Ramen bestelbus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
AmateurKamperaar
Berichten: 18
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 10:50

Ramen bestelbus



Bericht door AmateurKamperaar »

Beste Kamperaars,

Ik ben bezig met een zelfbouw project om een Mercedes Sprinter L3H2 uit 2010 om te bouwen tot camper.
Een van de eerste klussen zal het plaatsen van ramen aan de zijkant (en achterkant) en dakramen zijn.
Ik ben er nog niet uit of ik camper ramen ga plaatsen of de standaard ramen voor een bus.

Ik kreeg onlangs te horen dat de levertijd van camper ramen momenteel minimaal 4 maanden is. Dan ben ik geneigd om voor de standaard busramen te gaan, en te kiezen voor ramen met open kunnen schuiven. Voordeel zou dan levertijd en de looks zijn en dat je ze tijdens het rijden een stukje open kunt zetten (als dat nodig is), nadeel is dat bus ramen niet zo mooi open gaan als camper ramen en geen ingebouwde hor en dergelijk hebben.

Wat is jullie advies?
En welke afmetingen zouden jullie adviseren als ik voor camper ramen zou gaan?

Tenslotte: waar moet je op letten als je dakramen koopt? Passen alle dakramen in principe op het dak van een bestelbus?

Alvast dank voor jullie advies en tips!
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ramen bestelbus



Bericht door AadenAnke »

Op het dak zullen alle ramen wel passen. Ik zou kijken wat er tussen de spanten van het dak past. Dakraam is heerlijk om te ventileren maar gooi ze niet zomaar op het dak. Bedenk eerst hoeveel je aan zonnepanelen je nodig hebt en hoe je die gaat/kan plaatsen.
Wat betreft zijramen niet teveel en die open kunnen. Ramen rond je bed let op als je een draaier bent in onze vorige heb ik tot 2 keer toe er een raam met mijn achterwerk uitgedrukt in mijn slaap. Nu alleen nog een raam aan het hoofdeinde waar dan weer een stuk plexiglas voor zit om het raam en de rollo te beschermen.
Levertijd 4 maanden zou kunnen geen idee.

Gr Aad
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ramen bestelbus



Bericht door Aloys »

Nadeel van busramen: minder isolatie vanwege enkel glas, in het wat koudere voor- en jaar worden ze vaak drijfnat van de condens. Een camperraam is beter geïsoleerd en heeft aanzienlijk minder last van condens. En horren, vooral voor in de zomermaanden!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ramen bestelbus



Bericht door seth_space »

Paar opmerkingen.
Ik zie dit raam gewoon op voorraad. Laat je dus niet gek maken door verhalen maar kijk eerst of je bestellen kunt.
https://www.dewitschijndel.nl/dometic-s ... dcQAvD_BwE

Busramen kun je beplakken met speciale folie van 3M om isolatiewaarde te verhogen.
Voor iemand die zelf een camper bouwt is het plaatsen van rolhorren een fluitje van een cent..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Ramen bestelbus



Bericht door Rob A2 »

Blijft altijd een persoonlijke smaak. Ik ben gegaan voor originele ramen met een schuifruit en op het achterste gedeelte ook glas, maar dan de wand laten zitten. Ik wilde gewoon uiterlijk een strakke bus. En dat is gelukt. Aan de binnenkant zelf Horrex plissé/horren geplaatst. Wel op maat laten maken. Bij goed weer staat de schuifdeur altijd open. Bij regen zijn camperramen (klapversie) handiger is mijn ervaring. Op het dak heb ik Gebo luiken laten plaatsen.
IMG-2410 (Klein).JPG
IMG-2410 (Klein).JPG (60.38 KiB) 1133 keer bekeken
IMG-2416 (Klein).JPG
IMG-2416 (Klein).JPG (68.98 KiB) 1133 keer bekeken
IMG-2430 (Klein).JPG
IMG-2430 (Klein).JPG (67.83 KiB) 1133 keer bekeken
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Ramen bestelbus



Bericht door Bas R »

Ik heb originele Glaspanelen genomen met schuifruit.
Voor een Ducato was er moeilijk aan te komen.
Op veel plekken zouden ze de ramen op voorraad hebben, maar na een telefoontje bleek dat niet zo te zijn.
Alleen de duurdere glaslook leverancier vermelde de realtime voorraad.
Ben er erg blij mee!
Gebruikersavatar
suna
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 7:34
Locatie: Ulft

Re: Ramen bestelbus



Bericht door suna »

Ik heb er spijt van dat ik glazen busramen heb geplaatst ipv camperramen die je open kunt zetten ,blinderen en beter isoleren. Kost iets meer maar volgens mij heb je er veel meer gemak en comfort van.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ramen bestelbus



Bericht door tonic »

Mooie glazen panelen erin. Staat mooi strak voor ventilatie en frisse lucht een Maxfann plaatsen. Dan ben je bijna alle condens wel kwijt.
De meeste ramen in je bus zijn al enkel glas. Dus waarom dat andere raampje nu in 1 keer dubbel moet zijn?? En dat geldt natuurlijk ook voor de condens.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ramen bestelbus



Bericht door AadenAnke »

De condens is gewoon een kwestie van goed ventileren! Ik heb in de beide voor deuren een ventilatie rooster 2 dakluiken 40x40cm ventilatie gat rond 100mm in toiletruimte en in elke achterdeur een klapraamje dat altijd op de ventilatie stand staat. Heb dus nooit last van condens op de ramen! Tot dat we het water voor de thee gaan koken zodra de eerste wakker wordt :oops:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ramen bestelbus



Bericht door Mickel Moen »

Mooi gedaan Rob A2. :bow:

Zo blijf je in de vormgeving van de bus.

Wat je vaak ziet bij het gebruik van camperramen, is dat de styling van de bus compleet verneukt wordt.
De verhoudingen zijn zoek. Hoe goed bedoelt ook, omdat er vooral vanuit functionaliteit geplaatst wordt lijken grootte en plaatsing willekeurig. Wat je overigens bij de meeste fabriekscampers ook ziet. Met striping probeert men dat dan nog wat te compenseren. Functioneel zal het zeker zijn. Esthetisch is ieder schoonheid vaak zoek.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ramen bestelbus



Bericht door marjasjaak »

Die glazen panelen en ramen zien er mooi uit.
Alleen die vierkante schuifraampjes vind ik niet mooi en onhandig.
Heb busjes gezien (buitentemperatuur +35 graden) schuifraampjes open en aan de buitenkant met duct-tape horrengaas geplakt.

Wil je kunnen ventileren dan zijn alleen dakluiken niet genoeg, er moet ook lucht aanvoer van onderen zijn.

Wij hebben 'caravan' ramen, esthetisch lelijk maar wel functioneel, ook tijdens regenbuien.
Met nacht temperaturen van 25 graden konden we met de klapramen open een natuurlijke trek creëren en heerlijk slapen.
Sjaak.
ribsters
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 21 nov 2012, 16:03
Locatie: nabij Breda

Re: Ramen bestelbus



Bericht door ribsters »

om "onopvallend" te kunnen overnachten heb ik gekozen voor originele glazen ramen.
als je ze voorziet van privacy-folie valt de condens heel erg mee
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ramen bestelbus



Bericht door DucatoDolf »

2 ramen in de cabine die open kunnen, een schuifdeur en 2 achterdeuren. Dan ook nog dakluiken die open kunnen. Als je dan ook nog ramen wilt die open kunnen, koop dan gewoon een tent :D . Busramen zien er goed uit. Zijn vaak ook goedkoper. Eventueel aan de binnenzijde een plexiglas plaat er voor en je hebt ook dubbelglas. Maar zoals hier te lezen waarschijnlijk niet echt nodig. Goed ventileren is belangrijker.
AmateurKamperaar
Berichten: 18
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 10:50

Re: Ramen bestelbus



Bericht door AmateurKamperaar »

Ik zag een bestelbus met ramen zoals op de foto's. Die zien er strak uit en zijn ook nog eens functioneel.

Weet iemand hoe deze ramen heten? Merk/type/etc?

Dan weet ik hoe ik deze kan bestellen.

Alvast dank!
Bijlagen
IMG_6597.jpg
IMG_6597.jpg (55.83 KiB) 672 keer bekeken
IMG_6596.jpg
IMG_6596.jpg (67.66 KiB) 672 keer bekeken
Plaats reactie