Dat is toch wel grappig , alles aan onze arto camper , wat buiten aan/op de alu plaat is bevestigd , is fabriek af rvs , en inmiddels 20 jaar oud , geen enkel probleem ,rara hoe kan dat nu .
Fietsendrager , klipje om deurtje gaskast open te houden , spiegels , etc etc etc .
Overal waar ijzer is gebruikt krijg je anders roest en bruine sporen , alu schroeven , zijn voor de meeste zaken niet sterk genoeg (afdichten wel natuurlijk ), fietsendrager etc
maar ieder zijn eigen gekheid denk ik dan maar .
Succes in ieder geval .
Met lijmen en kitten , dan weet je zeker dat je weer opnieuw kan .
schroefgaten in alu-dak permanent waterdicht maken
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: schroefgaten in alu-dak permanent waterdicht maken
Jozef....
Mijn oplossing is zo drastisch dat het echt drastisch is, maar op onze zelfbouwcamper ligt zwarte EPDM
Maar ondertussen kun je epdm ook wit schilderen. Er bestaat zelfs witte epdm, maar die zou je niet zelf kunnen plaatsen (weet ook niet waarom dat niet zou kunnen)
Nadeel is dat het heel veel werk is om eerst alles te verwijderen dan de EPDM te kleven om vervolgens alles terug op te bouwen.
Ons dak is zwart gebleven, maar voor minstens 80 a 90%% ligt het vol met zonnepanelen.
Andere zinvolle oplossing is vloeibaar rubber,.
Zorg er voor dat je dak waterdicht is!
Mijn oplossing is zo drastisch dat het echt drastisch is, maar op onze zelfbouwcamper ligt zwarte EPDM
Maar ondertussen kun je epdm ook wit schilderen. Er bestaat zelfs witte epdm, maar die zou je niet zelf kunnen plaatsen (weet ook niet waarom dat niet zou kunnen)
Nadeel is dat het heel veel werk is om eerst alles te verwijderen dan de EPDM te kleven om vervolgens alles terug op te bouwen.
Ons dak is zwart gebleven, maar voor minstens 80 a 90%% ligt het vol met zonnepanelen.
Andere zinvolle oplossing is vloeibaar rubber,.
Zorg er voor dat je dak waterdicht is!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: schroefgaten in alu-dak permanent waterdicht maken
de combinatie aluminium en rvs is een hele slechte voor wat betreft corrosie, kan wel, maar dan zorgen voor b.v. een nylon ring onder de boutkop en wat anticorrosie middel op de schroefdraad als de schroefdraad ook in alu zit.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: schroefgaten in alu-dak permanent waterdicht maken
Beste Camperaars
Ook bij mijn camper zijn gegalvanizeerde en RS vijzen door malkaar gebruik. Maar het advies van Kroppie is 101% correct.
Door de twijfelaars, zie onderstaande test vrij vertaald uit het Engels:
https://www.metalworkmasters.com/materi ... -aluminum/
https://www.funcmater.com/can-stainless ... ether.html
Kunnen roestvrij staal en aluminium samen worden gebruikt?
Galvanische corrosie treedt op wanneer roestvrij staal en aluminium (een anode en een kathode) met elkaar en met een elektrolyt in contact komen.
Elektrolyten kunnen omgevingsfactoren zijn, zoals vochtigheid of regenwater. Wanneer deze factoren een rol gaan spelen, zal elektronenoverdracht beginnen op te treden. Afhankelijk van het weerstandsniveau in een elektrolyt kan deze overdracht veel sneller gebeuren. Dit is de reden waarom zout water, een elektrolyt met een zeer lage weerstand, een veel voorkomende factor is bij het overwegen welk product te gebruiken. Hierdoor is het ontzettend belangrijk om te bedenken welk materiaal je in een omgeving gaat gebruiken. Als u werkt in een marine, zoutwateromgeving, moet u zelfs rekening houden met het type roestvrij staal dat u gebruikt.
Hoe galvanische corrosie te stoppen? Er zijn een paar stappen die u kunt nemen als u deze materialen samen MOET gebruiken:
Dank en groeten, Jozef
Ook bij mijn camper zijn gegalvanizeerde en RS vijzen door malkaar gebruik. Maar het advies van Kroppie is 101% correct.
Door de twijfelaars, zie onderstaande test vrij vertaald uit het Engels:
https://www.metalworkmasters.com/materi ... -aluminum/
https://www.funcmater.com/can-stainless ... ether.html
Kunnen roestvrij staal en aluminium samen worden gebruikt?
Galvanische corrosie treedt op wanneer roestvrij staal en aluminium (een anode en een kathode) met elkaar en met een elektrolyt in contact komen.
Elektrolyten kunnen omgevingsfactoren zijn, zoals vochtigheid of regenwater. Wanneer deze factoren een rol gaan spelen, zal elektronenoverdracht beginnen op te treden. Afhankelijk van het weerstandsniveau in een elektrolyt kan deze overdracht veel sneller gebeuren. Dit is de reden waarom zout water, een elektrolyt met een zeer lage weerstand, een veel voorkomende factor is bij het overwegen welk product te gebruiken. Hierdoor is het ontzettend belangrijk om te bedenken welk materiaal je in een omgeving gaat gebruiken. Als u werkt in een marine, zoutwateromgeving, moet u zelfs rekening houden met het type roestvrij staal dat u gebruikt.
Hoe galvanische corrosie te stoppen? Er zijn een paar stappen die u kunt nemen als u deze materialen samen MOET gebruiken:
- Voeg een isolator toe tussen de twee materialen zodat ze niet langer met elkaar verbonden zijn. Zonder die verbinding kan de overdracht van elektronen niet plaatsvinden. Wellnuts zijn een veelgebruikt bevestigingsmiddel om materialen te scheiden die aan galvanische corrosie kunnen lijden.
- Als er een coating op de kathode zit, kan deze de overdracht door verhoogde weerstand voorkomen.
- Coat of verf uw assemblage (volledig) zodat de elektrolyt geen contact kan maken met de materialen.
- Gebruik neopreen EPDM of hechtringen als barrière tussen de metalen.
Dank en groeten, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Re: schroefgaten in alu-dak permanent waterdicht maken
De plaat is waarschijnlijk maar een millimeter dik en de epoxy zal nooit goed hechten op dat dunne laagje. Dit gaat altijd scheuren na verloopt van tijd. Kit had ik zelf nog niet aan gedacht. Persoonlijk zou ik voor de oplossing gaan om dan gat dicht te maken met kit en de tape die hoofdnoorman aanhaalt. Hele dak met epoxy/polyester of wat dan ook doen kan maar wat win je ermee? Kostbaar, veel werk extra gewicht en is het risico op hagel nu echt zo groot? Bedoel een gewoon hagel buitje is niet erg he. Moet echt wel flinke stenen zijn wil je schade krijgen.
Re: schroefgaten in alu-dak permanent waterdicht maken
En toch worden spoor verbreders standaard in alu gemaakt en op ijzeren remschijven gemonteerd. Die spoor verbreders zitten overigens na een jaar muurvast....jopan53 schreef: ↑wo 24 nov 2021, 12:53Beste Camperaars
Ook bij mijn camper zijn gegalvanizeerde en RS vijzen door malkaar gebruik. Maar het advies van Kroppie is 101% correct.
Door de twijfelaars, zie onderstaande test vrij vertaald uit het Engels:
https://www.metalworkmasters.com/materi ... -aluminum/
https://www.funcmater.com/can-stainless ... ether.html
Kunnen roestvrij staal en aluminium samen worden gebruikt?
Galvanische corrosie treedt op wanneer roestvrij staal en aluminium (een anode en een kathode) met elkaar en met een elektrolyt in contact komen.
Elektrolyten kunnen omgevingsfactoren zijn, zoals vochtigheid of regenwater. Wanneer deze factoren een rol gaan spelen, zal elektronenoverdracht beginnen op te treden. Afhankelijk van het weerstandsniveau in een elektrolyt kan deze overdracht veel sneller gebeuren. Dit is de reden waarom zout water, een elektrolyt met een zeer lage weerstand, een veel voorkomende factor is bij het overwegen welk product te gebruiken. Hierdoor is het ontzettend belangrijk om te bedenken welk materiaal je in een omgeving gaat gebruiken. Als u werkt in een marine, zoutwateromgeving, moet u zelfs rekening houden met het type roestvrij staal dat u gebruikt.
Hoe galvanische corrosie te stoppen? Er zijn een paar stappen die u kunt nemen als u deze materialen samen MOET gebruiken:
- Voeg een isolator toe tussen de twee materialen zodat ze niet langer met elkaar verbonden zijn. Zonder die verbinding kan de overdracht van elektronen niet plaatsvinden. Wellnuts zijn een veelgebruikt bevestigingsmiddel om materialen te scheiden die aan galvanische corrosie kunnen lijden.
- Als er een coating op de kathode zit, kan deze de overdracht door verhoogde weerstand voorkomen.
- Coat of verf uw assemblage (volledig) zodat de elektrolyt geen contact kan maken met de materialen.
Wat betreft het herschilderen van het dak, ik ga tijdens deze lange winter goed nadenken over alle voorgestelde opties
- Gebruik neopreen EPDM of hechtringen als barrière tussen de metalen.
Dank en groeten, Jozef
20211124_wellnut.jpg
Re: schroefgaten in alu-dak permanent waterdicht maken
ja , en daarom wat [ en mag gerust wel een beetje meer dan wat] vet of ander anticor osiemiddel op de pasrand van de naaf.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: schroefgaten in alu-dak permanent waterdicht maken
De gaten dichten met Extreme Sealing tape van 3M. Zo heb ik het gedaan op onze vorige camper. De tape is overschilderbaar.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: schroefgaten in alu-dak permanent waterdicht maken
Op mijn vorige camper die was van 1985 dus uiterlijk vierkante stukjes Trespa van 8x8cm gelijmd met polymeerkit lekt nooit maar als je op het dak keek zag je dat de stukjes veel witter waren dan de verweerde verf van het dak
Gr Aad
Gr Aad