Hallo,
Na een tijd in Azie gewoond te hebben, zijn we weer terug in Nederland.
En wordt het tijd om ons idee van een campertje weer op te pakken.
Inmiddels zijn we weer zo ver dat we ons (opnieuw) aan het orienteren zijn.
We hebben gekozen voor de renault trafic of de opel vivaro L1H1 met dun hefdak van Atrion.
Hierdoor blijft de bus net onder de 2 mtr.
Onze keuze is mede bepaald door de wens de bus ook voor dagelijks gebruik in te kunnen zetten. Parkeren doen we in de parkeergarage.
We hebben al een en ander uitgezocht, maar waar ik niet helemaal uitkom is de slaapbank.
Eisen:
2 goedgekeurde RDW zitplaatsen
Breedte 140
Lengte 190 - 200
Geen rails
Zo min mogelijk verlies aan (opslag)ruimte.
Vraag:
Wie heeft meerjarige praktische ervaring met een van onderstaande zit-/slaapbanken?
Zitcomfort / Slaapcomfort / Bedieningsgemak / Prijs - Kwaliteit verhouding (ik vind ze incl montage behoorlijk aan de prijs: +/- E 4000,--)
Fit2go
Bedrock
Reimo Vario 3000
TV 200
Meer modellen kan ik niet vinden.
Ik wens niet uit te wijken naar buitenlandse slaapbanken (Dld - VK)
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Slaapbanken ervaringen
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Slaapbanken ervaringen
Camperfixx heeft ook een RDW slaapbank zonder rails. Maar is wel bulky, weet niet of ie een Vivaro kan/mag
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Slaapbanken ervaringen
Ik heb geen ervaring met een van deze slaapbanken. Dus in die zin kan ik je niet helpen.
Toen ik ook in deze orientatiefase zat, kwam ik al snel tot de conclusie, dat een slaapbank voor ons niet de oplossing was. Voor een weekendje weg misschien, maar niet om 5 weken achtereen op te liggen. Veel Camperaars met een slaapbank komen dan ook met aanvullingen als toppers e.d. Maar die nemen ook ruimte in en liggen altijd in de weg. Ik heb dus voor de oplossing gekozen, om de bestaande bank waarvan de leuning neergeklapt kan worden te combineren met een gewoon bed van Ikea lattenbodems en latex matras. Was ik voor een paar honderd € klaar. Ons bed ligt binnen 30 seconden opgemaakt en al. Neemt wel meer ruimte in. Qua gewicht zal het niet zoveel uitmaken. Slaapbanken zijn doorgaans zwaarder uitgevoerd, dan gewone banken. Je hebt wel te maken met mitsen en maren wat betreft positie en regelgeving. Te beginnen met of de bus in de basisuitvoering een personenbus of bedrijfswagen is. Mijn bus heb ik gekocht als dubbele cabine, maar is in de basis een personenbus, dus met vaste gordelpunten in de stijlen. Heb je dat niet, dan wordt het een stuk ingewikkelder, als je de bank ook onder het rijden wilt gebruiken. Dan ontkom je niet aan een goedgekeurde bank met gordels. Wat ook belangrijk is, is welke wettelijke regels golden op datum eerste toelating van de bus. Mijn bus is van maart 2004. Die regelgeving geldt dus voor mij. Voor oudere of jongere bussen kan je dus met andere regelgeving te maken hebben. Voor meer info zie mijn blog, link hieronder. Of neem persoonlijk contact op.
Toen ik ook in deze orientatiefase zat, kwam ik al snel tot de conclusie, dat een slaapbank voor ons niet de oplossing was. Voor een weekendje weg misschien, maar niet om 5 weken achtereen op te liggen. Veel Camperaars met een slaapbank komen dan ook met aanvullingen als toppers e.d. Maar die nemen ook ruimte in en liggen altijd in de weg. Ik heb dus voor de oplossing gekozen, om de bestaande bank waarvan de leuning neergeklapt kan worden te combineren met een gewoon bed van Ikea lattenbodems en latex matras. Was ik voor een paar honderd € klaar. Ons bed ligt binnen 30 seconden opgemaakt en al. Neemt wel meer ruimte in. Qua gewicht zal het niet zoveel uitmaken. Slaapbanken zijn doorgaans zwaarder uitgevoerd, dan gewone banken. Je hebt wel te maken met mitsen en maren wat betreft positie en regelgeving. Te beginnen met of de bus in de basisuitvoering een personenbus of bedrijfswagen is. Mijn bus heb ik gekocht als dubbele cabine, maar is in de basis een personenbus, dus met vaste gordelpunten in de stijlen. Heb je dat niet, dan wordt het een stuk ingewikkelder, als je de bank ook onder het rijden wilt gebruiken. Dan ontkom je niet aan een goedgekeurde bank met gordels. Wat ook belangrijk is, is welke wettelijke regels golden op datum eerste toelating van de bus. Mijn bus is van maart 2004. Die regelgeving geldt dus voor mij. Voor oudere of jongere bussen kan je dus met andere regelgeving te maken hebben. Voor meer info zie mijn blog, link hieronder. Of neem persoonlijk contact op.
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Slaapbanken ervaringen
Hoi Mickel,
Dank voor je uitgebreide antwoord. En...uiteraard ken je Blog
Ik zie inderdaad op je site, en bij meerder bouwers, de oplossing opvouwbare leuning en gewoon bed.
Ik kijk nog een keer goed op je site, mocht ik nog vragen hebben, neem ik contact met je op.
Zou enorm bedrag kunnen schelen
Mijn keuze voor een L1H1 en de bank ook te gebruiken tijdens het rijden.
We gebruiken de bus als ook voor normaal / dagelijks gebruik. Passend in een parkeergarage is een harde eis.
Een L1H1 (evt ook Opel) worden als personenbus nu niet echt veel aangeboden.
Zijn de rugleuningen van de bank bij een personenbus altijd neerklapbaar? Want dan zou dit een langere zoektocht rechtvaardigen en komt je oplossing van het (Ikea)bed dichter in de buurt.
Alvast bedankt voor je antwoord!
Dank voor je uitgebreide antwoord. En...uiteraard ken je Blog
Ik zie inderdaad op je site, en bij meerder bouwers, de oplossing opvouwbare leuning en gewoon bed.
Ik kijk nog een keer goed op je site, mocht ik nog vragen hebben, neem ik contact met je op.
Zou enorm bedrag kunnen schelen
Mijn keuze voor een L1H1 en de bank ook te gebruiken tijdens het rijden.
We gebruiken de bus als ook voor normaal / dagelijks gebruik. Passend in een parkeergarage is een harde eis.
Een L1H1 (evt ook Opel) worden als personenbus nu niet echt veel aangeboden.
Zijn de rugleuningen van de bank bij een personenbus altijd neerklapbaar? Want dan zou dit een langere zoektocht rechtvaardigen en komt je oplossing van het (Ikea)bed dichter in de buurt.
Alvast bedankt voor je antwoord!
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Slaapbanken ervaringen
Hoi LouisWu,
Een vraagje, wat bedoel je met een Bulky?
Ik heb de bank van Camperfixx gezien. Heb jij hier ervaringen mee ?
Een vraagje, wat bedoel je met een Bulky?
Ik heb de bank van Camperfixx gezien. Heb jij hier ervaringen mee ?
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Slaapbanken ervaringen
Als ik hier ook op mag reageren: Dat is per merk en soms per uitvoering (eventueel zelfs bouwjaar) verschillend. Zoek dat dus goed uit, eventueel gewoon een keer ergens bij een handelaar een proefrit maken of een dergelijke auto bekijken. Zo kwam ik er achter dat in de Ducato iig niet alle banken zijn neer te klappen en dit verschilt zelfs nog per type uitvoering. Geen idee hoe die bij de Opel/Renault/Nissan familie is, maar het is dus zaak hier ff achteraan te gaan.Kleine Camper schreef: ↑vr 12 nov 2021, 10:41Hoi Mickel,
Een L1H1 (evt ook Opel) worden als personenbus nu niet echt veel aangeboden.
Zijn de rugleuningen van de bank bij een personenbus altijd neerklapbaar? Want dan zou dit een langere zoektocht rechtvaardigen en komt je oplossing van het (Ikea)bed dichter in de buurt.
Re: Slaapbanken ervaringen
Wij hebben een Jumper L2H2 personenbus gekocht. 3 zitplaatsen in de cabine (bestuurder + 2p bankje) en achterin 2 banken (voor elk 3p). Van deze banken kunnen de rugleuningen neergeklapt worden.
Ze waren uitneembaar, er zit een soort klauw aan elke poot die om een stangetje in de vloer grijpt (die stangetjes zaten in een soort kom die in de chassisbalk zit, af fabriek). De kommen zijn niet meer bereikbaar (afwerkvloer erover).
In de eerste versie van de camper hadden we de achterste bank laten zitten. Erachter een soort tafel op dezelfde hoogte als de neergeklapte rugleuning. Matras van een bedbank erop: bed.
Matras opvouwen en rugleuning omhoog: 3 zitplaatsen met gordel.
Ervoor nog een wegneembare tafel en achter de bestuurdersstoel een keukentje.
We hebben er nog een zo'n bank over.
Ze waren uitneembaar, er zit een soort klauw aan elke poot die om een stangetje in de vloer grijpt (die stangetjes zaten in een soort kom die in de chassisbalk zit, af fabriek). De kommen zijn niet meer bereikbaar (afwerkvloer erover).
In de eerste versie van de camper hadden we de achterste bank laten zitten. Erachter een soort tafel op dezelfde hoogte als de neergeklapte rugleuning. Matras van een bedbank erop: bed.
Matras opvouwen en rugleuning omhoog: 3 zitplaatsen met gordel.
Ervoor nog een wegneembare tafel en achter de bestuurdersstoel een keukentje.
We hebben er nog een zo'n bank over.
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
- Locatie: Alkmaar
Re: Slaapbanken ervaringen
Hoi,
Dank voor de reacties.
Tja, dat is van de voordelen van een L2.
Wij zullen qua lengte niet verder gaan dan de L1.
Dan liggen die zaken net iets anders....
Dank voor de reacties.
Tja, dat is van de voordelen van een L2.
Wij zullen qua lengte niet verder gaan dan de L1.
Dan liggen die zaken net iets anders....