Past de Renault Trafic bijrijdersstoel in een Fiat/Peugeot?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Jody68
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 14:07
Locatie: Utrecht

Past de Renault Trafic bijrijdersstoel in een Fiat/Peugeot?



Bericht door Jody68 »

Hallo Allen,
Ik ben op dit moment een bus aan het ombouwen naar camper.
Superleuk traject.
Maar ook ik loop een beetje tegen moeilijk (of heel duur) verkrijgbaarheid van een bijrijdersstoel.
En ik vraag me af of het heel ingewikkeld is om een Renault Trafic bijrijdersstoel passend te krijgen op een Peugeot Boxer frame..?

En zijn er misschien sets te koop om andere stoelen in een Peugeot/Fiat te plaatsen?

Met vriendelijke groeten,
Jody
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Past de Renault Trafic bijrijdersstoel in een Fiat/Peugeot



Bericht door Kriebelbusje »

Hier ben ik ook nieuwsgierig naar, naar alternatieven voor de boxer/ducato/jumper bijrijdersstoel, dus even een schopje voor dit topic :)
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Past de Renault Trafic bijrijdersstoel in een Fiat/Peugeot



Bericht door Zijspan »

Je hoeft niet een originele stoel te zoeken, m’n hele werktijd reed ik in bedrijfs bussen, daar ging meestal een andere stoel in, een die opmaat was gemaakt.
Dat soort stoelen vind je op mp en nog veel meer, daar hoort per type bus een apart frame bij om die pas te maken.
Of je maakt zelf een frame, die passende frames waren toch al snel tegen de 200 euro!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Past de Renault Trafic bijrijdersstoel in een Fiat/Peugeot?



Bericht door AadenAnke »

Een paar stukken plat 6x80 of 100 boren en tappen en klaar is Kees in dit geval Jody dus. Maar pas na de keuring bij de rdw apk geen probleem maar voor kenteken keuring kan het een probleem zijn

Gr Aad
Jody68
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 14:07
Locatie: Utrecht

Re: Past de Renault Trafic bijrijdersstoel in een Fiat/Peugeot?



Bericht door Jody68 »

Is dat alles wat nodig is om deze stoelen op het frame van een Ducato/Boxer/Jumper te laten passen??
Dat kan ik wel...
Is er ergens een tekening wat er gemaakt moet worden of is het meten en passen als je de stoelen in je bezit hebt??

Groeten,
Jody
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Past de Renault Trafic bijrijdersstoel in een Fiat/Peugeot?



Bericht door HoK »

Denk in dit geval dat een rolmaat en pen/papier meenemen naar de sloop gunstiger is. Er staan op youtube iig één filmpje (KLIK!) waarbij Ford Galaxy/Seat Alhambra/Volkswagen Sharan stoelen in een Ducato/Promaster/Boxer/Relay/Jumper gebouwd worden. Dit soort stoel had standaard al een draaistand begreep ik uit het filmpje.

Hier wordt de stoelvoet/basis van de Ducato/Promaster/Boxer/Relay/Jumper gebruikt en de stoel zelf van een ander voertuig.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Past de Renault Trafic bijrijdersstoel in een Fiat/Peugeot?



Bericht door Zijspan »

Een beetje handig persoon krijgt dat voor elkaar, ik mocht de oude stoel altijd houden, die verkocht ik dan weer.
En je hebt je stoel pas gemaakt op het onderframe waar al de verstellingen nog aan zitten dan, ik deed dan om alles nog wat te optimaliseren wel eens ringen tussen het frame en de zitting om tot de juiste zithouding te komen.
Sommige stoelen zijn al voorzien van een frame? Dat kun je meestal wél aanpassen het is maar van gewoon ijzer.
En dan vind je een stoel, een ravas, konig, scheel, of ander merk, die zitten klote in het begin, ben je er eenmaal aan gewend zit dat als een vorst.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Past de Renault Trafic bijrijdersstoel in een Fiat/Peugeot?



Bericht door AadenAnke »

Dat kwam dan eerlijk gezegd wel om dat de onderhoud en vervanging termijnen die Savas aangaf ver werden overschreden. Elke 60.000 stoelkussen vervangen elke 90.000 rugkussen vervangen en bij elke 180.000 stoel revisie! CXX deed de kussentjes ergens rond de 300.000 een keer vervangen en reparaties en revisie van de stoel deden ze zelf en dan alleen als het echt niet anders kon. Savas was te duur. Later is er in de CAO afgesproken stoel onderhoud volgens fabrikant voorschrift. Het gekke is dat ze (de OV bedrijven en niet alleen CXX) daarna over gingen naar een stoel fabrikant die gewoon zegt onze stoel heeft geen onderhoud nodig :bang: Savas heet tegenwoordig anders BG of zoiets

Gr Aad
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Past de Renault Trafic bijrijdersstoel in een Fiat/Peugeot?



Bericht door AadenAnke »

Hé er is wat weggehaald dan slaat mijn reactie dus weer nergens op

Gr Aad
Plaats reactie