Batterijmonitor BMV712 Victron

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door Zonneke »

Graag advies hoe de monitor in te stellen zodat deze na geladen te zijn op 100% komt te staan.
De instellingen stonden eerder verkeerd zodat deze al dadelijk aan het begin van een cyclus op vol sprong wat niet klopt.
Het heeft te maken met de drie parameters geladen spanning, staartstroom en detectietijd.
Nu is de accu volledig opgeladen en heb een handmatige synchronisatie uitgevoerd.
De accu heeft nu een spanning van 13.71V en van zodra deze wat belast zal worden zakt deze snel naar 13.32V.
Welke zijn nu de in te stellen waarden om niet vroegtijdig maar wel 100% te krijgen?
De volgende setup is hier in gebruik: Lithiumaccu 120Ah , Victron IP67 25A lader , Victron Mppt 75/15 en Victron DC/DC 18A regelaar.
Houd het vooraf ingesteld programma voor laden Lithium aan.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door DJSmiley »

Victron profielen voor LFP houden uit mn hoofd 14.2V aan.

Battery capacity: 120Ah
Charged voltage (spanning waarbij ie oplaad tot vol): 14.1V zetten (zou mijn voorkeur zijn, net iets lager dan die 14.2)
Tail current: zou ik zelf iets lager zetten, bv 3%
Charge detection time
Peukert exponent: 1.03

Hiermee zal de Victron de SOC automatisch resetten naar 100% als
- De spanning 14.1V+ is
- De stroom onder de 3.6A zakt (3% van 120Ah)
- En die conditie 3 minuten aanhoud

Dat de spanning snel inzakt is normaal. Een volle LFP cel zit op 3.4-3.65V per cel (13.6-14.6V) maar zodra de lader weg is en wat belasting er is dan zakt dit snel naar zo'n 3.35 per cel (13.4V). Tussen 3.4 en 3.65V zit bv maar heel weinig verschil, als dat 1Ah is is het al heel veel. De laadcurve van een lithium accu is heel vlak, pas bij de laatste 0.01% ofzo 'schiet' de spanning zichtbaar omhoog.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door myway »

Heeft TS zonnepanelen?
In dat geval zou ik de staartstroom zo laag mogelijk zetten 0.5%


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door Zonneke »

Er loopt nu een nieuwe laadcyclus met aangepaste instellingen. De HHaccu namiddag ontladen tot 60%. Nu vraag ik me af hoe het komt dat de batterijmonitor een stroomwaarde aangeeft van 37.9A terwijl de lader er eentje is van 25A ? Het wattage van de lader is 355 terwijl de monitor nu een waarde van 520W aangeeft. Vanwaar kan dat verschil komen, de lader is de enige die in bedrijf is.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door Atoz »

Zonnepanelen afgesloten?
Geen koppeling met de autoaccu?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door Zonneke »

Voor het zonnepaneel is het hier nu te donker en was uitgeschakeld. Voor de zekerheid nog even handmatig uitgeschakeld. Verder staan de start en de woonaccu enkel met elkaar in verbinding wanneer de motor gestart is met de DC/DC lader. Ook deze voor de zekerheid even handmatig uitgeschakeld.
De monitor blijft 520W aangeven wat volgens mij dan zal resulteren in een foutieve berekening. Zal het merken wanneer deze 100% aangeeft en de lader lustig verder doet zeker.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door Hoofdnoorman »

Kijk even bij het radertje "instellingen/diversen" of de shuntspanning overeen komt met jouw shunt. Origineel, tenminste bij die van mij, staat deze op 50 mV.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door DJSmiley »

Idd, dan wordt het dus verder uitzoeken. Met je walstroomlader, geen zon en geen draaiende motor zul je dus maximaal 25A moeten zien.

Als je meer ampere's je accu in ziet lopen kan dat 2 oorzaken hebben:
- De DC-DC lader is toch actief geworden (en trekt dus de startaccu leeg).
- De shunt meet foutief (of is verkeerd aangesloten)

De standaard shunt van Victron is idd 500A / 50mV

Als je de beschikking hebt (kunt krijgen) over een DC stroomtang dan kun je eea meten.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door myway »

Als alle laders uit staan wordt er dan ook nog aangegeven dat er geladen wordt?
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door Arie55 »

Zelf ben ik nog niet zover hoe precies de BMV ingesteld dient te worden. Dat is met Lithium nog niet zo makkelijk of 1-2-3 gezegd. Will Prowse, meen ik, heeft daar iets over gezegd. Ik zou adviseren om de BMV even te laten voorwat het is. Belangrijker zijn de instellingen in de laadregelaar. Er loopt een draadje over het ombouw naar lithium. Daar heb ik ook mijn instellingen geplaatst. Tot dusver gaat het zoals ik het verwachtte. De instellingen die Victron mee komt in zijn laadregelaar, zijn niet goed. Of laat ik het anders formuleren; met de inzichten die er nu zijn, kan het anders. Mijn instellingen pag 2: viewtopic.php?f=10&t=8476637&start=14

Ik heb ook de multiplus als lader (pag 3) op mijn 'manier' ingesteld. En dat gaat boven verwachting ook goed. De lader houd op met laden bij ong. de spanning die ik opgegeven heb. Ben nog wel conservatief met wat de multi+ dan aan het net mag onttrekken.
Ik probeer de status van lading tussen de 40 en 80% te houden. De dynamo mag voorlopig nog niet doorgeschakeld worden. Daarvoor wil ik eerst weten wat de spanningen er aangehouden worden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door Zonneke »

myway schreef:
zo 07 nov 2021, 18:28
Als alle laders uit staan wordt er dan ook nog aangegeven dat er geladen wordt?
Neen, het laden is gestopt en er wordt dan ook geen stroom gemeten. Het is te zeggen een verbruik in rust nu van 0.2A of 3W.
@Arie: Houd me gewoon aan het laadcyclus van Victron, levensduur is van ondergeschikt belang. is dan ook maar een accu van 120Ah. :-B
Comfort heeft nu eenmaal zijn prijs.
Door jouw topic kan ik nu wel mijn accubak gaan aanpassen want hier zit nog niets van extra isolatie tussen de cellen.
Das dus een klusje voor weldra.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door Arie55 »

Zou toch maar even het e.e.a. bekijken, want de instellingen van Victron zal misschien voor Victron spul prima zijn. Echter dat geldt niet voor jouw of mijn situatie. Ik heb mijn spanningen vrij conservatief ingesteld.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door myway »

Maar die instellingen heeft toch niets te maken met het feit dat er meer laadstroom wordt aangegeven als de lader kan geven.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Batterijmonitor BMV712 Victron



Bericht door myway »

Het verbruik in rust is 3 watt. Als je zeker weet dat er niets aanstaat kun je de nulstroom kalibreren.
Probeer eerst eens in de demobibliotheek dat te doen, je krijgt dan een waarschuwing en hoe je dat het beste kunt doen.

Zoals al eerder aangegeven, kijk eens met een stroomtang wat de lader geeft en hoeveel dat op de bmv is.
Plaats reactie