Accu vervangen en laadspanning meten
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 9:34
Accu vervangen en laadspanning meten
Mijn HuishoudAccu is 8 jaar oud en moet ik vervangen.
Het is denk ik een loodaccu en ik wil die vervangen voor een gel accu.
Nou lees ik her en der dat het belangrijk is bij een gel accu dat je een laadspanning hebt van 14,7volt.
Is het zo simpel als ik denk ?
Multimeter erbij en meten als de camper aangesloten is op de paal 220V, multimeter op plus en min en moet een spanning aangeven van 14,7 volt of meer?
En dan hetzelfde bij draaiende motor ipv paal/220V?
Het is denk ik een loodaccu en ik wil die vervangen voor een gel accu.
Nou lees ik her en der dat het belangrijk is bij een gel accu dat je een laadspanning hebt van 14,7volt.
Is het zo simpel als ik denk ?
Multimeter erbij en meten als de camper aangesloten is op de paal 220V, multimeter op plus en min en moet een spanning aangeven van 14,7 volt of meer?
En dan hetzelfde bij draaiende motor ipv paal/220V?
Re: Accu Vervangen en laadspanning meten.
Volgens mij moet je gel accu's niet met meer dan 14,2-14,4 volt willen laden, daar boven heb je kans op gasvorming/bubbels.
Wanneer je via het EBL (elektroblok) laadt dan kun je hierop met een schakelaartje kiezen tussen lood/gel/agm, of een mix.
Meten doe je met een multimeter in de stand =/DC gelijkspanning op de [+] en [-] polen van de accu.
Als de accu is aangesloten en staat de camper stil zonder draaiende motor en walstroom dan meet je meet je de rustspanning van ca. 11,5 - 12,5V.
Steek je de 230V walstroom in de camper dan meet je op de accu de laadspanning van het EBL. Ik gok rond de 14,0-14,5V
Zonder walstroom met draaiende motor meet je de laadspanning vanaf de dynamo, al dan niet via een DC-DC/laadbooster. Meestal rond de 14,0V.
Wanneer je via het EBL (elektroblok) laadt dan kun je hierop met een schakelaartje kiezen tussen lood/gel/agm, of een mix.
Meten doe je met een multimeter in de stand =/DC gelijkspanning op de [+] en [-] polen van de accu.
Als de accu is aangesloten en staat de camper stil zonder draaiende motor en walstroom dan meet je meet je de rustspanning van ca. 11,5 - 12,5V.
Steek je de 230V walstroom in de camper dan meet je op de accu de laadspanning van het EBL. Ik gok rond de 14,0-14,5V
Zonder walstroom met draaiende motor meet je de laadspanning vanaf de dynamo, al dan niet via een DC-DC/laadbooster. Meestal rond de 14,0V.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Accu Vervangen en laadspanning meten.
Een GEL accu is ook een loodaccu!
Inderdaad met max 14,4 volt laden EN een lange absorptie tijd.
Inderdaad met max 14,4 volt laden EN een lange absorptie tijd.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 9:34
Re: Accu Vervangen en laadspanning meten.
oke, maximaal laden met 14,4V dus !
En wat is lange absorpie tijd, wat is uberhaupt absorptie tijd?
En kan ik ervan uitgaan dat als ik meet met draaiende motor of via 220/paal, dat als het niet boven de 14,4V komt, dit waarschijnlijk ook niet zal gebeuren op een ander moment?
Bij mijn Rimor uit 2001 zit op de EBL geen schakelaar om te switchen.
En wat is lange absorpie tijd, wat is uberhaupt absorptie tijd?
En kan ik ervan uitgaan dat als ik meet met draaiende motor of via 220/paal, dat als het niet boven de 14,4V komt, dit waarschijnlijk ook niet zal gebeuren op een ander moment?
Bij mijn Rimor uit 2001 zit op de EBL geen schakelaar om te switchen.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Accu Vervangen en laadspanning meten.
Waarom wil je je loodzuuraccu vervangen door een gel accu?
Want iets dat goed werkt.... Mag blijven.
Want iets dat goed werkt.... Mag blijven.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Accu Vervangen en laadspanning meten.
absorptietijd is de tijd die nodig is om een accu geheel vol te krijgen, tijdens de hoofd laadfase [de bulkfase] neemt de accu de maximaal beschikbare amperes op totdat de platen voor +- 8o% geladen zijn, opdat moment zal de accu de maximale spanning bereikt hebben, de accu is dan echter nog niet geheel vol, dan gaat de absorptiefase in, in die fase blijft de spanning gelijk maar de amperes worden geleidelijk minder totdat de accu geheel vol is, bij een gel accu duurt deze fase langer omdat het zuur in deze accus gebonden is tot een gelei waardoor het minder makkelijk in de platen dringt, een gel accu past goed in een huishoudsysteem zonder zware stroomgebruikers, en gaat het langste mee bij de juiste instellingen[vooral de juiste absorptie tijd].
en de juiste laadspanning van max 14,4 volt zal met rijden door de regelaar in de dynamo geregeld worden, en aan de paal zal de lader in de ebl dat doen
succes
jos
en de juiste laadspanning van max 14,4 volt zal met rijden door de regelaar in de dynamo geregeld worden, en aan de paal zal de lader in de ebl dat doen
succes
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 10 nov 2021, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Accu Vervangen en laadspanning meten.
Bovenstaande ( prima! ) uitleg geld alleen voor lood zuur accu,s, waaronder ook de AGM accu valt, die ook een langere absorptie tijd nodig heeft maar een hogere laadspanning ( 14,7V ) kan hebben.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 9:34
Re: Accu Vervangen en laadspanning meten.
Bedankt voor de uitleg, als ik het goed begrijp kan ik dus zonder problemen de accu vervangen door een Gel Accu en hoef ik me dus geen zorgen te maken over de laadspanning omdat deze onder de 14,4V blijft geregeld door dynamo van de auto of EBL bij laden aan de paal/230V.
Re: Accu vervangen en laadspanning meten
Atoz schreef het al. Waarom iets dat goed werkte (accu die 8 jaar mee gaat is goed) vervangen door iets anders?
Wat is voor jou het voordeel van een gel accu boven loodzuuraccu?
Die is meestal duurder? Dat is dan weer een nadeel.
Mijn vorige loodzuuraccu (merkloos geval) moest ik na 11 jaar vervangen. Die heb ik 1 op 1 door een zelfde onbekend merk loodzuur vervangen. Werkt al weer 3 jaar probleemloos.
Wat is voor jou het voordeel van een gel accu boven loodzuuraccu?
Die is meestal duurder? Dat is dan weer een nadeel.
Mijn vorige loodzuuraccu (merkloos geval) moest ik na 11 jaar vervangen. Die heb ik 1 op 1 door een zelfde onbekend merk loodzuur vervangen. Werkt al weer 3 jaar probleemloos.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 9:34
Re: Accu vervangen en laadspanning meten
Vervangen denk ik door gel, ik weet niet zeker of de vorige accu een loodzuuraccu is, het staat er niet op wat het is.
En vervangen omdat ik overal lees dat er een kans bestaat op een of ander gas wat vrijkomt bij een loodzuur accu en dat zou niet het geval zijn bij een gel accu.
En vervangen omdat ik overal lees dat er een kans bestaat op een of ander gas wat vrijkomt bij een loodzuur accu en dat zou niet het geval zijn bij een gel accu.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Accu vervangen en laadspanning meten
"Bovenstaande ( prima! ) uitleg geld alleen voor lood zuur accu,s, waaronder ook de AGM accu valt, die ook een langere absorptie tijd nodig heeft"
Neen, integendeel juist zeer kort. Reden waarom deze uitvoeringen daarmee te snel gaan accuhemelen..
Neen, integendeel juist zeer kort. Reden waarom deze uitvoeringen daarmee te snel gaan accuhemelen..
Paul.
Re: Accu vervangen en laadspanning meten
Naar mijn mening vervang je een accu om 3 redenen
- Je hebt te weinig capaciteit en behoefte aan meer stroom
- Je accu is vroegtijdig gaan hemelen
- Je accu is op door ouderdom.
Optie 1 en 2 is het advies kijken wat slim is, mogelijk laadsettings aanpassen enz
TS zit in optie 3. En dan deel ik de mening van anderen: 1:1 vervangen door hetzelfde. Dat heeft heel prima gewerkt (8 jaar is heel netjes) en je bent het snelst / goedkoopst klaar. Ik zie de meerwaarde niet om dan een andere accusoort te overwegen.
Ja, knalgas is een risico. Maar dat komt, in een goed werkende installatie, niet zomaar voor. Kans op ellende door slechte bekabeling/connectoren is naar mijn mening groter, vooral bij oudere voertuigen waar veel aan 'gehobbyed' is met verkeerde materialen.
Maar er zijn veel dingen die, in theorie, ook gevaarlijk kunnen zijn. Denk bv aan een gasinstallatie.
Je kan zorgen voor voldoende ventilatie rondom de accu. Dan is de kans op ophoping van knalgas veel kleiner. En je ruikt het veel sneller als de accu aan het overladen is (knalgas aan het vormen is - de rotte eierenlucht)
- Je hebt te weinig capaciteit en behoefte aan meer stroom
- Je accu is vroegtijdig gaan hemelen
- Je accu is op door ouderdom.
Optie 1 en 2 is het advies kijken wat slim is, mogelijk laadsettings aanpassen enz
TS zit in optie 3. En dan deel ik de mening van anderen: 1:1 vervangen door hetzelfde. Dat heeft heel prima gewerkt (8 jaar is heel netjes) en je bent het snelst / goedkoopst klaar. Ik zie de meerwaarde niet om dan een andere accusoort te overwegen.
Ja, knalgas is een risico. Maar dat komt, in een goed werkende installatie, niet zomaar voor. Kans op ellende door slechte bekabeling/connectoren is naar mijn mening groter, vooral bij oudere voertuigen waar veel aan 'gehobbyed' is met verkeerde materialen.
Maar er zijn veel dingen die, in theorie, ook gevaarlijk kunnen zijn. Denk bv aan een gasinstallatie.
Je kan zorgen voor voldoende ventilatie rondom de accu. Dan is de kans op ophoping van knalgas veel kleiner. En je ruikt het veel sneller als de accu aan het overladen is (knalgas aan het vormen is - de rotte eierenlucht)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Accu vervangen en laadspanning meten
Knalgas is waterstofgas H2 en dat is reukloos en kleurloos.
Komt vrij bij laden van LZ accu´s en zelfs in grote hoeveelheden bij overladen zoals met 14,7V
Het gas is zeer explosief.
Ik heb het 2x meegemaakt.
Ontploffing gebeurd onverwacht door bv met een slijptol in de buurt van een laadstation te komen.
Als je zwavel of rotte eieren ruikt dat is iets anders
Komt vrij bij laden van LZ accu´s en zelfs in grote hoeveelheden bij overladen zoals met 14,7V
Het gas is zeer explosief.
Ik heb het 2x meegemaakt.
Ontploffing gebeurd onverwacht door bv met een slijptol in de buurt van een laadstation te komen.
Als je zwavel of rotte eieren ruikt dat is iets anders
Groeten Kampo