Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door Pilha »

kampo schreef:
do 18 nov 2021, 9:24
De Franse zelfbouwers moeten de keuring door Veritas of een ander controle organisme voorleggen bij de VASP (vergelijkbaar met RDW)
VASP is een voertuigklasse:
Vehicules Automoteur Specialises.

De DRIRE is de organisatie vergelijkbaar met de RDW en aangewezen voor de uiteindelijke goedkeuring.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door bennieh »

De eerder door mij aangehaalde link heeft het over
Véhicule Aménagé Specifique.
Whatever ::)
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door kampo »

@Bennieh/Pilha
Je hebt gelijk :thumbup:
Het moet zijn DREAL en niet VASP
Hier kan je de procedure zien die onze Franse vrienden moeten doorworstelen om een kampeervoertuig te homologeren:

https://mon-fourgon-amenage.fr/homologa ... sier-dreal

Prijs je gelukkig van hiervoor in het koninkrijk der Nederlanden te wonen !
Alles is éénvoudiger want ondanks dezelfde EU normen wordt veel minder gecontroleerd en gezeurd :-B
Maar jammer van de BPM, kwarttarief en nog een paar andere extreem dure dingen ... dan woon ik liever in een ander land.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door hathi »

Nou Kampo,dat laatste lijkt me dan weer een beetje overdreven,zeker als je vergelijkt,met de Houder/ wegenbelasting,je zal het toch met me eens zijn,dat de meeste onder ons weinig met homologatie van doen hebben,dat is meer voor diegene,welke iets anders willen, en inderdaad vanuit jouw gezichtsveld,heb je gelijk
Hans
Song
Berichten: 8
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 17:59

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door Song »

Dank voor jullie reacties!
@Mickel, wat je schrijft over de cabineramen>koude bruggen, die ga ik isoleren als we ergens staan. En wintersportkamperen is niet ons ding.... We zijn meer van de Zuid-Europese warmte, waar ik overigens heel weinig over lees; isoleren tegen warmte... Het akoustisch isoleren is zeker een punt voor mij om "op te pakken". Mijn "omdenken" idee is niet geboren uit kostenbesparing, maar meer omdat ik denk dat condens niet te vermijden is, en je dat zo makkelijk mogelijk moet laten afvoeren. Enerzijds door ventilatie, anderzijds zonder hindernissen.
@bennieh, ik zal gaan zoeken, goed dat je daar aan denkt.
@Kampo, dank voor je inbreng, ik ben nog aan het onderzoeken het is nog niet mijn definitieve keuze, maar ik neem je input ter overweging. Overigens wat een gave bodemventilatie, daar is grondig over nagedacht! Ik heb er niet bij stil gestaan dat er zoveel water door de bodem naar binnen kon komen. Ik dacht daar simpelweg een roostertje te plaatsen, dat gaat 'm dus niet worden. Daar zal ik ook een oplossing voor moeten zoeken.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door bennieh »

@Kampo, dank voor de link naar het document van Herr Stein, zodra ik wat meer tijd heb ga ik me er in verdiepen.
Die thermografische plaatjes zijn aardig, spreken voor zich.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door DucatoDolf »

In principe is isoleren tegen warmte hetzelfde als isoleren tegen koude. Je gebruikte thermische isolatie. Maar een stalen bus isoleren met ramen en deuren half zo groot als het voertuig zelf is waanzin. Je kunt het met de motorairco koel krijgen, maar als je stilstaat heb je hier geen drol meer aan. 1x je schuifdeur open en de warmte komt naar binnen rollen (of de koude vloeit eruit weg 88I ). 30 graden buiten is minstens 30 graden binnen. Een afgekoelde geïsoleerde bus zal er alleen iets langer erover doen. Dit is dan ook de reden dat ik niet of nauwelijks isoleer. Wij zijn mooi weer camperaars. Overdag zit je dan niet binnen en 's avonds wacht je tot het afkoelt. Dan een lekkere fan en je kunt ook slapen.

Isoleren tegen de warmte heeft pas zin als je je cabine afsluit van de achterkant, je de deuren niet gebruikt en een airco hebt. Het beste parkeer je dus gewoon in de schaduw of span je een schaduwdoek boven de wagen. Dat helpt wel echt.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door HoK »

Nu ben ik erg benieuwd naar degenen die Armaflex gebruikt hebben. Iedereen die het gebruikt heeft is er fan van, maar je ziet vaker dat de grote oppervlakken plaat geisoleerd zijn, maar bijvoorbeeld de balken/spanten niets of opgevuld zijn met een wol-achtige isolatie. Mijn neiging zou dan zijn 6mm armaflex erover.

Wordt dit met reden gedaan, want bij een huis is juist het doel om alles te bedekken omdat dat kleine hoekje waar het niet goed gebeurd is altijd terugkomt? Nu is een bus iets heel anders als een huis, maar echt logisch verklaren lukt mij in ieder geval niet.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door DucatoDolf »

Als je het doet, doe het dan goed. Je mag geen blank staal meer zien. Gewoon lekker die 6mm over alle spanten heen plakken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door Mickel Moen »

Waarom mag je geen blank staal meer zien????

Zoals je eerder al stelt, is een bus een beroerd ding om te isoleren.

Ik zou niet het staal als leidraad nemen, maar eerst stil te staan bij hoe de binnenafwerking wordt. Je kunt het jezelf heel moeilijk maken met een verwaarloosbaar effect of voor een meer pragmatische aanpak kiezen.

Ik heb dus niet met Armaflex geïsoleerd, maar met schapenwol. Ik heb mij beperkt tot de grote vlakken, waar ik de reeds aanwezige binnenbeplating weer kon gebruiken. Wandje open, wol erin en wandje weer dicht. De Stijlen zijn niet geïsoleerd. De A en B stijl zijn bedekt door kunststof beplating van de voormalige cabine. De C en D stijl zijn kaal. Dat was de vrachtruimte. Probleem? In het geheel niet. Ik zou ook niet weten, wat het probleem zou kunnen zijn.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door bennieh »

Kale stijlen, misschien geen probleem inderdaad, ze blijven zo toegankelijk en controleerbaar.
Maar kan wel een comfortdingetje zijn in de winter.
In mijn Expert is het bed een langsslaper, met het hoofdeind bij de achterdeur.
De stijlen bij de achterdeur zijn (nog) kaal.
In de winter hangen we isolatiedekens tegen de achterdeur, dat gaat redelijk goed, ook al vanwege de buitenisolatie daar.
Echter, ik ligt dan met mijn hoofd niet ver van die stijl af, en voel daar een onaangename kou van af stralen.
Een van de dingen die ik nog moet oppakken.

@mickelmoen, ik zie je foto van de binnenbeplating met daarachter de wol.
Ik vroeg me af: hoe is de ventilatie van de ruimte achter de binnenbeplating verzorgd?
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door Mickel Moen »

Op heel wat manieren.
- Ten eerste zijn de stijlen niet gevuld. Daarin zitten op verschilkende plaatsen gaatjes. De stijlen staan weer in verbinding
met de ruimtes achter de beplating.
- kieren rondom de beplating, daar waar de beplating niet helemaal afsluit. Dat is vooral tussen de B en C stijl, waar kunststof beplating zit. Origineel nog van de dubbele cabine.
- de beplating tussen C en D stijl is van hardboard, gedeeltelijk beplakt met kunstleer. Dat zie je op het plaatje. Die platen zijn aan de onderkant achteraan geperforeerd, dit om overdruk te voorkomen bij sluiten achterklep toen het nog een dubbele cabine was. Dat heb ik dus mooi zo gelaten.
- de afwateringsgaatjes in de wanden.

Misschien goed om hier even stil te staan bij ventilatie. Dit is niet anders dan vervangen vervuilde/cq vochtige lucht door verse liefst drogere lucht. Dat hoeft niet door grote voelbare luchtstromen, zoals bij een open raam.

Geringe Over en Onderdruk zorgt al voor luchtverplaatsingen.
Een voorbeeld:
Als de zon schijnt op de bus wordt de wand verwarmt deze lucht zet uit en geeft overdruk in de wand, wat voor een luchtstroming zorgt. De lucht zal ontsnappen naar buiten door de afwateringsgaatjes. Naar binnen door de genoemde kieren en stijlen. Wordt de druk in de bus hoger dan in de wanden, doordat de zon volop op de ramen staat, wil die lucht er ook weer uit, O.a via de wanden. Zet je een dakluik open of open je een hefdak zal er ook weer lucht stromen gaan. Ga je rijden, dan veroorzaak je weer op een andere wijze luchtverplaatsing.

De luchtomstandigheden in een bus wijzigen voortdurend. Aangezien dit proces continu is, vindt er dus continu ventilatie plaats, zonder dat dit echt merkbaar hoeft te zijn. Het mooie van schapenwol is, dat dit door de vochtregulerende eigenschappen op een mooie manier een steentje bijdraagt in dit voortdurende proces.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door bennieh »

OK, dank je.
Ik heb moeite met de aanname dat bij een stilstaande bus alleen drukegalistie zorgt voor voldoende ventilatie.
Voor die drukegalisatie is maar een minimaal volume lucht nodig, ergo de mate van vochtverdrijving is ook minimaal.

Zon werkt zeker.
Inderdaad gaat het soortelijk volume van de lucht dan omhoog, en moet er lucht ontsnappen: drukegalisatie door een klein volume lucht te laten ontsnappen.
Van meer belang is echter het feit dat de carosseriebeplating opwarmt.
Die carrosserie geleidt warmte goed.
Zodra de temperatuur van de binnenkant de carosserie boven het dauwpunt komt, zal de gevormde condens beginnen te verdampen.
Daarnaast kan de opgewarmde lucht meer waterdamp bevatten, en kan het vocht de wol weer verlaten.

Het ontsnappen van een beetje lucht a.g.v. het opwarmen van die lucht draagt als gezegd niet veel bij.
Mijn idee is dat zonder voldoende verversing de lucht achter de binnenbeplating behoorlijk vochtig zal blijven, zeker bij weinig zonkracht.
Dat is niet bevorderlijk voor het goed opdrogen van carosserie en wol.
Vocht opgeslagen in de wol slaat bij de volgende koude nacht mogelijk zelfs weer neer op de carrossrie, die buitenwand "trekt het hardste" aan waterdamp.
Het mooiste zou zijn een volledig luchtopen binnenbeplating, denk bv. aan iets als textiel, maar dat is voor de meesten geen optie.
Flinke (er is namelijk geen mechanische hulp) openingen onder en boven schelen denk ik wel.
Idealiter crëren die een soort van trek, maar heb ik geen ervaring mee.

Je hebt gelijk, het bovenstaande speelt allemaal niet zo als je regelmatig met de bus verkast.
Wel als de bus langere tijd op een ongunstige locatie staat.

Overigens, die afwateringsgaatjes waar je het over had, zaten die inderdaad standaard in de vroegere laadruimte van je bus?
In de Expert van mij zitten ze niet, alleen in de portieren.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ventilatie en isolatie in een zelfbouw buscamper



Bericht door Mickel Moen »

Het probleem is, dat je niet goed kunt monitoren, wat er in de wanden gebeurt. Het blijft dus enigszins gokken. Jouw bijdrage is daarom ook zeker zeer zinvol.

Bovendien zijn er bouwverschillen en is het gebruik zeer verschillend. De bus van mij wordt wekelijks gebruikt. Dat zal toch weer anders zijn dan een bus die een half jaar in de stalling staat.

Ik heb een aantal keren de wanden open gehad in die 10 jaar. Ik heb alleen maar kunnen constateren, dat mij niets opviel aangaande een slechte vochthuishouding. Een droge wand en droge wol. Maar ook dat zijn momentopnames.

Hoe en waar de openingen exact zitten weet ik niet. Het is al weer 10 jaar geleden, dat ik constateerde dat ze er waren. Dat was toen ik nog zeer onwetend was in deze materie. In mijn onnozelheid en isolatiedrang had ik een zak piepschuimballetjes gekocht, om onder in de wanden te isoleren, daar waar ik de wol niet kwijt kon. Tot mijn grote verbazing rolden die balletjes er op verschillende plekken ook weer uit. Ik zag er de humor wel van in. Weer wat geleerd. Het lijkt mij ook logisch, dat dit door de hele wand is, omdat anders condenswater niet weg kan komen. Water wat zich onderin de bus ophoopt lijkt mij niet snel te verdampen.
Ik heb echter geen tekening van de VW-bus waarop dit aangegeven is.

Er is ook nogal verschil tussen regulier autogebruik en er in leven. We moeten er vanuit kunnen gaan, dat een moderne auto ingericht is op gemiddeld gebruik met de daarbij behorende vochthuishouding door de seizoenen. Gezien het gemiddelde jaarlijkse aantal kilometers betekent dit gemiddeld dagelijks 23,5 uur stilstaan en een half uur rijden.

Problematischer wordt het als wij er in leven. We produceren ‘s nachts nogal wat vocht. Ook koken zorgt voor overmatig veel vocht in de camper. Het is dus met name zaak om daar goed op te anticiperen. In een hefdak kan vocht goed wegkomen. Hoe dit bij een dakluik zit weet ik niet. In ieder geval is mijn stelregel, dat als condens bij de ramen naar beneden loopt, dat er beter geventileerd moet worden.

Uiteindelijk wordt de keuze voor het materiaal bepaald door kennis van de eigenschappen, wijze van aanbrengen, kosten en waar je het meest vertrouwen in hebt. En daar zijn de meningen over verdeeld.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie