katoen als isolatiemateriaal

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door amigob2 »

Ik ben ook aan het kijken wat voor isolatie ook plaats en nijg nu ook naar wol.

Waarom, ik kan in de zijkant van mijn bus makkelijk gemiddeld 8cm wol kwijt, als ik die isolatiewaarde zou willen evenaren met Xtrem, Armatex, etc moet ik 5cm dik materiaal gebruiken, dat kost een vermogen, en het is heel moeilijk om dit ook nog in alle gaatjes en hoekjes te krijgen. Met wol gaat dat veel makkelijker.
Ik ben wel een beetje huiverig over het vast houden van vocht, ook vochtige lucht kan roest veroorzaken. Er is geen lucht stroom net als bij huizen om de isolatie te drogen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door JoopBrekken »

PUR is de allerbeste temp. isolatie die er is, maar in een stalen ding ( boot, bus ) moet je het dan wel op het staal spuiten zodat er geen condens kan ontstaan.
Bij andere isolatie manieren, waarbij de isolatie niet aan het staal vast zit, krijg je uiteindelijk condens op het staal als het buiten koud, en binnen warm is.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op wo 10 nov 2021, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door amigob2 »

PUR maakt meer kapot dan je lief is, en is behoorlijk lastig te verwijderen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door JoopBrekken »

Dat laatste klopt! Dat eerste alleen als je fouten hebt gemaakt.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door amigob2 »

Misschien als je het laagje voor laagje doet dat de bus niet vervormd, maar ik heb daar geen vertrouwen in.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door JoopBrekken »

Vervormen kan alleen als je holle ruimtes volschuimt met 2K pur. Dat moet je dus niet doen, het heeft ook geen nut.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Mickel Moen »

Wat betreft schapenwol, vocht en ventilatie. Heel kort. Ik hoop er later wat dieper op in te gaan, maar ik heb voor vandaag geen tijd meer.

Schapenwol kan tot 35% van het eigen gewicht IN de vezel opnemen. Niet TUSSEN. Dat is dus tot 3,5 liter water bij 10kg wol. Daarbij blijft de wol gewoon droog en houdt geheel de isolerende waarde.

Verder wat belangrijk is, is dat de ventilatie die door de fabrikant in de bus is aangebracht in de wanden, intact blijft. Deze ventilatie is er 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Met schapenwol, kun je wel de gehele binnenwand opvullen, terwijl de ventilatie intact blijft.

Maar zoals gezegd later meer. Dan hoop ik vooral op het aspect ventilatie in te gaan, want daar bestaan ook veel misverstanden over.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door amigob2 »

Een bus heeft heel veel half afgesloten ruimtes, en PUR hard sneller uit in de open lucht als in de afgesloten ruimtes die ontstaat door die uitharding. Heb het ooit iemand zien doen met een kano, en het model van de kano was behoorlijk anders, en hij was redelijk voorzichtig met de de hoeveelheid. En niemand gaat mij op een andere gedachte brengen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Rob A2 »

‘t Is maar een mening (“meningen veranderen de wereld niet, voorbeelden wel”).

Ik heb in mijn bus ervoor gezorgd dat de vochtafvoer en -bescherming, die er van fabriekswege is aangebracht, niet aangepast zijn. Dus de dikke waslaag onderin de panelen laten zitten en de afvoeropeningen niet dicht gemaakt. De isolatie dus aan gebracht tot vloerhoogte. Eventueel condens vocht kan nog via de “reguliere” weg afgevoerd worden.
Of het ook zo moet? Tja, ‘t is maar mijn mening en die heb ik gevolgd. Ook omdat ik nergens (ook niet op buitenlandse fora) sluitende argumenten en onderbouwingen heb gevonden. Doe wat je vindt dat je moet doen nadat je jezelf links en rechts georiënteerd heb. Zo heb ik mijn bus in al zijn facetten gebouwd. En het allerbelangrijkste; dat bevalt mij uitstekend. Daar gaat het uiteindelijk om. Ik heb mijn camper niet gebouwd voor anderen :-B :-B
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Mickel Moen »

Ik zou nog wat dieper ingaan op ventilatie in relatie met isolatie. Dat is best een verhaal geworden. Daarom heb ik er een apart draadje voor gestart:

viewtopic.php?f=7&t=8478266
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door amigob2 »

ik ga de schapenwol bestellen, maar ze hebben geen 4cm dik. zo ik vroeg mij af of makkelijk een 6cm dik te splitten is naar een 2 en een 4cm ?
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Atoz »

Ik vond dat niet
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door HoK »

En schapenwol en stofvorming? Wat zijn daar de ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Atoz »

Er is schapenwol en er is schapenwol
Maar'deze die je kan gebruiken is gereinigd en behandeld

Dus niet vers van het schaap :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie