Batterijmonitor BMV712 Victron
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
Zo op het eerste zicht lijkt het verschil in stroomsterkte opgelost te zijn. Had een min (Webasto) op de shunt aangesloten bij aansluiting "AND CHARGER"
Nu komt op de monitor de stroom overeen met die van de lader.
Eerder al de laadspanning van DJ overgenomen, deze stond te laag ingesteld en daardoor dadelijk 100%
Voor mij is dit voldoende zo.
Nu komt op de monitor de stroom overeen met die van de lader.
Eerder al de laadspanning van DJ overgenomen, deze stond te laag ingesteld en daardoor dadelijk 100%
Voor mij is dit voldoende zo.
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
Waar heb je de min van de Webasto nu op aangesloten dan.
Een zijde van de shunt is battery only de andere zijde load and charge.
Ik denk dat de min van de Webasto juist was aangesloten.
Een zijde van de shunt is battery only de andere zijde load and charge.
Ik denk dat de min van de Webasto juist was aangesloten.
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
De min zat eerst onder de kruiskop. Heb die nu bij de andere kabel aangesloten aan de shunt. Misschien toeval dat het daarmee lijkt opgelost te zijn en best mogelijk dat het later weer optreedt. Verder nog de cellen gedemonteerd om extra isolatie aan te brengen. Vorig jaar nog geen notie dat dit nodig was.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
Altijd hetzelfde...
De BMV werkt perfect.
De verdenking ligt bij de installateur die min gaat aftakken voor de shunt en bij de gebruiker die een loopje neemt met de instelparameters.
Goed dat je BMV je geholpen heeft om de fout te vinden.
Je kan de startaccu nog aansluiten zie ik.
De BMV werkt perfect.
De verdenking ligt bij de installateur die min gaat aftakken voor de shunt en bij de gebruiker die een loopje neemt met de instelparameters.
Goed dat je BMV je geholpen heeft om de fout te vinden.
Je kan de startaccu nog aansluiten zie ik.
Groeten Kampo
Batterijmonitor BMV712 Victron
Dat zal geen verschil maken of het nu onder dat kruiskopje zit of onder die grote bout.
Beide zitten in het zelfde blok van de shunt.
Beide zitten in het zelfde blok van de shunt.
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
maar wel wanneer er begonnen met laden dient te worden en gestopt. Daar heb je wel invloed op
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
Daar ben ik nog niet zo zeker van... ik kan me voorstellen dat er verstoring van de weerstandsmeting via het printje kan optreden als de stroom eerst door het printje gaat en niet direct op de grote bout van de shunt. De kruiskopjes zijn alleen bedoeld om het printje op de shunt te bevestigen, niet om er stroomkabels op aan te sluiten.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
Voor zover ik weet is een BMV712 een meetapparaat
Die schakelt niets in of uit
Tenzij ik het mis heb, dan moet ik dringend eens wat bijstuderen.
Die schakelt niets in of uit
Tenzij ik het mis heb, dan moet ik dringend eens wat bijstuderen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
Het is natuurlijk een vreemde actie om daar iets op te monteren, maar het plaatje is erg dun en die schroef zit behoorlijk ver in het blok er onder waar ook die grote bout in zit.veetee schreef:Daar ben ik nog niet zo zeker van... ik kan me voorstellen dat er verstoring van de weerstandsmeting via het printje kan optreden als de stroom eerst door het printje gaat en niet direct op de grote bout van de shunt. De kruiskopjes zijn alleen bedoeld om het printje op de shunt te bevestigen, niet om er stroomkabels op aan te sluiten.
Hoe daar verstoring van de weerstand zou moeten ontstaan??
Batterijmonitor BMV712 Victron
@atoz
Ik neem aan dat je doelt op Arie, nou kan ik die ook nog al eens niet volgen.
De bmv kan wel iets schakelen er zit een relais functie op.
Maar een lader schakelen.
Ik neem aan dat je doelt op Arie, nou kan ik die ook nog al eens niet volgen.
De bmv kan wel iets schakelen er zit een relais functie op.
Maar een lader schakelen.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
Ik bedoelde op Arie
Verder wil ik nog wat bijleren
Verder wil ik nog wat bijleren
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
Het is een precisiemeting: de shunt is 500A/50mV, dus 1A verschil op het display komt overeen met 0.1mV (100µV). Als een gedeelte van de min stroom door het printje gaat zwerven kan ik me goed voorstellen dat je dan verstoring van die meting kunt krijgen, de bmv meet tenslotte een spanningsval.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
Veetee heeft inderdaad een punt.
Heel lang geleden, toen geld zeldzaam was en de ideeën groot, maakte ik een zware voeding waarbij het Ampere metertje de spanning over een stukje koperdraad ging meten om de stroom aan te duiden.
Ijken was een leuk spelletje, wat langer of wat korter.tot de metro ''geijkt'' was.
En dat is dus net wat er hier ''fout'' kan gaan lopen. Het stukje draad heeft een andere lengte/weerstand dan door Victron bedoeld was.
Dus krijg je een ander getalletje ''te zien''
Heel lang geleden, toen geld zeldzaam was en de ideeën groot, maakte ik een zware voeding waarbij het Ampere metertje de spanning over een stukje koperdraad ging meten om de stroom aan te duiden.
Ijken was een leuk spelletje, wat langer of wat korter.tot de metro ''geijkt'' was.
En dat is dus net wat er hier ''fout'' kan gaan lopen. Het stukje draad heeft een andere lengte/weerstand dan door Victron bedoeld was.
Dus krijg je een ander getalletje ''te zien''
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Batterijmonitor BMV712 Victron
Maar………….volgens TS werkt het nu naar behoren.
Ik denk niet dat er heel veel zijn die iets onder dat schroefje monteren.
Ik denk niet dat er heel veel zijn die iets onder dat schroefje monteren.