katoen als isolatiemateriaal

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Kroppie »

als je het te koud vind en met katoen wilt isoleren, extra katoenen kleding :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Atoz »

Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door beatrix18 »

@ Atoz; wat bedoel je met jouw link?

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Atoz »

Gewoon op klikken en lezen wat er staat
En verder stoppen met te zeuren over alles wat ik schrijf, begint vervelend te worden ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door MarceldeHoog »

ribsters schreef:
zo 07 nov 2021, 13:41
in een ford transit zitten wel hele grote holle ruimtes:
Die grote vakken kun je uitstekend met bv armaflex beplakken. Dat hebben wij op sommige plekken (met name schuif en achterdeuren) ook zo gedaan.

De wijze waarop wij geisoleerd hebben, is proberen te zorgen dat al het metaal wat met de buitenlucht in contact komt, te beplakken. De holle stijlen vervolgens ook beplakken, omdat je bij het gedeelte in die stijl wat je zou willen isoleren, er niet bij kunt. Alle stijlen zelf dus open gelaten, zodat indien nodig vocht kan worden afgevoerd.

Leuk is dat we er een paar weken terug achter kwamen dat we een deel vergeten waren: onder het "podium" komt heel veel koude lucht vandaan (nacht van 6 graden). Dat moet dus nog even los. Het gaf wel direct duidelijkheid over de effectiviteit van de rest van de isolatie! We hebben welliswaar een kachel, maar geen koudestromen in de bus voelt prettiger aan, en zorgt dat de kachel veel effectiever zijn werk doet.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door ribsters »

MarceldeHoog schreef:
ma 08 nov 2021, 10:25
Die grote vakken kun je uitstekend met bv armaflex beplakken. Dat hebben wij op sommige plekken (met name schuif en achterdeuren) ook zo gedaan.
dat is juist het probleem Marcel, het zijn allemaal kleine vakjes en door die dwarsverbindingen die in de weg zitten is de buitenkant haast niet te isoleren met armaflex, bovendien zorgen die dwarsverbindingen ook weer voor koudebruggen
vanwege die koudebruggen vraag ik me af of het überhaupt wel zinvol is die ruimtes dicht te stoppen met katoen of schapenwol: draagt dat wel bij aan warmte-isolatie?
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door AadenAnke »

Die koude stromen die je voelt (tocht) is natuurlijk wel weer ventilatie en daar heb je ook weer behoefte aan

Gr Aad
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Bob47 »

Lees dit draadje met interresse en vraag me af wat er mis is met vol púrren. Komt in alle hoeken en gaten, neemt absoluut geen vocht op , dicht eventueel af en is feder licht en nog eens geluid dempend.
Wel even de gaten afdichten waar het niet uit naar binnen mag komen.
(Ben benieuwd naar de reacties :D)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Mickel Moen »

PUR :bang:

Het laatste wat je moet doen.
1. Op het Belgische forum zit een zelfbouwer, die de prachtigste oplossingen bedacht heeft, maar met het volpurren gigantisch de mist in gegaan is. De grote vlakken zijn gaan golven. Aan de buitenkant duidelijk te zien. Ik heb het met eigen ogen gezien op een Belgische campermeeting. Doodzonde van de mooie bus. Ik heb me later afgevraagd waarom hij het naderhand niet verwijderd heeft. Ik vermoed dat hem dat te veel werk was na al de moeite van het aanbrengen. Hij heeft er mee leren leven.

2. Je sluit daarmee ook de afwateringsgaten in de wand af. Zo stop je iedere natuurlijke ventilatie en creëer je vochtproblemen.

3. Een schadehersteller wordt niet blij van pur. Ofwel, je creëert een min of meer onomkeerbare situatie.

Het zal niemand verbazen dat ik hier wederom schapenwol voor de wanden adviseer. Dat ga ik hier niet verder toelichten. Is allemaal te lezen op mijn blog.

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... -wool.html

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op di 09 nov 2021, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Bob47 »

Als ik zo je relaas lees vd die zelfbouwer dan is dat een typisch voorbeeld van, goed idee verkeerd uitgevoerd. Blijkbaar had het spul ( purschuim) niet genoeg en expansie ruimte.
Bij stalen boten wordt het direct op de hull toegepast dit is 2k pur maar in wezen hetzelfde.
Het sterke punt is dat het volledig dicht is, dus 100% gesloten cel tructuur, geen ventilatie en dus ook geen vocht wat kan condenseren.
Bekijk maar de tegenwoordige kantoren, hallen en loodsen. Pracktisch allemaal tweezijdig plaat met 10 á 15 cm pur ertussen. Dus geen lucht circulatie (gesloten cel structuur, max isolatie), geen ventilatie en dus geen vocht (geen condens).
Als ik dan de eigenschappen lees van schapenwol ( Schapenwol is een natuurprodukt welke luchtdoorlatend is en heeft een vochtregulerende werking), dan denk ik gelijk " dus slechte isolatie " eigenschappen met bijbehorende vocht problemen, want dat kan neerslaan aan de koudere delen.
Dus die zelfbouwer had het goed voor ogen maar (helaas) slecht uitgevoerd, volgens mij.
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door hermanusb »

Zodra ondergetekende zijn bus heeft zal de isolatie van schapenwol zijn.

M.i. Door de positieve eigenschappen voor opname en afgifte van vocht de ultime isolatie voor een buscamper.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Mickel Moen »

Bob

Ik ben het dus pertinent met je oneens. Maar het past wel in het bekende beeld van de twee kampen van voor of tegen schapenwol, cq de aanhangers van mensen uitvindingen en diegenen die zich verdiept hebben in de eigenschappen van een natuurproduct.

Laat ik voorop stellen, dat ik mij zelf niet zozeer tot een kamp reken. Het punt is, dat je je blind kunt staren op de eigenschappen, zonder deze in relatie te brengen met de toepassing. Ik heb ook niets tegen bijvoorbeeld Armaflex, mits op de juiste manier aangebracht. Ik heb zelf voor de vloer Xtrem gebruikt. Dat het aanbrengen van PUR deskundigheid vereist, ben ik met je eens. Ik betwijfel, of een amateur de vakkundigheid daarvoor bezit. Meer iets voor specialisten, hoewel het aanbrengen simpel lijkt. Blijft dat je de door de autofabrikant getroffen maatregelen betreffende de vochthuishouding finaal om zeep helpt.

Concluderen, dat omdat sandwichpanelen in de bouw meer en meer toegepast worden, dat dit dus ook kan in een bus, is een zeer gevaarlijke vergelijking. Evenals stellen, dat omdat er veel glaswol en minerale wol in de bouw gebruikt wordt, je dit ook kunt toepassen in een bus. Daarbij adviseert men dus ook nog eens om dit dampdicht te doen, omdat dat men dit van de bouw ook gewend is. Daarbij compleet voorbijgaand aan het feit, dat de buitenwand in de bouw vrijwel altijd dampopen is terwijl de buitenwand in een bus geheel dampdicht is.

Ik heb onlangs op mijn schuur ook sandwichpanelen gelegd. Prachtig materiaal wat super snel werkt. Een paar spanten en de platen erop. Buiten-binnenafwerking en isolatie in een keer klaar. Maar dat is ook in vochthuishouding een compleet andere situatie dan een bus.

Wat de eigenschappen van schapenwol betreft, adviseer ik je je er nog eens in te verdiepen. Gezien jouw uitspraken over schapenwol en vocht heb je er duidelijk geen kaas van gegeten. Maar ook schapenwol kun je verkeerd aanbrengen als het vervolgens niet kan ventileren.

Overigens heb je PUR met een open celstructuur en met een gesloten celstructuur.

Voor meer zie mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... -wool.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Bob47 »

@ Mickel , beste ik geeft alleen maar de tegenstellingen aan. Blijkbaar voel je persoonlijk aangevallen, wat totaal niet de bedoeling is.

Ik benadruk alleen maar dat bij optimaal isoleren, ventilatie in het te isolatie kern uit den boze is en alleen maar ten koste gaat vd R waarde.
Als jij niet temin schapenwol het beste voor jouw vindt, is dat prima, en neem je blijkbaar de nadelen op de koop toe.

Verder veel geluk ermee
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Mickel Moen »

Beste Bob ik voel mij in het geheel niet aangevallen. Waar ik op reageer en met alle respect, ook jij noemt het nu weer, is dat men de isolatiewaarde min of meer als leidraad neemt, vaak uitgaand van de technische gegevens en of de ervaringen in de bouw. Daar is op zich niets mis mee, maar bij het isoleren van een bus minder relevant.
Is er bij een woning nog een economisch belang, besparen op energie, bij een bus is de vochthuishouding veel belangrijker. Ofwel hoe gedraagt het materiaal zich in een bus en ook in relatie met de ventilatie. Neem daarbij ook nog eens het aspect van al dan niet makkelijk aanbrengen met de daarbij behorende risico’s.

Veel camperaars hebben problemen met vocht. Ook fabriekscampers. De zelfbouwer kan veel problemen voorkomen, door hier eerst een bij stil te staan en dan pas bij de thermische eigenschappen van het materiaal. Tel daarbij vervolgens ook nog eens de eigenschappen van het materiaal in eenvoud van aanbrengen, om verantwoord te isoleren en er blijven maar een paar materialen over, zoals Armaflex, Xtrem en schapenwol. Jij noemt PUR als alternatief. Ik heb proberen aan te geven, dat dat een van de slechtste keuzes is voor het isoleren van een bus. Dat mijn reactie dan wat fel overkomt, snap ik, maar iedereen die een bus wil isoleren, raad ik aan zeker geen PUR te gebruiken. Gewoon rotzooi in een bus. In andere situaties kan PUR juist wel een uitstekende keuze zijn.

Sorry, mooier kan ik het niet maken.

P.s. Kleine correctie. Ik bedenk mij, dat ik wel pur gebruikt heb in mijn bus. Ik heb een paar dotten pur gebruikt, om mijn HH-accu’s onder de voorstoelen vast te zetten. Daar leent het zich wel goed voor.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie