Zomer 1974, het idee is geboren.
Zomer 1974 vierde wij onze eerste vakantie samen. Aansluitend na het bezoek aan de Asser TT, op de motor 2 weken Luxemburg. Uiteraard kamperen, was onze verlaten huwelijksreis (kamperen in december was toen nog geen hobby !). Van mijn toenmalige (race) teammaat een nagelnieuwe Suzuki GT-750 geleend (zo’n 3 cilinder waterorgel), tent achterop, ledersuites aan en gaan. Deze motor kampeer vakantie verliep echter anders als dat wij ons hadden voorgesteld.
Nauwelijks stond ons buikschuivertje overeind, of de eerste grauwe wolken trokken het pittoreske Suré dal in (Camping "Im Aal", Esch sur Suré). Op de motor toeren in de regen was geen echte optie.
En dan lig je vervolgens 2 weken in je katoenen 2 bij 1,5 meter “woning”. En laat er nu pal in ons uitzicht een wat ouder Frans stel in een tot Kampeerauto omgebouwd Peugeot J-7 komen te staan. Dan lig je 10 dagen te chagrijnen over het “tentje” en te fantaseren over de gemakken van zo’n “kampeerbus”. Toen wij dan ook na 2 weken “eindelijk” weer naar huis konden, was het besluit genomen. We gaan een kampeerauto bouwen!
September 1974 troffen we “de” geschikte bestelbus bij een Beverwijkse autohandelaar aan. Een Bedford CF 350 H2L2, met dubbellucht achter (lekker stabiel) en een stevige 2 liter motor op benzine onder de korte motorkap. Door zijn bolle vorm op de flanken, had deze Bedford op “slaaphoogte” een binnen breedte van 188 cm. En deze Bedford was reeds voorzien van een extra verhoogd polyesterdak met ruim 190 cm binnen hoogte. Slechts 26 maanden oud en 120.000 km op de teller. Omdat de Bedford nogal wat (zelf repareerbare) ,achter schade had, kon hij ondanks zijn jonge leeftijd voor 2500 “ouderwetse” Hollandse Guldens ons eigendom worden. Stap één was gezet.
Winter 1974 op 1975 besteedde we voor de inrichting.
Omdat de achterkant zware schade had, heb ik de beide hoge deuren afgezaagd tot halve deuren op vensterbank hoogte en de ruimte erboven verbouwd tot één groot omhoog klap baar achterraam. Zogenaamde Franse deuren, zoals o.a de Peugeot J7’s hadden.
- Havenhoofd met vuurtoren van Hellevoetsluis 1975
- CF 1975 Hellevoetsluis.jpg (70.38 KiB) 1063 keer bekeken
Onze eerste reis, zomer 1975, werd een rondje Nederland. Start in Den Helder, met een oversteekje nar Texel, en de Waddenkust tot de Duitse grens. Vandaar naar Vaals voor het 3 landenpunt en via de Belgische grens naar Zeeuws Vlaanderen.
- ANWB Goedkamp 1976
- CF 1976 ANWB.jpg (39.65 KiB) 1044 keer bekeken
1976 organiseerde het ANWB blad 'Kampeerkampioen' een GoedKamp voor zelfbouw kampeerauto's. Hier is de basis gelegd voor het oprichten van de NKC.
- Fotoalbum: Reis door Ierland, 1981
- Scan_20190905 (3).jpg (194.09 KiB) 1045 keer bekeken
Eén van onze mooiste reizen uit de beginperiode was een 6 weken tour door Ierland in 1981. Door wisselen van werk konden we er 'zomaar' bijna 2 maanden tussenuit. Met 2 oversteken, NL-GB en GB-Ierland, en prachtige herinnering.
Bladzijde uit ons fotoboek; Ierland
Hebben precies 10 jaar (en 166.000 Km !) met de Bedford uitgebreid door Europa getrokken.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )