katoen als isolatiemateriaal

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

katoen als isolatiemateriaal



Bericht door ribsters »

heeft er iemand ervaring met het gebruik van katoen als isolatie voor een zelfbouwbus?
zoiets als https://www.karwei.nl/assortiment/metis ... /p/B133668?
het is ook een goede geluidsisolatie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door DucatoDolf »

Is geluidsisolatie en slecht te gebruiken voor thermische isolatie. Het is daarbij erg zwaar en met de open celstructuur zeer gevoelig voor vocht. En daarom iets wat je in een bus echt NIET kunt gebruiken.

Kijk hier ook even: viewtopic.php?f=7&t=8474885
En gebruik anders iets van gesloten celstructuur wat het beste is. Armaflex/Xtrem. En anders gewoon niets, want andere isolatiematerialen zijn eigenlijk niet geschikt in een bus. Steen-/glaswol nemen ook te veel vocht op. En vocht heb je in een bus. Ook al ventileer je. Niet gebruiken want het gaat rotten.
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door ribsters »

ik heb een ford transit, daar zitten veel holle ruimtes waar je geen armaflex kunt plakken.
kan ik daar wel schapenwol voor gebruiken? dat is toch ook geen gesloten cellenstructuur?
ik dacht die holle ruimtes vol te stoppen en dan de rest waar je van binnenuit wel bij kunt te beplakken met armaflex
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door beatrix18 »

Ik ben een voorstander van isolatie van goed te isoleren objecten.
Zie bijvoorbeeld een Scandinavische caravan. Hoeveel ramen en hoe groot zijn daar de ramen? En dan zijn die ramen zelf nog geïsoleerd...
Hoe is dat bij de gemiddelde buscamper?
Het is en blijft een gevecht, in de zomer en de winter, met alle aanwezige thermische lekken.
Het maximale effect van alles dichtstoppen is een beetje geluidsdemping, de temperatuur stijging/daling een beetje vertragen, gewicht toename en met een beetje pech; vochtproblemen.
Je kacheltje (airco?) zal iets meer moeten werken als je weinig isoleert.
Persoonlijk zou ik de grote vlakken doen en meer niet.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Atoz »

Schapenwol gebruiken, sommigen zijn er heel erg tevreden over.
En isolatie werkt langs de twee zijden.
Van binnen naar buiten voor je kacheltje
Van buiten naar binnen in een snikhete camper zitten/liggen

Op dit ogenblik is'het buiten, ergens aan de costa's, 13°C
Dan ben je blij dat je in een goedgeïsoleerde camper leeft
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door beatrix18 »

"Dan ben je blij dat je in een goed geïsoleerde camper leeft"

Ik was er in mijn onnozelheid niet vanuit gegaan dat het om 24/7 gebruik ging.
In dat geval zou ik ook niet op isolatie bezuinigingen.
Ik zat nog te denken aan onze ervaring met een ongeïsoleerde buscamper en de winter trip naar Lapland (tot -25°). Dat heeft ons op de hele reis een verwaarloosbare hoeveelheid extra diesel aan verwarming gekost.
Bij heel warm weer heb je het voordeel dat zodra het in de avond buiten afkoelt, het in de camper ook sneller wat aangenamer wordt. Als je dan de camper nog een beetje tactisch kan neerzetten dan valt het in de ochtend ook best mee.
Als je wel alles goed gaat isoleren overweeg dan een mogelijkheid de cabine van het camperdeel te scheiden.
Daar (cabine) zit je grootste probleem/winst.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door hurktoilet »

Wij hebben in onze buscamper zowel folie-isolatiedekens tegen de binnenzijde van de ramen als een (later gemaakt) gordijn tussen cabine en woongedeelte. Dat laatste werkt beter en scheelt de volgende ochtend bovendien in condens. Bovendien hoeft de kachel 's nachts minder ruimte warm te houden. hebben een isolatiedeken voor de buitenzijde overwogen, maar wij gaan nooit op wintersport of naar andere gebieden met strenge kou. Voor de zomer hebben we om de cabine wel een zonnedoek dat de warmte buitenhoudt maar waardoor je toch naar buiten kunt kijken.
het is een fabriekscamper, geen idee wat meneer Pössl er ooit aan isolatie tussen gekieperd heeft. Lijkt e in elk geval geen doen om dat er uit te halen en te vervangen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door MarceldeHoog »

Wij hebben alle zichtbare metaal met armaflex gedaan, en de spanten leeg gelaten. Die worden immers voor afvoer van vocht gebruikt, dus volproppen met iets is juist fout naar mijn idee.

We hebben gemerkt dat het een wereld van verschil maakt qua geluid, en dat de bus minder snel afkoelt snachts. De kachel gaat uit voor de nacht, dan is het fijn als het niet enorm afkoelt. Vanuit bed gaat dan met de afstandbediening de kachel aan in de ochtend, en dan warm opstaan :)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door beatrix18 »

Leuk om te lezen dat de één een voordeel ziet in iets en de ander weer in iets anders.
Wederom afhankelijk van reisbestemming, welke tijd van het jaar etc. :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
ribsters
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door ribsters »

MarceldeHoog schreef:
zo 07 nov 2021, 11:22
Wij hebben alle zichtbare metaal met armaflex gedaan, en de spanten leeg gelaten. Die worden immers voor afvoer van vocht gebruikt, dus volproppen met iets is juist fout naar mijn idee.

We hebben gemerkt dat het een wereld van verschil maakt qua geluid, en dat de bus minder snel afkoelt snachts. De kachel gaat uit voor de nacht, dan is het fijn als het niet enorm afkoelt. Vanuit bed gaat dan met de afstandbediening de kachel aan in de ochtend, en dan warm opstaan :)
in een ford transit zitten wel hele grote holle ruimtes:
Afbeelding
Bijlagen
IMG_0203.jpg
IMG_0203.jpg (16.6 KiB) 711 keer bekeken
Gebruikersavatar
suna
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 7:34
Locatie: Ulft

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door suna »

Ik heb alles vol gepropt met (gewassen) schapenwol. Is iets vettig en gaat geen vocht inzitten, vast gelijmd met action polymeer. Behalve de achterste stijl naast de achterdeuren, ook dat gat erin open gelaten op ongeveer 1meter hoogte vanaf de vloer, ik heb de afdicht rubbers onder de bus van die stijlen verwijderd en die gaten zijn perfect voor de ventilatie. Ook ik heb een transit😀
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door Atoz »

beatrix18 schreef:
zo 07 nov 2021, 12:34
Leuk om te lezen dat de één een voordeel ziet in iets en de ander weer in iets anders.
Wederom afhankelijk van reisbestemming, welke tijd van het jaar etc. :thumbup:

Peter
Geef ons eens een periode waar die isolatie dan onbelangrijk is.
Sommigen komen graag ''leuk'' uit de hoek, maar misschien kunnen we nog iets bijleren...
Dus periode en misschien ook een locatie gevraagd :lol:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door DucatoDolf »

Ik zou in die holle ruimtes inzetkastjes maken en daar de achterkant van eventueel isoleren met armaflex. Verder is dan isolatiemateriaal stoppen in een ruimte die luchtdicht is een beetje overbodig. Als je snapt wat isolatiemateriaal doet.

Over het wel of niet isoleren kun je allemaal goede argumenten aandragen. Maar zolang je niet gaat wintercamperen lijkt mij dat je aan een dik (reserve) dekbed genoeg hebt. Uit ervaring gesproken dan. Persoonlijk. Eventueel een kacheltje voor als het te gek wordt.

Ventilatie is veel belangrijker en het bedekken van al het naakte metaal.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: katoen als isolatiemateriaal



Bericht door beatrix18 »

N.a.v. de reactie van Atoz;
Sorry, ik had het niet zo bedoeld.

Ik zou niet met katoen isoleren.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie