katoen als isolatiemateriaal
Re: katoen als isolatiemateriaal
Ik ben ook aan het kijken wat voor isolatie ook plaats en nijg nu ook naar wol.
Waarom, ik kan in de zijkant van mijn bus makkelijk gemiddeld 8cm wol kwijt, als ik die isolatiewaarde zou willen evenaren met Xtrem, Armatex, etc moet ik 5cm dik materiaal gebruiken, dat kost een vermogen, en het is heel moeilijk om dit ook nog in alle gaatjes en hoekjes te krijgen. Met wol gaat dat veel makkelijker.
Ik ben wel een beetje huiverig over het vast houden van vocht, ook vochtige lucht kan roest veroorzaken. Er is geen lucht stroom net als bij huizen om de isolatie te drogen.
Waarom, ik kan in de zijkant van mijn bus makkelijk gemiddeld 8cm wol kwijt, als ik die isolatiewaarde zou willen evenaren met Xtrem, Armatex, etc moet ik 5cm dik materiaal gebruiken, dat kost een vermogen, en het is heel moeilijk om dit ook nog in alle gaatjes en hoekjes te krijgen. Met wol gaat dat veel makkelijker.
Ik ben wel een beetje huiverig over het vast houden van vocht, ook vochtige lucht kan roest veroorzaken. Er is geen lucht stroom net als bij huizen om de isolatie te drogen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: katoen als isolatiemateriaal
PUR is de allerbeste temp. isolatie die er is, maar in een stalen ding ( boot, bus ) moet je het dan wel op het staal spuiten zodat er geen condens kan ontstaan.
Bij andere isolatie manieren, waarbij de isolatie niet aan het staal vast zit, krijg je uiteindelijk condens op het staal als het buiten koud, en binnen warm is.
Bij andere isolatie manieren, waarbij de isolatie niet aan het staal vast zit, krijg je uiteindelijk condens op het staal als het buiten koud, en binnen warm is.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op wo 10 nov 2021, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: katoen als isolatiemateriaal
PUR maakt meer kapot dan je lief is, en is behoorlijk lastig te verwijderen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: katoen als isolatiemateriaal
Misschien als je het laagje voor laagje doet dat de bus niet vervormd, maar ik heb daar geen vertrouwen in.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: katoen als isolatiemateriaal
Vervormen kan alleen als je holle ruimtes volschuimt met 2K pur. Dat moet je dus niet doen, het heeft ook geen nut.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: katoen als isolatiemateriaal
Wat betreft schapenwol, vocht en ventilatie. Heel kort. Ik hoop er later wat dieper op in te gaan, maar ik heb voor vandaag geen tijd meer.
Schapenwol kan tot 35% van het eigen gewicht IN de vezel opnemen. Niet TUSSEN. Dat is dus tot 3,5 liter water bij 10kg wol. Daarbij blijft de wol gewoon droog en houdt geheel de isolerende waarde.
Verder wat belangrijk is, is dat de ventilatie die door de fabrikant in de bus is aangebracht in de wanden, intact blijft. Deze ventilatie is er 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Met schapenwol, kun je wel de gehele binnenwand opvullen, terwijl de ventilatie intact blijft.
Maar zoals gezegd later meer. Dan hoop ik vooral op het aspect ventilatie in te gaan, want daar bestaan ook veel misverstanden over.
Schapenwol kan tot 35% van het eigen gewicht IN de vezel opnemen. Niet TUSSEN. Dat is dus tot 3,5 liter water bij 10kg wol. Daarbij blijft de wol gewoon droog en houdt geheel de isolerende waarde.
Verder wat belangrijk is, is dat de ventilatie die door de fabrikant in de bus is aangebracht in de wanden, intact blijft. Deze ventilatie is er 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Met schapenwol, kun je wel de gehele binnenwand opvullen, terwijl de ventilatie intact blijft.
Maar zoals gezegd later meer. Dan hoop ik vooral op het aspect ventilatie in te gaan, want daar bestaan ook veel misverstanden over.
Re: katoen als isolatiemateriaal
Een bus heeft heel veel half afgesloten ruimtes, en PUR hard sneller uit in de open lucht als in de afgesloten ruimtes die ontstaat door die uitharding. Heb het ooit iemand zien doen met een kano, en het model van de kano was behoorlijk anders, en hij was redelijk voorzichtig met de de hoeveelheid. En niemand gaat mij op een andere gedachte brengen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: katoen als isolatiemateriaal
‘t Is maar een mening (“meningen veranderen de wereld niet, voorbeelden wel”).
Ik heb in mijn bus ervoor gezorgd dat de vochtafvoer en -bescherming, die er van fabriekswege is aangebracht, niet aangepast zijn. Dus de dikke waslaag onderin de panelen laten zitten en de afvoeropeningen niet dicht gemaakt. De isolatie dus aan gebracht tot vloerhoogte. Eventueel condens vocht kan nog via de “reguliere” weg afgevoerd worden.
Of het ook zo moet? Tja, ‘t is maar mijn mening en die heb ik gevolgd. Ook omdat ik nergens (ook niet op buitenlandse fora) sluitende argumenten en onderbouwingen heb gevonden. Doe wat je vindt dat je moet doen nadat je jezelf links en rechts georiënteerd heb. Zo heb ik mijn bus in al zijn facetten gebouwd. En het allerbelangrijkste; dat bevalt mij uitstekend. Daar gaat het uiteindelijk om. Ik heb mijn camper niet gebouwd voor anderen
Ik heb in mijn bus ervoor gezorgd dat de vochtafvoer en -bescherming, die er van fabriekswege is aangebracht, niet aangepast zijn. Dus de dikke waslaag onderin de panelen laten zitten en de afvoeropeningen niet dicht gemaakt. De isolatie dus aan gebracht tot vloerhoogte. Eventueel condens vocht kan nog via de “reguliere” weg afgevoerd worden.
Of het ook zo moet? Tja, ‘t is maar mijn mening en die heb ik gevolgd. Ook omdat ik nergens (ook niet op buitenlandse fora) sluitende argumenten en onderbouwingen heb gevonden. Doe wat je vindt dat je moet doen nadat je jezelf links en rechts georiënteerd heb. Zo heb ik mijn bus in al zijn facetten gebouwd. En het allerbelangrijkste; dat bevalt mij uitstekend. Daar gaat het uiteindelijk om. Ik heb mijn camper niet gebouwd voor anderen
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: katoen als isolatiemateriaal
Ik zou nog wat dieper ingaan op ventilatie in relatie met isolatie. Dat is best een verhaal geworden. Daarom heb ik er een apart draadje voor gestart:
viewtopic.php?f=7&t=8478266
viewtopic.php?f=7&t=8478266
Re: katoen als isolatiemateriaal
ik ga de schapenwol bestellen, maar ze hebben geen 4cm dik. zo ik vroeg mij af of makkelijk een 6cm dik te splitten is naar een 2 en een 4cm ?
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: katoen als isolatiemateriaal
Ik vond dat niet
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: katoen als isolatiemateriaal
Er is schapenwol en er is schapenwol
Maar'deze die je kan gebruiken is gereinigd en behandeld
Dus niet vers van het schaap
Maar'deze die je kan gebruiken is gereinigd en behandeld
Dus niet vers van het schaap
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi