Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk

Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door GeVaSta »

Toch wel leuk hè dat je eindeloos kunt doorzaniken over zaken die niks met het probleem van de vraagsteller te maken hebben. Denk hierbij aan plaatsing van de badge terwijl de tolpoort al klasse 3 aangeeft en dus met geen 100 tolbadges open zal gaan.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6056
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door TestCase »

Een laatste keer dan.
De camper komt aanrijden, of de tolbadge het doet of niet, waarschijnlijk wel want bij entrypoortjes gaat het altijd goed, het display geeft aan 'CLASSE 3' dus het poortje gaat niet open want alleen 'CLASSE 2' mag hierdoor.
Simpel toch?
Dat een ander nooit last heeft en net zo hoog is doet hier niets aan af bij jou staat de display op ' CLASSE 3' en dus moet je op het knopje drukken om toch voor klasse 2 aangeslagen te worden.
We kunnen nog eindeloos doorgaan maar dat doet niets af aan de feiten.

Jammer voor ts want lastig, maar toch veel reisplezier toegewenst.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan060660
Berichten: 60
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 14:13

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door jan060660 »

Goed dat jullie enthousiast meedenken en ik zie dat ik wel een mogelijkheid tot de oplossing, maar dat weet ik pas als ik weer naar Frankrijk ga. In ieder geval ga ik de plaats wijzigen naar de bovenzijde van de ruit. Het verhaal van de gelaagde voorruit is mij ook elders al verteld. Maar goed, ik ga het gewoon proberen. (overigens; de totale hoogte van mijn camper is met sat schotel. 3.07 mtr en niet 3.17, wat ik eerder schreef. Daarbij houdt ik altijd de minimale doorrijhoogte van 3.20 in het oog. Tot zover iedereen bedankt natuurlijk. Groet Jan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door gjvonk »

Voor zover ik me goed herinner, zitten de antennes die de tolbadge moeten detecteren bij hoge doorrijpoorten op een meter of 2 hoog (een vierkante witte taartdoos op zijn kant), kan dus zijn dat ie 'over' een tolbadge heen kijkt die op het dashboard ligt. Met het steuntje op de voorruit komt de badge onder een hoek te hangen die anders is, dan wanneer hij op het dashboard ligt.

Het verhaal dat een gelaagde en/of voorruit met warmtewerend glas het tolbadge signaal zou verstoren is naar mijn mening baarlijke nonsens.

In onze Ducato en Jumper met beiden een gelaagde voorruit functioneerden zowel de area als de bip&go tolbadges uitstekend. De bip&go doet het nu in onze Clio estate na 2 jaar stil gelegen te hebben, ook uitstekend. Onze Clio heeft licht getint, warmtewerend gelaagd glas in de voorruit. Ik heb al geschreven waar wij hem bevestigden.

Ik schreef al dat alle auto's tegenwoordig een gelaagde voorruit hebben. Die voorruit bestaat uit 2 dunne lagen glas met een taaie kunststof folie er tussen. Daarom kunnen bedrijven als Carglass ook sterretjes repareren: de buitenste ruit scheurt of krijgt een sterretje, de folie houdt hem bij elkaar. Een sterretje kan en mag op een aantal plaatsen hersteld worden door het op te vullen met een geheel heldere kunsthars.

Ook vind ik het op zijn minst heel raar dat andere forumleden wel door kunnen rijden met een tolbadge en aangeslagen worden voor classe 2 met een camper die door alleen een schotel net boven de 3 meter komt en TS zou dat niet kunnen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Bob Diesel »

Ook zonder tolbadge
Onze 2,98 mtr hoge , echter met op de alkoof een oyster sat schotel
Waar door dus xtra hoogte
Als ik al tol nam ,met de automatische detectie altijd aangeslagen in kl3
Dus iedere x de rode knop nodig gehad om terug gezet te worden naar kl2
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door EasyBee »

gjvonk schreef:
za 06 nov 2021, 14:20
Voor zover ik me goed herinner, zitten de antennes die de tolbadge moeten detecteren bij hoge doorrijpoorten op een meter of 2 hoog (een vierkante witte taartdoos op zijn kant), kan dus zijn dat ie 'over' een tolbadge heen kijkt die op het dashboard ligt. Met het steuntje op de voorruit komt de badge onder een hoek te hangen die anders is, dan wanneer hij op het dashboard ligt.
En alle personen auto's die door het zelfde poortje moeten/kunnen, blijven onder de radar? :lol3:
Er staan gewoon camera's die hoogtedetectie doen en daarop aangeven in welke klasse het voertuig valt. Dat sommigen er blijkbaar makkelijker doorkomen dan anderen doet daar niets aan af. Onder 3 meter = klasse 2, boven 3 meter is klasse 3.
False positives moeten op de knop drukken en om klasse 2 vragen, false negatives hebben gewoon mazzel.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door gjvonk »

Nee, ik heb het over de antenne die communiceert met de tolbadge: de hoogte wordt namelijk niet door de antenne gemeten of door de tolbadge doorgegeven. Volgens mij is de vaste vierkante antenne bij de poort actief en stuurt een signaal, waarna de tolbadge terug reageert met het badgenummer, niet meer dan dat.

De tolbadge van Bip&Go die ik nu in onze Clio gebruik, heeft ook 2 jaar dienst gedaan in onze Jumper. Het enige wat ik op mijn klantenpagina heb aangepast is mijn kenteken. Aan mijn kenteken zijn voor zover ik weet, geen voertuig dimensies gekoppeld, met uitzondering van het gewicht en de wielbasis.

Voor de Jumper kregen we klasse 2, voor de Clio klasse 1. Conclusie: de hoogte, dus de klasse is niet gekoppeld aan het kenteken of de tolbadge, maar wordt apart gemeten. Het kenteken van zowel de Clio, als van de Jumper is n.l. een personenauto kenteken. De Jumper had daarop de aanvulling 'kampeerauto'. De hoogte zal inderdaad waarschijnlijk met camera's of een andere vorm van hoogtedetectie bepaald worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk




Buscamper fan
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Pilha »

De enkele badge die je gebruikt voor de klassen 1, 2 en 5 kun je niet gebruiken voor voertuigen hoger dan 3 mtr.
Voor hoger dan 3 mtr heb je een ander contract nodig.
Of manuel door de poorten.
Los van hoe die 3 mtr gemeten wordt.

https://www.autoroutes.fr/fr/classifica ... icules.htm

TS: je geeft 3050kg voor een LMC 6500i zoals ie er bij staat, dat is zoals jullie onderweg zijn?
Want >3500kg is ook een andere klasse.
Of het gewogen gewicht kan verschillen in de div. stations?
Laatst gewijzigd door Pilha op za 06 nov 2021, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door thole »

GjVonk schreef
Het verhaal dat een gelaagde en/of voorruit met warmtewerend glas het tolbadge signaal zou verstoren is naar mijn mening baarlijke nonsens.
Nadat we bij Mango een badge hadden aangeschaft, stonden we er mee voor een tolpoortje in Frankrijk, de slagboom ging niet open.
Pas toen Everdien uit de camper stapte met de badge in de hand, ging de slagboom open. Bij het verlaten van de tolweg hetzelfde verhaal.
We zijn toen naar een kantoortje van de APPR gegaan, de medewerker testte de badge, die was goed. We kregen toch een andere, de man ging met ons mee om te kijken of we de badge wel juist en op de juiste plek bevestigden. Dat was prima in orde.
Helaas werkt de badge nog steeds niet als hij op de ruit bevestigd zit. Conclusie: het ligt aan de ruit.

Nog even over de hoogte: onze camper is 2.90m hoog, met schotel 3.12m.
We gaan iedere winter naar Marokko via de Franse tolweg, 1x werden we aangeslagen in klasse 3, alle andere keren, en dat zijn er veel, gewoon in klasse 2.
De keer dat we in klasse 3 werden aangeslagen hadden we al betaald voordat we het in de gaten hadden. Wel het bonnetje in ons bezit, gereclameerd en keurig het teveel betaalde teruggestort gekregen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door gjvonk »

Nu ben ik super nieuwsgierig naar jullie basis voertuig Thole? Is dat een integraal met een apart ontworpen en gefabriceerde ruit, is het een half integraal en wat is dan het merk, model, bouwjaar en type, is het een alkoof met een flinke oversteek boven de voorruit of is er nog iets anders bijzonders (is er b.v. een aparte zonwetende strook op de ruit aangebracht)?

Ik ben bang dat het n.l. alleen maar aan de te hoog uitstekende schotel ligt, zoals Pilha stelt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door thole »

Even 2 dingen uit elkaar halen:
door de hoogte slechts 1x verkeerd aangeslagen, dat was niet met een badge.

Onze Hymer B630 is een integraal camper, en er is een jaar of 6,7 geleden een nieuwe voorruit geplaatst. Er is geen zonwerende strook , wel voorruitverwarming.

Kortom badge werkt niet , niet van Mango en ook niet van de ANWB.
We worden altijd, behoudens 1x, in klasse 2 aangeslagen. Camper zoals gezegd, 2,9m, met schotel 3,12.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door Marco Polo »

Vooruitverwarming blokkeert inderdaad de badge.
Als er zoals bij semi-integralen met een spiegel geen ruimte is gemaakt voor badges heb je pech denk ik.
Maar wel een snel ontwasemde voorruit natuurlijk :wink:
Laatst gewijzigd door Marco Polo op za 06 nov 2021, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door gjvonk »

Dan denk ik toch dat het is zoals Pilha aangeeft: een particuliere tolbadge werkt alleen voor de klassen 1, 2 en 5: als de automaat een hoogte boven de 3 meter detecteert, weigert de poort op een klasse 1, 2 of 5 badge dienst. Eigenlijk logisch: een automatische hoogtemeting meet het hoogste punt. Hoe lastig en vervelend voor camperaars met een schotel die daardoor net over de 3 meter komen.

Het is een wellicht wat rigide vergelijking, maar de plafonds in een parkeergarage gaan ook niet van 1,90 naar 2,10 meter omdat een volkswagenbus met een imperiaal er op binnen wil parkeren.

Ik ben ooit eens met een fietsendrager en 2 mountainbikes op het dak van onze Toyota Corolla naar Frankrijk gereden en daar kon ik toch echt niet onder de lage personenauto poortjes van de tol door...

Dus of je sloopt de schotel van het dak, of je neemt voor lief dat je de manuele poorten moet gebruiken en telkens moet melden dat je 'classe deux' bent of je schaft een badge met een classe 3 contract met veel hogere toltarieven aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Tolbadge weigert bij uitrijden tolweg Frankrijk



Bericht door EasyBee »

Dus we constateren op pagina 4 opnieuw wat op pagina 1 al aangegeven is.
EasyBee schreef:
wo 03 nov 2021, 10:36
Die hoogtemeting wordt volledig geautomatiseerd gedaan. Als de camper door een opbouw van schotel of dakkoffer of iets anders boven de 3 meter komt heb je pech. Dan moet je telkens reclameren dat je onder de 3 meter bent.
Wij hebben die tolbadge midden boven aan de voorruit zitten en zijn 2,85 m hoog. Onder de 3500 kg. Nooit een probleem.
Benieuwd hoe hoog de camper van TS is, met en zonder schotel.
Iets wat Bob trouwens ook al eerder aangaf bijna bovenaan pagina 3.
Laatst gewijzigd door EasyBee op za 06 nov 2021, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie