet ).
Later wordt het onderste stok tot 50cm hoog met armaflex 6mm volledig afgedekt
dan tot 90 cm alleen 6mm op het metaal en daar boven 13 mm armaflex, ik laat de wol oppervlaktes dus open
Ik heb wat extra gaten geboord om ook bij het raam wat ventilatie te hebben.
Waar om verschil in dikte Armaflex boven en onder, benden wordt het afgedicht met 12mm populieren multiplex en boven met 4-5mm.
IMG_20211204_151415.jpg
IMG_20211204_151415.jpg (105.39 KiB) 1517 keer bekeken
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door FordtransitMK1 »

Goede morgen begrijp ik nu goed dat het dus handig is om de gatjes ( oude installatie ) welke in mijn laad vloer zitten niet dicht te lassen zodat de lucht doorstroming behouden blijft , en over deze gaatjes heen te isoleren ?
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door Mickel Moen »

In de laadvloer? Dat lijkt mij niet.

Het gaat hier om de afwateringsgaatjes die onder in de wand en deuren zitten. Die kunnen een rol spelen in de ventilatie.

Gaten in de vloer kun je beter dicht maken. Dan kan er geen vocht van onderen in komen. Aangezien je de vloer ook met verschillende lagen afdekt kun je deze niet ventileren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Erik119
Berichten: 16
Lid geworden op: do 20 jan 2022, 22:52

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door Erik119 »

Met belangstelling, als toekomstig dhz buscamper bouwer, dit hele topic gelezen. Natuurlijk stoei ik ook met het onderwerp ventilatie en isolatie. Natuurlijk wil ik zoveel mogelijk zaken in 1 keer goed doen.

In mijn caravan (Kip Shuttle) zit een gat in de bodem 6cm rond aan de buitenzijde zit er een plaatje metaal overheen tegen opspattend water. Aan de binnenzijde zit een staal gaas tegen ongedierte, en een 20cm buis, net zoals dat van de ringverwarming. In combinatie met zelfventilerende dakluiken heb je dus altijd natuurlijke ventilatie.

Dus een gat in de vloer van de camper is zo gek nog niet. Als je de camper stalt, dakluik(en) op een kiertje. Dan heb je altijd natuurlijke ventilatie. Als het voertuig opgewarmt wordt door bv de zon wil de licht opgewarmde lucht door het dakluik naar buiten en komt koudere lucht door het gat naar binnen.
Peugeot Boxer 2.0 110pk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door kampo »

Inderdaad. Een veel toegepaste techniek in caravans.
Theoretisch is dit een goede oplossing. Onderaan verse lucht toevoeren, bovenaan afvoeren.
Bij kampeer busjes ben ik het zo nog niet tegengekomen.
Busjes hebben natuurlijk wel de dashboard toevoer en achterdeur afvoer.
Groeten Kampo
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door Pilha »

Zie o.a. norm EN 721.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door Dekker-Achterhoek »

kampo schreef:
za 05 feb 2022, 22:18
Inderdaad. Een veel toegepaste techniek in caravans.
Theoretisch is dit een goede oplossing. Onderaan verse lucht toevoeren, bovenaan afvoeren.
Bij kampeer busjes ben ik het zo nog niet tegengekomen.
Busjes hebben natuurlijk wel de dashboard toevoer en achterdeur afvoer.
In de 70er 80er jaren vele Bedford en Mercedes/Hanomag busjes omgebouwd tot "Kampeerbusje" (zoals dat toen heten).
Inderdaad, ventileren is de beste route voor een droge bus. Ik maakte altijd in de achterzijde van de instap van de voordeuren een (afsluitbaar) ventilatie rooster. Zo'n rooster met 2 trekkoordjes, zoals je die (toe) in bijna elk toilet tegen kwam.
Ventileerde dus vooral de cabine.
Waren met de Bedford vaste wintersporters. Aangevuld met een 500 Watt spiraal kacheltje (Volière verwarming, hing aan de asbak in het dashboard !) hielden we de cabine altijd redelijk vocht vrij.

Zat na het lezen van dit uiterst interessante topic even na te denken over onze nieuwste aanwinst, een Fiat Ducato.
En inderdaad, ook hier is het uiterst simpel, om in de achterzijde van de instap van de voordeuren extra ventilatie roosters te plaatsen. Is vandaag zondag (en het regent), maar kruip er komende week eens onder .

Ehhh, even terug gekeken op mijn foto's (de panelen zijn er voor wat klus werk af geweest). Blijkt dat in de achterhoeken roosters te zitten, welke met een flexibele afdekking op overdruk openen (tijdens het rijden met de lucht ventilatie aan). Bij de CaraBus zit de lucht circulatie dus tussen de isolatie (binnen dus) en de afwerking (multiplex). En, zoals Mickel Moen in de topic start al aanhaalde; "Dus met je isolatie niet alles afsluiten". Precies wat de inbouwers van Weinsberg hier ook zichtbaar hebben open gelaten !!

Links, nog net zichtbaar achter de rode aftap kraan, zit een uitblaas opening van de ring verwarming. Tegen bevriezen van de watertank. Maar (fantaseer ik er zelf maar bij) ook om als er condens op de watertank komt, dit af te voeren.

Zie rechts in de hoek op de foto, rooster achter de wielkast.
Aan de buitenkant komt dit uit achter de zwart kunststof plaat tussen achterwiel en achterbumper.
Watertank Weinsberg 102 ltr..jpg
Schoonwatertank Weinsberg (102 liter)
Watertank Weinsberg 102 ltr..jpg (114.63 KiB) 912 keer bekeken
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door HoK »

Zijn er ook ervaringen met vlas als isolatie? Ik wil op geen enkel paneel (want mn hele bus is glas rondom) isolatie plakken en vlas heeft wel een praktische dikte. Wat ik er van lees is dat het vochtregulerend werkt (het kan het opnemen maar ook geleidelijk weer afvoeren), maar ik lees er heel weinig over op dit forum.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door Mickel Moen »

Geen ervaring mee, maar wat ik er van weet, is dat het net als schapenwol vochtregulerend werkt. Verder lijkt het mij stugger en daarmee lastiger aan te brengen in een bus dan schapenwol.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door kampo »

Let op de details bij je vergelijkingen tussen die natuur producten.
Gewassen schapenwol
Gebrande kurk
Maar wat voor soort vlas moet het zijn voor een camper toepassing?
Groeten Kampo
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door pele »

Je zou eens kunnen informeren bij "Groene Bouwmaterialen" Oud Heusden, Nl .

https://www.groenebouwmaterialen.nl/
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door HoK »

Ik kwam dit spul tegen tijdens mijn zoektocht Isovlas PL Isolatieplaat
Plaats reactie