CN type CR65 koelkast

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: CN type CR65 koelkast



Bericht door DJSmiley »

Als je de vriezer niet nodig hebt kun je die bodem wel vervangen door een rooster. Dan heb je een extra legplank.

Bodem van de vriezer is nu dik plastic (/isolatie) maar die kan eruit zodat het alleen een koelkast is. Die vervangen door een rooster of glasplaat en je hebt een extra legplank. Dat is wat ik van plan ben. Vd week even langs de lokale gemeentewerf, vast wel een oude koelkast waar ik t rooster uit kan slopen. Die is wel op maat te maken dan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Marijn88
Berichten: 3
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 17:03

Re: CN TypeCR65 koelkast



Bericht door Marijn88 »

DJSmiley schreef:
do 04 nov 2021, 23:57
Ziet er goed uit!

ik had die al eerder gezien vorig jaar, maar toen geen verkoper in NL gevonden. Mooi dat er dus nu een partij is die ze in NL importeerd!

Ik ga er zaterdag eentje halen. Nu een koelbox, werkt an-sich prima, maar het is altijd een grabbelton als je iets zoekt..

Ben benieuwd of de bluetooth functionaliteit ook werkt, of dat ze die eraf gesloopt hebben. In de handleiding van een Spaanse winkel komt dat niet voor ( https://www.autoled4x4.com/es/index.php ... tachment=7 )
Maar in andere reviews en bv in een Noorse handleiding wordt dat wel weer benoemd ( https://www.marineshop.no/userfiles/Pro ... 032136.pdf )

Er is op Youtube enz wel eea te vinden onder de naam Alpicool CR65.

Er zit geen Secomp/Danfoss compressor in, maar een Womacool ofzo als ik de diverse filmpjes zo bekijk ( https://www.womacool.com/productinfo/290458.html )
Op andere sites wordt weer een LG compressor genoemd.. Het zal...

Ook zit er een ventilator voor de condensor, die onderin zit. Ik ben benieuwd hoe dat kwa geluidsproductie uitpakt. Gezien de positie van die ventilator is het denk ik wel raadzaam om daar ergens een rooster te hebben.

Tov een bv Waeco zit de compressor dus onderop. Bovenop is, vanuit ventilatie/koeling van de compressor logischer. In dit geval kan de warmte dus niet omhoog, maar moet de ventilator het dus grotendeels klaren
Heeft u inmiddels de koelkast in gebruik? En wat zijn uw ervaringen?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: CN type CR65 koelkast



Bericht door DJSmiley »

Ja, koelkast werkt prima. Wel is de fan vrij duidelijk aanwezig. Ik ga die nog vervangen voor een stillere.

Verder is de isolatie vrij minimaal. Het koudeelement zit logischerwijs bovenin (koude daalt en daar zit ook het vriesvak) maar daardoor werd de bovenkant ook goed koud, aan de buitenzijde. Dat duid dus op beperkte isolatie.
Ik heb daar tijdens het inbouwen een 2cm pir plaat overheen gemonteerd.

Verder zit de compressor onderop. Warmte stijgt, dus dat kan zn warmte niet goed kwijt. De ventilator is dus noodzakelijk. Om de warmteafvoer te optimaliseren heb ik de achterkant tussen achterwand en koelkast dichtgemaakt, zodat alle lucht van de ventilator niet kan circuleren maar moet ventileren. Ik verwacht dat daarmee een stillere fan (die vaak ook minder lucht verplaatst) al afdoende is.

Tenslotte: t frontje is heel dun materiaal. Prima, alleen moet je niets los op een werkblad laten liggen..
Bij mij vloog er dus wat tegenaan dus front is al gebroken.. (verder voor de werking maakt dat niet uit), maar itt tot een aluminium front (hoogstens een deuk) is dit dus wel allemaal wat goedkoper uitgevoerd.

Vriesvak is te verwijderen, dan heb je meer koelkastruimte. Ik heb daar een extra rooster ingemaakt (ipv de bodem van het vriesvak). Van een oude koelkast een rooster gehaald, op maat geslepen en beugeltjes geprint

Voor de prijs die ik betaald heb (349) een prima optie!
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Whatsgoingon
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 jun 2022, 14:04

Re: CN type CR65 koelkast



Bericht door Whatsgoingon »

Hoi allemaal,

Ik wil graag deze koelkast in mijn boot inbouwen. Maar deze koelkast verbruikt 5 ampère per uur. Dit is bij continu verbruik? Dus deze koelkast verbruikt net als alle andere compressor koelkasten 1 a 2 ampère per uur omdat je koelkast niet altijd aanslaat.

Iemand hier die hier ervaring mee heeft?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: CN type CR65 koelkast



Bericht door DJSmiley »

Hij gebruikt zo'n 5A, maar niet perse per uur: die 5A is als ie aanstaat.

Het is gemiddeld dus idd lager, 30Ah per 24 uur is een redelijk gangbaar gemiddelde. Houd er wel rekening mee dat dit natuurlijk meer is als het buiten 40 graden is. Ook is de isolatie wel wat minder dan bij een koelkast die dubbel zo duur is (Maar daar is de prijs ook naar)

Overigens zou je, als de ruimte en gewicht minder van belang zijn, ook het grotere broertje de CR90 kunnen nemen. Bij de CR65 is, als je het vriesvakje er ook nog in hebt, de ruimte van de koelkast relatief beperkt.
Ik heb de vriezer er niet in en zelf een extra rooster geplaatst.

De CR90 is wat ruimer en heeft ook als voordeel dat de compressor bovenop zit en er dus wat meer koeling is door natuurlijke convectie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: CN type CR65 koelkast



Bericht door myway »

Welke gek verzint dit om de compressor onderin te plaatsen.
Waarschijnlijk de zelfde gek als bij Vitrifrigo die hebben dat bij verschillende modellen ook zo
Heel veel verlies in binnenruimte.
Marialena
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 22 mar 2023, 20:50

Re: CN type CR65 koelkast



Bericht door Marialena »

DJSmiley schreef:
vr 13 mei 2022, 11:56
Ja, koelkast werkt prima. Wel is de fan vrij duidelijk aanwezig. Ik ga die nog vervangen voor een stillere.

Verder is de isolatie vrij minimaal. Het koudeelement zit logischerwijs bovenin (koude daalt en daar zit ook het vriesvak) maar daardoor werd de bovenkant ook goed koud, aan de buitenzijde. Dat duid dus op beperkte isolatie.
Ik heb daar tijdens het inbouwen een 2cm pir plaat overheen gemonteerd.

Verder zit de compressor onderop. Warmte stijgt, dus dat kan zn warmte niet goed kwijt. De ventilator is dus noodzakelijk. Om de warmteafvoer te optimaliseren heb ik de achterkant tussen achterwand en koelkast dichtgemaakt, zodat alle lucht van de ventilator niet kan circuleren maar moet ventileren. Ik verwacht dat daarmee een stillere fan (die vaak ook minder lucht verplaatst) al afdoende is.

Tenslotte: t frontje is heel dun materiaal. Prima, alleen moet je niets los op een werkblad laten liggen..
Bij mij vloog er dus wat tegenaan dus front is al gebroken.. (verder voor de werking maakt dat niet uit), maar itt tot een aluminium front (hoogstens een deuk) is dit dus wel allemaal wat goedkoper uitgevoerd.

Vriesvak is te verwijderen, dan heb je meer koelkastruimte. Ik heb daar een extra rooster ingemaakt (ipv de bodem van het vriesvak). Van een oude koelkast een rooster gehaald, op maat geslepen en beugeltjes geprint

Voor de prijs die ik betaald heb (349) een prima optie!
Hallo,
Ik wil dezelfde koelkast plaatsen in m'n bus. Maar ben nog niet zeker over de ventilatie die al dan niet nodig is.
Op de online handleiding wordt aangeraden om 7 cm ruimte in de diepte aan te raden. Wat is je ervaring met hoe jij het gedaan hebt (die ruimte dichtgemaakt)? Hoe heb je de achterkant tussen de achterwand en koelkast dichtgemaakt? Met isolatiemateriaal of gewoon houten wand?
Naar waar en hoe heb je de warme lucht dan laten ventileren? Heb je ventilatieroosters aan beide kanten onderaan?
Heb je een foto van hoe je de frigo geplaatst hebt, en ventilatie?

Alvast bedankt voor je advies!

Groeten
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: CN type CR65 koelkast



Bericht door myway »

Ze hebben ook ff vergeten om die Chinees te vertellen hoe de elektra werkt.
Er zit een hoop te dunne draad aan met een zekering bij de compressor, het is toch echt handig om de zekering bij de spanningsbron te hebben.
Plaats reactie